handdator

Visa fullständig version : Tro


MrFit2002
2008-10-05, 00:53
Vem beskyller ni när saker och ting inte går som ni vill i livet?
Tror ni att saker som händer beror på krafter liggande utom er makt att ändra? Eller tror ni att ni själva styr era liv?

Godnatt!*flex*

Hank
2008-10-05, 00:54
Det är alltid någon annans fel.

Muskelbyggaren
2008-10-05, 10:42
Jag tror inte på att någon kraft styr mitt liv. Men inte heller på att jag själv styr mitt liv, många saker kan jag påverka enkelt, andra med större svårighet och andra nästan inte alls.

Tänk att det fanns en viljemätare man kunde sätta på människor och sen följa dem under ett tiotal år. Jag är av tron att man då skulle få se att en avgörande del av alla "val" i människornas liv varit mycket omedvetna sådana och att det mesta "blev som det blev", med beslutsscheman identiska med hundratals miljoner andra.

Det som jag tror skulle skilja mer markant sig är vad var och en av dessa individer gick och tänkte på att "jag ska ändra på, måste kämpa för", men som aldrig blev av. Utom i några exceptionella fall, vilka är de fåtal människor som sedan skriver en bok om hur de tog sig ur depressionen, besteg Mount Everest eller levde ett drägligt liv trots att de har svåraste formen av handikapp X. Samtidigt tror jag att nästan alla med rätt träning och stöd kan komma att bli "en av de" sistnämnda.