handdator

Visa fullständig version : Utstående skulderblad


Betar
2008-10-04, 17:01
Jag har och har alltid haft utstående skulderblad. Och om jag förstått det rätt så är det möjligt att träna bort. Men jag har försökt läsa mig till hur, dock utan större framgång. Så som jag uppfattat det så kan bland annat rodd och träning av rotatorcuffarna kunna hjälpa till att "vika in" skulderbladen. Men som sagt så är jag inte allt för insatt så jag ber om övningsråd och/eller träningstips i allmänhet som kan bidra till mer inåt stående skuldeblad.

Nå såhär ser de ut :)
http://www.exrx.net/Images/Mechanics/WingedScapula.jpg

Tack på förhand

jebu
2008-10-04, 17:23
Sök lite på skulderblad, scapula, serratus mm så hittar du ganska mycket
ex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108449&highlight=skulderblad

Ergo
2008-10-05, 16:41
Ibland brukar utåtstående skulderblad betyda att bröstmusklerna är för tighta och strama.
Bröstmusklerna inåtroterar axlarna vilket får till följd att skulderbladen åker ut lite.

Om du vet att du alltid varit stel i brösten kan det vara en ide att börja stretcha dom mer.
Prova även att stretcha lilla och stora bröstmusklen. Jag tror att den lilla brukar vara "problemet" till utstickande skuldror.

JohnRick
2008-10-06, 10:51
Det hänger också lika ofta på för svaga serratus som är rhomboidernas antagonister. Axelpressar, framåtlyft för axlar och push-ups med axelartikulation är alla bra övningar om det är problemet. I övrigt ska givetvis
styrkeförhållandet bröst vs rygg vara i ordning.

Pepz
2008-10-06, 10:53
Det hänger också lika ofta på för svaga serratus som är rhomboidernas antagonister. Axelpressar, framåtlyft för axlar och push-ups med axelartikulation är alla bra övningar om det är problemet. I övrigt ska givetvis
styrkeförhållandet bröst vs rygg vara i ordning.

håller med och jag vill gärna lägga till dips med raka armar för nedre trapetzius. dvs en shrugrörelse

Åse Columbus
2008-10-06, 15:18
googla på "winged scapula"

j2b
2008-10-06, 19:36
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vingscapula

Ergo
2008-10-07, 07:05
När jag läste om Vinged scapula, var några år sen, fick jag mer känslan av att Vinged scapula är när riktigt svag/klen människa och inte har muskler nog att hålla in skulderbladet. När vi pratade om det gällde det då äldre, typ 60-70 år, som ofta varken lyft en hantel eller tränat sitt liv.

Är detta hela fel tro, det vet jag faktiskt inte. Man kan ju alltid kolla på vad åtgärderna är mot det. Men jag tror inte att det är det som är din riktiga diagnos. Men vad vet jag, bara en lekman :)

Martin Löwgren
2008-10-07, 11:02
När jag läste om Vinged scapula, var några år sen, fick jag mer känslan av att Vinged scapula är när riktigt svag/klen människa och inte har muskler nog att hålla in skulderbladet. När vi pratade om det gällde det då äldre, typ 60-70 år, som ofta varken lyft en hantel eller tränat sitt liv.

Är detta hela fel tro, det vet jag faktiskt inte. Man kan ju alltid kolla på vad åtgärderna är mot det. Men jag tror inte att det är det som är din riktiga diagnos. Men vad vet jag, bara en lekman :)

Kan även vara en pares av n.thoracicus longus.

Betar
2008-10-10, 21:03
Ibland brukar utåtstående skulderblad betyda att bröstmusklerna är för tighta och strama.
Bröstmusklerna inåtroterar axlarna vilket får till följd att skulderbladen åker ut lite.

Prova även att stretcha lilla och stora bröstmusklen. Jag tror att den lilla brukar vara "problemet" till utstickande skuldror.

Så det finns en liten bröstmuskel också? Hur stretchar man den?

Det hänger också lika ofta på för svaga serratus som är rhomboidernas antagonister. Axelpressar, framåtlyft för axlar och push-ups med axelartikulation är alla bra övningar om det är problemet. I övrigt ska givetvis
styrkeförhållandet bröst vs rygg vara i ordning.

Efter lite sökandes så läste jag att problemet oftast beror på(som du nämner) för svaga serratus. Enligt wiki aktiveras denna muskel vid pullovers (med ez-stång och axelbred fattning) och du nämner t.ex. att även axelpressar är bra.

Men när jag sen kommer in på exrx så står det att just axelpressar och pullovers orsakar winged scapula. Så vad ska man tro?*gah!*


edit: Hur utför man push-ups med axelartikulation?

Martin Löwgren
2008-10-11, 10:40
Så det finns en liten bröstmuskel också? Hur stretchar man den?



Efter lite sökandes så läste jag att problemet oftast beror på(som du nämner) för svaga serratus.
Men när jag sen kommer in på exrx så står det att just axelpressar och pullovers orsakar winged scapula. Så vad ska man tro?*gah!*

Är det en pares av nerven spelar det ingen roll hur mkt du försöker aktivera muskeln.

nyrjoh
2008-10-11, 13:33
Så det finns en liten bröstmuskel också? Hur stretchar man den?



Efter lite sökandes så läste jag att problemet oftast beror på(som du nämner) för svaga serratus. Enligt wiki aktiveras denna muskel vid pullovers (med ez-stång och axelbred fattning) och du nämner t.ex. att även axelpressar är bra.

Men när jag sen kommer in på exrx så står det att just axelpressar och pullovers orsakar winged scapula. Så vad ska man tro?*gah!*


edit: Hur utför man push-ups med axelartikulation?

På samma sätt som du stretchar stora bröstmuskeln. Variera mellan rak och böjd armbåge.

Nej det står inte att de orsakar winged scapula, det står att dessa övningar är påverkade(affected). De menar att det är svårt att utföra övningarna på ett korrekt sätt och att skaderisken är ökad då du gör dem och har winged scapula.

Push-ups med axelartikulation är inget bra namn på övningen som menas. Det vanlig namnet är armhävning plus eller push-up plus och en drös andra för den delen. Det du vill göra i denna övning är detta: gör en vanlig armhävning på knä eller stående på tårna. Nacke, rygg, höft och ben skall vara helt raka genom hela rörelsen. När du har sträckt ut armar och axlarna helt så skall du försöka skjuta fram skulderbladen mer. Detta är ingen stor rörelse men den aktiverar serratus anterior bra. Prova utan belastning. Håll armarna pekandes rakt fram och så skjuter du fram skulderbladen i det läget. Det är den rörelsen du vill få till.
http://www.youtube.com/watch?v=j2e-ZLWFyFo

Lycka till!

exevision
2012-11-26, 19:45
Vilka muskler skulle kunna tänkas vara strama så att man får en tendens till "winged scapula" i avslappnat läge? Detta trots att man fått god aktivering av serratus i alla rörelser.

På exrx så rekommenderas töjning av pectoralis minor och latissimus dorsi, är det allt?
http://www.exrx.net/Stretches/PectoralisMinor/Doorway.html
http://www.exrx.net/Stretches/LatissimusDorsi/Wall.html

Borde inte romberna kunna vara strama?

pezrulezhaakon
2012-11-26, 23:48
exevision

De musklerna som kan påverka vingningen är just pec.minor, men inte omöjligt att biceps korta ursprung och coracobrachialis också kan dra sitt strå till stacken. Detta även tillsammans med en mindre aktiverad serratus.

Romberna är långsökt då en stramhet där skulle få skulderbladen att dras i motsatt riktning. Romberna roterar in skulderbladen och medverkar till att hålla dem nära bröstryggkorgen.