handdator

Visa fullständig version : Var köpa kostym, storlek lite större?


bertbert
2008-10-04, 18:07
Hallå ja.

Ska köpa kostym, och är efter dagens försök medveten om att jag är en smula missanpassad för de vanliga modekedjornas kostymer (Brother, Zara, whatever). Jag går inte in i en normal XL eller 54:a längre. En 56:a sitter oftast för tight över axlarna, går jag upp till 58 får axlar/rygg plats men då lämnas även utrymme för en kalaskula som jag inte bär på.

Nej, jag vill inte skaffa en skräddarsydd, eftersom jag inte använder sådana plagg särskilt ofta och dessutom kommer den inte att passa igen i en inte allt för avlägsen framtid.

Alla tips emottages tacksamt!

-xR-
2008-10-04, 18:12
Hehe stora storlekar. Du skulle kunna köpa den som sitter bra över axlar/bröst/rygg och sedan lämna den till skräddaren för att sy in i midjan. En sådan ändring blir billigare än måttbeställt. Ungefär 500:- skulle jag gissa på.

Mvh,
xR

bubbe
2008-10-04, 18:17
En respektabel SLare, går på alla kalas iförd finkostymen


http://www.powerzite.se/upload/227_katana..JPG

bertbert
2008-10-04, 18:19
Hahahahaha men bubbe din retard! :laugh:

-xR- - tack för tipset.

Skäggmiffot
2008-10-04, 18:29
Jag har själv samma problem. Jag har testat många affärer och det är likadant överallt. Det är bara att du inser att du inte kommer hitta något som passar utan att det måttsys/skräddas på något sätt. Även slimfit 58:orna är Göran Persson-formade runt midjan.

Ska du bara ha den någon gång och inte behöver imponera på omgivningen så är det väl bara att köpa vad som helst. Jag tycker det är vanligt med folk som har illasittande kostymer och inte skäms för det. Önskar jag var likadan :em:

Dressman ska tydligen ha billiga, stora kostymer som du kan ta till skräddaren för justering i midjan. Själv har jag inte provat den vägen än. Annars kan du gå till herrkonfektionsaffärer. De är lite mer vana vid ovanliga passformer.

bubbe
2008-10-04, 18:39
Bubbe med giftaskostymen, dock i en något nedbantad viktklass.

bertbert
2008-10-04, 18:43
Snygg och prydlig karl :naughty: , men det syns att det är en stor storlek - armarna är för långa. Och du borde sprättat bort märket. :)

Fan du ser ju rent anorektisk ut där. Vikt?

Ett vackert par! :thumbup:

J.V
2008-10-04, 18:44
Dressman har väl inget annat än större storlekar.

Buckethead
2008-10-04, 19:14
Jag hade samma problem vid ett litet panikinköp av kostym i våras, men fick hjälp(eller blåstes, vad vet jag) av en expedit på Brothers. Längd just över 180, bröstvidd på ca 116 cm, midjemått på runt 95. Han kom fram till storlek C104, han påstod att den är lite bredare över bröstet. Jag är ovan att använda kostym men av dom jag testade så var C104 storleken som kändes bäst. Var in på Dressman också men där var det hopplöst att hitta något som passade.

Ignatius72
2008-10-04, 22:54
Nisses är ju det klassiska valet.

Roosen
2008-10-04, 23:02
Hallå ja.

Ska köpa kostym, och är efter dagens försök medveten om att jag är en smula missanpassad för de vanliga modekedjornas kostymer (Brother, Zara, whatever). Jag går inte in i en normal XL eller 54:a längre. En 56:a sitter oftast för tight över axlarna, går jag upp till 58 får axlar/rygg plats men då lämnas även utrymme för en kalaskula som jag inte bär på.

Nej, jag vill inte skaffa en skräddarsydd, eftersom jag inte använder sådana plagg särskilt ofta och dessutom kommer den inte att passa igen i en inte allt för avlägsen framtid.

Alla tips emottages tacksamt!

Tiger har en modell som är anpassad för grövre karlar. Jag köpte en sån i somras, den är grövre över axlar/armar/rygg.

Skäggmiffot
2008-10-05, 00:53
Nisses är ju det klassiska valet.

Nisses blåste mig en gång när jag köpte en kostym. De sålde en som var brutalt felsydd i ena axeln. Tyvärr kunde jag ingenting om kostymer då, men någon som hade det minsta koll (dvs säljaren på Nisses) måste ha sett det men ändå sålt.

Nu när jag vet mer skulle jag aldrig gå dit igen och jag rekommenderar alla att hålla sig därifrån då de inte är seriösa.