handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag träna


ribby_girl
2008-10-05, 17:07
Jag har nu tränat ett par veckor, simning, löpning på sån där cykel maskin, och gym. Min sjukgymnast har satt ihop ett schema till mig.
Jag känner inte att jag kommer frammåt i min träning och nu har jag tänkt att öka på lite.
Innan har jag kört 1-2pass simning i veckan. Varje pass har vart 30-60min.
Då har jag intervall tränat. Börjat med ett par längder uppvärmning och sen ett par längder i snabba bassängen, varvat med långsamma, ett par längder som jag bara tagit de lungt bara flutit¨på, ett par längder som jag verkligen gett allt.
Sen har det blitt 1-2pass gymmet i veckan. Ett pass har bestått av 10-15min löpning, intervaller. De är ett spec program på maskinen som kör i intervaller. Sen har de blitt gymmaskinerna som min sjukgymnast satt ihop till mig.
Nu har jag istället tänkt att dela upp gymmet i två delar med mer fokus på själva löpningen.
Alltså skulle en vecka ungefär se ut så här:
dag 1 Löpning 30-60min. Intervaller och nedvarvning
dag 2 Simning 30min. Varvat med olika längder, snabba, långsamma osv.
dag 3 Gymmet, uppvärmning på löpningen 5-10min, sen de maskiner som min sjukgymnast rekomderat-
dag 4 Löpning- Likt dag 1
dag 5 simning, likt dag 2, dock ett längre pass.
dag 6 och 7 vila

Vad tror ni, låter det helt tokigt, kommer jag att se resultat snart. Jag känner även att de inte är så motiverat att gå till gymmet eller simhallen. Varför vet jag inte, men tycker inte de är kul.Springer jag ute får jag snabbt ont i både mage och knän, därför har jag fått tipset att träna på löpband först och få i gång konditionen. vilket jag inte tycker att jag får.

Jag har sökt till polishögskolan och testerna kommer att dra igång tidigast v48. Om jag nu kommer så långt.
Jag har tänkt att jag v45 ska kunna komma ut i terräng och springa 2km i alla fall 1gång i veckan, och sen köra lite längre inomhus då.

Så jag behöver lite hjälp, äör de för hårt att gå ut så här i 4veckor nu, om ja inte gör de kommer jag då klara fystesterna v48.
Jag tycker att jag har jätte dålig kondition. Jag har även tänkt att jag ska gå frma och tillbaka från jobbet, det är drygt 8km, tur och retur.
men när man precis fått bil och körkort är de lite svårt det där, hehe....

forslund
2008-10-05, 17:17
Min sjukgymnast har satt ihop ett schema till mig.

Jag känner inte att jag kommer frammåt i min träning och nu har jag tänkt att öka på lite.

Vad tror ni, låter det helt tokigt, kommer jag att se resultat snart.


Har din sjukgymnast satt ihop ett program av någon speciell anledning? Pga en skada eller liknande? Det är väldigt avgörande hur du kan anpassa träningen.

Inte kommer frammåt i din träning på vilket sätt? Bättre kondition?

Kommer du se resultat snart? Återigen, vilka resultat är det du vill ha? Bättre kondition, mindre midjemått?

Konditionsökningarna kommer, givet att intensiteten är tillräckligt hög, men det kommer inte märkbara resultat på "ett par veckor". Konditionen kommer att bli bättre och bättre varje månad, men vänta dig inte att kunna springa 10 km under 40 minuter den första månaden.

ribby_girl
2008-10-06, 17:35
Ja på grund av min axel, har haft lite problem med den.
Jaq vill ha bättre kondition.
SJälvklart vill ja ha mindre midjemått men de minskar väl förhoppningsvis med den bättre konditionen.