handdator

Visa fullständig version : Blanda ner ett ägg i gainern?


henk4n
2008-10-02, 22:39
Som rubriken låter, skulle de vara en hit eller? Rått ägg då ofc.

Guddi
2008-10-02, 22:40
Rått är är ingen hit i sig...koka ägget och ät det till gainern...

Pepz
2008-10-02, 22:41
du tar bara upp hälften av proteinet i det råa ägget.
Och riskerar salmonella (liten risk men ändå)

dyxeldoff
2008-10-02, 23:55
dock så är det jätte lättsamt att få i sig äggen råa så ibland är det fanimig värt det

Elfsberg
2008-10-03, 00:01
dock så är det jätte lättsamt att få i sig äggen råa så ibland är det fanimig värt det

Läste du inte Pepz kommentar: varför ska du dricka halva ägg?

du tar bara upp hälften av proteinet i det råa ägget.
Och riskerar salmonella (liten risk men ändå)

För övrigt..
Det är många som lätt blir dåliga i kistan av råa ägg har jag för mig.

Eddie Vedder
2008-10-03, 04:51
dock så är det jätte lättsamt att få i sig äggen råa så ibland är det fanimig värt det

Det är sämre på alla tänkbara sätt, hur skulle det kunna vara värt det då bara för att det går snabbt?

En av alla oändliga trådar om samma sak.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116274&highlight=biotin

Sverker
2008-10-03, 06:07
Det är trypsininhibitorer som blockerar upptaget av protein från rått ägg. Det är inte omöjligt att inhibitorerna även stör upptaget av det övriga proteinet i gainern.

Eddie Vedder
2008-10-03, 07:06
En nästan 50 år gammal studie men kan äggviteprotein även binda riboflavin?

http://www.jbc.org/cgi/reprint/234/8/2054?ijkey=5a3c79be56e3904812440c718994046a681a67d 9&keytype2=tf_ipsecsha

The flavoprotein-apoprotein system of egg white. J Biol Chem. (1959) 234 (8): 2054–2060.

Kan tillägga att jag hittade studien som referens till en betydligt nyare där man nämner äggproteinets riboflavinbindande egenskaper. Studien som sådan handlar om RBP's (RBP = Riboflavin-binding proteins) användningsområde inom läkemedels- och livsmedelsindustri för att minska besk smak.

RBP, a protein found in egg, functions as bitter inhibitor. RBP, which is tasteless itself, exhibited bitter inhibition that was broadly tuned for various bitter substances. Therefore, RBP may be useful for suppressing bitterness of pharmaceuticals and foodstuffs. This discovery implicates a novel function of food protein in reducing bitterness by its interaction with bitter receptor sites on the tongue surface. RBP should also be useful for studying bitter structure–activity relationships, and it may help in elucidating the mechanisms underlying bitter taste perception.

http://chemse.oxfordjournals.org/cgi/content/full/bjm062v1#BIB26

Riboflavin-Binding Protein Is a Novel Bitter Inhibitor. Chemical Senses, doi:10.1093/chemse/bjm062

AsTfL
2008-10-03, 12:12
Råa ägg ska ju också vara den enda möjligheten för en normalt fungerande människa att få biotin brist.
Det är nästan som att man kan misstänka att ägg inte vill bli uppätna?

Elfsberg
2008-10-03, 12:21
Mja, man kan ju inte annat än spekulera om hur det ligger till med soon-to-be-kycklingarnas överlevnadsinstinkter.

Eddie Vedder
2008-10-03, 14:19
Råa ägg ska ju också vara den enda möjligheten för en normalt fungerande människa att få biotin brist.
Det är nästan som att man kan misstänka att ägg inte vill bli uppätna?

Mja, man kan ju inte annat än spekulera om hur det ligger till med soon-to-be-kycklingarnas överlevnadsinstinkter.

Ja anledningen till att näringsämnen binds till proteiner i ägget är väl just för att öka näringen för kycklingens utveckling? Så har jag förstått det i alla fall, alltså ingen försvarsmekanism för att inte bli uppäten men helt klart en överlevnadsmekanism för att binda mer näring till äggulan.

Jag får i vanlig ordning hänvisa till herr Sverker.:)