handdator

Visa fullständig version : Kalorier slår ut hjärnan!


Sadde
2008-10-02, 23:18
Ur dagens GP:

"Kalorier slår ut hjärnan
Däst och uppblåst? Det är inte det värsta med tunga måltider visar ny forskning. För mycket kalorier på en gång slår ut viktiga funktioner i hjärnan och banar väg för flera allvarliga sjukdomar.

En enda måltid med ett överflöd av kalorier räcker för att rubba kroppens känsliga energibalans. De områden i hjärnan som styr ämnesomsättningen är oväntat känsliga för stora energimängder, visar en amerikansk forskargrupp i den vetenskapliga tidskriften Cell.

I försök på möss har forskarna visat vad det är som händer i hjärnan när kroppen får för mycket kalorier. Sedan tidigare känner man till att ett övermått kalorier sparkar igång inflammatoriska processer i vävnader som är aktiva i ämnesomsättningen, exempelvis lever och muskler. Detta i sin tur ger upphov till sjukdomar som nedsatt känslighet för insulin och diabetes typ2.

Det forskarna nu har upptäckt är att en signalväg som ingår i vårt medfödda immunförsvar plötsligt går från att vara passiv till bli aktiv om kroppen tillförs stora mängder kalorier, i form av fett eller socker. Hjärnan svarar med inflammation om kroppen får för mycket mat.

Varför signalvägen (IKKbeta/NFkappaB) plötsligt blir aktiv i hjärnan har man ännu inget svar på. Nivåerna blev dubbelt så höga hos möss som åt fettrik diet. Hos möss med ärftlighet för fetma var aktiviteten också påtagligt förhöjd. Detta i sin tur påverkade ämnesomsättningen.

Men systemet går att tysta, visade försöken. Om signalvägen blockerades i djurens hjärnor utvecklade de inte fetma. En upptäckt som kan få betydelse för behandlingen av såväl fetma som fetmans följdsjukdomar.

Hittills har kronisk inflammation setts som en följd av fetma, men resultaten i den nya studien pekar på att sambandet kan vara omvänt.
_ Det här är ett intressant fynd som visar på hjärnans viktiga roll vid sjukdomar som insulinresistens och diabetes, säger professorn och fetmaforskaren Sven Enerbäck vid avdelningen för medicinsk genetik vid Sahlgrenska Akademin."

Elfsberg
2008-10-03, 00:00
Fantastiskt.

Eddie Vedder
2008-10-03, 05:17
Det är ingen hemlighet att ett högt matintag orsakar större oxidativ stress än ett lågt, AGE-produkter i blodet är direkt korrelerade med blodglukoskoncentration t.ex. Att äta lite och hålla låg kroppsvikt rekommenderas ofta för optimal hälsa, just det här med inflammatoriska processer är teorin bakom rekommendationer om lågkaloriintag.

Studien:

Overnutrition is associated with chronic inflammation in metabolic tissues. Whether metabolic inflammation compromises the neural regulatory systems and therefore promotes overnutrition-associated diseases remains unexplored. Here we show that a mediator of metabolic inflammation, IKKβ/NF-κB, normally remains inactive although enriched in hypothalamic neurons. Overnutrition atypically activates hypothalamic IKKβ/NF-κB at least in part through elevated endoplasmic reticulum stress in the hypothalamus. While forced activation of hypothalamic IKKβ/NF-κB interrupts central insulin/leptin signaling and actions, site- or cell-specific suppression of IKKβ either broadly across the brain or locally within the mediobasal hypothalamus, or specifically in hypothalamic AGRP neurons significantly protects against obesity and glucose intolerance. The molecular mechanisms involved include regulation by IKKβ/NF-κB of SOCS3, a core inhibitor of insulin and leptin signaling. Our results show that the hypothalamic IKKβ/NF-κB program is a general neural mechanism for energy imbalance underlying obesity and suggest that suppressing hypothalamic IKKβ/NF-κB may represent a strategy to combat obesity and related diseases.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WSN-4TK9636-C&_user=651519&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_version=1&_urlVersion=0&_userid=651519&md5=10cb944e653773a63b433f44ad0789c1

Hypothalamic IKKβ/NF-κB and ER Stress Link Overnutrition to Energy Imbalance and Obesity. Cell 135, 61–73, October 3, 2008


I samma nummer finns även en text som kommenterar den här studien och dess resultat:

Här är inledningen samt slutorden från den texten (som är längre än så):

Obesity is characterized by chronic activation of inflammatory pathways in peripheral tissues. In
this issue, Zhang et al. (2008) demonstrate that inflammation also occurs in the central nervous
system where it disrupts activity of the hypothalamus leading to resistance to leptin that is mediated
by activation of IKK and the endoplasmic reticulum stress response.

[...]

The Zhang et al. study provides an intriguing link between metabolic inflammation and dysfunction of the hypothalamus through activation of IKKβ. Moreover, insulin and leptin resistance of the hypothalamus induced by IKK/NF-κB are both mediated by ER stress. Future studies will need to investigate how hypothalamic ER stress directly results in impaired insulin and/or leptin signaling and which branches of the UPR are activated in an inflamed hypothalamus. Is IKKβ- or ER stress-induced leptin resistance limited to the CNS or does it also occur in peripheral tissues? Could ER stress-induced leptin resistance be mediated independently of IKK or through other stress/inflammatory signaling networks such as JNK? A recent in vitro study demonstrated that ER stress-induced leptin resistance is mediated through protein tyrosine phosphatase 1B (PTP1B) and can be reversed by pretreatment with the chemical chaperone PBA (Hosoi et al., 2008). Zhang et al. show that another ER chemical chaperone, TUDCA, could rescue ER stress in the CNS and reduce body weight and food intake. Together with the reported effects of these chemical chaperones in treating insulin resistance, fatty liver disease, and type 2 diabetes, Zhang et al.'s findings raise the possibility that both leptin and insulin resistance in obesity could be simultaneously addressed by therapeutic agents that alleviate ER stress.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B6WSN-4TK9636-7-4&_cdi=7051&_user=651519&_orig=article&_coverDate=10%2F03%2F2008&_sk=998649998&view=c&wchp=dGLzVlz-zSkzV&md5=296b9d5e0c3ed8bf57dc306a17d91b3c&ie=/sdarticle.pdf

Stressing the Brain, Fattening the Body. Cell 135, 20-22, October 3, 2008

Kräket
2008-10-03, 09:09
Efter att ha skummat (brasklapp :) ) texterna i tråden så tycker jag mig se att dessa rön sätts i samband med personer som lider av fetma.

Bör man tolka fynden som ännu ett bevis för varför fetma är ohälsosamt, eller bör det hellre tolkas som att man bör undvika att överäta?

Som styrketränande person som nyligen inlett en period förhoppningsvis präglad av både ökad styrka och kroppsvikt, så överäter man ju lite hela tiden.

Eddie Vedder
2008-10-03, 09:35
Som styrketränande person som nyligen inlett en period förhoppningsvis präglad av både ökad styrka och kroppsvikt, så överäter man ju lite hela tiden.

Det råder väl inga tvivel om att det är ohälsosamt? Bulkperioder är väl knappast något man gör för hälsans skull?

Är hälsan prioritet 1 så är bulk/deff ganska förkastligt.

stevebc
2008-10-03, 10:40
Fråga: är insulin ett inflammatoriskt hormon? En läkare sa det till mig en gång. Är i så fall glukagon anti-inflammatoriskt?

Kräket
2008-10-03, 11:36
Det råder väl inga tvivel om att det är ohälsosamt? Bulkperioder är väl knappast något man gör för hälsans skull?

Är hälsan prioritet 1 så är bulk/deff ganska förkastligt.

Fast min tanke, i och med påpekandet att det rörde feta personer, var ifall ohälsan framförallt var kopplad till just fetman.

"Bulkning" som begrepp tolkar jag i första hand som överätning. Jag kan ju överäta utan att för den delen vara överviktig/tjock. Är ju en fråga om hur utgångspunkten ser ut.

Eller är det helt enkelt så att överätning i alla dess former är ohälsosamt?

Eddie Vedder
2008-10-03, 14:11
Eller är det helt enkelt så att överätning i alla dess former är ohälsosamt?

Ja.

För alla friska individer är överätning ohälsosamt. Föreligger ohälsosam undervikt eller om man kanske lider av förslitningar p.g.a. kroniskt underätning (benskörhet etc.) så behöver man ju äta upp sig för hälsans skull men annars är det negativt ja.

På samma sätt som alkoholbruk är negativt och dess negativa effekt är dosrelaterad så är överätningens negativa effekter dosrelaterade. Fetma och alkoholism är följder av dessa pågått under lång tid i stor omfattning.

Precis om det inte bara är ohälsosamt att vara alkoholist är det inte bara ohälsosamt att vara fet, vägen dit är ohälsosamt även den. HELT dosrelaterat som sagt. Så är det alltid.

A.Steinbach
2008-10-03, 14:22
Fråga: är insulin ett inflammatoriskt hormon? En läkare sa det till mig en gång. Är i så fall glukagon anti-inflammatoriskt?

Det verkar främst vara antiinflammatoriskt men kronsikt höga insulinnivåer kanske är en annan sak. Då kroniskt höga insulinnivåer till slut kan orsaka insulinresistens som gör att cellerna blir sämre på att ta upp glukos från blodet och då orskar högre blodsockervärden som är proinflammatoriskt.

Potential Antiinflammatory Role of Insulin via the Preferential Polarization of Effector T Cells toward a T Helper 2 Phenotype
Endocrinology Vol. 148, No. 1 346-353

Insulin Inhibits Intranuclear Nuclear Factor B and Stimulates IB in Mononuclear Cells in Obese Subjects: Evidence for an Anti-inflammatory Effect?
The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism Vol. 86, No. 7 3257-3265

stevebc
2008-10-03, 14:54
Aha. Missförstod honom nog. Han sa nämligen som en replik på "sockerdoping", vi diskuterade sockerdoping för att höja insulinet och bygga muskler, att insulin var inflammatoriskt men då var det nog högt blodsocker han menade, och om insulin sänker blodsockret är det självklart att det då får anti-inflammatorisk verkan.

Snorkelfarsan
2008-10-03, 15:12
Jag har vetat det men aldrig tänkt på att det faktiskt är ohälsosamt att "bulka". En fråga som poppar då är ju att då borde alla som vill har byggt muskler och blivit stora eller större också vart ohälsosamma eller ogynsamma kontra sin egen kropp, stämmer det? Det råder ju någon form av konsensus kring det faktum att man måste äta mer än man gör av med för att kroppen ska kunna bygga muskler effektivt, men det är alltså rent av farligt? Då får man tänka om lite mer inför bulkning i framtiden...

Eddie Vedder
2008-10-03, 16:41
En fråga som poppar då är ju att då borde alla som vill har byggt muskler och blivit stora eller större också vart
ohälsosamma eller ogynsamma kontra sin egen kropp, stämmer det?

Just den enskilda faktorn vikt- och fettökning har varit något negativt som man utsatt sin kropp för ja.

Men det är ju inte enskilda faktorer som avgör ens hälsa och eftersom man dessutom tränar samt att majoriteten av de som bygger seriöst även är noggranna med kosten, troligen super mindre o.s.v. så är ju det i sig positiva faktorer.

Så sett till sin helhet kan man ju leva sunt även om det är osunt att bli fetare.

men det är alltså rent av farligt?

Farligt och farligt, allt måste inte alltid dras till sin spets så väldigt. Men visst är det ett felval för den som strävar efter den bästa fysiken ur ren hälsosynpunkt.

Black Star Abyss
2008-10-03, 17:06
Är det bara jag som reagerar på att om man ska hålla sig inom rekommenderat BMI så är man i ordets rätta mening verkligen jättesmal. Jag har haft perfekt BMI och då är man ju direkt tanig.

Eddie Vedder
2008-10-03, 17:19
Är det bara jag som reagerar på att om man ska hålla sig inom rekommenderat BMI så är man i ordets rätta mening verkligen jättesmal.

Ja på gränsen till undervikt brukar vara vad som nämns i studier som diskuterar samma sak. I den enorma metastudien från Diet and Cancer Report vill jag minnas att det nästan var ordagrant så man uttryckte sig.

EDIT: Be as lean as possible within the normal range of bodyweight

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2626883&postcount=32

skeletron
2009-01-15, 20:37
Betyder detta att bulka > deffa som många här gör är idiotiskt?
Förstår att det blir mindre ohälsosamt om man genomför en längre och eller långsammare viktökning, men påverkas hälsan så negativt så det är värt att strunta i att bulka detta undrar jag?




Ja på gränsen till undervikt brukar vara vad som nämns i studier som diskuterar samma sak. I den enorma metastudien från Diet and Cancer Report vill jag minnas att det nästan var ordagrant så man uttryckte sig.

EDIT:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2626883&postcount=32

Eddie Vedder
2009-01-15, 20:42
Betyder detta att bulka > deffa som många här gör är idiotiskt?
Förstår att det blir mindre ohälsosamt om man genomför en längre och eller långsammare viktökning, men påverkas hälsan så negativt så det är värt att strunta i att bulka detta undrar jag?

Det är alltid dosrelaterat, det nämner du ju även själv.

Om det sedan är värt att helt skita i måste man ju avgöra själv som med allt annat. Är det värt att skippa några goda drinkar för att alkohol är negativt för hälsan? Är det värt att skippa gott godis framför filmen för att det inte är nyttigt? Är det värt att skaffa sig större muskler trots att viktuppgång är mindre hälsosamt än smal och liten kropp (d.v.s en ful men eventuellt mer hälsosam kropp som min:D).

skeletron
2009-01-15, 21:07
Tack för det snabba svaret Edddie :) Jo det är klart att man måste välja lite myntet har ju alltid två sidor, är bara lite nojig tror jag då jag försöker jämföra i vilken grad det är ohälsosamt i jämförelse till andra saker, som alkohol etc.

Är bulk och deff förresten väldigt effektivt för muskeluppbyggnad? Vet att det är det, men bygger man mycket mer än om man bara hade kört och lagt sig ganska exakt vid sitt kaloribehov? Kan ju vara en bra idé att ha koll på detta tänkte jag.

Hehe lika bra att fråga när du är på tråden höhö.



Det är alltid dosrelaterat, det nämner du ju även själv.

Om det sedan är värt att helt skita i måste man ju avgöra själv som med allt annat. Är det värt att skippa några goda drinkar för att alkohol är negativt för hälsan? Är det värt att skippa gott godis framför filmen för att det inte är nyttigt? Är det värt att skaffa sig större muskler trots att viktuppgång är mindre hälsosamt än smal och liten kropp (d.v.s en ful men eventuellt mer hälsosam kropp som min:D).

Black Star Abyss
2009-01-15, 21:38
Alltså, om man ska hårddra det; är ALL viktökning dålig? Och då menar jag inte att kroppen inte vill ha onödigt vikt, utan om det finns några "bevis" för att negativa hälsoeffekter kommer även med säg 5-10kg fettfri massa?

Sniggel
2009-01-16, 00:18
Det är alltid dosrelaterat, det nämner du ju även själv.

Om det sedan är värt att helt skita i måste man ju avgöra själv som med allt annat. Är det värt att skippa några goda drinkar för att alkohol är negativt för hälsan? Är det värt att skippa gott godis framför filmen för att det inte är nyttigt? Är det värt att skaffa sig större muskler trots att viktuppgång är mindre hälsosamt än smal och liten kropp (d.v.s en ful men eventuellt mer hälsosam kropp som min:D).

Nu var du allt lite självironisk där ;) Bara någon som är byggarskadad skulle tycka att du har en ful kropp för att den är liten.
Har du "perfekt" BMI eddie förresten?

Sniggel
2009-01-16, 00:29
Alltså, om man ska hårddra det; är ALL viktökning dålig? Och då menar jag inte att kroppen inte vill ha onödigt vikt, utan om det finns några "bevis" för att negativa hälsoeffekter kommer även med säg 5-10kg fettfri massa?

Beror på utgångsläget!
Oavsett om det är dåligt att ha ätit och tränat upp sig till ett BMI på 28-30 med ett bf% på cirka 8-10%. Så finns det andra fördelar för hälsan med att ha styrketränat med åtminstone ett adekvat näringsintag (även omd et nu var ett överdrivet i jsut detta fallet), exempelvis tät benmassa som man kan fortsätta underhålla upp i åldrarna och i princip minimera risken att få benskörhet när man blir gammal. Givetvis behöver man inte bli stor o grov för detta utan det räcker med att exempelvis träna styrketräning regelbundet men det jag menar är att det följer oftast med både för- och nackdelar med vad man väljer att göra med sin kropp och man får välja om man tycker att fördelarna överväger nackdelarna.
Själv tycker jag det är värt att bygga muskler och bli stark, för att det är kul och jag mår bra av att ha en hobby. Nu kommer jag ju förmodligen inte att bli så fasligt stor men är redan så pass stor att jag nästan behöver bli rippad för att få ett bmi som ligger i normalspannet.
Men det är bättre att jag tränar, är aktiv och blir "lite för stor", än att jag är helt otränad och börjar lida av ryggvärk vid 30+, blir sjukpensionerad pga allvarliga astmaproblem vid 40, vilket inte känns helt osannolikt ifall jag inte varit intresserad av styrketräning (och de andra hälsointressena jag fått på köpet).

Man kan inte vara 100% optimal, pick your poison!

Eddie Vedder
2009-01-16, 05:18
Alltså, om man ska hårddra det; är ALL viktökning dålig? Och då menar jag inte att kroppen inte vill ha onödigt vikt, utan om det finns några "bevis" för att negativa hälsoeffekter kommer även med säg 5-10kg fettfri massa?

Att väga mer ställer mer krav på kroppen ja. Mitt farvoritord "dosrelaterat" kommer till användning igen och gäller som sagt.;)

D.v.s. att du innan viktuppgången inte lider av sjuklig undervikt eller något annat tillstånd där hälsan kräver det.

Nu var du allt lite självironisk där ;) Bara någon som är byggarskadad skulle tycka att du har en ful kropp för att den är liten.
Har du "perfekt" BMI eddie förresten?

Så kanske det är, själv tycker jag inte den är mycket för världen och igår när jag hade kört intervaller på stationär cykel och kom in i omklädningsrummet med tight liten röd T-shirt och korta cykelbyxor var det en gubbe som vid första anblicken trodde jag var tjej och att han gått in i fel omklädningsrum.:D

Mitt BMI är nog i det närmaste optimalt utifrån vad som rent vetenskapligt anses optimalt ja. Jag har ju dessutom väldigt lite kroppsfett och är inte pinnsmal med bukfetma som vissa kan vara.

Black Star Abyss
2009-01-16, 12:46
Att väga mer ställer mer krav på kroppen ja. Mitt farvoritord "dosrelaterat" kommer till användning igen och gäller som sagt.

D.v.s. att du innan viktuppgången inte lider av sjuklig undervikt eller något annat tillstånd där hälsan kräver det.

Sen får man ju ställa allt i ett större filosofiskt perspektiv. Om vi ska lista ALLT, precis ALLT som har minsta lilla negativa effekt på kroppen här i livet och undanhålla oss från det... får vi ens ett värdigt liv då? Sådant måste man också tänka på.

Eddie Vedder
2009-01-16, 12:49
Sen får man ju ställa allt i ett större filosofiskt perspektiv. Om vi ska lista ALLT, precis ALLT som har minsta lilla negativa effekt på kroppen här i livet och undanhålla oss från det... får vi ens ett värdigt liv då? Sådant måste man också tänka på.

Jo det var liksom poängen med:

Om det sedan är värt att helt skita i måste man ju avgöra själv som med allt annat. Är det värt att skippa några goda drinkar för att alkohol är negativt för hälsan? Är det värt att skippa gott godis framför filmen för att det inte är nyttigt? Är det värt att skaffa sig större muskler trots att viktuppgång är mindre hälsosamt än smal och liten kropp (d.v.s en ful men eventuellt mer hälsosam kropp som min:D).

brobban
2009-01-16, 16:58
Hmm som jag förstår så är det dåligt med en stor måltid? Jag ligger inte på överskott utan energibalans men jag brukar äta frukost, gigantisk middag vid 6 tiden och sedan ett mindre mellanmål vid 21-22 det brukar vara det enda jag äter per dag, borde jag försöka sprida ut det? Det passar in perfekt i min dygnsrytm.

Black Star Abyss
2009-01-16, 17:05
Jo det var liksom poängen med:

Sorry, missade det helt... :(