handdator

Visa fullständig version : Vad ska man akta sig för?


CV!
2008-10-04, 12:33
Vill först och främst be om ursäkt ifall det finns någon liknande tråd, men har sökt på 2-3 olika termer och hittade inget så ställer min fråga endå.

Det jag undrar är vad man ska passa sig för när man vill gå ner i vikt, typ dom flesta säger att socker är förbjudet typ som godis, coca cola, glass och chips samt mc donalds.

Själv äter jag inte så onyttig mat, kanske tar nån godis bit i skolan 1-2 ggr i veckan och lite smågodis när jag är hemma men det hade varit enklare om man sa exakt vad man ska akta sig för typ för högt kcal tal?

sen en annan fråga är att jag är fruktberoende, jag kan seriöst äta 15 klementiner i rad, innehåller det någonting som kan vara viktökande?

Sen undrar jag om ni har något tips på nån god och nyttigt snacks eller något? popcorn är det nyttigt eller är det bäst att bara ta en liten fruktbit?

Handcuff
2008-10-04, 12:36
Högst upp i tråden du postade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

CV!
2008-10-04, 12:37
Högst upp i tråden du postade:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

har redan läst den, men undrar lite mer specifikt.

Handcuff
2008-10-04, 12:40
har redan läst den, men undrar lite mer specifikt.

Då har du inte alls förstått. Läs igen några gånger :thumbup:

CV!
2008-10-04, 13:08
Då har du inte alls förstått. Läs igen några gånger :thumbup:

någon annan?

King Grub
2008-10-04, 13:13
Det finns inget du skall akta dig för i sig. Allt kan ingå i en viktminskningskost, så länge du inte överskrider kalorimängden för energibalans. Ju mindre kalorier ditt intag ligger på, desto mindre utrymme finns det i dieten för mat och dryck som innehåller tomma kalorier utan speciellt mycket näring.

tp_88
2008-10-04, 14:42
Det jag undrar är vad man ska passa sig för när man vill gå ner i vikt, typ dom flesta säger att socker är förbjudet typ som godis, coca cola, glass och chips samt mc donalds.
I vissa dieter är det "förbjudet", men givetvis kan man gå ner i vikt fast att man äter något av ovanstående. Man bör däremot inte göra det för ofta, eftersom att det varken mättar särskilt bra i förhållande till energin man får i sig, eller innehåller särskilt mycket vitaminer/mineraler etc.

Själv äter jag inte så onyttig mat, kanske tar nån godis bit i skolan 1-2 ggr i veckan och lite smågodis när jag är hemma men det hade varit enklare om man sa exakt vad man ska akta sig för typ för högt kcal tal?
Förstår inte riktigt frågan, oliv-/rapsolja innehåller i princip så mycket kcal det bara går men är allt annat än onyttigt. Du verkar ju veta vad som är nyttigt/onyttigt på ett ungefär, ät varierat av det nyttiga i rimliga mängder så löser det sig.

sen en annan fråga är att jag är fruktberoende, jag kan seriöst äta 15 klementiner i rad, innehåller det någonting som kan vara viktökande?
Ja, främst kolhydrater. Nu vet jag inte vad en genomsnittlig clementin väger, knappt 100g kanske? Det är iaf 9,3g kolhydrater och 42kcal per 100g clementin.

Sen undrar jag om ni har något tips på nån god och nyttigt snacks eller något? popcorn är det nyttigt eller är det bäst att bara ta en liten fruktbit?
Popcorn är inte särskilt nyttigt, nej.

CV!
2008-10-04, 16:19
Tack