handdator

Visa fullständig version : Alkohol - ungdomar!


Flykt
2008-10-04, 22:48
Jag har sökt och läst igenom massa trådar om alkohol, men ingen svarar faktiskt på min fråga.

Det står en massa om att alkohol påverkar kroppen negativt, det är vi väl alla överens om. Men antagligen är dessa tester och studier gjorda på folk över 18 år.

Många under 18 idag super sig fulla på helgerna även fast det inte är lagligt. Vad är det egentligen för skillnad för en 15-17 årig kille att bli full en fredag gentemot en 20 åring? Påverkas kroppen olika? Vilken påverkar det mest?

Racso
2008-10-04, 23:03
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Varfor_det_ar_battre_senare_man_borjar_dricka.htm

agazza
2008-10-04, 23:07
http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Broschyr/Varfor_det_ar_battre_senare_man_borjar_dricka.htm

enda jag tyckte var bra där var punkt 1.

punkt 2

"De har svårare att märka när de blir berusade och blir ofta alldeles för fulla."
För en utomstående förstår jag vad dom menar, men oftast är just detta vad en tonåring har som mål med kvällen.
Vart finns det studier på att en yngre person lättare blir alkoholist än en äldre?

Punkt 3 tycker jag stämmer på alla oavsett ålder, varken mer eller mindre.
(undantag jätteunga och jättegamla.)

Racso
2008-10-04, 23:14
enda jag tyckte var bra där var punkt 1.

punkt 2

"De har svårare att märka när de blir berusade och blir ofta alldeles för fulla."
För en utomstående förstår jag vad dom menar, men oftast är just detta vad en tonåring har som mål med kvällen.
Vart finns det studier på att en yngre person lättare blir alkoholist än en äldre?

Punkt 3 tycker jag stämmer på alla oavsett ålder, varken mer eller mindre.
(undantag jätteunga och jättegamla.)

http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholoungdomar/Ju+senare+alkoholdebut+desto+bättre.htm

agazza
2008-10-04, 23:23
Hittar fortfarande inget stöd för deras påståenden :/ bara att det är så.

"skrumplever – är till exempel mycket kortare för unga. Det kan gå på 5–10 år, medan vuxna skulle ha kunnat fortsätta ytterligare 10 eller 20 år utan att få samma skador" why? Säkert?


jag vill inte argumentera för alkohol i tidig ålder, jag är bara nyfiken på vad tusan det skulle vara för skillnad för en 16 åring och en 30 åring att dricka alkohol.

Dom nämner att man inte växt färdigt, nervtrådar osv, men hur påverkar alkoholen kroppens förmåga att växa och utvecklas?

Jag vill helt enkelt bara veta hur alkohol skadar en yngre kropp annorlunda jämfört med en äldre.

Racso
2008-10-04, 23:35
Hittar fortfarande inget stöd för deras påståenden :/ bara att det är så.

"skrumplever – är till exempel mycket kortare för unga. Det kan gå på 5–10 år, medan vuxna skulle ha kunnat fortsätta ytterligare 10 eller 20 år utan att få samma skador" why? Säkert?

Nä, de skriver det bara för skojs skull, för att skämta till det lite.


jag vill inte argumentera för alkohol i tidig ålder, jag är bara nyfiken på vad tusan det skulle vara för skillnad för en 16 åring och en 30 åring att dricka alkohol.

"Det är extra allvarligt, eftersom unga löper större risk än vuxna att skadas av alkoholen. Det beror på att ungdomar är känsligare kroppsligt, psykiskt och socialt."

"En yngre kropp är också känsligare för alkohol, och en 14-åring kan bli beroende på bara några år, medan en vuxen ofta kan dricka på samma sätt betydligt längre utan att bli alkoholist."


Dom nämner att man inte växt färdigt, nervtrådar osv, men hur påverkar alkoholen kroppens förmåga att växa och utvecklas?


"Hjärnan utvecklas tills vi är runt 20 år. Nervtrådarna ska växa ut och få kontakt med många hjärnceller. Den här processen störs av alkohol. Risken att skada hjärnan ökar när vi dricker oss berusade."

agazza
2008-10-04, 23:39
Nä, de skriver det bara för skojs skull, för att skämta till det lite.



"Det är extra allvarligt, eftersom unga löper större risk än vuxna att skadas av alkoholen. Det beror på att ungdomar är känsligare kroppsligt, psykiskt och socialt."

Hur jämfört med en äldre?

"[B]En yngre kropp är också känsligare för alkohol, och en 14-åring kan bli beroende på bara några år, medan en vuxen ofta kan dricka på samma sätt betydligt längre utan att bli alkoholist."

"Hur jämfört med en äldre?"

Och finns det några bevis överhuvudtaget att en 14 åring skulle lättare bli alkolist än en 30 åring? vi säger att vi har sanna hjärna i bägge kropparna.

"Hjärnan utvecklas tills vi är runt 20 år. Nervtrådarna ska växa ut och få kontakt med många hjärnceller. Den här processen störs av alkohol. Risken att skada hjärnan ökar när vi dricker oss berusade."

Hur?

Resten av ovanstående text som inte är fetmarkerad gäller alla oavsett ålder


..

stybb
2008-10-04, 23:43
För att göra en låååång historia kort och vääldigt förenklad:

Fram tills 20+ producerar kroppen fortfarande myelin. Ett "ämne" som lägger sig utanpå axonen (ledningar mellan nervceller). Man kan säga att myelin gör att de elektriska signalerna i nervsystemet går snabbare och fungerar bättre. Genom att kröka så förstör man myelinet och dess produktion.

Detta är en anledning, finns säkert väldigt många fler.

Därför är det bättre att kröka vid 30+ än vid -20

agazza
2008-10-04, 23:45
För att göra en låååång historia kort och vääldigt förenklad:

Fram tills 20+ producerar kroppen fortfarande myelin. Ett "ämne" som lägger sig utanpå axonen (ledningar mellan nervceller). Man kan säga att myelin gör att de elektriska signalerna i nervsystemet går snabbare och fungerar bättre. Genom att kröka så förstör man myelinet och dess produktion.

Detta är en anledning, finns säkert väldigt många fler.

Därför är det bättre att kröka vid 30+ än vid -20

tack för ett utomordentligt bra svar :thumbup:

Du får gärna pröva en längre version och gärna komma med mer info ifall du råkar stöta på något annat.

Racso
2008-10-04, 23:46
känsligare kroppsligt

Mindre lever, lägre kroppsvikt, etc.


En yngre kropp är också känsligare för alkohol, och en 14-åring kan bli beroende på bara några år, medan en vuxen ofta kan dricka på samma sätt betydligt längre utan att bli alkoholist

Exakt samma anledning som ovan.

Den här processen störs av alkohol.

Varken du eller jag skulle nog fatta kemin bakom...

Racso
2008-10-04, 23:48
För att göra en låååång historia kort och vääldigt förenklad:

Fram tills 20+ producerar kroppen fortfarande myelin. Ett "ämne" som lägger sig utanpå axonen (ledningar mellan nervceller). Man kan säga att myelin gör att de elektriska signalerna i nervsystemet går snabbare och fungerar bättre. Genom att kröka så förstör man myelinet och dess produktion.

Detta är en anledning, finns säkert väldigt många fler.

Därför är det bättre att kröka vid 30+ än vid -20

:thumbup:

Mina framtida ungar ska inte få röra sprit förrän de är 40år :whipped:

agazza
2008-10-04, 23:49
Mindre lever, lägre kroppsvikt, etc.



Exakt samma anledning som ovan.



Varken du eller jag skulle nog fatta kemin bakom...

Att en mindre människa tål mindre alkohol är ju självklart men jag tror inte att en fjortonårig kropp med 1,5 i promille tar större skada än en 30 årig kropp med 1.5 i promille.


Förutom då ovanstående inlägg om hjärnan. Jag vill bara veta skillnaderna

måste sova nu men hittar du något får du gärna dela med dig :)

stybb
2008-10-04, 23:50
För dom som är väldigt intresserade så är boken nedan ett tips. Dock handlar diskussionen om "alkohol och ungdomar" i stort om hur nervsystemet tar skada.

Människokroppen - fysiologi och anatomi
Sand/Bjålie

Racso
2008-10-04, 23:51
Att en mindre människa tål mindre alkohol är ju självklart men jag tror inte att en fjortonårig kropp med 1,5 i promille tar större skada än en 30 årig kropp med 1.5 i promille.


Förutom då ovanstående inlägg om hjärnan. Jag vill bara veta skillnaderna

måste sova nu men hittar du något får du gärna dela med dig :)

Det är ju det som är poängen, en spinkig liten finnkaka får 1.5 promille av ett sexpack folkpiss. Pirre måste dricka ett helrör eller två för att komma upp i samma.

Sverker
2008-10-05, 05:30
Ni söker en fysiologisk/kemisk förklaring när agazza redan påtalat att punkt 1 är viktigast.
Man upptäcker att det finns alternativ till alkohol.

Eddie Vedder
2008-10-05, 07:02
Men antagligen är dessa tester och studier gjorda på folk över 18 år.

Några direkta "tester" görs nog sällan överhuvudtaget, kanske där man dricker alkohol och sedan mäter akut effekt men längre än så är det nog knappast etiskt försvarbart att gå ens bland vuxna.

Däremot super ju ungdomar mycket och allt som krävs är ju att samla in data om alkoholvanor och sedan göra jämförelser med statistik från sjukvård, ungdomsmottagningar, psykvården etc. D.v.s. får du in en ung person med vissa skador som kan tänkas härledas till alkhohol, intervjuar den om sina vanor och får reda på att han/hon super mycket så kan man ju dra slutsatser därifrån.

Det var inget svar på grundfrågan men jag tolkade även det ovanstående citatet lite som en undran från din sida.

Angående farligheten känns det rent spontant som det helt enkelt bara är en fråga om samma risker men i högre omfattning och vid lägre konsumtion typ. Sedan kanske det finns större psykiska nackdelar för en individ utan fullt utvecklad hjärna? Men jag spekulerar fritt bara.

Eddie Vedder
2008-10-05, 07:40
Det finns mycket statistik och informtation om sådana här saker på både Socialstyrelsens och Statens Folkhälsoinstituts hemsidor.

http://www.fhi.se/upload/ar2008/rapporter_2008/A200805_Livsstilsrapport_200810.pdf

Fhi (2008). Livsstilsrapport 2008. Lägesrapport om livsstilsfrågor. Statens Folkhälsoinstitut: Stockholm

http://www.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/svenska_skolbarns_halsovanor.pdf

Fhi (2006). Svenska skolbarns hälsovanor 2005/2006 - Grundrapport. Statens Folkhälsoinstitut: Stockholm

Flykt
2008-10-05, 10:18
För att göra en låååång historia kort och vääldigt förenklad:

Fram tills 20+ producerar kroppen fortfarande myelin. Ett "ämne" som lägger sig utanpå axonen (ledningar mellan nervceller). Man kan säga att myelin gör att de elektriska signalerna i nervsystemet går snabbare och fungerar bättre. Genom att kröka så förstör man myelinet och dess produktion.

Detta är en anledning, finns säkert väldigt många fler.

Därför är det bättre att kröka vid 30+ än vid -20

Mycket bra svar :) Men hur pass mycket ska man egentligen dricka innan det blir "påtagligt" att myelinet förstörs? Snackar liksom om ut och festa nån gång i månaden eller om man dricker konstant varje helg man märker av?

Det är sån här fakta jag vill veta. Snack om att man löper större riskt för att bli alkolist, kan bli "socialt" skadad och man ska våga dansa och greja utan alkohol - det tycker jag inte är lika väsentligt.

Chaan
2008-10-05, 10:34
och en 14-åring kan bli beroende på bara några år,

Jag blev beroende av öl på bara några månader - så jag var tvungen att sluta. Misstänker humle.

Flykt
2008-10-06, 17:38
Mycket bra svar :) Men hur pass mycket ska man egentligen dricka innan det blir "påtagligt" att myelinet förstörs? Snackar liksom om ut och festa nån gång i månaden eller om man dricker konstant varje helg man märker av?

Det är sån här fakta jag vill veta. Snack om att man löper större riskt för att bli alkolist, kan bli "socialt" skadad och man ska våga dansa och greja utan alkohol - det tycker jag inte är lika väsentligt.
Bump :)

Flykt
2008-10-12, 20:47
Mycket bra svar :) Men hur pass mycket ska man egentligen dricka innan det blir "påtagligt" att myelinet förstörs? Snackar liksom om ut och festa nån gång i månaden eller om man dricker konstant varje helg man märker av?

Det är sån här fakta jag vill veta. Snack om att man löper större riskt för att bli alkolist, kan bli "socialt" skadad och man ska våga dansa och greja utan alkohol - det tycker jag inte är lika väsentligt.
Buuuuump =)

agazza
2008-10-12, 21:50
Finns antagligen inte studier på det vi vill veta :/

Bump

Fatcan
2008-10-12, 23:18
För att göra en låååång historia kort och vääldigt förenklad:

Fram tills 20+ producerar kroppen fortfarande myelin. Ett "ämne" som lägger sig utanpå axonen (ledningar mellan nervceller). Man kan säga att myelin gör att de elektriska signalerna i nervsystemet går snabbare och fungerar bättre. Genom att kröka så förstör man myelinet och dess produktion.

Detta är en anledning, finns säkert väldigt många fler.

Därför är det bättre att kröka vid 30+ än vid -20

Har du nån riktig källa på det? Försöker inte vara spydig, undrar faktiskt.

Scratch89
2008-10-13, 06:27
Har du nån riktig källa på det? Försöker inte vara spydig, undrar faktiskt.

I princip alla naturvetenskapliga böcker på gymnasiet tar upp det här. Tror även att det står med i Näringslära för högskolan (2006).

Flykt
2008-10-21, 12:38
I princip alla naturvetenskapliga böcker på gymnasiet tar upp det här. Tror även att det står med i Näringslära för högskolan (2006).
Då borde det alltså vart någon som läst om det :)
Någon som kan utveckla det stybb skrev?

Flykt
2008-10-21, 12:49
"Hjärnskador är vanliga efter långvarigt missbruk för det dödar hjärnceller så hjärnan skrumpnar ihop. Då kan man få problem med minnet, sämre balans o muskelkontroll, synrubbningar och personlighetsförändringar (till exempel att man blir aggressivare.)"

Långvarigt missbruk, antagligen på vuxna. Finns det några märkbara effekter på enbart några fyllor?

Scratch89
2008-10-21, 13:55
Aggresiviteten och andra krotvariga beteende märks av snabbt. Skrumplever, diabetes, synproblem och liknande kommer dock kräva en rätt så ordentlig överkonsumtion för att det ska träda i kraft. Precis som man inte får diabetes av en godispåse på lördagkvällen, så får man inte heller det av en fylla en gång i månaden.

Olof
2008-10-21, 20:38
Jag har sökt och läst igenom massa trådar om alkohol, men ingen svarar faktiskt på min fråga.

Det står en massa om att alkohol påverkar kroppen negativt, det är vi väl alla överens om. Men antagligen är dessa tester och studier gjorda på folk över 18 år.

Många under 18 idag super sig fulla på helgerna även fast det inte är lagligt. Vad är det egentligen för skillnad för en 15-17 årig kille att bli full en fredag gentemot en 20 åring? Påverkas kroppen olika? Vilken påverkar det mest?

1) Jag tvivlar på att glukosmetabolismen eller hur GABA upptaget påverkas annorlunda hos de som är under 18. Det är fortfarande samma mekanism.
2) Skillnaderna mellan en 15 och 20åring skulle antagligen vara BMI (och föredelning av muskler/fett). Ju större kroppsmassa ju mindre påverkad blir man. Ju mer muskler man har i förhållande till fett ju mindre påverkad blir man (mer muskler innebär mer blod som pumpas runt som kan sprida ut alkholens effekter).

Shajjn
2008-10-21, 21:26
Ingen större skillnad antagligen. Alkohol kanske är ännu ovettigare att få i sig när man är ung och växer.,