handdator

Visa fullständig version : Att ge ut en bok


Carolinew
2008-10-04, 16:24
Tror säkert det är fler än jag som tänkt den tanken, åtminstone de som tycker om att skriva.

Jag undrar lite hur det egentligen går till. Har läst en del om det på Internet och har förstått så mycket som att man i regel skickar sitt manus till ett bokförlag där det sedan läses (eller i alla fall ögnas igenom) och att man sedan antingen blir antagen eller refuserad (oftast det senare).

* Det jag undrar, är om det finns någon risk att ens manus "blir stulet" på något vis? Att skicka iväg ett manus bara sådär känns ju lite osäkert. Men det kanske inte är någon risk på större förlag, däremot på mindre? Har man några rättigheter där eller får man "skylla sig själv" som skickar iväg det till annat folk?

* Finns det något annat sätt att få en bok utgiven, än genom att ta kontakt med ett bokförlag?

* Sedan har jag också funderat på det här med anonymitet, går det att ge ut en bok anonymt? Under ett alias så att säga? När man skickar manuset måste man ju uppge namn och sådär så förlaget kommer ju att veta, men de kanske har någon slags tystnadsplikt?

Hoppas att kolos expertis kan svara på något av detta iaf :)

Duffman
2008-10-04, 16:40
En väg att gå är ju att kontakta förlag och sedan skicka in sitt manus till dem och hoppas på att det klarar deras stenhårda gallring. Typ 1 promille klarar sig. Att de snor materialet har jag väldigt svårt att tro. det skulle de aldrig våga. Ett annat är att skaffa en agent (som sedan hjälper dig) men det kostar.

Ett annat väldigt enkelt sätt är ju att vända sig till ett print on-demand företag. Ett sånt har jag basat för tidigare och så länge det handlar om en bok i textform så är det billigt och enkelt att trycka upp ett exemplar. Distributionen får man sedan själv lösa. Ger du ut boken själv kan du ju heta vad som helst på omslaget. Går det genom ett förlag ska det nog gå att ge ut den under ett annat namn också. Väg fördelar och nackdelar och tro inte att man blir rik på att skriva en bok. Men det är kul.

Carolinew
2008-10-04, 16:45
Har funderat på det där "print-on-demand" också, men vet inte riktigt hur man skulle lyckas få ut den till "folk" då... Sedan på de sidor jag varit får man lägga upp manuset på nätet också, vilket jag inte är så sugen på... känns lite riskabelt ifall någon skulle sno något från den. Visst är risken liten men den finns och jag vill inte behöva ångra mig.

Haha, nä rik blir man väl sällan, inte ens som känd författare, men det är inte det som är syftet heller. Finns fler skäl till att ge ut en bok :)

bubbe
2008-10-04, 16:53
Finns fler skäl till att ge ut en bok :)

Gå på cocktailpartyn hos den intellektuella innekretsen?

Eller smutskasta gamla pojk/flickvänner?

Eller var det något annat du tänkte på?

*kissass*

Carolinew
2008-10-04, 16:59
Damn, var jag så genomskinlig? :confused:

Men nja, inte riktigt det jag tänkte på men visst nu fick jag ju ännu fler anledningar :cool:

Dav0d
2008-10-04, 18:24
Kan isåfall skicka en bit av manuset, inte hela ifall du tror de kommer sno din idè eller berättelse.

Får jag fråga vilken typ av genre du tänkte skriva i?

Carolinew
2008-10-04, 18:58
Av vad jag har förstått så vill inte förlagen ha in några "delar" av manusen, utan de vill ha in ett färdigt sådant. Det förbättrar i alla fall oddsen enormt, och med tanke på hur svårt det är att bli antagen redan så gör man sig nog en björntjänst om man bara skickar delar av det...

Kan inte riktigt gå in på vilken genre, mer än att det är skönlitteratur :)

C.E.J.
2008-10-04, 19:40
Inte för att jag har nåt att tillföra, men det låter spännande tycker jag att du skriver och försöker ge ut en bok. Lycka till!

Yes
2008-10-04, 19:42
Har funderat på det där "print-on-demand" också, men vet inte riktigt hur man skulle lyckas få ut den till "folk" då... :)
Fundera på vilka som skulle vilja läsa boken och varför, och börja med att sprida den till dessa.

ALEXPALEX
2008-10-04, 20:25
Om du ens är orolig att iden ska bli snodd så kan/bör du Voltaire-posta en kopia till dig själv. Dvs skicka ett rekommenderat brev till dig själv och hämta inte ut det. Eventuellt har posten den funktionen till specialpris.

doommessiah
2008-10-05, 14:30
Fråga Oskars mamma, hon har väl gett ut bok vad jag förstått?

(Ibland tar du omvägar min vän, allt du behöver finns ju hos GKK;))