handdator

Visa fullständig version : Träna på morgonen?

Trainee
2008-10-05, 21:04
Jag är en nybörjare som har börjat att träna på morgonen istället för på dagen/kvällen, och det främsta målet med träningen är att bli av med fett kring magen.

Min träning består av inledningsvis 30 min (eller mer) gång på löpbandet, och därefter styrketräning i 20-30 min.

Jag har läst någonstans att om man tränar lågintensivt, t.ex. gång, på morgonen så är det bra att äta frukost efter träningen och bara ta proteindrink innan. Detta skulle vara effektivt pga av att glykogendepåerna är tomma innan frukost och då bränner man fett istället för glykogenet vid den lågintensiva träningen.

Vad anser ni om detta?
Hur är det för min del som också tränar styrketräning (bara 20-30 min... men ändå)?
Borde jag äta frukost innan trots att jag vill bränna fett, men pga av att det kanske inte är så bra att träna styrketräning utan att ha ätit innan?
Eller räcker det med "en banan" efter gången, men innan styrketräningen, och sen äta frukost lite senare?

Eddie Vedder
2008-10-05, 21:10
Att äta extra mycklet på kvällen och sedan träna direkt efter en proteindrink går säkert jättebra.:)

Men inte är glykogendepåerna tömda, äter du rejält är de snarare ordentligt laddade. Som sig bör för bra prestationsförmåga.:thumbup:

Trainee
2008-10-05, 21:32
Tack för det snabba svaret, men i mitt fall så vill jag att glykogendepåerna ska vara "så tomma som möjligt" för att bränna mer fett istället för glykogen vid gången. Att äta extra mycket på kvällen blir i så fall motsatt effekt till vad jag vill.

Min fråga grundar sig på att teorin om att man bränner mer fett om man tränar lågintensivt (dvs gång i mitt fall) innan frukosten stämmer (jag är som sagt nybörjare så jag är kanske helt ute och cyklar ;) ?)
Så det jag egentligen undrar är om det är väldigt dumt att överhuvudtaget träna styrketräning (20-30 min i mitt fall) innan frukost?

Bobbokrull
2008-10-05, 21:49
Funkar hur bra som helst att träna innan frukost!!

Drick bra med vätska innan passet och dra i dig lite aminosyror före/under passet....och sedan fyller du på med en bra frukost efter träningen!

Scratch89
2008-10-05, 21:54
Du behöver inte tänka på om dina glykogennivåer är fyllda eller ej, om du ska bränna fett. Det är underskottet som spelar roll i slutändan, så i ditt fall handlar det om att du bara ska förbruka så mycket energi som möjligt.

Eddie Vedder
2008-10-05, 22:01
Tack för det snabba svaret, men i mitt fall så vill jag att glykogendepåerna ska vara "så tomma som möjligt" för att bränna mer fett istället för glykogen vid gången. Att äta extra mycket på kvällen blir i så fall motsatt effekt till vad jag vill.

Om det får motsatt effekt eller ej beror ju helt på hur pass bra du presterar och hur pass mycket energi du då orkar förbruka.

Och äter man ingen lågkolhydratkost töms knappast glykogendepåerna under en natt. Om du nu inte tränar i sömnen.

Styrketräningen lär bli lidande om du har för dåligt med energi lagrad och det är energiförbrukningen som sådan som är det väsentliga, inte vilket substrat som primärt utgör energikällan.

Min fråga grundar sig på att teorin om att man bränner mer fett om man tränar lågintensivt (dvs gång i mitt fall) innan frukosten stämmer (jag är som sagt nybörjare så jag är kanske helt ute och cyklar ;) ?)

Den teorin stämmer men är som sagt oväsentlig mer eller mindre, att det förbrukas procentuellt mer fett av x antal kcal vid en viss tidpunkt innebär en högre inlagring vid en annan tidpunkt.

Men ska du bara promenera behöver du ju inte ladda med mer mat kvällen innan, då är det ju ändå ingen direkt ansträngning.

CV!
2008-10-06, 05:28
När jag tränar på morgonen så går det oftast mycket sämre än på tex eftermiddagen, blir skakig på vissa övningar och orkar inte lika mycket fast jag kan ha ätit en frukost bestående av fil/musli och 4 mackor.

Eddie Vedder
2008-10-06, 05:58
blir skakig på vissa övningar och orkar inte lika mycket fast jag kan ha ätit en frukost bestående av fil/musli och 4 mackor.

Före eller efter? För om du äter en så stor frukost och sedan tränar direkt inpå så kommer ju den inte bidra med energi till musklerna ändå. Snarare tvärtom i såna fall, onödigt mycket energi kommer gå till spillo för matsmältning.