handdator

Visa fullständig version : Tillskott från bockhornsklöver ökar styrkan och muskelmassan.


King Grub
2008-10-04, 13:05
Torabolic is a highly purified unique molecule extracted from Fenugreek (Trigonella Foenun greacum) seeds. Torabolic is a proprietary patent pending molecule of Indus Biotech. The purpose of this study was to evaluate the effects of Torabolic supplementation on strength and body composition.

49 Resistance trained men were matched according to fat free mass and randomly assigned to ingest in a double blind manner capsules containing 500 mg of a placebo (N = 23, 20 ± 1.9 years, 178 ± 6.3 cm, 85 ± 12.7 kg, 17 ± 5.6 %BF) or TORABOLIC (N = 26, 21 ± 2.8 years, 178 ± 6 cm, 90 ± 18.2 kg, 19.3 ± 8.4 %BF). Subjects participated in a supervised 4-day per week periodized resistance-training program split into two upper and two lower extremity workouts per week for a total of 8-weeks. At 0, 4, and 8-weeks, subjects underwent hydrodensiometery body composition, 1 RM strength, muscle endurance, and anaerobic capacity determined. Data were analyzed using repeated measures ANOVA and are presented as mean ± SD changes from baseline after 60-days.
Results

No significant differences (p > 0.05) between groups were noted for training volume. Significant group × time interaction effects were observed among groups in changes in body fat (TOR: -2.3 ± 1.4%BF; PL: -0.39 ± 1.6 %BF, p < 0.001), leg press 1 RM (TOR: 84.6 ± 36.2 kg; PL: 48 ± 29.5 kg, p < 0.001), and bench press 1 RM (TOR: 9.1 ± 6.9 kg; PL: 4.3 ± 5.6 kg, p = 0.01). No significant interaction was observed among groups for Wingate power analysis (p = 0.95) or muscular endurance on bench press (p = 0.87) or leg press (p = 0.61). In addition there were no changes among groups in any clinical safety data including lipid panel, liver function, kidney function, and/or CBC panel (p > 0.05).
Conclusion

It is concluded that 500 mg of Torabolic supplementation had a significant impact on both upper- and lower body strength and body composition in comparison to placebo in a double blind controlled trial. These changes were obtained with no clinical side effects. We conclude that in addition to a structured resistance training program, Torabolic can significantly increase strength and muscle mass.

This study was sponsored by Indus Biotech.

Effects of Torabolic supplementation on strength and body composition during an 8-week resistance training program. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5(Suppl 1):P11.

C.E.J.
2008-10-04, 20:23
(TOR: -2.3 ± 1.4%BF; PL: -0.39 ± 1.6 %BF, p < 0.001),


Dum fråga, men vad menar man här? -2.3 procentenheter? -2.3% av totala fettmassan i kg? -2.3% av bf%? :em:

Musselbank
2008-10-04, 22:00
Jag kollade okritiskt igenom de rapporter jag har tillgång till som rör denna växt publicerade de 10 senaste åren; den påminner faktiskt om de gamla patentmedicinerna:

Effekt mot magsår, skyddar levern mot alkoholskador, förbättrar uthålligheten, påskyndar glykogenåterinlagringen, är antiinflammatorisk och febernedsättande och smärtlindrande, sänker blodsockret och verkar kunna stärka immunförsvaret och ha effekt på vissa cancerformer. Som en bonus är den ett verksamt myrmedel. :D

Ett minus är att den verkar kunna minska fruktsamheten hos både män och kvinnor.

(Obs igen, jag är amatör och har dessutom skummat rapporterna überslarvigt.)

Snakebite
2008-10-12, 09:34
Har googlat runt men kan inte hitta nagon som saljer Torabolic. Vart hitar man det? Fenugreek hittar jag men ar ju inte samma sak?

Scratch89
2008-10-12, 13:36
Minska kroppsfettet och öka styrka och massa? Sweet.

C.E.J.
2008-10-12, 22:53
Har googlat runt men kan inte hitta nagon som saljer Torabolic. Vart hitar man det? Fenugreek hittar jag men ar ju inte samma sak?

Eftersom "Torabolic" är ett extrakt av fenugreek borde rimligen kosttillskott med fenugreek innehålla "torabolic". Tror jag sett en studie om fenugreek i Flex mag som gav liknande resultat som denna studie.

Musselbank
2008-10-12, 23:31
Fast "Torabolic is a proprietary patent pending molecule of Indus Biotech."

Snakebite
2008-10-13, 08:47
Eftersom "Torabolic" är ett extrakt av fenugreek borde rimligen kosttillskott med fenugreek innehålla "torabolic". Tror jag sett en studie om fenugreek i Flex mag som gav liknande resultat som denna studie.

"Torabolic is a highly purified unique molecule extracted from Fenugreek". Later ju som nagot mer forfinat och framtaget pa kemisk vag. Nagon som har koll?

EiseltUK
2008-10-15, 20:46
Har googlat runt men kan inte hitta nagon som saljer Torabolic. Vart hitar man det? Fenugreek hittar jag men ar ju inte samma sak?

Torabolic finns inte ännu. Om 1-2 månader lanseras den första produkten med Torabolic i världen och givetvis i Sverige. ;) USA får vänta tills nästa år.

Fenugreek är utgångsmaterial för framställningen av Torabolic men är långt ifrån ett vanlig extrakt.

z_bumbi
2008-10-15, 20:56
Finns det några långtidstudier om dess ofarlighet?

Halldin
2008-10-15, 21:44
Någon anledning att vara skeptisk bara för att studien är sponsrat av ett företag som vill profitera på produkten? Förekommer fusk ofta?

gurra162
2008-10-15, 22:14
Torabolic finns inte ännu. Om 1-2 månader lanseras den första produkten med Torabolic i världen och givetvis i Sverige. ;) USA får vänta tills nästa år.

Fenugreek är utgångsmaterial för framställningen av Torabolic men är långt ifrån ett vanlig extrakt.

Vad är det för produkt och från vilket märke?

Kommer den finnas att köpa från GV?

EDIT: Sökte på google nu och såg att det var ni som tillverkade den, och då kommer den självklart säljas i er shop... Sry för onödig post :)

EiseltUK
2008-10-16, 08:45
Finns det några långtidstudier om dess ofarlighet?


Ja 90 dagars upprepad dos. Man kan ta en hel burk om dagen om man vill. :D

Anders The Peak
2008-10-16, 08:56
http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-S1-P11.pdf

Nitrometan
2008-10-16, 09:12
Finns det några långtidstudier om dess ofarlighet?

Torabolic finns inte ännu. Om 1-2 månader lanseras den första produkten med Torabolic i världen och givetvis i Sverige. ;)

Tillåt mig gissa att långtidseffekter inte har studerats på en produkt som ännu inte är framtagen.

Edit: 90 dagar är väl inte lång tid?

pia
2008-10-16, 09:42
Torabolic finns inte ännu. Om 1-2 månader lanseras den första produkten med Torabolic i världen och givetvis i Sverige. ;) USA får vänta tills nästa år.

Fenugreek är utgångsmaterial för framställningen av Torabolic men är långt ifrån ett vanlig extrakt.

Låter intressant. Ska helt klart testas. Vet du vad det ungefär kommer att kosta i månaden att ta detta?

Anders The Peak
2008-10-16, 12:54
Det bör inte kosta mer än 30*5 dvs 150:- som liknande fungerande produkter kostar.;)

Whistler
2008-10-16, 13:13
Anders: Liknande fungerande produkter?

Anders The Peak
2008-10-16, 15:12
Anders: Liknande fungerande produkter?

Jag skämtade lite med henrik bara för att få en vettig prisnivå på preparatet.

EiseltUK
2008-10-16, 15:18
Tillåt mig gissa att långtidseffekter inte har studerats på en produkt som ännu inte är framtagen.

Edit: 90 dagar är väl inte lång tid?

From en repeterad-dos toxstudie kan det nog anses som ganska lång tid på den här typen av produkt.

Anders The Peak
2008-10-16, 20:01
Det bör inte kosta mer än 30*5 dvs 150:- som liknande fungerande produkter kostar.;)
Förutom att jag skämtade lite kring det hela... Jag tycker att preparatet ser mycket lovande ut. Mycket bra resultat på kort tid. Man undrar lite kring hur preparatet påverkar cellen? " Nitrometan har sund undran kring vad det kan ställa till med"

loverius
2008-10-16, 21:14
Torabolic finns inte ännu. Om 1-2 månader lanseras den första produkten med Torabolic i världen och givetvis i Sverige. ;) USA får vänta tills nästa år.

Fenugreek är utgångsmaterial för framställningen av Torabolic men är långt ifrån ett vanlig extrakt.

Du var ju oxå jäkligt snabb med att regga http://www.torabolic.com/ :devil:

Duravol, är det din version av produkten Henke?

Whistler
2008-10-17, 07:42
Hur ser det ut med dopingklassningen på Torabolic? Det finns ju mig veterligen ett antal lagliga produkter inom samma kategori som fortfarande inte är tillåtna vid tävling.

Halldin
2008-10-17, 10:01
Någon anledning att vara skeptisk bara för att studien är sponsrat av ett företag som vill profitera på produkten? Förekommer fusk ofta?
Bump.

insolation
2008-10-17, 16:04
Bump.

Självklart ska studier som är partiska betraktas med skepticism, inte heller kan man dra slutsatser efter endast en studie, samma resultat måste bekräftas i flera studier innan det är vetenskapligt bevisat.

Det kan finnas ett ekonomiskt syfte bakom denna studie och därför bör man vara skeptisk till vad studien visar, innan det kommer fler som kommer fram till samma slutsats.

EiseltUK
2008-10-17, 18:04
Förutom att jag skämtade lite kring det hela... Jag tycker att preparatet ser mycket lovande ut. Mycket bra resultat på kort tid. Man undrar lite kring hur preparatet påverkar cellen? " Nitrometan har sund undran kring vad det kan ställa till med"

Effekten antas ske via nukleära receptorer men är inte helt fastställt ännu men de pågår forskning.

EiseltUK
2008-10-17, 18:05
Låter intressant. Ska helt klart testas. Vet du vad det ungefär kommer att kosta i månaden att ta detta?

Vi har inte alla kostnader framför oss ännu men någonstans runt 400 kr för en månad är en trolig nivå.

Anders The Peak
2008-10-17, 18:09
Vi har inte alla kostnader framför oss ännu men någonstans runt 400 kr för en månad är en trolig nivå.
Henrik, vad kallar de själva preparatet INDUS83?. Indus Biotech är lite hemlighetsfulla när det gäller sina produkter.

Anders The Peak
2008-10-17, 18:10
Vi har inte alla kostnader framför oss ännu men någonstans runt 400 kr för en månad är en trolig nivå.
Räknar du på en dagsdos på 500mg då?

EiseltUK
2008-10-17, 19:21
Henrik, vad kallar de själva preparatet INDUS83?. Indus Biotech är lite hemlighetsfulla när det gäller sina produkter.

Ja de är mycket hemlighetsfulla innan de säkrat patent osv. Jag har skrivit på sekretessavtal så jag vet inte om jag får avslöja namnet. Bäst att ta det säkra före det osäkra. ;)

Dagsdosen är 600 mg (=2 kapslar) baserad på opublicerade studier av Indus.

Sebbe_H
2008-10-17, 22:45
Om det är Duravol så var ju inte namnet helt olikt ett annat tillskott :D

Men ska bli intressant att se vad folk tycker om det, så kanske det blir ett inköp i framtiden.

EiseltUK
2008-10-18, 06:57
Hur ser det ut med dopingklassningen på Torabolic? Det finns ju mig veterligen ett antal lagliga produkter inom samma kategori som fortfarande inte är tillåtna vid tävling.

Missade din fråga. Nej det är inte dopingklassat vilket jag ser som en av de stora fördelarna.

AmericanDragon
2008-10-18, 21:27
Är Duravol något som ersätter något annat tillskott som de flesta kör med idag eller hur funkar det? och hur ska intaget fördelas?

Biotech_Honken
2008-10-18, 22:04
alltid kul med något nytt på marknaden, men jag ropar inte lätt hej... skeptisk som jag är.

loverius
2008-10-19, 09:15
Missade din fråga. Nej det är inte dopingklassat vilket jag ser som en av de stora fördelarna.

inte än, det lär ju bli dopingklassat troligtvis.:smash:

Halldin
2008-10-19, 10:51
Vad gör tillskottet egentligen? Ännu en testohöjare?

jaaaaag
2008-10-19, 22:46
Intressant.

EiseltUK
2008-10-20, 17:44
inte än, det lär ju bli dopingklassat troligtvis.:smash:

Tror inte det är någon risk, inte under de närmaste åren i varje fall men man vet ju aldrig. *grr*

jenni
2008-10-20, 17:53
Tror inte det är någon risk, inte under de närmaste åren i varje fall men man vet ju aldrig. *grr*

du undeviker doublepro tråden ;)
men när kommer de nya smakerna, de är ju flera månader försenade *cry*

EiseltUK
2008-10-20, 17:54
Vad gör tillskottet egentligen? Ännu en testohöjare?


Nej det har ingen nämnvärd effekt på testosteronet. Det fria testosteronet ökar en aning men inget värt att nämna. Effekten sker inte via androgenreceptorerna utan via andra receptorer. Det är en hel del som är hemligstämplat vad gäller den här produkten så jag vill inte riskera att bryta sekretessavtalet genom att säga för mycket. För de flesta människor är effekten t o m hälsosam så det är inget man ska behöva oroa sig för när man tar det.

EiseltUK
2008-10-20, 17:58
du undeviker doublepro tråden ;)
men när kommer de nya smakerna, de är ju flera månader försenade *cry*

Jag har svarat men kanske inte i den tråden. ;) Vi har så mycket annat i produktväg som vi prioriterar före fler smaker av DP men givetvis ska vi lansera fler smaker någon gång. Den ena smaken är ju klar och förpackningen tror jag också är klar med alla tester osv så den väntar bara på ett ok. Innehållet i den avviker så pass mycket från DP att vi kommer sälja den under ett annat men snarlikt namn bara för att förtydliga att det är skillnad i näringsvärdena.

loverius
2008-10-20, 22:17
Nej det har ingen nämnvärd effekt på testosteronet. Det fria testosteronet ökar en aning men inget värt att nämna. Effekten sker inte via androgenreceptorerna utan via andra receptorer. Det är en hel del som är hemligstämplat vad gäller den här produkten så jag vill inte riskera att bryta sekretessavtalet genom att säga för mycket. För de flesta människor är effekten t o m hälsosam så det är inget man ska behöva oroa sig för när man tar det.

Så det är fungerar ungefär lite som PRIME då? Kul iaf med att man börjat utveckla sånna här produkter, som kan ge märkbara resultat utan att sabba hormoner och ge bieffekter som aas gör.
Revolutionen har börjat, äntligen, på tiden när man ändå närmar sig första decenniet i det nya milleniumet...

Sverker
2008-10-21, 06:18
Finns det ett patent på produkten:confused: Varför skulle det då vara hemligstämplat på något sett ?

EiseltUK
2008-10-21, 07:46
Finns det ett patent på produkten:confused: Varför skulle det då vara hemligstämplat på något sett ?

Patentet är inte hemligstämplat men jag tror de har ytterligare ett patent på gång som jag förstod det. Det som är konfindentiellt är lite kringinformation.

Cerberus
2008-10-21, 20:49
oooh låter helt fantastiskt :D blir definitivt köp. Vill dock se om några dör här först innan ja köper

EiseltUK
2008-10-22, 18:47
oooh låter helt fantastiskt :D blir definitivt köp. Vill dock se om några dör här först innan ja köper

Ett bortfall på cirka 10 % kunder från vi nog räkna med. :D Det har faktiskt gjorts ganska många olika skadlighetstester så det är nog mer välstudierat än många andra "udda" preparat som säljs. Bockhornsklöver i sig är inget som anses skadligt.... t o m tillåtet i Norge.

Cerberus
2008-10-22, 20:18
fantastiskt! Vad har dröjt innan detta tillskott fått strålkastarljuset på sig?? Låter ju helt fantastiskt bra :D

loverius
2008-10-23, 09:48
eiselt, vad är din uppfattning, är det mer potent än PRIME?
Hur kan det vara tillåtet i norge, den har ju inte släppts än?

KniveN
2008-10-23, 13:01
eiselt, vad är din uppfattning, är det mer potent än PRIME?
Hur kan det vara tillåtet i norge, den har ju inte släppts än?

Tror nog att det snarare är saker som blir förbjudna inte att dom blir tillåtna. Så ämnet har nog inte blivit förbjudet där (än) :D

EiseltUK
2008-10-23, 13:26
eiselt, vad är din uppfattning, är det mer potent än PRIME?
Hur kan det vara tillåtet i norge, den har ju inte släppts än?

Vet inte tillräckligt mycket om Prime för att uttala mig men har lite svårt att inte vara skeptiskt till den produkten eftersom det inte finns någon direkt vetenskaplig dokumentation på ingredienserna.

Norge: Menade inte Duravol/ Torabolic utan bockhornsklöver.

loverius
2008-10-25, 09:28
Vet inte tillräckligt mycket om Prime för att uttala mig men har lite svårt att inte vara skeptiskt till den produkten eftersom det inte finns någon direkt vetenskaplig dokumentation på ingredienserna.

Norge: Menade inte Duravol/ Torabolic utan bockhornsklöver.


Prime har gett resultat, som inte ens kreatin eller ph's kan jämföra sig med.

AmericanDragon
2008-10-25, 09:51
Prime har gett resultat, som inte ens kreatin eller ph's kan jämföra sig med.

Enligt?

Mourten
2008-10-25, 09:53
när släpps d mer exakt på marknaden ?

loverius
2008-10-25, 13:01
Enligt?

enligt mig själv! *flex*

C.E.J.
2008-10-25, 16:19
Prime har gett resultat, som inte ens kreatin eller ph's kan jämföra sig med.

Vad är Prime, länk?

Khyron_
2008-10-25, 18:54
Vad är Prime, länk?

Prime är USP Labs senaste kosttillskott den innehåller
Prime Blend (Proprietary blend):
SuperAnabolic (Engineered Extract from Tribulus Aquaticus), Cellmend (Engineered Extract from Terminalia Chebula)
Det finns några svenska loggar att läsa på optimal body samt massa på anabolicminds fast där är det svårt och veta vilka som är sponsrade eller inte.

EiseltUK
2008-11-03, 17:29
när släpps d mer exakt på marknaden ?

Vi får in råvaran under den här veckan så än så länge ligger vi enligt tidsplanen. :)

C.E.J.
2008-11-03, 21:25
Prime är USP Labs senaste kosttillskott den innehåller
Prime Blend (Proprietary blend):
SuperAnabolic (Engineered Extract from Tribulus Aquaticus), Cellmend (Engineered Extract from Terminalia Chebula)
Det finns några svenska loggar att läsa på optimal body samt massa på anabolicminds fast där är det svårt och veta vilka som är sponsrade eller inte.

Verkar ju inte ens finnas nåt som heter tribulus aquaticus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribulus

EiseltUK
2008-11-04, 10:29
Verkar ju inte ens finnas nåt som heter tribulus aquaticus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tribulus

Tribulus Aquaticus är synonym med Trapa Natans L om man tittar i gamla böcker. Tror att det är olika personer som gett olika namn och att det är det som förvirrar lite. Aquaticus är namngett av Garsault och Trapa Natans är Linné. Tribulus som släkte är av Linné. Aquaticus tyder på att det är en vattenväxt vilket Trapa Natans (vattennöt, water chestnut, water caltrop) också är så det bör vara samma.

marolss
2008-11-26, 13:54
Eiselt Kära vän, är inte Duravol på G nu?? nu när löningen är här vill man passa på, för rätt vad det är så är den slut igen :hbang:

Fatcan
2008-11-26, 17:02
Är effekten konstant eller avtar den, som med kreatin? Eller det kanske inte är undersökt...?

Cerberus
2008-11-29, 10:18
Vi får in råvaran under den här veckan så än så länge ligger vi enligt tidsplanen. :)


kan du inte skicka en påse direkt till mig? ja behöver ingen flashig burk!

Spacmec
2008-11-29, 12:08
Hur är tanken att man ska äta med detta tillskottet?

Ska man äta som under deff för att bränna fett och bygga muskler, eller är det som när man bulkar?

Eller är det hemliga alternativ tre, man håller kaloribalans för att uppnå önskad effekt?

ravendb
2008-11-29, 20:09
Tänker testa detta, Hoppas Eiselt släpper den snart =)

Monta
2008-11-30, 00:53
Hur är tanken att man ska äta med detta tillskottet?

Ska man äta som under deff för att bränna fett och bygga muskler, eller är det som när man bulkar?

Eller är det hemliga alternativ tre, man håller kaloribalans för att uppnå önskad effekt?

Det undrar jag ocskå... Att bygga muskler under deff låter nästan för bra för att vara sant (lagligt preparat dårå).

C.E.J.
2008-12-01, 11:25
Det undrar jag ocskå... Att bygga muskler under deff låter nästan för bra för att vara sant (lagligt preparat dårå).

Det är fysiologiskt möjligt men svårt i praktiken.

jontet
2008-12-01, 13:27
Det undrar jag ocskå... Att bygga muskler under deff låter nästan för bra för att vara sant (lagligt preparat dårå).

Men vad tusan deff är ju inget roligt, gå ner i fettvikt under bulk, det vore grejjer det

EiseltUK
2008-12-02, 17:36
Duravol är leveransklar under morgondagen.

Angående den fettförbrännande effekten så är det rimligt att anta att den kan motverkas eller i varje fall hämmas när man ligger på kaloriöverskott. Tror att vi får se lite under resans gång vad, hur osv som funkar bäst. Kanske är super under bulk för att inte fläska till för mycket.

Skulle tro att ett upphehåll då och då bara är en fördel som med det mesta.

jocke12
2008-12-02, 17:38
Snyggt! Får bli en eller två Duravol till deffen om folk verkar tycka det funkar.

Timme
2008-12-04, 09:02
Hur ser det ut med dopingklassningen på Torabolic? Det finns ju mig veterligen ett antal lagliga produkter inom samma kategori som fortfarande inte är tillåtna vid tävling.

Nej det finns det inte alls.

Du kanske tänker på 6-oxo och Jungel Warfare? Det är absolut inte inom samma kategori då dessa leker med dina hormoner.

Timme
2008-12-04, 09:07
Prime har gett resultat, som inte ens kreatin eller ph's kan jämföra sig med.

Ah precis :)

Excite!
2009-05-05, 18:28
Va hände mer alla trådar om duravol? Jag söker men hittar inget längre.

Eddie Vedder
2009-05-05, 19:00
Va hände mer alla trådar om duravol? Jag söker men hittar inget längre.

Vilket sökord? Jag skrev "Duravol"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123840&highlight=duravol

Excite!
2009-05-05, 22:05
Vilket sökord? Jag skrev "Duravol"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123840&highlight=duravol

Jag måste ha stavat fel. Tack!

Bahir
2009-05-06, 09:14
Nu när tråden ändå är återupplivad: är det någon som har provat Torabolic eller andra tillskott med samma ingredienser, och fått/inte fått resultat?

Rahf
2009-05-06, 09:24
Nu när tråden ändå är återupplivad: är det någon som har provat Torabolic eller andra tillskott med samma ingredienser, och fått/inte fått resultat?

Kolla trådarna om Duravol.

MrBulk
2009-05-06, 10:01
Nu när tråden ändå är återupplivad: är det någon som har provat Torabolic eller andra tillskott med samma ingredienser, och fått/inte fått resultat?

Jag har provat ett tag nu, använde duravol under 3 veckors bulk och gick direkt över till ganska hård deff med -1000kcal. Det är omöjligt att säga om duravolen har givit nåt eftersom jag inte märkt av nått mirakulärt. Har gått ner 5kg på 5 veckor och förhoppningsvis har duravol gett mig bättre förbränning och lite muskeltillväxt men det är nog bara sånt man kan mäta och inte se med blotta ögat.