handdator

Visa fullständig version : Riktig newbie har lite frågor innan han sätter igång!


BigDwarf
2008-10-03, 10:00
Jag är 25år, 1,78 och väger ca 70kg. Jag har länge tänkt att börja träna och ska nu äntligen börja. Jag har ett yrke som pokerspelar vilket gör att jag inte är speciellt aktiv, tyvärr. Mina tidigare erfarneheter är några enstaka kortperioder av styrketräning då jag har haft svårt med motivationen.
Jag är ganska smalt byggd idag med smal benstomme men har ganska lätt för att lägga på fett på just buken (jag är ABSOLUT inte tjock men just där valkarna finns när jag böjer mig ned).

Det jag undrar nu innan jag börjar är hur man bäst tränar för att blir smal och stark? jag är alltså inte ute efter någon bodybuildning utan vill ha en riktigt slimmad, konturrik och smal kropp. Postar länk till bild nedan vad jag tycker är snyggt.

http://i38.tinypic.com/mboe87.jpg


Ni får gärna komma med råd för kost, kosttillskott osv.

BigDwarf
2008-10-03, 10:21
http://i37.tinypic.com/20i8lsw.jpg


hittade en bild från thailand nu i våras.

Trance
2008-10-03, 10:29
Börja styrketräna. Lägg inte av med att styrketräna. Ät inte för mycket eller för lite mat.

BigDwarf
2008-10-03, 10:33
http://i33.tinypic.com/11sh2sw.jpg

en till..

Krisz
2008-10-03, 10:52
Börja styrketräna. Lägg inte av med att styrketräna. Ät inte för mycket eller för lite mat.

+1

Styrketräning gör under för kroppen :) Du blir inte en biff med megaarmar i första taget (för det krävs riktigt tung och hård träning plus massa käk), speciellt inte om du håller dig på energibalans.

Damien Thorne
2008-10-03, 10:53
Kan tyvärr inte ge några kostråd eller träningsråd, men jag kan ge en liten kommentar.

Jag tror du kan nå den där fysiken på högst ett år.

Kanske att du går upp 5kg muskler (genom att styrketräna) och går ner 5kg fläsk (genom att deffa eller motionera), då är det möjligt att du ser ut ungefär så där.

mjukglass
2008-10-03, 11:05
Först läs detta: Carnals THI (http://www.sherdog.net/forums/f13/carnals-treatise-heavy-iron-402978/)
Annat förslag på program:Bill Starrs 5*5 (http://www.eclipsegym.com/forums/viewtopic.php?t=57)
Håll dig borta från bodybuildarblaskor och fittnesstidningar. Undvik även byggarforum som pesten (iaf innan du gör totalt 400 i bänk, mark, böj).

Lycka till!

dyxeldoff
2008-10-03, 11:29
Jag är 25år, 1,78 och väger ca 70kg. Jag har länge tänkt att börja träna och ska nu äntligen börja. Jag har ett yrke som pokerspelar vilket gör att jag inte är speciellt aktiv, tyvärr. Mina tidigare erfarneheter är några enstaka kortperioder av styrketräning då jag har haft svårt med motivationen.
Jag är ganska smalt byggd idag med smal benstomme men har ganska lätt för att lägga på fett på just buken (jag är ABSOLUT inte tjock men just där valkarna finns när jag böjer mig ned).

Det jag undrar nu innan jag börjar är hur man bäst tränar för att blir smal och stark? jag är alltså inte ute efter någon bodybuildning utan vill ha en riktigt slimmad, konturrik och smal kropp. Postar länk till bild nedan vad jag tycker är snyggt.

http://i38.tinypic.com/mboe87.jpg


Ni får gärna komma med råd för kost, kosttillskott osv.



smal och stark går inte att va det är nästan så att det är motsattsen till varandra

Damien Thorne
2008-10-03, 11:35
smal och stark går inte att va det är nästan så att det är motsattsen till varandra

Det går hur bra som helst att vara smal och stark.

Jag är ett bra exempel på det. När jag vägde 57kg (167cm) tog jag 110kg i bänkpress. När jag vägde 69kg tog jag 130kg, då hade jag fortfarande rutor på magen.

Hallberg
2008-10-03, 11:42
Det går hur bra som helst att vara smal och stark.

Jag är ett bra exempel på det. När jag vägde 57kg (167cm) tog jag 110kg i bänkpress. När jag vägde 69kg tog jag 130kg, då hade jag fortfarande rutor på magen.

Det är ju bara för att du inte har några ben, Damien. ;)
Hade du haft ben och röv så du kunder böja lika mycket som du bänkar så hade du säkert blivit tjock också. *kissass*

Damien Thorne
2008-10-03, 11:52
Det är ju bara för att du inte har några ben, Damien. ;)
Hade du haft ben och röv så du kunder böja lika mycket som du bänkar så hade du säkert blivit tjock också. *kissass*

Hehe... Det har du helt rätt i. :D
Jag har 10cm grövre ben nu än jag hade då.

(Först nu kan jag böja lika mycket som jag bänkar :em: )

BigDwarf
2008-10-03, 12:18
wow, bra fart på det här forumet :)

Var precis iväg och körde ett uppvärmningspass så jag kan ta mig ur träningsverken nu i helgen för att sedan köra igång igen på måndag.

Jag har tänkt att köra ca 3 styrkepass i veckan och gå ca 40 minuter
efter varje pass, vad tror/vet ni om det?
PASS 1. biceps,bröst,mage,axlar
PASS 2. triceps,rygg,ben

Kost jag har storhandlat på mig i veckan består av.
Kycklingfilé
Rostbiff
Fläskkotletter
Högrev/grytbitar
Fläskfilé
Ost(billinge)
Rökt kalkon

Fullkornsris
Fullkornsbulgur
Fullkornspasta
Fullkornsbröd

Grönsaker
Frukt

Kostillskott: Whey 80, Instant mass (nåt man ska ta före träning med bra kolhydrater och protein) creatin, cheaters relief (suger ut fett ur maten?), burn(fettförbrännare).


Sen var det nån som trodde jag kunde nå den där kroppen på ett år? Låter ju otroligt isf :) går det med detta schema tror ni?

Tack återigen för all respons..

BigDwarf
2008-10-03, 12:31
Först läs detta: Carnals THI (http://www.sherdog.net/forums/f13/carnals-treatise-heavy-iron-402978/)
Annat förslag på program:Bill Starrs 5*5 (http://www.eclipsegym.com/forums/viewtopic.php?t=57)
Håll dig borta från bodybuildarblaskor och fittnesstidningar. Undvik även byggarforum som pesten (iaf innan du gör totalt 400 i bänk, mark, böj).

Lycka till!

Ska läsa detta, såg intressant ut..

Damien Thorne
2008-10-03, 12:31
Jag tycker att kosttillskott är helt onödigt. Jag tror att det räcker bra med vanlig mat.

Kosttillskott är bra att ta om man vill bli stor och stark, om man är för dålig på att äta mycket mat så att man inte får i sig tillräckligt.

Hur som helst så tycker jag att det är helt onödigt med kosttillskott de första åren iallafall. Då ökar man bra ändå i styrka (Fördelen med att vara nybörjare).

Hallberg
2008-10-03, 12:34
Jag tycker att kosttillskott är helt onödigt. Jag tror att det räcker bra med vanlig mat.

Kosttillskott är bra att ta om man vill bli stor och stark, om man är för dålig på att äta mycket mat så att man inte får i sig tillräckligt.

Hur som helst så tycker jag att det är helt onödigt med kosttillskott de första åren iallafall. Då ökar man bra ändå i styrka (Fördelen med att vara nybörjare).

+1
Ät ordentlig mat och gör det du ska i gymmet. kosttillskott är överkurs.

Damien Thorne
2008-10-03, 12:42
Här är en 3-split som jag tycker är bra.

Dag 1, (drag)
Rygg, Biceps

Dag 2, (press)
Bröst, Axlar, Triceps

Dag 3, (ben)
Ben, Vader

Mage körs 1-2ggr per vecka



Annars om du ska köra en 2-split så är det bättre (tycker jag) att du kör

PASS 1. bröst,axlar,triceps,mage (press+mage)
PASS 2. ben,rygg,biceps (ben+drag)

Du kan byta plats på övningarna hur ofta du vill beroende på vilken muskelgrupp du vill fokusera på (som du vill lägga mest energi på)

Press = alla övningar där triceps är involverad
Drag = alla övningar där biceps är involverad

Smml
2008-10-03, 12:47
Jag hade bytt plats på triceps och biceps.

BigDwarf
2008-10-03, 12:58
Ok, i see. Men eftersom jag har skiten hemma så kör jag nog på det ändå :) hehe.

Mina mål med träningen.
*Få bättre hållning
*Må bättre!
*Få en mkt fin kropp

Så jag tränar alltså inte för att bli så stor som möjligt, inte heller för att tävla med andra på gymmet utan enbart för ovanstånde.

Men hur är det med "gång" efter träning i 40 minuter? bra el anus?

Sen skulle jag även vilja passa på att fråga hur lång tid innan träning man bör äta? Som idag åt jag 3 fullkornsmackor med ost och kalkon på, räcker det?

Kross
2008-10-03, 13:12
smal och stark går inte att va det är nästan så att det är motsattsen till varandra

Vad man menar med "stark" är väl ändå rätt individuellt?

BigDwarf
2008-10-03, 13:19
Ok eftersom jag inte verkar få några svar på mina frågor så tar jag dom i nummerordning här så får någon god själ svara på dom :)

1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?
2. Är "gång" 40minuter efter styrkepasset bra för mitt mål?
3. Hur lång tid innan träning ska man äta? och räcker 3 mackor med ost och kalkon?
4. Någon som vet om uncle bens klara stir fry-såser är jätteonyttiga el helt ok? (sweet n sour, tikka masala,thai curry osv) ? gillar dom :)
5. Om jag tar en proteinshake efter träningen, kan jag vänta lite med ätandet då?

Sen vore jag väldigt tacksam om nån kunde svara ang välmående, vad ni märkte för skillnad och om den var stor när ni tog tag i träningen?

Kross
2008-10-03, 13:32
Ok eftersom jag inte verkar få några svar på mina frågor så tar jag dom i nummerordning här så får någon god själ svara på dom :)

1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?
2. Är "gång" 40minuter efter styrkepasset bra för mitt mål?
3. Hur lång tid innan träning ska man äta? och räcker 3 mackor med ost och kalkon?
4. Någon som vet om uncle bens klara stir fry-såser är jätteonyttiga el helt ok? (sweet n sour, tikka masala,thai curry osv) ? gillar dom :)
5. Om jag tar en proteinshake efter träningen, kan jag vänta lite med ätandet då?

Sen vore jag väldigt tacksam om nån kunde svara ang välmående, vad ni märkte för skillnad och om den var stor när ni tog tag i träningen?

1. Träna ländrygg och mage(marklyft och crunches t ex). Hjälpte mig att få en bra mycket bättre hållning än slacker hösäckshållningen man hade innan.
2. Vill du få bort lite flubber så varför inte?
3. Kan jag inte svara på, men själv äter jag ett par timmar innan träningen och sedan direkt jag kommit hem från gymmet.
4. De stir-fry såser jag har hemma (Blue Dragon) ligger på 115kcal per 100g sås, vet inte om det kan vara något liknande i farbror bens men skulle gissa på det.
5. Rekommenderat är väl att man ska ta proteinet i kombination med en måltid.

Angående välmåendet kan jag bara säga att det ökade nånting otroligt när jag började träna och se att jag gjorde framsteg - att the hard worked payed off så att säga. Sen är det skönt att veta att man inte är nån soffpotatis som trycker OLW's sour creme and onion på daglig basis.

creperiet
2008-10-03, 14:05
1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?

Lyftövningar är fördelaktigt. Sen handlar det ju om att man jobbar aktivt med hållningen, både under träning och i vardagen, du ser ju inte ut som en officer bara för att du kör tunga mark.

2. Är "gång" 40minuter efter styrkepasset bra för mitt mål?

Om du vill gå ner fettvikt ska du äta mindre än du förbrukar, se deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Egentligen behöver du gå alls - det handlar bara om att skapa ett energiunderskott - men om du mår bra av det, gör det! Om du mår bättre av att pumpa sönder idiotintervaller på mountainbike i Sherwoodskogen, gör det! All form av fysisk aktivitet är positiv. I ditt läge kommer du förmodligen få positiva förändringar väldigt snabbt.

3. Hur lång tid innan träning ska man äta? och räcker 3 mackor med ost och kalkon?

Gör som du känner. Vissa gillar att träna fastande, vissa presterar bäst med en rejäl måltid en timma innan. Glöm inte att äta/dricka efteråt. Inte sprit helst.

4. Någon som vet om uncle bens klara stir fry-såser är jätteonyttiga el helt ok? (sweet n sour, tikka masala,thai curry osv) ? gillar dom :)

Ingen aning om vad det är i dem, men såvida du inte har för avsikt att halsa skiten så kommer det inte påverka resultatet märkbart om du utesluter dem. Läs deffguiden och använd dina hungersignaler.

5. Om jag tar en proteinshake efter träningen, kan jag vänta lite med ätandet då?

En proteindryck direkt efter träningen, som sedan följs upp av en vanlig måltid 1 timma efter, är jättebra.

Sen vore jag väldigt tacksam om nån kunde svara ang välmående, vad ni märkte för skillnad och om den var stor när ni tog tag i träningen?

Träning ger en mängd hormonsvar som inverkar positivt på välmåendet. Tror det är få personer som upplever sig mer stressade och spända efter träningsstart.


Om du känner dig motiverad så kommer det gå fort att nå ditt mål!

BigDwarf
2008-10-03, 14:08
1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?

Lyftövningar är fördelaktigt. Sen handlar det ju om att man jobbar aktivt med hållningen, både under träning och i vardagen, du ser ju inte ut som en officer bara för att du kör tunga mark.

2. Är "gång" 40minuter efter styrkepasset bra för mitt mål?

Om du vill gå ner fettvikt ska du äta mindre än du förbrukar, se deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881). Egentligen behöver du gå alls - det handlar bara om att skapa ett energiunderskott - men om du mår bra av det, gör det! Om du mår bättre av att pumpa sönder idiotintervaller på mountainbike i Sherwoodskogen, gör det! All form av fysisk aktivitet är positiv. I ditt läge kommer du förmodligen få positiva förändringar väldigt snabbt.

3. Hur lång tid innan träning ska man äta? och räcker 3 mackor med ost och kalkon?

Gör som du känner. Vissa gillar att träna fastande, vissa presterar bäst med en rejäl måltid en timma innan. Glöm inte att äta/dricka efteråt. Inte sprit helst.

4. Någon som vet om uncle bens klara stir fry-såser är jätteonyttiga el helt ok? (sweet n sour, tikka masala,thai curry osv) ? gillar dom :)

Ingen aning om vad det är i dem, men såvida du inte har för avsikt att halsa skiten så kommer det inte påverka resultatet märkbart om du utesluter dem. Läs deffguiden och använd dina hungersignaler.

5. Om jag tar en proteinshake efter träningen, kan jag vänta lite med ätandet då?

En proteindryck direkt efter träningen, som sedan följs upp av en vanlig måltid 1 timma efter, är jättebra.

Sen vore jag väldigt tacksam om nån kunde svara ang välmående, vad ni märkte för skillnad och om den var stor när ni tog tag i träningen?

Träning ger en mängd hormonsvar som inverkar positivt på välmåendet. Tror det är få personer som upplever sig mer stressade och spända efter träningsstart.


Om du känner dig motiverad så kommer det gå fort att nå ditt mål!

tack för ett riktigt bra svar.

Baan
2008-10-03, 16:16
1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?

Lyftövningar är fördelaktigt. Sen handlar det ju om att man jobbar aktivt med hållningen, både under träning och i vardagen, du ser ju inte ut som en officer bara för att du kör tunga mark.



Tror inte man behöver tänka jättemycket på hållningen alls faktiskt. Att man rätar ut sig lite, jämfört med säg en kille som sitter framför datorn 24/7, kommer bara naturligt när du är så jävla stel i ryggen att du bara kan sitta/stå rakryggad :)

BigDwarf
2008-10-03, 16:21
Här är en 3-split som jag tycker är bra.

Dag 1, (drag)
Rygg, Biceps

Dag 2, (press)
Bröst, Axlar, Triceps

Dag 3, (ben)
Ben, Vader

Mage körs 1-2ggr per vecka



Annars om du ska köra en 2-split så är det bättre (tycker jag) att du kör

PASS 1. bröst,axlar,triceps,mage (press+mage)
PASS 2. ben,rygg,biceps (ben+drag)

Du kan byta plats på övningarna hur ofta du vill beroende på vilken muskelgrupp du vill fokusera på (som du vill lägga mest energi på)

Press = alla övningar där triceps är involverad
Drag = alla övningar där biceps är involverad

Är det menat att jag ska träna 6ggr i veckan då el räcker det med att träna igenom hela kroppen på en vecka 1 ggn?

Baan
2008-10-03, 16:27
Är det menat att jag ska träna 6ggr i veckan då el räcker det med att träna igenom hela kroppen på en vecka 1 ggn?

Det är ett rullande schema. DT kan förklara närmare hur han tycker det ska funka men i vanliga fall är det ganska mycket upp till dig hur du vill lägga upp det. Det bästa är ändå hålla det ganska lagom (när man är grön) ett tag framöver och gör det först lite mer extremt när man känner sig mer avancerad. Säg tre pass i veckan?

Det absolut viktigaste när det gäller träning - oavsett metod - är att du faktiskt tränar regelbundet. Har du besämt dig för tre pass i veckan gäller det dyka upp tre gånger i veckan och inte kompromissa och träna när man är sugen. Jävligt viktigt för resultat!

skeletron
2008-10-03, 16:32
Ville bara säga lycka med träningen, resultaten kommer med lite tålamod :)

Tänk bara på att det inte är någon idé att försöka bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är nästan en omöjlig kombination (samtidigt).

Jag tycker du ska träna på och käka som aldrig förr, då kommer ökningarna och musklerna om du anstränger dig, sen när du känner att du börjar bli lite för flötig får du satsa på viktminskningsbiten, då kan du satsa extra på promenader och annan konditionsträning :)

Kanske låter krångligt men fråga isf :)

Lycka till igen

Lucipha
2008-10-03, 16:43
1. Vilka övningar är bra för att få en bättre hållning?


Här kan du få några bra idéer

deconstructing_computer_guy (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/deconstructing_computer_guy)


Sen vore jag väldigt tacksam om nån kunde svara ang välmående, vad ni märkte för skillnad och om den var stor när ni tog tag i träningen?

Well, jag går från omotiverad slacker till taggad och pigg när jag sköter träningen

BigDwarf
2008-10-03, 19:05
Ville bara säga lycka med träningen, resultaten kommer med lite tålamod :)

Tänk bara på att det inte är någon idé att försöka bygga muskler och bränna fett samtidigt, det är nästan en omöjlig kombination (samtidigt).

Jag tycker du ska träna på och käka som aldrig förr, då kommer ökningarna och musklerna om du anstränger dig, sen när du känner att du börjar bli lite för flötig får du satsa på viktminskningsbiten, då kan du satsa extra på promenader och annan konditionsträning :)

Kanske låter krångligt men fråga isf :)

Lycka till igen

Hmm, jobbigt läge...vill egentligen inte lägga på mig mer vikt/fett för att sen deffa. Men det måste ju ge något eftersom jag inte rört mig på jag vet inte hur länge? Allt jag vill är att bli smal å någorlunda fit :)

Tack så mkt för lyckönskningarna, sånt peppar en!

creperiet
2008-10-03, 19:17
Hmm, jobbigt läge...vill egentligen inte lägga på mig mer vikt/fett för att sen deffa. Men det måste ju ge något eftersom jag inte rört mig på jag vet inte hur länge? Allt jag vill är att bli smal å någorlunda fit :)

Tack så mkt för lyckönskningarna, sånt peppar en!

Eftersom du ligger i ett relativt "nybörjarläge" kommer "utbytet" (som egentligen inte är ett utbyte) av fett mot en del muskler komma ganska om du tränar regelbundet och äter bra mat. För att nå ditt mål behöver du ingen superbulk.

skeletron
2008-10-03, 19:22
Jaa exakt om du verkligen inte vill lägga på dig alls så mycket så försök att inte äta på tok för mycket, ligg på en bra balans, för det är väldigt lätt att äta för lite när man tränar!

BigDwarf
2008-10-03, 19:42
Jaa exakt om du verkligen inte vill lägga på dig alls så mycket så försök att inte äta på tok för mycket, ligg på en bra balans, för det är väldigt lätt att äta för lite när man tränar!

Dom dagar jag tränar blir det frukost,lunch å middag å några protteshakar.
Bättre om man skippar kolhydrater till middag då kanske å kör mest protein sallad?
Jag brukar inte äta några jätteportioner heller då jag är ganska liten i maten.

creperiet
2008-10-03, 19:47
Dom dagar jag tränar blir det frukost,lunch å middag å några protteshakar.
Bättre om man skippar kolhydrater till middag då kanske å kör mest protein sallad?
Jag brukar inte äta några jätteportioner heller då jag är ganska liten i maten.

Nej, du behöver inte skippa kolhydraterna till middag. Ditt upplägg är bra och äter du dig lagom mätt på bra mat behöver du inte trixa till det.

skeletron
2008-10-03, 19:50
Nej för sjutton kör på bara! :) Du behöver inte i första taget oroa dig för att äta för mycket! Dessutom promenerar du ju ofta, det stjäl ju också kalorier. Lägg till några mellanmål och ät ordentligt, om du börjar tjocka på dig, så märker du ju det, och då ändrar du på kosten :)

När man bulkar, vräker man i sig, det är ju skillnad på att äta ordentligt och vräka i sig, det är nog så svårt för många att äta ordentligt, var inte rädd för att käka!



Dom dagar jag tränar blir det frukost,lunch å middag å några protteshakar.
Bättre om man skippar kolhydrater till middag då kanske å kör mest protein sallad?
Jag brukar inte äta några jätteportioner heller då jag är ganska liten i maten.

BigDwarf
2008-10-04, 14:59
Var precis iväg å köpte en våg och fick en chock när jag vägde 72kg! :/ , jag brukar inte pendla så mkt i vikt men nu har jag gått upp ca 2kg på ganska kort tid tydligen, iofs har jag nyss käkat så får se imorrn bitti.

Kan man starta dagbok nånstans så man kan bokföra vad man håller på med osv?

Kross
2008-10-04, 16:06
Starta en journal här på Kolo vettja.

sälmannen
2008-10-04, 16:32
Var precis iväg å köpte en våg och fick en chock när jag vägde 72kg! :/ , jag brukar inte pendla så mkt i vikt men nu har jag gått upp ca 2kg på ganska kort tid tydligen, iofs har jag nyss käkat så får se imorrn bitti.

En persons vikt varierar massor från tillfälle till tillfälle. Dessutom varierar den mellan vågar. Ett vanligt misstag är att stirra sig blind på kortsiktiga viktförändringar, något som bör undvikas eftersom så många faktorer spelar in.

Till exempel kan jag utan problem väga 3 kg mer om jag väger mig på kvällen jämfört med om jag väger mig på morgonen. Dessutom har min morgonvikt varierat med kring 2kg från den ena dagen till den andra vid åtskilliga tillfällen.

Om du vill ha en tydlig bild av din viktförändring tycker jag att du:
1) Ska väga dig vid samma tid på dygnet varje gång, förslagsvis på morgonen innan frukost och efter toalettbesök.
2) Antingen väga dig ofta och åskådliggöra förändringarna i en graf så att du enkelt kan se trenden eller väga dig ofta och räkna ut ett snitt över typ den senaste veckan och bara använda snittet som jämförelsetal.

Damien Thorne
2008-10-06, 08:55
Är det menat att jag ska träna 6ggr i veckan då el räcker det med att träna igenom hela kroppen på en vecka 1 ggn?

Träna 3 dagar i veckan

BigDwarf
2008-10-06, 11:54
Ok, tack så mkt för tipsen..startar en journal nu så får ni som är intresserade följa och väldigt gärna ge tips..