handdator

Visa fullständig version : Halsont?


itsmylife
2008-10-03, 12:26
Nu ska jag dra igång med träningen igen fast denna gång på allvar!
Men problemet är att jag är förkyld,har ont i halsen som jag har haft i över 1 vecka nu.
Förkylningen börjar lugna ner sig men tyvärr inte smärtan i halsen.
jag har vart hos läkare för att jag brukar ej ha sådana problem med halsen iaf sådan lång tid..Läkaren sa att det var bara att åka hem och ta ipren och vänta på att det ska gå över av sig själv(läkaren tog inga prover el likn)
Han sa även att jag kunde fortsätta göra det jag gör om dagarna träna osv fast inte träna hårt,vilket jag hade tänkt börja med!

Finns det något sätt att skynda på "läknings" processen?
tex vatten och salt och gurggla det,äta glass,dricka jätte varmt te,dricka wiskey(!) ??? kan säga att jag har nyss börjat käka multivitaminer..

Eller ska jag köra hårt på gymmet,och ev känna efter om jag skulle bli yr och få smärtor över bröstet el likn så avbryter jag och kör lugnare?

Liten Men Fet
2008-10-03, 13:09
Nu ska jag dra igång med träningen igen fast denna gång på allvar!
Men problemet är att jag är förkyld,har ont i halsen som jag har haft i över 1 vecka nu.
Förkylningen börjar lugna ner sig men tyvärr inte smärtan i halsen.
jag har vart hos läkare för att jag brukar ej ha sådana problem med halsen iaf sådan lång tid..Läkaren sa att det var bara att åka hem och ta ipren och vänta på att det ska gå över av sig själv(läkaren tog inga prover el likn)
Han sa även att jag kunde fortsätta göra det jag gör om dagarna träna osv fast inte träna hårt,vilket jag hade tänkt börja med!

Finns det något sätt att skynda på "läknings" processen?
tex vatten och salt och gurggla det,äta glass,dricka jätte varmt te,dricka wiskey(!) ??? kan säga att jag har nyss börjat käka multivitaminer..

Eller ska jag köra hårt på gymmet,och ev känna efter om jag skulle bli yr och få smärtor över bröstet el likn så avbryter jag och kör lugnare?

Är du full? Det är inte säket du märker något, bara vaknar död dagen efter.
Låt bli att träna när du är sjuk, promenader och aktiviteter som är på samma nivå går bra. Du blir snabbare frisk om du tar det lugnt. Tränar du kan du allvarligt sjuk.
Det finns tusen trådar om det här jag kan inte fatta att det är så svårt att förstå.

xarizma
2008-10-03, 13:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50420&highlight=%27%27halsont%27%27

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=77805&highlight=ont+i+halsen

kaysim
2008-10-03, 14:09
den här tråden handlade sjukt lite om kost och näring och väldigt mycket om att du vill träna "hårt" fastän du har ont i halsen=)

Dumbom
2008-10-03, 18:42
C-vitamin har jag för mig ska hjälpa dig at tbli friskare fortare. Kan ha fel också ;D men ät C-vitamin ändå, de är annars bra för annat :)

Onigiri
2008-10-03, 22:00
Vad jag fått lära mig finns det inga genvägar att bli frisk "snabbare", vill inte gärna tro på det själv då jag har mina egna huskurer för mig när förkylning slår till och jag blir frisk över en natt.

Vänta tills du blir frisk och dra igång med allvaret, det är vad din kropp vill.

Black Star Abyss
2008-10-03, 22:10
Sprit och vitlök. Om inte annat så för placebo. :naughty:

itsmylife
2008-10-04, 01:33
ja,jag har ju alltid vetat att man INTE ska träna med halsont pga halsont = infektion (kanske inte i alla fall men men )
Läkaren sa att jag skulle göra det jag annars alltid gjort om dagarna,ute och promenera,träna osv sa han..
Jag frågade om det verkligen går bra att träna med halsont( jag blev ju lite förvirrad och fundersam över det han sa ang träning o halsont)
Han sa att det går jätte bra..

Men man ska nog kanske inte lyssna så spec mycket på läkarna kanske utan i detta fall på sig själv..

Ska vänta med träningen tills ja fått hem mer gainer och förhoppningsvis så har det gått över...

Sprit och vitlök..hmm..ja det kanske tar kål på bakterierna !!

Men ska nog köra på Vitaminer + vitlök +ipren och sedan äta bra ! samt pröva på saltvatten och gurggla..skadar ju inte att pröva liksom!!

Haze7
2008-10-04, 22:35
Jag är precis som du ifarten med att börja med seriös träning och även förkyld. Det jag har gjort är att köpa nått som heter Kan Jang (tror ja) som tydligen ska fungera som lite botning. Det är en hälso produkt som även sälj på apoteket och det innehåller bla rysk rot. Kan återkomma om resultat.

Men om träning så rekomenderar ja starkt att du skall ta det lungt och vänta ut förkylningsviruset då det inte bara kan förvärra förkylningen utan även innebära risk för hjärtmuskelinflamation. Hur stor risken är ver jag inte men hamnar du i det läget så får du skjuta på träningen betydligt längre.