handdator

Visa fullständig version : Vad bör man sätta i sig.


ribby_girl
2008-10-05, 16:56
Finns det något kosttillskot för mig.
Jag är kvinna 22år, 163cm, 70kg. Börjat träna för några veckor sedan.
Har ett mål att klara 2000m på 10min senast v48.
Har sökt till polishögskolan och om jag kommer till fystesterna så börjar dom tidigast v48. Och det är det testet jag tror att jag kommer kugga på.
De här veckorna som jag tränat har jag inte känt att de gått frammåt, jag känner mig lika slut efter varje pass och känner inte att jag blir bättre.
Jag kä'nner även att det är skit tråkigt att gå till gymmet.
Finns det något kosttillskott som jag bör testa för att känna att jag kommer frammåt i min träning eller ska jag helt enkelt gnata på.

WHITEFOLKS
2008-10-05, 16:59
Om du vill bli bättre på löpning så bör du träna löpning. Styrketräning på gymmet ger nog väldigt marginell effekt på ditt resultat på 2000m.

10min på 2000m är inte en tid som ska vara särskilt svårt att uppnå för någon egentligen så det är bara börja löpa på.

ribby_girl
2008-10-05, 17:09
Nej många säger de, men jag kånner vekrligen inte att jag klarar av det.
Sist jag gjorde det var på en utbildning jag gick för drygt tio veckor sedan.
Så kom ja in på 17min. Då hade jag jätte ont i mina hälsenor coh fick gå den mesta tiden.

Tolkia
2008-10-05, 17:19
Låter som om du behöver träna vader för att få bukt med ditt hälseneproblem.

Prankie
2008-10-05, 17:41
Tyvärr så kommer ingen kostillskott att ge dig träningsmotivation. Koffein lär vara en av få saker som hjälper dig med märkbara effekter. Om hälsenan och knä inte palla av att löpa så använd crosstrainer istället. Träna intervaller för bättre flås, 8 veckor borde räcka för kondition. Däremot är det för kort tid att stärka ligament och senor i dina ben. Passa även på att träna andra moment, släpa en viktdocka/person på 77kg är inte riktig samma sak som gym. Låna en kompis och släpa runt lite på fritid. Bättre teknik kommer ge dig en fördel.
Lycka till

WHITEFOLKS
2008-10-05, 18:01
2000m på 17 minuter? Det verkar faktiskt rätt extremt. Om du inte har stor övervikt eller extrem astma/röker som en borstbindare eller nåt så borde du ju kunna kapa rätt mycket på den tiden.

Annars kanske inte polishögskolan är din grej helt enkelt.

MrCrowley
2008-10-05, 18:53
om jag går i lugnt tempo tar 2000m cirka 15-16 min..... du kan omöjligt "springa" 2000m på 17 min, om du nu mot all förmodan gör det föreslår jag att du försöker att bara gå en gång o se om du får bättre tid ( det får du förmodligen). tror 14km i timmen är en ganska vanlig fart för en normaltränad under en längre tid men du behöver bara springa i 12kmh i 10 min, tror du klarar det knappt utan träning alls utan bara med lite jäklar annama

Elfsberg
2008-10-06, 01:14
Viktminskning gör underverk för prestationer i löpspåret.

ribby_girl
2008-10-06, 17:27
Prankie: Visste inte vad Crosstra9nier vad så googlade på det, det är en sådan som jag använder på gymmet, jävligt behaglig och ger mig absolut mer än att träna ute.
De andra momenten tror ja inte kommer bli några problem, docka har jag testat utan problem, hinder banan tror jag kommer med konditionen, de folk rycker på är konditionen.


WEhitefolk: Jag är riktigt otränad och som sagt så sprang jag inte runt, jag sprang den första biten sen fick jag så ont i mina hälsenotr att jag fick gå sista biten, och de var ingen raskt tempo, så fort ja satte ner foten så värkte de upp i hela vaden. Hade jag inte tatt ut mig så jädrans och gott raskt tempo sista biten ahde jag säkert kapat mycket av den tiden.
Ska klocka mig i morrn täntke jag ute i naturen.
Jag är inte extrem,t överviktig väger 70kg, och är 163. Kan ju inte säga att jag är smal, men... Röker gör ja inte heller, har dock ghjort.

Nej om jag åker på löpning avgör inte om polishögskolan är min grej eller inte.


M Crowly du har säkert rätt, jag skulle säkery få¨mycket bättre tid om ja hade samma tempo hela tiden.
Inte tog ut mig i början och inte fick ont i slutet.
Så får se vad jag får för tid i morrn
Återkommer om de

WHITEFOLKS
2008-10-07, 03:56
Jag tror du fixar det! Se till att få in en hel del löpning bara så att du får in vana så tror jag du kan ta 2000m på 10min på ren vilja.

Gå/Jogga gärna mycket men det får absolut inte bli för mycket, dra upp på volymen sakta och se till att sluta så fort det gör ont (så det känns konstigt - inte när det blir jobbigt), du har verkligen inte råd att ha en skadeperiod när du har så ont om tid.

Kämpa på och kom gärna tillbaka med uppdateringar om hur det går/gick! Under "Träningsdelen" av forumet finns även en tråd som heter något i stil med "Stora löpartråden", ställ gärna frågor om löpning där för där finns det många villiga/kunniga :D

Rocco74
2008-10-07, 08:24
Hej, tänkte låna tråden lite, hoppas att det går bra(tyckte att rubriken var passande) Jag läste detta i piteå tidningen: http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=4042428 kommentarer, motargument?

King Grub
2008-10-07, 08:30
Sanningar i sig (förutom att aspartam stör hjärtrytmen - det var något nytt), men överdrivna med en rejäl faktor.

Läkartidningen Nr 0638 - volym 103, 20 september 2006. (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf)

En mer sansad bild av saken.

Ergo
2008-10-07, 08:34
Vad han skriver är att Taurin tillsammans med Koffein ger en femdubbel effekt. En Red Bull innehåller lika mycket koffein som en kopp kaffe. Men kombinationen koffein + taurin ger samma effekt som 5 koppar kaffe.
Jag som trodde att taurin var helt verkningslöst:confused:

Ursäkta att vi postar massa skit i din tråd... Lycka till med löpningen! :)

WHITEFOLKS
2008-10-07, 09:00
Sen så är ju inte Neotam samma som Aspartam.