handdator

Visa fullständig version : Trerättersmeny - för- respektive efterrättstips


wintersnowdrift
2008-10-04, 11:52
Ska bjuda på en trerättersmiddag nästa helg och jag har sjukt dålig fantasi vad det gäller för- och efterrätt. Huvudrätt är redan spikad för att matcha vinet (ett lite finare Pinot Noir-vin från Sydafrika som gästerna står för); det blir en pastasås med kyckling, svamp, vitt vin, grädde och parmesanost.

Jag vill ha en enkel men trevlig förrätt som är lite roligare än toast skagern (edit: och som går ihop med vinet, lång kravlista här), och en inte allt för mastig efterrätt. En mousse av något slag hade varit trevligt men en av gästerna är inte så förtjust i konsistensen (! *screwy*), så det går tyvärr bort. Efterrätten får gärna passa ihop med någon likör (t.ex. Baileys). Förslag?

//Kristin

syrén
2008-10-04, 12:41
Kanske en soppa till förrätt?
Jag föreslår en broccolisoppa som du kan ha lite parmesanost i och kanske lite baconbitar ovanpå tillsammans med några parmesanostskivor. Tror skulle passa bra till ditt vin.

Till dessert skulle jag föreslå en kladdkaka, dock är risken att det blir lite väl mastigt till denna meny. Men orkar du med det så :). Annars kanske något fruktigt? Kanske en gino i ugnen med god vaniljglass till?

Cilia
2008-10-04, 12:51
Jag skulle börja med ngt lättare för huvudrätten verkar lite tung med grädde i.

Varför inte en carpaccio. Du är ju inne på italienskt så kan fortsätta eller snarare börja där också en bruschetta eller en tomat och mozarellasallad.
En charkuteritallrik är också trevligt.

Till efterrätt skulle jag kunna tänka mig en chokladmousse.
Jag har ju en favorit på vit choklad som är lättare och god.
Du blandar en äggula med en burk kesella och sedan kör du ner 100 gram smält vit choklad. That is it. Du kan också ha lite lime i tror jag. Sen serverar du det med passionsfrukt som du kan tömma på moussen när den är i formarna/serveringsskålarna.

Eldhroka
2008-10-04, 12:53
Grillad färsk frukt, ananas, mango, jordgubbar, päron med riven vit choklad över *mums*

Bubban
2008-10-04, 13:20
Vad sägs om en pannacotta till efterrätt, med färska hallon och blåbär ovanpå?

Jax
2008-10-04, 13:23
Några olika förrätter:
Svampsoppa
Urgröpt avokado med räkor
Små rårakor med räkor, löjrom och citroncremé fraish (riv ner lite citronskal och gärna lite färsk mynta).

Vinet passar förvisso antagligen bara till svampsoppan om man ska vara känslig. Själv har jag inga problem att dricka rött även till skaldjur.

Till efterrätt är jag en sucker för pannacotta. Bästa jag har presterat hittills är en vitchokladspannacotta med champangebärgelé, färska bär och toppad med lite riven vit choklad.

mela
2008-10-04, 13:24
Lite tungt om ena gästen inte gillar koncistensen på chokladmousse, för det går superbt ihop med Baileys.

Det är möjligt att kanske ha någon sorbet och marinerade frukter?
Jordgubbar marinerade i socker och vaniljvodka är jättegott.

Oh! Vi hade en jättegod dessert på ett ställe jag jobbade på. Rabarbersoppa med just marinerade jordgubbar och vaniljglass.

Recept på rabarbersoppa:
4-6 personer
6 rabarber, skurna i bitar
4 dl vatten
4 dl socker
1 skårad vaniljstång
3 dl vitt vin
1 kanelstång
Saft från 1 citron

Blanda alla ingredienserna till soppan, koka i 10–15 minuter på medelvärme. Rabarberna ska koka sönder. Låt svalna.

Jax
2008-10-04, 13:38
Eftersom min efterrätt inte alls stämmer överens med din kravlista så kommer jag istället med en förrätt till som skulle fungera utmärkt.

Sparrisknippe med parmaskinka

Ta en 5-6 sparrisar, en kvist rosmarin och en sardellfilé (om man nu inte skulle gilla sardeller så går det att skippa. Bind ihop med en bit parmaskinka.

Upprepa tills du har önskat antal förrätter.

Ta en halv citron och droppa olivolja både på den och på sparrisknippet.

In i ugnen (225) i ca 5 min.

Ta ut och pressa citronen över dina knippen.

Receptet är taget ifrån Jamie Oliver och förrätten smakar utsökt (i alla fall när jag gör den).

wintersnowdrift
2008-10-04, 14:00
Jag skulle börja med ngt lättare för huvudrätten verkar lite tung med grädde i.

Varför inte en carpaccio. Du är ju inne på italienskt så kan fortsätta eller snarare börja där också en bruschetta eller en tomat och mozarellasallad.
En charkuteritallrik är också trevligt.

Till efterrätt skulle jag kunna tänka mig en chokladmousse.
Jag har ju en favorit på vit choklad som är lättare och god.
Du blandar en äggula med en burk kesella och sedan kör du ner 100 gram smält vit choklad. That is it. Du kan också ha lite lime i tror jag. Sen serverar du det med passionsfrukt som du kan tömma på moussen när den är i formarna/serveringsskålarna.

Jepp, eftersom huvudrätten är av tyngre slag så vill jag ha en förrätt som mest är aptitretare samt ackompanjemang till första vinsmutten.

Mousse går som sagt bort tyvärr p.g.a. gästernas preferenser, men den där vita choklad-kesellamoussen lät ju grymt enkel och god. Jag sparar receptet för framtida tillstänningar.

Lite tungt om ena gästen inte gillar koncistensen på chokladmousse, för det går superbt ihop med Baileys.

Jag vet, det hade varit ett givet alternativ annars. Nu får jag gnugga geniknölarna lite extra istället.

Det är möjligt att kanske ha någon sorbet och marinerade frukter?
Jordgubbar marinerade i socker och vaniljvodka är jättegott.

Oh! Vi hade en jättegod dessert på ett ställe jag jobbade på. Rabarbersoppa med just marinerade jordgubbar och vaniljglass.

Recept på rabarbersoppa:
4-6 personer
6 rabarber, skurna i bitar
4 dl vatten
4 dl socker
1 skårad vaniljstång
3 dl vitt vin
1 kanelstång
Saft från 1 citron

Blanda alla ingredienserna till soppan, koka i 10–15 minuter på medelvärme. Rabarberna ska koka sönder. Låt svalna.

Det där lät väldigt trevligt. Frukt är alltid fräscht. Fast jag är fortfarande inne på att hitta en efterrätt, som inte är mousse, som passar till bailyes och kaffe.

Eftersom min efterrätt inte alls stämmer överens med din kravlista så kommer jag istället med en förrätt till som skulle fungera utmärkt.

Sparrisknippe med parmaskinka

Ta en 5-6 sparrisar, en kvist rosmarin och en sardellfilé (om man nu inte skulle gilla sardeller så går det att skippa. Bind ihop med en bit parmaskinka.

Upprepa tills du har önskat antal förrätter.

Ta en halv citron och droppa olivolja både på den och på sparrisknippet.

In i ugnen (225) i ca 5 min.

Ta ut och pressa citronen över dina knippen.

Receptet är taget ifrån Jamie Oliver och förrätten smakar utsökt (i alla fall när jag gör den).

Jag tror vi har en vinnare till förrätten. Detta låter verkligen perfekt. Tack Johan!

Keep em' comin' on the efterrätt, jag har inte riktigt bestämt mig än.

//Kristin

shut teh face
2008-10-04, 14:08
Här finns det massa efterätter, alla ser gudomliga ut

http://www.recepten.se/kategori/efterraetter.html

Jax
2008-10-04, 14:35
Jag tror vi har en vinnare till förrätten. Detta låter verkligen perfekt. Tack Johan!
Hell yeah! In your face på er andra...eh, varsågod, det var så lite skulle jag ju säga.

Måste säga att jag blev lite hungrig av att läsa i tråden. Melas rabarbersoppa går direkt till samlingen och shut teh face:s länk blir bokmärke.

Lycka till med middagen Kristin och om du fortfarande inte kommer på någon efterrätt så kan du ju alltid göra någon smaskig kaka/paj med vaniljvisp eller motsvarande. Funkar utmärkt med kaffe och Baileys plus att du enligt uppgift ska vara grym på att baka.

shut teh face
2008-10-04, 14:45
Hell yeah! In your face på er andra...eh, varsågod, det var så lite skulle jag ju säga.

Måste säga att jag blev lite hungrig av att läsa i tråden. Melas rabarbersoppa går direkt till samlingen och shut teh face:s länk blir bokmärke.

Lycka till med middagen Kristin och om du fortfarande inte kommer på någon efterrätt så kan du ju alltid göra någon smaskig kaka/paj med vaniljvisp eller motsvarande. Funkar utmärkt med kaffe och Baileys plus att du enligt uppgift ska vara grym på att baka.
Förekomst utav 'face' utan vederbörandes godkännande resulterar i tvångsmässig borttagning av könsorgan.

Tolkia
2008-10-04, 15:15
Jag tycker att Cilias (carpaccio, bruscetta) och Jax sissta förslag (sparrisen) till förrätt är bra. Bleka soppor, typ svamp- eller broccolisoppa skulle jag avstå från, om huvudrätten är en gräddsås med kyckling (blek, såsig - blir som förrätten fast med tjockare konsistens) till pasta (blekt).

Icefire
2008-10-04, 16:15
Jag tycker sparrisförslaget var mycket bra som förrätt!

Till efterrätt tycker jag gott att du kan bjuda på en mousse, och göra någon slags exotisk fruktsallad till. Det här brukar vi bjuda på, och det är alltid uppskattat. Gillar man inte mousse så är fruktsalladen så god som den är!
Jag har inte receptet i huvudet men ungefär såhär (kan ta fram om det är intressant):

Fruktsallad:
Ananas
Kiwi
Vindruvor (helst blå, det ser trevligast ut)
Passionsfrukt
Saften av 1 lime
Skär och blanda ihop allt, men vänta med passionsfrukten till serveringen

Chokladmousse
Vispad grädde
Florsocker
Äggula
Smält choklad (vit i originalreceptet men jag brukar ta vanlig choklad)

mela
2008-10-04, 16:17
Annars kan du ha en kakbuffé till efterrätt. Lite olika småkakor som man får plocka från. Gott till kaffe :)

Elfsberg
2008-10-04, 17:54
Efterrätt - lösgodis och Pepsi Max

wintersnowdrift
2008-10-04, 18:11
Gwaaah, att det ska vara så svårt detta. Tack för alla tips hittills!

Jag klickade på shut teh face's länk och fastnade direkt för denna mintchokladkaka (http://www.recepten.se/recept/kladdkaka_after_eight.html) med smak av after eight (låter ju sjukt gott till kaffe och apetif *drool*), men samtidigt ville jag ju ha något lite lättare efter huvudrättens gräddsås...

Kanske ska jag ändå köra på mousse och göra som Icefire föreslår; komplettera med en fruktsallad och kanske lite grädde som tillbehör. Eller varför inte en vaniljpannacotta med fruktsallad, den har ändå en bra mycket fastare konsistens än mousse.

Kakbuffé var inte så himla dumt heller. Jag har lyckats fuska ihop rätt goda Arraksbollar tidigare och så kanske man kan komplettera med typ tryfflar. Nackdelen är att småplock är ganska tidskrävande att tillverka.

To be continued (och den här gången ska jag försöka få den slutgiltiga menyn fotograferad också).

//Kristin

mela
2008-10-04, 18:46
Kakbuffé var inte så himla dumt heller. Jag har lyckats fuska ihop rätt goda Arraksbollar tidigare och så kanske man kan komplettera med typ tryfflar. Nackdelen är att småplock är ganska tidskrävande att tillverka.


Det är sant. beror ju på om du vill kan tänka dig att köpa tryfflar och kakor eller om du måste baka allt själv.

lectris kladdkaka med nougat och kokos som finns i efterrättstråden är nog också satans god.

MyungChul
2008-10-05, 00:33
Apretif, före maten - typ dry martini.
Avec, efter maten - typ grönsteds XO.

Hur som helst, akta dig för att ha i för mycket parmesan i pastan - blir lätt väldigt starkt emot vinet.

Såhär på höstkvisten så vore äpplen eller höstbär i någon form på sin plats. Skrota idéer som innehåller jordgubbar då dom bara smakar vatten nu. Det är även mer säsong för carpaccio än för sparris, men det verkar ju redan vara spikat ändå.

En vanilj-panna cotta med hjortron av något slag. Sötmandel till det här bryter väldigt bra och lite citron för att bryta igenom fettet i desserten.

Små varma mjuka mandelkakor tillsammans med en vanilj-panna cotta och en hemkokt hjortronsylt skulle jag bjudit på.

mela
2008-10-05, 09:49
En vanilj-panna cotta med hjortron av något slag. Sötmandel till det här bryter väldigt bra och lite citron för att bryta igenom fettet i desserten.

Små varma mjuka mandelkakor tillsammans med en vanilj-panna cotta och en hemkokt hjortronsylt skulle jag bjudit på.

Vaniljpannacotta med hjortrongazpacho är otroligt gott om man lyckats med pannacottan. Dock är det lite samma koncistens som mousse, och personen som inte klarade mousse kommer säkerligen ha lite problem med pannacottan också.

wintersnowdrift
2008-10-05, 11:14
Apretif, före maten - typ dry martini.
Avec, efter maten - typ grönsteds XO.

Hur som helst, akta dig för att ha i för mycket parmesan i pastan - blir lätt väldigt starkt emot vinet..

Det ska jag tänka på, tack för tipset.

Såhär på höstkvisten så vore äpplen eller höstbär i någon form på sin plats. Skrota idéer som innehåller jordgubbar då dom bara smakar vatten nu. Det är även mer säsong för carpaccio än för sparris, men det verkar ju redan vara spikat ändå.

En vanilj-panna cotta med hjortron av något slag. Sötmandel till det här bryter väldigt bra och lite citron för att bryta igenom fettet i desserten.

Små varma mjuka mandelkakor tillsammans med en vanilj-panna cotta och en hemkokt hjortronsylt skulle jag bjudit på.

Ack ja, om jag hade möjlighet att plocka hjortron och koka egen sylt så hade min höst varit gjord. Jag älskar hjortron men det är lite ont om dem här i Uppsala :(. Däremot har jag ett kilo lingon liggande i frysen som jag tänkt koka sylt av så småningom. Kanske kan man norpa lite av dem till efterrätten? Vad gör man isf?

Vaniljpannacotta med hjortrongazpacho är otroligt gott om man lyckats med pannacottan. Dock är det lite samma koncistens som mousse, och personen som inte klarade mousse kommer säkerligen ha lite problem med pannacottan också.

Det är själva "fluffigheten" i mousse som personen inte gillar. Chokladpudding t.ex. går bra, så därför tror jag att pannacotta, som ju är lite stelare, kan funka faktiskt.

//Kristin

Eddie Vedder
2008-10-05, 11:50
Ack ja, om jag hade möjlighet att plocka hjortron och koka egen sylt så hade min höst varit gjord.

Jag har inte promenerat förbi där nu på ett tag men det var inte särskilt länge sedan jag såg ett stånd ungefär vid Stadsbibioteket där de sålde färska hjortron.

Längs Svartbäcksgatan. Ståndet utanför Luthagens livs säljer både svamp och bär av olika slag men jag tror inte att de söljer hjortron dock. Inte omöjligt att hjortron kan tänkas säljas på Vaksala torg heller.

Jax
2008-10-05, 13:53
Det är även mer säsong för carpaccio än för sparris,
Vad är carpaccio?

*edit*
Sökte på wiki innan och såg att det var tunna skivor rått nötkött eller tonfisk och förstod inte hur det kunde vara "i säsong", men sen såg jag att det var svampsås till.

Jax
2008-10-05, 13:58
Jag läste fel. Det var inte alls svampsås. Då är jag förvirrad igen. Förvisso ett ganska välbekant tillstånd, men jag blir gärna upplyst.

Cilia
2008-10-05, 15:08
Carpaccion äter du till förrätt Jax inte att blandas ihop med huvudrätten.

En annan sak Kristin. jag tycker det är gott med en apelsin och fänkålssallad. Låter lite mysko men är väldigt gott. Det kan du servdera till pastan vid sidan av.

Missade det där med att ena gästen inte åt mousse. Jag måste lära mig att läsa.

Men du skulle kunna göra det enkelt för dig. Köp massa goda chokladpraliner. Det funkar ju bra till Baileysen. Du kan toppa det med lite färska exotiska frukter (inte så eko-vänligt men what the heck).

Jax
2008-10-05, 15:28
Carpaccion äter du till förrätt Jax inte att blandas ihop med huvudrätten.
Jo, det förstår jag. Den gode kocken föreslog ju det istället för sparrisförrätten eftersom det var säsong för Carpaccion vilket det inte är för sparrisen (min sparris har massa röda bär på sig nu och ser inte alls ut som något man får sparrisknopparna av).

Däremot förstod jag inte om jag hade fattat rätt. Alltså att det var tunna skivor rått kött med senapssås (vilket låter underbart gott). Och om det är någon speciell anledning till att det anses vara i säsong till hösten.

Btw: gott med chokladpraliner och en konjak. Grönstedt som MyungChul förslog är inte dumt.

Cilia
2008-10-05, 15:53
senapssås tror jag aldrig jag har ätit till carpaccio men det kanske är gott. Annars brukar det vara en god olja på oliv eller kanske tryffel.

Cilia
2008-10-05, 15:56
apropå efterrätt om man inte gillar mousse gillar man då panna cotta?

Jax
2008-10-05, 16:16
senapssås tror jag aldrig jag har ätit till carpaccio men det kanske är gott. Annars brukar det vara en god olja på oliv eller kanske tryffel.
Jag kanske inte skulle lita helt på wikipedia. Hur som helst så känner jag att jag har missat något. Det måste åtgärdas. Låter som en utsökt förrätt.

MyungChul
2008-10-05, 17:00
Sparris, både vit och grön är som bekant en vårprimör. Så det tar en 6 månader innan det är säsong igen.

Carpaccio är ofta lövtunna skivor av oxfilé som med fördel äts tillsammans med en fräsch grönsallad av något slag, gärna ruccola dressad med citron och olivolja. Parmesanflagor och något sorts krutonger för att få en skön konistenskontrast. Alltså, en sån här förrätt går aldrig ur säsong och är även lätt och fräsch.

Därför hävdar jag att det är mer säsong med carpaccio än med sparris.

Cilia svaret står tidigare i tråden.

Har inte jobbat så mycket med lingon mer än till varm mat. Kan tänka mig att du kan ha några lingon i panna cottan och ha någon flagad choklad på toppen. Hur som helst är det inget jag kan rekommendera eftersom jag inte har provat själv.

Tolkia
2008-10-05, 17:01
Jag tolkar det som att den springande punkten är att det inte är säsong för sparris ("det är mer säsong för carpaccio än för sparris") och inte att det är säsong för carpaccio (även om väl hösten i och för sig är slakttid).

Edit: Hm, pucktvåa.

Jax
2008-10-05, 18:01
Ok, tack för utbildningen.

Krille 87
2008-10-05, 18:30
Några olika förrätter:
Svampsoppa
Urgröpt avokado med räkor
Små rårakor med räkor, löjrom och citroncremé fraish (riv ner lite citronskal och gärna lite färsk mynta).

Vinet passar förvisso antagligen bara till svampsoppan om man ska vara känslig. Själv har jag inga problem att dricka rött även till skaldjur.

Till efterrätt är jag en sucker för pannacotta. Bästa jag har presterat hittills är en vitchokladspannacotta med champangebärgelé, färska bär och toppad med lite riven vit choklad.



Recept på din efterrät tack! *popcorn*

kekeroth
2008-10-06, 11:44
Jax förlag lät onekligen gott. En annan supergod förrätt melon- och färskostfyllda parmaskinksrullar. Blanda bitar av honungsmelon med kesella/philadelphia/creme fraiche. Servera på en liten bädd av ruccola och strö rostade pinjenötter över. Så gott och och så enkelt! Receptet finns på arlas hemsida.

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14356

Denna choklad- och kolatårta är mördande god och en hit till bailys och kaffe!*drool*

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14356

Jax
2008-10-10, 17:08
Recept på din efterrät tack! *popcorn*
Här är ett inlägg jag har skrivit i en egen tråd tidigare som innehåller i stort sett rätt recept.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2659788&postcount=21

skaparn
2008-10-10, 20:42
Jag ser ingen som föreslagit 16 paltar.

wintersnowdrift
2008-10-11, 09:56
Jag ser ingen som föreslagit 16 paltar.

Passar det till vin av Pinot Noir-druvor?

//Kristin

skaparn
2008-10-11, 10:02
Passar det till vin av Pinot Noir-druvor?

//Kristin

Vinet dricker man efteråt. För att fira.

Cilia
2008-10-11, 10:22
Fast nu vill vi veta vilken meny det blev

wintersnowdrift
2008-10-11, 10:49
Fast nu vill vi veta vilken meny det blev

Menyn kommer ikväll eller imorgon, förhoppningsvis tillsammans med bilder.

//Kristin

wintersnowdrift
2008-10-11, 19:41
Nu sitter gästerna förnöjsamt tillbakalutade i soffan och tittar på fotboll, ätandes mina hemmagjorda Arraksbollar och drickandes kaffe samt Bailey's, så jag har lite tid över att posta den slutgiltiga menyn.

Förrätten blev Jax förslag med sparris och parmaskinka. Mycket mycket uppskattat! (Och skitenkelt att göra). Matvinet som intogs under kvällen var Galpin Peak Pinot Noir 2006 (nr 97391 på Systemet). Väldigt gott.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Frrttvin.jpg

Varmrätten så: tagliatelle med gräddsås innehållande svamp, kyckling, vitt vin, vitlök, pecorino-ost, salvia och ruccola. Till det en grönsallad. Alldeles perfekt till vinet precis som utlovat av receptet.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Varmrtt.jpg

Gästerna hade den goda seden att medbringa en oväntad gåva till värdinnan: dessertvtinglas och tillhörande dessertvin. Ödet gjorde en lyckad nyck då detta vin gick utmärkt ihop med den efterrätt jag tillslut bestämde mig för (tack vare MyungChuls tips om att tänka på säsongen): Ungsbakade svenska äpplen med toscatäcke och hemmagjord vaniljglass därtill.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Efterrtt.jpg

//Kristin

shut teh face
2008-10-11, 19:49
Ser mycket fint ut. :)

wintersnowdrift
2008-10-11, 19:50
Gästerna hade den goda seden att medbringa en oväntad gåva till värdinnan: dessertvtinglas och tillhörande dessertvin.

Ja just det, dessertvinet var väldigt gott det med och heter Nederburg Noble Late Harvest, nr 2741 på ovan nämnda monopolbolag.

//Kristin

Yankeee
2008-10-11, 19:52
Det ser riktigt fint ut and all, men vars är maten?

bear.flowertwig
2008-10-11, 21:18
Ser fin fint ut.

Snobbe
2008-10-11, 21:55
Ser sjukt fint ut.

Cilia
2008-10-12, 13:10
Fint Kristin.
Men håller med Spankeee lite fast sen såg jag pannan med spagettin i bakgrunden. Det verkade finnas lite mer att ta för det som var på tallriken var inte mycket *L*.

Förstår att dom blev nöjda. Skulle iofs vilja ha bild på arraksbollarna med

MyungChul
2008-10-12, 17:25
Snyggt, kul att man lyckas inspirera lite.

wintersnowdrift
2008-10-12, 19:45
Det ser riktigt fint ut and all, men vars är maten?

Fint Kristin.
Men håller med Spankeee lite fast sen såg jag pannan med spagettin i bakgrunden. Det verkade finnas lite mer att ta för det som var på tallriken var inte mycket *L*.

Förstår att dom blev nöjda. Skulle iofs vilja ha bild på arraksbollarna med

Fin mat ska väl ätas i yttepytteportioner? (Och fina flickor ska inte äta för mycket heller, tur att man inte är en sådan). Fast det blev faktiskt rätt mycket mat, jag fick t.o.m. en matlåda att ta med till jobbet idag.

Jag har både Arraksbollar och Bailey's kvar så jag får nog organisera ett kafferep inom kort.

Snyggt, kul att man lyckas inspirera lite.

Det var väldigt roligt att knåpa ihop en meny med utgångspunkt från ett vin. Jag hade inte gjort det förut men gör det gärna igen.

//Kristin

cosmic_dancer
2008-10-13, 20:17
Lånar tråden lite, då jag också behöver lite insiration och hjälp. Ska bjuda på middag om två veckor. Blir en enkel middag där jag ska servera en linssoppa emd hembaktbröd och till det en fetaoströra och hummmus. Men jag vet inte vad jag ska ha för eftterätt, den ska inte var för maffig. Gärna något med choklad. På nlife.se har jag hittat några chokladbakelser soms er smariga ut. Men jag har också lust på att göra något med frukt eller bär. pannacotta eller något.

TS ungsbakade äpplen såg jäkligt goda ut.

MyungChul
2008-10-14, 00:43
Chokladsuffle?

Jax
2008-10-16, 13:55
Fin mat ska väl ätas i yttepytteportioner?
Nej nej nej, det är dålig mat som ska ätas i små portioner och helst inte alls. Fin mat skall man äta massor av.
Chokladsuffle?
Tips på recept?

MyungChul
2008-10-17, 02:52
Hmm.

200g mörk choklad
100g smör
30g kakao
6 äggulor
6 äggvitor
50g socker

Smält choklad och smör. Veva i kakao och äggulor. Vispa vitor och socker till riktigt fast skum och vänd i. Baka av tills dem är helt fasta och äts direkt med valfritt tillbehör. Färska bär är trevligt.

Jax
2008-10-17, 07:59
Tackar. Måste provas.

MyungChul
2008-10-17, 14:20
Juste, 200 grader i typ 12 minuter. Beroende på storlek av koppar osv. Även så kan receptet vara aningen stort, kan nog dra ner till hälften.. Minst.