handdator

Visa fullständig version : Substitut till snask


Largoplz
2008-10-04, 14:30
Tjo. Tänkte satsa på en hemmakväll ikväll då jag har spännande träningsvärk efter återupptagningen av träningen i veckan. Har tänkt satsa seriöst den här gången, men nu när det är lördag så kan det ju vara gott att ha nåt att suga på framåt kvällen.
Tidigare har chips/godis och läsk varit värdigt i det syftet, men inte längre. Det jag letar efter är något man kan ha istället. Finns det någon med några trevliga förslag?
MVH Emanuel

creperiet
2008-10-04, 14:35
Grönsaksstavar (gurka, morötter, etc) med keselladip (krydda med vad som helst)

Färska bär

shut teh face
2008-10-04, 14:38
Om jag skulle ätit något gott på kvällen som inte klassas som rent "snask" skulle jag äta cashewnötter eller grilla äpplen i ugnen och äta med musli, kanel och lättglass.

joriice
2008-10-04, 14:48
Snask! Fast mindre mängder.

isterbuk
2008-10-04, 14:50
* Äpple, Päron & Vanilj keso
* Fruktsallad
* Glass
* Kvarg+russin&kanel+2tsk sötningsmedel/honung
* Ett par rader mörk choklad, minst 70% (det är ju iofs godis, men så sjukt gott och till viss mån nyttigt)
* Grönsaker + Dipp är alltid trevligt.


* Popcorn? Vet inte hurvida det är nyttigt eller ej, men det känns ju någorlunda nyttigt (light varianten ofc).

roosm
2008-10-04, 15:53
Cream cheese, kesella, vanilj yoghurt, keso, frysta blåbär + cashewnötter, müsli eller något liknande = grymt god cheese-cake.
(Förutsatt att man inte är sockerberoende och tycker söta saker är goda? =) )

Muaytudd
2008-10-04, 15:54
sex, tvspel eller en bra film.

Handcuff
2008-10-04, 15:56
Bygga muckler eller bli smal?

Om det är bygga så ät på :thumbup:

Alfred Nobel
2008-10-04, 16:05
Havregrynsgröt med kvarg OPTI!

Heniin
2008-10-04, 16:07
äsch jag kekar godis varje dag! opti fosho

Largoplz
2008-10-04, 16:10
Eftersom jag inte vet hur man skriver in flera Quotes så skriver jag inte några så blir det rättvist=)
jag har varit inne på att skära upp grönsaker och kanske köpa nån dip o ha till, så det kommer väl inhandlas.
Joriice, ditt förslag har en fin tanke, men när jag mysäter vill jag göra det ordentligt, så därför måste jag ha kalorisnåla alternativ.
Handcuff, Jag ska bli trådsmal hade jag tänkt, vill se hur mina muskler ser ut innan jag börjar bygga. Dessutom skulle mina knän sluta på jobbet och flytta till indonesien om jag började äta upp mig i dagsläget.

Kan passa på då att fråga om dryck. Det blir tråkigt att dricka vatten jämt, så fungerar tex Fun light bra eller är det negativt på några andra spännande sätt?

J.V
2008-10-04, 16:13
* Popcorn? Vet inte hurvida det är nyttigt eller ej, men det känns ju någorlunda nyttigt (light varianten ofc).Visst är det nyttigt, 50kcal mindre per 100g än vanliga varianten som ligger på 480. Jättebra.

Anna.L
2008-10-04, 18:15
Just nu finns jättegoda satsumas att köpa i affärena. De är så där lagom söt-syrliga nu. Nötter brukar många rekommendera men problemet är ju kcal-innehållet. Brukar köpa pistagenötter när jag vill lyxa till det lite eftersom man inte kan trycka in en hel näve på en gång som man kan med jordnötter utan måste skala nöt för nöt. Jag får iallafall inte i mig lika mycket då.

Pompere
2008-10-04, 19:44
Visst är det nyttigt, 50kcal mindre per 100g än vanliga varianten som ligger på 480. Jättebra.

Spispop (popcorn) ligger på ungefärliga 340kcal per 100g om inte är helt ute och cycklar.
Näringsvärdet låg på runt -
8g protein
70g kollisar
5g fett


Dock aldrig smakat det, men såg det i våran matbutik för par dagar sedan.

cosmic_dancer
2008-10-04, 20:00
sen finns det micropopcorn i en grön förpackning också som enbart innehåller 99 kcal per 100 gram färdiga popcorn.

Rostade kikärtor är annars gott

Pet
2008-10-04, 20:59
Spispop (popcorn) ligger på ungefärliga 340kcal per 100g om inte är helt ute och cycklar.
Näringsvärdet låg på runt -
8g protein
70g kollisar
5g fett


Dock aldrig smakat det, men såg det i våran matbutik för par dagar sedan.

Men om man spispoppar så är det väl bara majskornen som är 340kcal, sedan får man plussa på kcal från det matfett man använder.

Eller är det jag som är förvirrad nu? *popcorn*

Flickan
2008-10-04, 22:11
OBS! Denna lista är tillverkad av en person vars lekamen aldrig genomgått
en deff, aldrig tagit mer än 25 kg i bänken samt inte har någon som helst
erfarenhet av att väga och mäta livsmedels kaloriinnehåll!
Varning är härmed utfärdad!

Flickans lista över godis som är gott och inte så jävla farligt: *popcorn*

- Cashewnötter, att äta rostade o saltade är okej men var vaksam på när det räcker

- Mörkchoklad, kan ätas som den är alternativt smältas lätt i micro och ätas med sked

- Frukt som är kall, perfekt mogen och snyggt uppskuren och upplagd på fat
blir läckert och är väldigt aptitligt. Fruktbuffé. (bara fantasin sätter gränser men
ju fler alternativ som finns och ju vackrare det ser ut desto mer nöjd blir du)

- Apelsinjuice som man pressat själv med iskalla apelsiner

- Cocacola Zero med is och citron (glöm inte is och citron, det är key)

- Ett te man gillar och en stor tesked honung och en grov smörgås med keso på (bra när du vill ha mellis, känna dig mätt och ha sött)

- Ett gott proteinpulver shakeat med mellanmjölk, Cookies and Cream exempelvis. (för intensivt sötsug på kvällstid på vardagar)

- Kaffe med mjölk och sukett (bra när du blir sötsugen på jobbet)

- Grillade grönsaker i ugn, vitlöksklyftor, sockerärtor, röd lök, paprika, minitomater, majskolvar

- Grönsaksstavar med dip

- Torkad frukt, musli och lättyogurt vanilj (mellis och sötsugen)

- Hallon med mjölk som ätes med sked i djup tallrik (bara så jävla gott)

- Alla former av smoothies

- Små delikatess-isbitar gjorda på mjölk och gott proteinpulver,
typ Cookies and cream, rena afrodisiakumet att sitta och suga på i soffan, sexy as hell

- Kanelknäcke från Wasa

- Ta stora salladsblad, krydda köttfärs med tacokrydda och fyll salladsskalet
med olika grönsaker, chiliflingor, avokado och mumma. Perfekt om du vill ha i dig salt och
behöver äta mycket. (sugen på salt, vill frossa men utan att må äckligt efteråt)

_______

Regler att minnas:

- Var mätt på riktig mat innan du börjar, börja aldrig snacksa hungrig.

- Öva dig i kroppskännedom medans du äter, känn efter hur allt smakar och
märk när det är lagom och när det börjar bli för mycket, ät inte per automatik, ät manuellt.

- När du väl äter goda grejer, fokusera på det och gör det inte i förbifarten,
då tar du in energin och går miste om upplevelsen, och du blir inte tillfredsställd.

- Att schemalägga ätardagar är enligt mig skit, du vet ungefär mellan vilka
intervall du kan tänka dig att ta en ätardag och den dagen ska ske när du
verkligen känner ett överväldigande sug för det. Lär dig att skilja på den
signalen och småsug. Att följa den signalen när den kommer på riktigt gör
dig inte osund, men att bortse från den kan få dig att tappa orken.

Låt ätardagarna komma till dig och hindra dem inte (det där var typ Bibeln så ni vet det)

cosmic_dancer
2008-10-04, 22:15
hallon med mjölk är sjukt gott ja

Haze7
2008-10-04, 22:27
Ett hett tips på någonting drickbart. ( fast drycken är kall *screwy* )

Frys diverse bär och frukter, gärna i portioner om ca 2dl. (Plastpåsar är bra)
Mixa och blanda friskt med roliga och goda kombinationer.

Ta den frysta frukt&bär påsen och mixa med en god och nyttig juice för en smoothie eller med lättmjölk för en milkshake.

Det är väldigt gott, och man kan frysa mycket så det alltid finns till hands när suget kryper sig på.

Sen är det ju aldrig fel med frukt! *drool*

Musselbank
2008-10-04, 22:27
massa mat

Inget farligt där nej, men cashewnötter och choklad är jekligt energitäta grejer.