handdator

Visa fullständig version : Ömt i nedre halsryggen - reaktion på yogaövning?


tomkins
2008-10-05, 12:25
Hej!

Jag har läst svaren på en hel del frågor i det här forumet och det verkar finnas många duktiga människor här, så jag chansar med denna fråga som är yoga-relaterad. Jag har frågat flera yogalärare, utan tillfredsställande svar.

I dynamiska former av ställningsträning i yoga, utför man en serie avslutande positioner där man lägger större delen av kroppsvikten på skuldror och armar,

se t ex halasana http://www.yogajournal.com/poses/479
sarvangasana http://www.yogajournal.com/poses/480

När jag gör dessa övningar känner jag ett stort tryck i nedre delen av halsryggen, där nacken övergår i rygg ( förlåt min amatörmässiga beskrivning) och kotorna i ryggraden sticker liksom ut lite, är lite knöliga. Det gör inte skärande ont, men jag blir ganska orolig av det, och jag känner mig konstant öm i området. Jag har varit till naprapat som konstaterade låsningar i nacken men betydligt högre upp där jag inte alls känner av något, och behandlade mig för det, för övrigt kunde hon inte upptäcka någon skada eller avvikelse. Min fråga: är min ömhet ofarlig, ska jag betrakta det som att min ryggrad är knölig och därför ömmar den när jag gör de här positionerna? Till saken hör också att jag känner mig ganska uppvarvad efter dessa övningar, som om kroppen blir alltför aktiverad.

Tacksam för hjälp!

Strosaren
2008-10-05, 13:11
Ja, övningarna kan ge dig ny energi eftersom de är inverterade. Du stimulerar de inre organen mycket och reducerar gifter i kroppen. Dessutom får du stort blodflöde till hjärnan.

När du gör Halasana och Sarvangasana måste du vara mycket rädd om din nacke. Ett bra tips är att lägga en rejäl filt under skuldrorna (i kant med aklarnas övre kant) så de blir lite mjukare och att du kommer upp en bit. Se också till att du har ett mellanrum mellan nacken och mattan. När jag undervisar brukar jag ge som riktlinje att en kackerlacka ska kunna krypa emellan nacke och matta.

En annan viktig del är att inte forcera i Halasana. Om det inte känns bekvämt att gå ner med tårna så vänta med det. Du kan ha en stol framför att lägga tårna på. Eller göra den mot en vägg, så du kan "klättra" uppåt och neråt med tårna. Tendensen brukar vara att hakan pressas in för mycket mot bröstet. Prova att pressa överarmar och axlar ner mot mattan (hävstång) så du kommer upp i en striktare position. Du kan även prova en annan varaiant med dina armar. För mig känns det skönare att sträcka ut armarna så att händerna hamnar vid tårna.

En sista viktig sak är att denna sekvensen (Skulderstående–Plogen) ska avslutas med Matsyasana (Fisken). Sådana kraftiga framåtböjningar som Halasana och Sarvangasana bör avslutas med en bakåtböjning för att balansera upp kroppen och göra den neutral.

Du bör även värma upp axlar, skuldror, nacke med passande övningarna innan denna serie kommer. En bra förberedande övning för nacken är Sasangasana. Gör även enklare framåt- och bakåtböjningar. Serien med Halasana/Sarvangasana/Matsyasana brukar komma sist i ett pass när kroppen är uppvärmd, precis innan Shavasana.

Får du så pass ont som du verkar ha så hade jag avvaktat med dessa övningar. Yoga känns men ska aldrig göra ont. Det är viktigt att göra dessa övningar exakt rätt. Jag kan tyvärr inte korrigera dig mer över ett forum.

Martin Löwgren
2008-10-05, 13:52
En fungerande halsryggrad utan låsningar och med en välfungerande muskulatur klarar dessa (påfrestande) övningar men en halsrygg med dålig muskulär kontroll och låsningar kommer med största sannolikhet säga ifrån.

Mvh