handdator

Visa fullständig version : Självdiagnosticera låsningar i nacken?


Kräket
2008-10-03, 11:31
Hade för ett par månader sedan en låsning i nacken med nervinklämning och smärta som följd.

Löste sig genom att sjukgymnasten "knäckte" min nacke, och därefter tog det drygt ett par veckor till att bli helt återställd.

Nu går jag dock och oroar mig för att samma sak ska hända igen. Har ingen aning om hur låsningen uppstod, och ej heller märkte jag av den annat än axelsmärtan. När väl axelsmärtan uppstod var det ju för sent. Nerven var redan inklämd och det krävdes vila.

Nu undrar jag om det finns något sätt att själv veta om man har en låsning? Sjukgymnasten vred på mitt huvud och tyckte att det tydligt märktes att jag var "stum" i rörelseriktningen åt ena hållet. Han frågade om jag upplevde skillnad efter "knäckningen", men det kan jag inte säga att jag gjorde.

Kan jag märka av låsningen på något vis? Vill gärna undvika ytterligare veckor av nerv-vila... :(

Guddi
2008-10-03, 12:01
Inskränkt rörlighet är väl det du kan märka av själv. Finns möjligen någon MTT teknik som du skulle kunna använda dig av på egen hand, men i princip är det att försöka undvika det som gäller. Träning av muskulaturen kring nacke och skuldra, mest stabiliserande övningar kan nog hjälpa en del.

Martin Löwgren
2008-10-03, 13:14
Hade för ett par månader sedan en låsning i nacken med nervinklämning och smärta som följd.

Löste sig genom att sjukgymnasten "knäckte" min nacke, och därefter tog det drygt ett par veckor till att bli helt återställd.

Nu går jag dock och oroar mig för att samma sak ska hända igen. Har ingen aning om hur låsningen uppstod, och ej heller märkte jag av den annat än axelsmärtan. När väl axelsmärtan uppstod var det ju för sent. Nerven var redan inklämd och det krävdes vila.

Nu undrar jag om det finns något sätt att själv veta om man har en låsning? Sjukgymnasten vred på mitt huvud och tyckte att det tydligt märktes att jag var "stum" i rörelseriktningen åt ena hållet. Han frågade om jag upplevde skillnad efter "knäckningen", men det kan jag inte säga att jag gjorde.

Kan jag märka av låsningen på något vis? Vill gärna undvika ytterligare veckor av nerv-vila... :(

Man vet idag inte varför det uppstår låsningar i halsryggraden. Det man vet är det kan ske helt utan någon som helst anledning och att det är väldigt vanligt.

Det är väldigt (svårt) om inte säga omöjligt att själv diagnosticera vart en låsning sitter (Om det är på C1, C3, C5 C7) samt om låsningen begränsar en framåtglidning, lateral flexion eller bakåtglidning. Det är även svårt för en terapeut och man måste utbilda sig väldigt länge för att bli duktig på att diagnosticera och behandla låsningar.

Däremot är det väldigt lätt att veta om man har en låsning. Är det ömt på en särskilld kota med samtidigt muskelspasm och svårt att röra nacken (stel i ett visst område) så är sannolikheten att du har en låsning väldigt stor.

Det finns massvis med sätt att behandla låsningar men manipulation ("knäcka") är den metod jag använder mest då den ger en omedelbar och stor effekt om den utförs rätt (och alla kontraindikation är utredda innan).

Mvh Martin