handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om min diet?


CV!
2008-10-05, 11:39
Undrar vad ni har för synpunkter på min diet som jag ska försöka hålla, varför jag har valt att börja med dieten är för att jag vill bli av med underhudsfettet som gör att mina muskler inte är så synliga som dom kunde ha varit.

Jag är 17 år och 186 cm lång och väger 82 kilo och skulle vilja gå ner till 75 för att sedan kanske öka i muskelmassa till 80?

Jag tränar fotboll 3 ggr i veckan men nu på vintern så är träningarna kanske slut så då springer jag antingen korta intevaller eller långdistans (kanske 3-5 km)
sen tränar jag på gym 4 ggr i veckan och springer efter varje gympass 2 km.

Ungefär såhär ser en vanlig dag ut.

07:00 - Frukost, 2 fullkorns knäckebröd med skinka och en skål filmjölk eller yoghurt med start musli med nån frukt i.

11:00 Skolmat, vad som serveras i skolan + lite sallad.

14:00 Gym, 4 ggr i veckan.

16:00 Proteindrink, Whey 80 ( tas antingen efter gym eller när ja kmr hem från skolan)

18:00 Middag, vad som serveras hemma, brukar vara mycket såser men ska skippa dom eller iaf ta mindre

20:00 Lite frukt, tar några frukter ex. banan,annanas,klementin,apelsin m.m

Sen ibland äter man ju lite onyttigt som typ tar en godisbit här och där eller lite popcorn när man tittar på en film men det jag undrar är om ni tror jag kommer kunna gå ner i vikt med den här "dieten"?, mitt mål är som sagt att få bort underhudsfettet som gör att musklerna inte syns fullt.

omnibus
2008-10-05, 12:13
Läs deffguiden, räkna ut ditt dagsbehov, dra av 500kcal och sen äter du så mycket. Det handlar inte bara om vad du äter utan hur mycket.

CV!
2008-10-06, 05:26
ingen annan?

jaosef
2008-10-06, 07:41
Du kan gå ner i vikt om din kost består av 5 chipspåsar med dipp till, bara du ligger på ett kalori-underskott.
Lägg in en ordentlig måltid direkt efter träningen, gör av med mer än du stoppar i dig, träna tungt och hårt. Ät bra mat - vanlig husmanskost duger gott och väl, sånt som din mor lagar hemma dvs. Det räcker.
Lycka till

Maod
2008-10-06, 09:39
Om jag tar ditt upplägg och säger hur jag skulle anpassat till mig själv så hade jag lagt till lite mer protein. Typ ett ägg till frukost och kanske keso som sista målet. Sedan hade jag skippat färdigköpt müsli och kört på egen blandning. Ev. gainer i samband med träning.

Kör hårt!

S aint
2008-10-06, 10:16
11:00 Skolmat, vad som serveras i skolan + lite sallad.

18:00 Middag, vad som serveras hemma, brukar vara mycket såser men ska skippa dom eller iaf ta mindre


Hur mycket kcal detta motsvarar är omöjligt att uppskatta får någon annan än dig själv. Dra ner på maten till vad du anser är en rimlig nivå och se vad för resultat då får ut av det.

Skriv eventuellt "matdagbok" under första tiden och ge det 2-3 veckor för att se om det ger resultat. Väg dig (och ta ev. midjemått etc) varje morgon för att sedan ta ett snitt på var vecka.

Skippa gärna godis och popcorn under de första veckorna. Har du en stabil nedgång så är det klar du kan unna dig nått, men då är det bra att veta att du faktiskt har en nedgång först istället för att inkludera det i dieten från start.

20:00 Lite frukt, tar några frukter ex. banan,annanas,klementin,apelsin m.m

Äter du detta pga att du är hungrig eller för att det är "nyttigt"?
Visst är frukt nyttigt men det innehåller en hel del kcal som gott kan skippas. Jag hade strukit detta målet.

J.V
2008-10-06, 10:20
16:00 Proteindrink, Whey 80 ( tas antingen efter gym eller när ja kmr hem från skolan)
[...]
men det jag undrar är om ni tror jag kommer kunna gå ner i vikt med den här "dieten"?, mitt mål är som sagt att få bort underhudsfettet som gör att musklerna inte syns fullt.Ta proteindrinken direkt efter gymmet, alltid.

Kosten verkar ju rätt bra och blir säkert varierad när du äter det som serveras i skolan och det som päronen lagar. Men om du kommer gå ner i vikt handlar ju om hur mycket du äter av allt, inte alltid vad du äter. Hur ser det ut nu, går du upp i vikt, står du still eller går du redan ner?
Går du redan ner, fortsätt på samma sätt.
Står det still, minska lite på matintaget.
Går du upp i vikt, minska intaget en hel del.

CV!
2008-10-06, 16:53
Tack för alla svaren, asså jag vet itne om jag går upp i vikt eller ned :S men är inget direkt fettbärg om ni fick det intrycket.

Här har ni bilder dock ganska gammla, är biffigare nu (muskelmässigt inte fettmässigt)

http://i37.tinypic.com/2zyk5sj.jpg

http://i33.tinypic.com/2qwm0c6.jpg

Krisz
2008-10-07, 07:56
Äter du detta pga att du är hungrig eller för att det är "nyttigt"? Visst är frukt nyttigt men det innehåller en hel del kcal som gott kan skippas. Jag hade strukit detta målet.

Jag tycker tvärtom, frukt är alltid "värt kalorierna" för man får i sig vitaminer, mineraler och fibrer.

I vilket fall som helst, på bilderna ser det inte ut som du skulle behöva gå ner i fettvikt.

Eddie Vedder
2008-10-07, 11:19
man får i sig vitaminer, mineraler och fibrer.


Fibrer i alla fall, mängden vitaminer och mineraler från frukt är knappast mycket att hänga i julgranen bortsett från C-vitaminhalten i vissa frukter.

CV!
2008-10-07, 11:55
Fibrer i alla fall, mängden vitaminer och mineraler från frukt är knappast mycket att hänga i julgranen bortsett från C-vitaminhalten i vissa frukter.

Men frukt är fortfarande nyttigare än mycket andra saker iaf? typ som godis, chips och pomm fritt.

J.V
2008-10-07, 12:55
Tack för alla svaren, asså jag vet itne om jag går upp i vikt eller ned :S men är inget direkt fettbärg om ni fick det intrycket.Jag hade utan tvekan satsat på upp. Det är länge kvar till sommaren och någon ska se dig på stranden :D
Du hinner både bulka och deffa (om det behövs).

Pakanajuhla
2008-10-07, 14:36
Fibrer i alla fall, mängden vitaminer och mineraler från frukt är knappast mycket att hänga i julgranen bortsett från C-vitaminhalten i vissa frukter.

Argh! Min värld raserade just. *gah!*
Är fibrer alltså det enda som egentligen är nyttigt iochmed att äta frukt?

Krisz
2008-10-07, 14:53
Fibrer i alla fall, mängden vitaminer och mineraler från frukt är knappast mycket att hänga i julgranen bortsett från C-vitaminhalten i vissa frukter.

Menar du bara i frukt då, eller även grönsaker?

Argh! Min värld raserade just. *gah!*
Är fibrer alltså det enda som egentligen är nyttigt iochmed att äta frukt?

Även om det inte är några stora mängder vitaminer och mineraler i frukt, tror jag på att det är bättre att äta frukt (och grönsaker) framför att äta vitaminpiller. Sen finns det givetvis även andra vitamin- och mineralkällor än just frukt och grönsaker.

Men troligtvis finns det mängder av ämnen av vitamin- och antioxidantkaraktär som vi inte känner till och som alltså inte finns i vitaminpiller. Har även för mig att det finns en viss samverkan mellan vitaminer dvs det blir än ännu mer positiv effekt jämfört med de enskilda ämnena i sig, och denna samverkan kan ju gälla mellan dessa ämnen och kända vitaminer.

Min åsikt är i varje fall att all energi man får från frukt är "välinvesterad" :)

Kischen
2008-10-07, 14:57
Men troligtvis finns det mängder av ämnen av vitamin- och antioxidantkaraktär som vi inte känner till och som alltså inte finns i vitaminpiller.



I sak håller jag med dig, och äter väldigt sällan tillskott för vitaminer, men vad baserar du ovanstående på? Har aldrig hört det förr.

För vi pratar fortfarande om vanliga frukter va?

Eddie Vedder
2008-10-07, 15:46
I sak håller jag med dig, och äter väldigt sällan tillskott för vitaminer, men vad baserar du ovanstående på? Har aldrig hört det förr.

Jag orkar inte leta upp någon tråd men jag har skrivit om just det där i jättemånga trådar här på Kolo.

För det dyker alltid upp frågor om frukt och dess missuppfattade vitamin- och mineralinnehåll.

Det är inte obefintligt förstås men jämfört med t.ex. ägg, fisk, kött, mjölk etc. kan det inte ens mäta sig. Grönsaker är ofta skillnad dock, broccoli, spenat och grönkål är exempel på grödor med jättebra näringsvärde trots betydligt mindre energi per 100g än t.ex. en banan.

Kischen
2008-10-07, 16:46
Det var mer det jag citerade som jag undrade över.

Eddie Vedder
2008-10-07, 16:51
Det var mer det jag citerade som jag undrade över.

ja och mitt svar är att jag har skrivit svar på det io jättemånga trådar så svaret finns. Fick för mig att du var intresserad av svaret.

Kischen
2008-10-07, 17:42
ja och mitt svar är att jag har skrivit svar på det io jättemånga trådar så svaret finns. Fick för mig att du var intresserad av svaret.

"Men troligtvis finns det mängder av ämnen av vitamin- och antioxidantkaraktär som vi inte känner till"

Och min fråga var "vad baserar du ovanstående på? Har aldrig hört det förr. För vi pratar fortfarande om vanliga frukter va?"

Eddie Vedder
2008-10-07, 17:50
Och min fråga var "vad baserar du ovanstående på? Har aldrig hört det förr. För vi pratar fortfarande om vanliga frukter va?"

Det handlar ju om antioxidanter av olika slag t.ex. Bioaktiva ämnen såsom flavonoider, flavonoler, polyfenoler, karotenoider etc. Övriga icke-essentiella närinhsämnen med inte helt identifierade effekter som samverkar olika i olika biokemiska miljöer.

Därför kan man t.ex. inte syntetisera C-vitamin och sedan med klarhet överföra det till den oxidativa effekten du får av C-vitamin från ett blåbär eller en apelsin etc. Där befinner de sig i en helt annan miljö och samverkar med andra ämnen.

Sannolikt är detta en stor anledning till att frukt förefaller så nyttigt och värdefullt för hälsan även om det generellt sett är fattigt på just essentiella mikronutrienter.

Kischen
2008-10-07, 17:55
Tusen tack! :)