handdator

Visa fullständig version : Skall börja träna aktivt efter ett schema, är mitt schema bra?


Russinskrynklaren
2008-10-03, 20:17
Hej, senaste åren har jag tränat på gymmet lite till och från för att inte bli alltför svag. Fast senaste halvåret har jag börjat träna aktivare men utan något speciellt schema utan jag bara tränar det jag känner för.
Nu tänkte jag ändra på det och följa ett schema strikt.

Jag är 23år, ca 77kg och 180cm. Jag skiter fullkomligt i om mina muskler syns eller inte. Om jag är tjock eller smal struntar jag i. Min enda målsättning är att kunna lyfta så mycket skrot som möjligt men samtidigt ha en god kondition. Om dessa planer går framåt så tänkte jag börja på kampsporten Thaiboxning i tävlingssyfte, sysslade en del med det som grabb men slutade tyvärr när brudar/fester blev viktigare.

Jag tänkte mig tre stycken pass på gymmet och sedan ha ett konditionspass.
Pass 1: Armar, mage och nedre rygg (dvs rygglyft)
Pass 2: Ben
Pass 3: Axlar, nacke, bröst, mage sidorna
Pass 4: Intervallöpning
Pass 5: Pilla navelludd?

Jag försöker täcka alla dom flesta musklerna, närmare sagt alla. För att inte slita på kroppen tänkte jag vila hemma dag 5. Låter det bra? Dag 6 så börjar jag om från början.
Jag har läst en del på forumet och tänkte ha 3 perioder i min träning då andra förespråkar det.
3 veckors maximal vikt i ca 4-6 reps över 2 set
2 veckors lätt vikt i ungefär 15-20 reps över 2 set
2 veckors mittemellan för att anpassa kroppen till den tunga perioden

Detta har jag kommit fram till efter läsning här på forumet. Låter det bra? Ska jag ändra på något? Jag är osäker på om det är rätt antal reps/set. Ska jag göra om det till ett 7-dagarsschema så att jag enklare kan få det att passa till Thaiboxningen när jag börjar igen? Ska jag träna olika mycket explosivitet under perioderna?

/Mvh

mjukglass
2008-10-03, 21:13
Läs (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3237474&postcount=7)

Lycka till.