handdator

Visa fullständig version : Mjölk - den nya sportdrycken.


King Grub
2008-10-04, 12:59
There has been growing interest in the potential use of bovine milk as an exercise beverage, especially during recovery from resistance training and endurance sports. Based on the limited research, milk appears to be an effective post-resistance exercise beverage that results in favourable acute alterations in protein metabolism. Milk consumption acutely increases muscle protein synthesis, leading to an improved net muscle protein balance. Furthermore, when post-exercise milk consumption is combined with resistance training (12 weeks minimum), greater increases in muscle hypertrophy and lean mass have been observed. Although research with milk is limited, there is some evidence to suggest that milk may be an effective post-exercise beverage for endurance activities. Low-fat milk has been shown to be as effective, if not more effective, than commercially available sports drinks as a rehydration beverage. Milk represents a more nutrient dense beverage choice for individuals who partake in strength and endurance activities, compared to traditional sports drinks. Bovine low-fat fluid milk is a safe and effective post exercise beverage for most individuals, except for those who are lactose intolerant. Further research is warranted to better delineate the possible applications and efficacy of bovine milk in the field of sports nutrition.

Journal of the International Society of Sports Nutrition 2008, 5:15. Milk: the new sports drink? A Review.

http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-15.pdf

TylerDurden84
2008-10-04, 13:23
Mjölk + ett par msk O'boy var alltid standard-drycken kring passet när jag började för 6 år sen. Tydligen genialt :D

mqa
2008-10-04, 13:23
Intressant - visst är mjölk bra, men jag visste inte att det var så bra. Själv dricker jag omkring en liter mjölk om dagen, jag har svårt att tvinga i mig mer. Hur mycket mjölk dricker ni andra?

Flickan
2008-10-04, 13:26
Utan mjölk, ingen flicka.

King Grub skrev: Low-fat milk has been shown to be as effective, if not more effective, than commercially available sports drinks

Med low-fat milk.... menar vi lättmjölk (blå arla) eller minimjölk (gul arla)?

King Grub
2008-10-04, 13:26
Båda är low-fat. Mini i det närmaste non-fat.

Black Star Abyss
2008-10-04, 13:39
Gäller det även laktosfri mjölk?

Eddie Vedder
2008-10-04, 14:18
Gäller det även laktosfri mjölk?

Ja det är proteinerna i mjölken som är fördelaktiga, kanske även CLA (d.v.s. den konjugerade linolsyran vilken utgör delar av mjölkfettet) som är positivt. Laktosfri mjölk är ju spjälkad till galaktos och glukos redan så där kanske man t.o.m. kan spekulera om ytterligare en fördel eftersom kolhydraternas upptag kanske blir lite snabbare än när det är laktos?

Ytterligare en bra tråd där King Grub postat studier där mjölk spelat huvudrollen:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89456&highlight=mj%F6lkdrickare

Slartibartfast
2008-10-04, 14:22
Jag skulle dricka mycket mjölk om det inte var för att man överstiger rekommenderade kalciummängder så lätt.

bustz0rz
2008-10-04, 14:26
Hur är det farligt med ett för högt kalciumintag? Vad kan hända? Jag brukar dricka jäkligt mycket mjölk i peroider, så jag tror lätt att jag överstiger kalciumintaget.

King Grub
2008-10-04, 14:31
Hur är det farligt med ett för högt kalciumintag? Vad kan hända? Jag brukar dricka jäkligt mycket mjölk i peroider, så jag tror lätt att jag överstiger kalciumintaget.

Det verkar kunna finnas en koppling till prostatacancer. Det är rekommenderat att män inte överskrider 1200 mg per dygn.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1254435&postcount=2

Eddie Vedder
2008-10-04, 14:31
Hur är det farligt med ett för högt kalciumintag? Vad kan hända? Jag brukar dricka jäkligt mycket mjölk i peroider, så jag tror lätt att jag överstiger kalciumintaget.

Det har diskuterats om en eventuellt ökad risk för prostatacancer. Inget som dock har konstaterats. Sambandet mellan högt intag av mjölkprodukter och ökad förekomst av prostatacancer har observerats i epidemiologiska studier och en diskuterad orsak har varit kalciumintaget.

Men det är som sagt inget som är fastställt och t.ex. har man inte sett samma samband vid intag av feta mejeriprodukter men däremot vid magra. Och kalciummängden är ju densamma, t.o.m. högre om vi pratar om t.ex. ost.

von huff
2008-10-04, 14:34
Det har diskuterats om en eventuellt ökad risk för prostatacancer. Inget som dock har konstaterats. Sambandet mellan högt intag av mjölkprodukter och ökad förekomst av prostatacancer har observerats i epidemiologiska studier och en diskuterad orsak har varit kalciumintaget.

Men det är som sagt inget som är fastställt och t.ex. har man inte sett samma samband vid intag av feta mejeriprodukter men däremot vid magra. Och kalciummängden är ju densamma, t.o.m. högre om vi pratar om t.ex. ost.

hur fetmjölk kan man kalla för "fet mejjeriprodukt"?

Eddie Vedder
2008-10-04, 14:36
hur fetmjölk kan man kalla för "fet mejjeriprodukt"?

I de studierna jag har läst är "fet mjölkprodukt" standardvarianter av mjölk/fil/yoghurt och sedan uppåt, d.v.s. créme fráiche, ostar, grädde o.s.v.

Snorkelfarsan
2008-10-04, 17:44
Har man inte i många undersökningar sätt ett samband mellan mjölk och olika cancerformer? inte bara prostatacancer.

Googlar man runt lite så hittar man många sidor med information om varför mjölk på vissa sätt är ofördelaktigt eller dåligt för oss, bl a nämns att pastöriseringen sabbar mjölken.
Jag har också läst att vi inte riktigt kan ta till oss av kalciumet i mjölken pga av att det även finns fosfat eller fosfor, kommer inte ihåg exakt hur det var - det gör iaf att det mesta av kalciumet bara går igenom kroppen, och att det även "stoppar" andra kalciumkällor. Många påstar också att det är anledningen till att vi i nordeuropa och nordamerika har så stora problem med benskörhet hos äldre - trots att vi dricker mycket mjölk.

Självklart finns det ju både fördelar och nackdelar med mjölk, och jag är verkligen ingen galen vegan som hatar mjölk och vägrar lyssna. Jag vill bara höra vad ni kloka människor har att säga om dessa påståenden?

En snabb googling (http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=Milk+not+healthy&btnG=S%C3%B6k&meta=) ger en massa träffar...

Eddie Vedder
2008-10-04, 17:53
bl a nämns att pastöriseringen sabbar mjölken.

Ja pastöriseringen sänker väl tyvärr näringsvärdet en aning, UHT-behandling antagligen mer o.s.v.

Men vill man utsätta sig för den mikrobiologiska risken som konsumtion av opastöriserad mjölk innebär bara för ett mycket marginellt bättre näringsvärde så kan man ju ta sig ut till närmaste mjölkbonde och skaffa mjölken där.

Jag hade INTE utsatt mig för den risken i alla fall, finns en anledning till att opastöriserad mjölk inte tillåts säljas i livsmedelsbutiker.

EDIT: Att notmilk.com dök upp i din googling var ju ingen skräll. Den sidan har gett mig många goda skratt.:D

Sverker
2008-10-04, 18:33
Hmm...mjölk är hypertont. Borde betyda att man ska spä ut mjölken med vatten för att påskynda magsäckstömningen.



Hmm...mjölk och kalcium. Pastöricering påverkar mängden lösligt kalcium. upphettning av mjölk betyder att mer olösligt kalciumfosfat bildas och biotillgängligheten minskar.
Men nu är mycket kalcium bundet till kalcium och påverkas inte av upphettningen. Tvärtom borde upptaget av kaseinbundet kalcium vara mycket bra.

Annars betyder upphettning en brunfärgningsreaktion mellan aminosyran lysin och mjölksockerret. Näringsvärdet minskar men det finns ett stort överskott av lysin i mjölk så det har ingen betydelse.

Eddie Vedder
2008-10-04, 18:41
Annars betyder upphettning en brunfärgningsreaktion mellan aminosyran lysin och mjölksockerret. Näringsvärdet minskar men det finns ett stort överskott av lysin i mjölk så det har ingen betydelse.

Jag vet att maRRtin en gång postade siffror på lysinhalten i mjölk efter olika typer av behandling (lågpastörisering, högpastörisering, UHT-behandling etc.) och den förblev förvånansvärt hög ändå. Det är ju så väldigt kort tid som mjölken utsätts för de riktigt höga temperaturerna, de lite längre behandlingarna innebär ju således lägre temperaturer.

EDIT: Och här hittade jag maRRtins post:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2894751&postcount=7

Anders The Peak
2008-10-04, 18:45
Tacka vet jag gammaldags mjölk som är en lågpastöriserad mjölk med naturlig fetthalt som varierar mellan 3,8 och 4,5 %...
1-2 liter och dag sitter bra....

Snorkelfarsan
2008-10-04, 19:22
EDIT: Att notmilk.com dök upp i din googling var ju ingen skräll. Den sidan har gett mig många goda skratt.:D

Haha, det var skönt att höra, jag började undra lite när jag tittade runt där*rolleyes*. Ljuger dom rätt ut på den sidan eller har dom bara valt ut olika vinklade undersökningar osv?

Stämmer det att man tillsätter nån form av blekmedel eller så för att göra mjölken vit igen efter den har blivit brun under pastörisering?

Sverker
2008-10-04, 19:36
Jag vet att maRRtin en gång postade siffror på lysinhalten i mjölk efter olika typer av behandling (lågpastörisering, högpastörisering, UHT-behandling etc.) och den förblev förvånansvärt hög ändå. Det är ju så väldigt kort tid som mjölken utsätts för de riktigt höga temperaturerna, de lite längre behandlingarna innebär ju således lägre temperaturer.

EDIT: Och här hittade jag maRRtins post:thumbup:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2894751&postcount=7


Jag tycker att förlusterna i maRRtin siffror är rätt små. Fullt acceptabla för den vinsten man får. En mjölk man kan packa med sig utan krav på kyla.

Eddie Vedder
2008-10-04, 19:42
Jag tycker att förlusterna i maRRtin siffror är rätt små. Fullt acceptabla för den vinsten man får. En mjölk man kan packa med sig utan krav på kyla.

*gah!* *gah!*

Andra gången idag när jag skriver motsatsen till vad jag menar!:smash: Jag menar låg jag också, siffrorna är absolut försumbara. Imorse skrev jag "högre fettförbränning" när jag skulle skriva lägre och nu detta.

Sverker
2008-10-04, 19:43
Haha, det var skönt att höra, jag började undra lite när jag tittade runt där*rolleyes*. Ljuger dom rätt ut på den sidan eller har dom bara valt ut olika vinklade undersökningar osv?

Stämmer det att man tillsätter nån form av blekmedel eller så för att göra mjölken vit igen efter den har blivit brun under pastörisering?

Blekmedel:confused: Hypoklorit eller väteperoxid ?

Finns massor med ämnen i mjölken som lika gärna skulle kunna oxideras/blekas och inte bara mailardprudukterna och amadoriföreningarna
( http://en.wikipedia.org/wiki/Amadori_rearrangement )
Verkar krångligt och omständigt. Jag skulle göra mjölkpulver av den mjölken istället.

1684_
2008-10-04, 21:15
har druckigt ca 1-1,5liter mjölk om dagen sen i 8an och mår bra av det, bara å fortsätta.

Yankeee
2008-10-04, 21:31
har druckigt ca 1-1,5liter mjölk om dagen sen i 8an och mår bra av det, bara å fortsätta.

Jag har rökt ett paket cigg varje dag sedan först ring och mår bra av det. Bara att fortsätta.

Dan S
2008-10-04, 22:01
Jag har rökt ett paket cigg varje dag sedan först ring och mår bra av det. Bara att fortsätta.
+1, dumt att säga sådär som 1694 gjorde, bara för att DU mår bra av något behöver inte andra göra det, + att du vet inte om det är hälsosamt. oansvarigt att säga sådär som folk kan tro på istället för att egentligen ta reda på det om man nu "över"-konsumerar någonting :):thumbup:

maRRtin
2008-10-06, 09:29
Stämmer det att man tillsätter nån form av blekmedel eller så för att göra mjölken vit igen efter den har blivit brun under pastörisering?
Nej!
Mjölk blir inte brun under en pastörisering.

bertbert
2008-10-06, 09:38
Jag gör alltid mina gainers med mjölk som huvudingridiens. Kul studie.

Jag noterar även att en viss Herr Tyler konsumerar mjölk, men han ser lite tunn ut. :/

http://notmilk.com/graphics/aerosmith.jpg
:D

King Grub
2008-10-06, 09:39
Kul studie.

Det här är inte en studie. :)

Muaytudd
2008-10-06, 09:40
Jag gör alltid mina gainers med mjölk som huvudingridiens. Kul studie.

Jag noterar även att en viss Herr Tyler konsumerar mjölk, men han ser lite tunn ut. :/

http://notmilk.com/graphics/aerosmith.jpg
:D

jag tror ärligt talat att han lapar fisse så mycket så att det skummar :cool:

bertbert
2008-10-06, 09:40
Det här är inte en studie. :)

Bra påpekande. Jag läser slarvigt.

Scratch89
2008-10-06, 14:06
Nu läste jag bara abstraktet, men finns det någon jämförelse där en grupp fick en standard vassle+maltodextrinlösning, och en fick mjölk? Att det är positivt med mjölk känns inte jättekonstigt, eftersom det är fullgodnäring i samband med träningen, men frågan är hur det står sig med annat.

Eddie Vedder
2008-10-06, 14:50
Nu läste jag bara abstraktet, men finns det någon jämförelse där en grupp fick en standard vassle+maltodextrinlösning, och en fick mjölk?

http://rparticle.web-p.cisti.nrc.ca/rparticle/RpArticleViewer?_handler_=HandleInitialGet&journal=apnm&volume=33&calyLang=eng&media=html&articleFile=h08-057.pdf

Acute milk-based protein–CHO supplementation attenuates exercise-induced muscle damage. Appl. Physiol. Nutr. Metab. 33(4): 775–783 (2008)

Innehållet i dryckerna i ovanstående studie:

The CHO-P supplement was a commercially available low-fat chocolate milkshake designed to facilitate an athlete’s recovery following exercise (For Goodness Shakes, My Goodness Ltd., London, UK). This product provided protein in the form of semi-skimmed milk and CHO in the forms of lactose, sucrose, fructose, maltodextrin, and cellulose. The M supplement was semi-skimmed (Rock Farm Dairy, Durham, UK) and provided CHO in the form of lactose. The CHO supplement was a commercially available sports drink (Lucozade Sport, GlaxoSmithKline, UK) providing CHO in the form of glucose and maltodextrin. Drink content was not standardized, as part of the purpose of this study was to use commercially available drinks. Each supplement is commercially available in 500 mL bottles, therefore participants were provided with 2 standard servings (1000 mL).

spoonchest
2008-10-08, 12:25
Men vill man utsätta sig för den mikrobiologiska risken som konsumtion av opastöriserad mjölk innebär bara för ett mycket marginellt bättre näringsvärde så kan man ju ta sig ut till närmaste mjölkbonde och skaffa mjölken där.

Jag hade INTE utsatt mig för den risken i alla fall, finns en anledning till att opastöriserad mjölk inte tillåts säljas i livsmedelsbutiker.



Jag har hört att man kan bli laktosintollerant om man dricker opatöriserad mjölk, obs, Hört. inget annat.
Vad menar du för mikrobiologiska risker?
Känns angeläget då jag är uppväxt på opastöriserat.

stevebc
2008-10-08, 13:21
Jag har hört att man kan bli laktosintollerant om man dricker opatöriserad mjölk, obs, Hört. inget annat.
Vad menar du för mikrobiologiska risker?
Känns angeläget då jag är uppväxt på opastöriserat.När man pastöriserar något så värmer man det i syfte att döda bakterier och sporer (typ inkapslade bakterier som tål extra mycket stryk). Dricker man opastöriserad mjölk kommer koncentrationen av bakterier/sporer vara större (alla dör inte av pastörisering, men en stor del) och risken för att bli förgiftad därmed större. Har svårt att se hur det skulle påverka din laktos(in)tolerans.

maRRtin
2008-10-09, 09:11
När man pastöriserar något så värmer man det i syfte att döda bakterier och sporer (typ inkapslade bakterier som tål extra mycket stryk). Dricker man opastöriserad mjölk kommer koncentrationen av bakterier/sporer vara större (alla dör inte av pastörisering, men en stor del) och risken för att bli förgiftad därmed större. Har svårt att se hur det skulle påverka din laktos(in)tolerans.
Ett förtydligande, alla patogena (sjukdomsframkallande) bakterier dör vid en pastörisering. Dricker man opastöriserad mjölk riskerar man att få i sig lite av varje.

spoonchest
2008-10-10, 06:48
Dricker man opastöriserad mjölk riskerar man att få i sig lite av varje.

Kan det leda till att man får starkare immunförsvar?

Eddie Vedder
2008-10-10, 06:53
Kan det leda till att man får starkare immunförsvar?

Om det i sig stärker immunsförsvaret vågar jag inte gissa något om men dock innebär ju en större chans för tilväxt av mer varierande bakterieflora att nyttiga bakterier kan växa till.

Låt t.ex. opastöriserad mjölk stå i sådär 25-30 graders värme och så småningom har du filmjölk.:thumbup:

Låter du dock mjölken stå kyligt är det en mer gynnsam miljö för förruttnelsebakterier och således kommer mjölken ruttna. Ett typexempel på hur stor skillnad det är på yttre miljöer för huruvida mikroorganism A trivs jämfört med mikroorganism B. Många bakterier är dessutom konkurrenskänsliga så lustigt nog kan något som blir tillräckligt rikt på bakterier (typ en disktrasa i ett korridorkök någonstans i Uppsala:D) faktiskt innebära att de patogena bakterierna dör ut. Maten räcker inte till.:)

Detta handlar ju inte direkt om just mjölk men berör ändå ämnet om nyttiga kontra patogena bakterier, för-/och nackdelar med renlighet o.s.v. En artikel som bygger på "The Hygiene Hypothesis":

Summary

The 'hygiene hypothesis' as originally formulated by Strachan, proposes that a cause of the recent rapid rise in atopic disorders could be a lower incidence of infection in early childhood, transmitted by unhygienic contact with older siblings. Use of the term 'hygiene hypothesis' has led to several interpretations, some of which are not supported by a broader survey of the evidence. The increase in allergic disorders does not correlate with the decrease in infection with pathogenic organisms, nor can it be explained by changes in domestic hygiene. A consensus is beginning to develop round the view that more fundamental changes in lifestyle have led to decreased exposure to certain microbial or other species, such as helminths, that are important for the development of immunoregulatory mechanisms. Although this review concludes that the relationship of the hypothesis to hygiene practice is not proven, it lends strong support to initiatives seeking to improve hygiene practice. It would however be helpful if the hypothesis were renamed, e.g. as the 'microbial exposure' hypothesis, or 'microbial deprivation' hypothesis, as proposed for instance by Bjorksten. Avoiding the term 'hygiene' would help focus attention on determining the true impact of microbes on atopic diseases, while minimizing risks of discouraging good hygiene practice.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/118583947/PDFSTART

REVIEW: Too clean, or not too clean: the Hygiene Hypothesis and home hygiene. Clinical and Experimental Allergy, (2006) 36, 402–425

spoonchest
2008-10-10, 07:15
Om det i sig stärker immunsförsvaret vågar jag inte gissa något om men dock innebär ju en större chans för tilväxt av mer varierande bakterieflora att nyttiga bakterier kan växa till.



Den mjölk jag dricker håller för närvarande en bakterienivå på 10,000/ml så en del måste ju vara nyttiga.
E.coli drabbas ju alltid någon ko i besättningen av. Den här mjölken separeras visserligen men det är ju först efter att man upptäckt det. Så jag kan ju vara ganska säker på att jag har utsatts för E.coli ett antal gånger utan att märka av det. Det kommer antagligen aldrig upp i tillräckliga mängder, men ändå.

Korkish
2008-10-10, 10:19
Tacka vet jag gammaldags mjölk som är en lågpastöriserad mjölk med naturlig fetthalt som varierar mellan 3,8 och 4,5 %...
1-2 liter och dag sitter bra....

Vart kan man köpa den mjölken?

spoonchest
2008-10-10, 11:05
Arla säljer den mjölken vet jag..

Per B
2008-10-10, 12:25
Vart kan man köpa den mjölken?

http://www.arla.se/Images/ProductImages_200/17389.jpg

Finns väl i de flesta livsmedelsaffärer, som säljer Arla då. Jag vet inte om andra mejerier har nåt liknande.

Maod
2008-10-10, 13:37
Finns ju baristamjölken också med lite högre proteinhalt...

Sverker
2008-10-10, 18:55
Den mjölk jag dricker håller för närvarande en bakterienivå på 10,000/ml så en del måste ju vara nyttiga.
E.coli drabbas ju alltid någon ko i besättningen av. Den här mjölken separeras visserligen men det är ju först efter att man upptäckt det. Så jag kan ju vara ganska säker på att jag har utsatts för E.coli ett antal gånger utan att märka av det. Det kommer antagligen aldrig upp i tillräckliga mängder, men ändå.

Visst, flertalet av E.coli-bakterierna är harmlösa. Men jag skulle inte vilja få i mig EHEC. Blodig diarré låter inte kul.

Enkel garanti mot EHEC är just pastöricering eftersom EHEC är känslig mot upphettning.

Vem vill ha tuberkulos ?
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tuberkulos/

Eddie Vedder
2008-10-10, 19:02
EHEC

Uppdatera dig Sverker, numera är VTEC den korrekta benämningen.:D

Sverker
2008-10-10, 19:13
Strunt samma*gah!* Den aggresiva E.coli-kusinen angriper cellerna i tarmväggen och det räcker med endast ett par bakterier för att infekteras.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14182&epslanguage=SV



http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20647&epslanguage=SV
I Sverige används normalt benämningen VTEC när infektionen finns hos djur

Pest eller kolera:D

Eddie Vedder
2008-10-10, 19:40
Vart kan man köpa den mjölken?

Jag vet inte hur det ligger till i dagsläget faktiskt. Den säljs i helt vanliga affärer NÄR den säljs men frågan är om den gör det för tillfället?

Efterfrågan på ekologisk mjölk har gått spikrakt uppåt och konsumenternas efterfrågan motsvaras inte längre av utbudet, det finns helt enkelt inte tillräckligt med mjölk från ekologiska gårdar för att den stora efterfrågan skall kunna mötas.

Mest populär är mellanmjölken och därför har Arla valt att låta sin ekologiska mjölk enbart utgöras av mellanmjölk för tillfället.

Det här KAN vara fel, möjligtvis har man kommit till rätta med situationen men OM det fortfarande är så att vanlig standardmjölk inte ens finns i ekologiska utbudet lär tyvärr den Gammaldags mjölken inte finnas just nu heller.

Sverker: Jag ville bara retas lite.;)

Sverker
2008-10-10, 19:59
Visst, och jag fick möjlighet att läsa på lite om E.coli och verotoxin.

Morrris
2008-10-10, 20:35
Dicker 2,5 liter ekologisk lättmjölk om dan.
Milko vet vad dom gör...

spoonchest
2008-10-11, 06:16
Visst, flertalet av E.coli-bakterierna är harmlösa.


http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/tuberkulos/

ok ok.

Traenarn
2008-10-11, 12:26
Intressant - visst är mjölk bra, men jag visste inte att det var så bra. Själv dricker jag omkring en liter mjölk om dagen, jag har svårt att tvinga i mig mer. Hur mycket mjölk dricker ni andra?

~2 liter / dag, 4.5% fett:)

z_bumbi
2008-10-11, 12:30
Uppdatera dig Sverker, numera är VTEC den korrekta benämningen.:D

Inte hos korna..

Eddie Vedder
2008-10-11, 12:31
Inte hos korna..

Jaha okej, då hade jag missuppfattat. Jag tolkade det som att man helt enkelt, av någon anledning, lämnade beteckningen EHEC och helt ändrat tilll att prata om VTEC.

z_bumbi
2008-10-11, 12:34
Jaha okej, då hade jag missuppfattat. Jag tolkade det som att man helt enkelt, av någon anledning, lämnade beteckningen EHEC och helt ändrat tilll att prata om VTEC.

Av någon anledning används två olika beteckningar på människor och djur, om det sen är standard och vilken som används var vet jag inte men provsvar från SLU använde en annan beteckning än vad som används på människor. Träckprovet togs iofs förra sommaren så det kan ju ha ändrats sen dess.
Nu hade jag iofs vänt på beteckningarna så v varianten var just på djur och e var på människa.

Eddie Vedder
2008-10-11, 12:40
Nu hade jag iofs vänt på beteckningarna så v varianten var just på djur och e var på människa.

Då stämmer det nog överens med hur jag uppfattat det ändå då. För när vi läste om livsmedelshygien, matförgiftningar, mikrobiologi etc. i våras nämnde läraren just det där att man ganska nyligen ändrat beteckning "officiellt". Och eftersom det var i samband med matförgiftning så är det ju förståeligt att det handlar om fekal förorening i maten från djur och inte från människa.:D

Per B
2008-10-11, 13:09
Jag vet inte hur det ligger till i dagsläget faktiskt. Den säljs i helt vanliga affärer NÄR den säljs men frågan är om den gör det för tillfället?

Efterfrågan på ekologisk mjölk har gått spikrakt uppåt och konsumenternas efterfrågan motsvaras inte längre av utbudet, det finns helt enkelt inte tillräckligt med mjölk från ekologiska gårdar för att den stora efterfrågan skall kunna mötas.

Mest populär är mellanmjölken och därför har Arla valt att låta sin ekologiska mjölk enbart utgöras av mellanmjölk för tillfället.

Det här KAN vara fel, möjligtvis har man kommit till rätta med situationen men OM det fortfarande är så att vanlig standardmjölk inte ens finns i ekologiska utbudet lär tyvärr den Gammaldags mjölken inte finnas just nu heller.

Kollade nu när jag handlade, och då fanns det Arla Gammaldags mjölk, men den var inte ekologisk. Kollar man på arla.se fanns den bara som ekologisk.

Lättmjölk och mellanmjölk finns som ekologisk (och har funnits de senaste åren på de ställen där jag handlar), men däremot inte standardmjölken. Skälet är precis det som du anger.