handdator

Visa fullständig version : Tore Forsberg är död och begraven


Nitrometan
2008-10-03, 09:08
Den f.d. Säpochefen Tore Forsberg har dött.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=835320

Jag har lyssnat på en föreläsning av honom och jag är glad att jag hann innan han gick ur tiden.

Forsberg anställdes vid Stockholmspolisen som aspirant 1956 och kom till Säkerhetspolisen 1967 via kriminalpolisen. Han slutade sitt arbete som chef för kontraspionaget 1994 men fortsatte inom Säpo till 1998 då han pensionerades som polisintendent.

De båda hade träffats för första gången i Karlskrona i oktober 1981 i samband med grundstötningen av den sovjetiska ubåten U-137 i Blekinge skärgård, ett möte som skedde på helt olika premisser. Tore Forsberg reste till Karlskrona för att hålla ett öga på Boris Grigorjev. Boris Grigorjev reste dit, tillsammans med den sovjetiske militärattachén, för att hjälpa ubåtsbesättningen att förhandla med svenskarna, säger han själv. För att se till att ingen av dem hoppade av, säger andra. Både Forsberg och Grigorjev bodde Hotell Aston där också de flesta journalisterna bodde - men utan att veta vilka grannar de hade lite längre upp i korridoren.

- När det var lunch kunde vi sitta och lyssna till journalisterna och hur de diskuterade det som hade hänt, berättar den förre kommendörkaptenen av första graden Emil Svensson som då arbetade med analys och också han bodde på samma hotell.

Vilket Tore Forsberg främsta kap blev är givetvis hemligt. Men mest uppmärksammat var utan tvekan avslöjandet av Östtysklands spionchef Markus Wolf under ett besök i Stockholm den 30 juni 1978.



Vila i frid Tore.

130kg finsk sisu
2008-10-03, 09:40
Vila i Frid!
En man som gjort sitt dagverke!

mini
2008-10-03, 11:00
Det var ju redan i augusti han avled.
Började på hans bok Spioner och spioner som spionerar på spioner imorse. Ska bli intressant.

the_PL_man
2008-10-03, 12:24
Kan rekommendera Svenska Militärhistoriska Bokklubben till ersom inte redan är medlemmar....:)

/the_PL_man
Det var ju redan i augusti han avled.
Började på hans bok Spioner och spioner som spionerar på spioner imorse. Ska bli intressant.

Dissector
2008-10-03, 12:28
Nej, fy fan vad tråkigt :(

Har lyssnat på P3 dokumentär om Stig Bergling säkert 20 gånger (i vilken han medverkar), samt läst hans bok Spioner och spioner som spionerar på spioner. Har blivit fruktansvärt förtjust i honom. En sån person man skulle kunna sitta i flera flera timmar och bara lyssna på.
Verkligen tråkigt att höra.

EDIT: Trevlig länk till DN förresten. Första gången jag får se en bild på Gunnar Ekberg som han ser ut idag :)