handdator

Visa fullständig version : Skid- vs. cykelsemester?


wintersnowdrift
2008-10-05, 13:31
För att fatta mig kort. Jag har blivit tillfrågad om jag vill hänga med en kompis och åka Marcialonga (http://www.marcialonga.it/mlff/XC), ett sju mil långt längdskidlopp i Italienska alperna, i slutet av januari. Vi kommer även hinna med lite utförsåkning. Det var år och dagar sedan jag åkte slalom så det vore väldigt kul att göra igen, även om loppet blir höjdpunkten.

Kruxet är att jag har haft lite halvvaga planer på att dra till Mallorca i mitten på mars och cykla. Jag har inte råd med båda resorna, vilket gör att jag sitter här med ett litet dilemma. Vad ska jag välja?

Ovanstående skidresa är så gott som klappad och klar (jag behöver inte lägga någon tid på planeringn utan endast pröjsa min del), medan en eventuell Mallorcaresa skulle kräva betydligt mer av mig rent praktiskt och det är långt ifrån klart att den kan bli av. Jag har några triathlonklubbkompisar som vill hänga på och det vore naturligtvis helt underbart att dra iväg till Mallis och få ett försprång både vad det gäller form och färg.

Fast ändå. Skidor. Snö *cupid*. Och tänk om Mallorca inte blir av? Plus att det passar bättre med skolan att vara borta i januari. Prestationsmässigt har jag förmodligen mer nytta av cyklingen, men jag älskar egentligen båda grenarna lika mycket och kommer få fantastiskt sällskap oavsett vilken resa jag väljer.

Snela kolo, hjelp mig! (Imorgon måste jag meddela om jag hänger med till Italien eller inte).

//Kristin

Roosen
2008-10-05, 13:42
För att fatta mitt svar kort; SKIDOR I ITALIEN. :)

Jax
2008-10-05, 13:48
Vad förväntar du dig för svar? Fråga i cykeltråden så får du svar från folk med vettigare (?) inställning till livet.

Black Star Abyss
2008-10-05, 13:50
Skidor kan man ju åka här hemma i Sverige!

egge
2008-10-05, 14:04
Skidor kan man ju åka här hemma i Sverige!

Man kan även cykla här i Sverige. Cyklar dagligen till skolan och det funkar alldeles utmärkt. Det går helt enkelt inte att jämföra.

Skidresa helt klart.

Eddie Vedder
2008-10-05, 15:36
Cykelresa till Mallorca!

Cilia
2008-10-05, 15:37
Jag skulle välja Italien men jag tycker det är hårklyveri

blaki
2008-10-05, 15:41
Skidor såklart! Asjobbigt att cykla i värmen ju, också får man ont i baken. För jag gissar att du inte hade tänkt myscykla runt på en mormorscykel.. Och after-ski i italien kan ju vara kul! Om man gillar öl vill säga.

Edit: sju mil...oj då.. kanske ont i baken inte är så dumt ändå!

Eddie Vedder
2008-10-05, 15:42
Skidor såklart! Asjobbigt att cykla i värmen ju, också får man ont i baken. För jag gissar att du inte hade tänkt myscykla runt på en mormorscykel..

Kristin lär inte bli lidande av det, och om ansträngning skulle vara ett bekymmer låter ju inte direkt skidloppet som en "walk in the park" det heller.;)

blaki
2008-10-05, 15:43
Kristin lär inte bli lidande av det, och om ansträngning skulle vara ett bekymmer låter ju inte direkt skidloppet som en "walk in the park" det heller.;)

Haha näe såg det sedan! Sju mil slätförs, ingen barnlek direkt.

Cilia
2008-10-05, 15:49
Haha näe såg det sedan! Sju mil slätförs, ingen barnlek direkt.
tror det är en och annan backe med gissningvis.

Zakath
2008-10-05, 15:54
Vad vill DU helst? Välj det.

blaki
2008-10-05, 15:59
tror det är en och annan backe med gissningvis.

Mest troligt..huu.. Finns ju ett tredje alternativ: charter!

Lite offT: Slätförs kan namnet till trots även innebära backar! Slätförsåkning och utförsåkning.

OnT: utesluter det ena det andra då?

Cilia
2008-10-05, 16:01
slätförsåkning är ett påhittat ord antagligen av norrlänningar.

blaki
2008-10-05, 16:14
slätförsåkning är ett påhittat ord antagligen av norrlänningar.

Jag är norrlänning.

MasterChief
2008-10-05, 16:20
Klart du ska åka skidor.

Eddie Vedder
2008-10-05, 16:26
Skidor kan man ju åka här hemma i Sverige!

Det som talar mest för att Kristin skulle välja Italien borde ju dels vara just det faktum att man knappt aldrig kan åka skidor i Sverige längre.

Jämför hur mycket du kan cykla som Uppsalabo under året jämfört med skidåkning så är det sjukt stor skillnad och då lär ju skidsemestern ge mer på så sätt.

Fatalist
2008-10-05, 16:33
Skidor för fasen! Farten, friheten och den rena orgasmiska njutningen! Byt sedan ut skidorna mot en snowboard modell hårdare, så kan du lägga till utmaningen i trippeln i förra meningen! :)

coxie
2008-10-05, 16:50
Skidor, fast du skippar mördarloppet och åker offpist hela resan.

wintersnowdrift
2008-10-06, 08:30
Skidor såklart! Asjobbigt att cykla i värmen ju, också får man ont i baken. För jag gissar att du inte hade tänkt myscykla runt på en mormorscykel.. Och after-ski i italien kan ju vara kul! Om man gillar öl vill säga.

Edit: sju mil...oj då.. kanske ont i baken inte är så dumt ändå!

Kristin lär inte bli lidande av det, och om ansträngning skulle vara ett bekymmer låter ju inte direkt skidloppet som en "walk in the park" det heller.;)

:D

Poängen med båda resorna är att jag ska få svettas lite. Ont i baken vs. stumma axlar och lår är så gott som likvärdig njutning i min värld.

tror det är en och annan backe med gissningvis.

Tydligen ska det vara en ganska rejäl stigning allra sista biten upp mot skidorten Canazei. Loppet börjar på 857 m.ö.h. och avslutas på 1465 m.ö.h, så till skillnad från Vasaloppet ska man mestadels ta sig uppåt istället för neråt. En utmaning mao :naughty:.

Vad vill DU helst? Välj det.

Jamen jag kan ju inte välja *cry*. Därav tråden.

Skidor, fast du skippar mördarloppet och åker offpist hela resan.

Har inte åkt offpist på riktigt sedan Verbier 2001 vilket var typ det roligaste jag gjort då. Men jag är en rätt kass utförsåkare numera p.g.a. att längdintresset tagit överhanden.

------------------------------------------------------------

Tack för input. Med största sannolikhet kommer jag faktiskt att följa pollens utgång och hänga med till Italien. Det känns mer som en once in a lifetime-event som jag inte kommer att få uppleva om jag inte gör det nu. Dra till Mallis och pumpa i bergen kan jag göra nästa vår, och våren efter det och våren efter det.

//Kristin

Mental
2008-10-06, 08:52
Ont i baken vs. stumma axlar och lår är så gott som likvärdig njutning i min värld.

//Kristin

Signaturmaterial, helt klart :D

Men jag skulle nog välja skidor, skönt att slippa planera, bra i tiden och som sagt, vintern i Sverige kan man inte lita på.

JJ
2008-10-06, 09:09
Skidor såklart. wtf.

Trassel
2008-10-06, 09:56
Skidor, så planerar du för cykelresa när du kommer hem :)

wintersnowdrift
2008-10-06, 18:19
Signaturmaterial, helt klart :D

Hahahaha, omg. Jag är så blåst för jag reflekterade inte en sekund över eventuella misstolkningar.

Nåväl, jag står för varenda ord.

//Kristin

hockeyfreddan
2008-10-06, 20:09
Jag är norrlänning.

Och?

blaki
2008-10-06, 21:11
Och?

Jaa....suck... Fokus hamnade lite snett när jag använde ordet "slätförs".