handdator

Visa fullständig version : Tjock nybörjare behöver lite hjälp


definition
2003-06-29, 21:09
Hej.
Är ny på detta forum och vill ha lite tips och sådant i min träning.

Jag har tränat för ca 1 år sedan, då hade jag tränat ca 1 år men jävligt oseriöst. Liksom träna några veckor, uppehåll träna lite till osv. Sen har jag legat still nu ca 1 år och gjort inget, blivit en soffpotatis och lagt på mig rätt mycket fett....

Jag viste inte om jag vågade lägga upp bilder igentligen men jag gör det ändå.
Ni får gärna skratta om ni vill.

Lägg märke dock till att jag endast har tränat i ca 3 1/1 månad seriöst nu.

Längd: 173 Vikt: 82.3KG Ålder: 18

Det jag undrar från er är att om ni kan se något på bilderna om det är något speciellt jag behöver satsa mera på. Så man är med i det från starten. Eller om det inte "går" att se så pass tidigt..

Sen undrar jag lite hur jag ska träna också igentligen.
Jag har börjat med att gå raska promendare för att förbränna fett för att enbart styrketräna funkar inte..

Jag ska vara seriös i min träning, jag har länge velat satsa på body building även om det inte syns än. Men det är inte för sent än. Många stora började inte föräns dom var 17-18. (Jag är 18år nu)
Jag undrar också om ni tror att jag kan komma någon vart med byggandet med min kropp?. Vissa har sagt att jag har anlag för att bli stor med mina breda axlar. Men det är folk som inte är så jätte insatta i det som sagt det.

Sen hjälper det mig något om jag börjar dricka ex gainer,protein, lr något annat? eller är det för tidigt tror ni?

Jag har börjat vänja mig av vid "fel" mat såsom Snabbmat, godis, läsk,saft o mycket annat med socker/fett...
Men det är svårt tyvär.
Jag är liksom inte så förtjust i vatten. Börjar försöka vänja mig vid det mera och mera som tur är.

Jag kan lägga in mitt träningsschema och mått så kan ni kanske se om det är något fel med ex min träning...

Dag1: Axlar
Dag2: Ben - Mage
Dag3: Vila
Dag4: Biceps - Triceps
Dag5: Bröst - underarmar
Dag6: Vila
Dag7: Rygg - Mage
Dag8: Vila

Övningar:
Biceps:
Övning1: Stående Bicepscurl med stång
Övning2: Scottcurl med stång
Övning3: Scottcurl med hantel
Övning4: Stående hantelcurl
Övning5: Hammercurl
Variation: Koncentrations curl

Axlar:
Övning1: Hantelpress
Övning2: Hantellyft åt sidan
Övning3: Framåtlutande hantellyft åt sidan, variation ligga på bänk
Övning4: Hantellyft framåt


Triceps:
Övning1: Tricepspress med stång
Övning2: Enhands hantellyft bakom huvudet
Övning3: Triceps Press med rep
Övning4: Pushdown
Övning5: Smal bänkpress

Rygg:
Övning1: T-Bar rowing
Övning3: Stående Rodd med stång
Övning2: Smala latsdrag
Övning3: Breda latsdrag
Övning4: Marklyft
Övning5: Hantelschrugs
Övning6: Upprätt rodd till hakan

Bröst:
Övning1: Flies
Övning2: Bänkpress (skivstång)
Övning3: Pullover
Övning4: Lutande Hantelpress
Övning5: Lutande Bänkpress (skivstång)

Ben:
Övning1: Knäböj
Övning2: Hacklift
Övning3: Benspark
Övning4: Benspark baksida lår
Övning5: vadpress
Övning6: Utfall

Mage:
Maskin Crunches
Crunches
Reverse Crunches


Spända,kalla:
Biceps: 35cm
Underarmar, 21cm in: 32cm
Bröst: 103cm
Lår: 63cm
Vader: 42cm
Mage(ospänd): 91cm USCH! :(

Nåväl här kommer dessa odrägliga bilder också:
OBS! jag är inget vidare på att posa heller ska tilläggas :D

definition
2003-06-29, 21:11
Poss2

definition
2003-06-29, 21:11
Poss3

definition
2003-06-29, 21:12
Poss4

definition
2003-06-29, 21:13
Poss5

definition
2003-06-29, 21:14
Poss6

emmzan
2003-06-29, 21:14
Välkommen! :cheers:

Kör du alla övningarna som du skrev upp /muskelgrupp dvs. 5 olika övningar bara för biceps??

Antal set och reps?

Längd och vikt?

För övrigt är det bara å :bpump: :kickass: :thumbup:

definition
2003-06-29, 21:15
En Benbild också

definition
2003-06-29, 21:15
Vaden

definition
2003-06-29, 21:17
Phu sista:insane:

definition
2003-06-29, 21:20
Originally posted by emmzan
[B]Välkommen! :cheers:
Kör du alla övningarna som du skrev upp /muskelgrupp dvs. 5 olika övningar bara för biceps??
Antal set och reps?
Längd och vikt?
/B]
Hej. Tack så mycket :)
Ja jag kör alla övningarna på den oftast..
Jag kör 3-4 x 8-10 på nästan alla mina övningar.

Längd,vikt har jag lagt till nu :) glömde det.

emmzan
2003-06-29, 21:32
Oki..

Spontant intryck är väl att du kör lite väl mycket övningar.. Hur lång tid tar passen??

Sen är det väl eg bara att bestämma vad du vill satsa på.

-Vill du bränna bort fett... Kör styrketräning men en hel del kondition/förbränning.

-Vill du bygga mer muskler... Inte så mycket förbränningsträningutan hellre kortare konditionspass. Mycket mat.

-Vill du bli stark... etc etc

Hellre göra en sak i taget en försöka göra allt på samma gång.
Konditionsträning är i övrigt jäkligt bra så du orkar styrkepassen ordentligt.. Men kör du mycket kondition odyl så se till att du får i dig tillräckligt med mat.

Om du får i dig tillräckligt med protein osv är det bara du som kan svara på. Normal "byggarrekommendation" brukar ligga på ca 2g protein/kg kroppsvikt. Så du får leta upp en tabell och sen köra kostregistrering några normala dagar så du ser vad du ligger på. Då blir det ju enklare att korrigera ev. fel, ex för lite eller för mycket fett osv.

Gainer är praktiskt efter träning eftersom kroppen behöver fylla upp glykogendepåerna vilket sker mest effektivt med snabba kolhydrater. Detta kombinerat med protein (gärna mer än vad du får i dig med gainern) ger ju kroppen bra chans för återhämtning.

Så, nu har jag babblat av mig det värsta! Looking good!!!:thumbup:

Biceps
2003-06-29, 21:32
Kul att du väljer att ta upp träningen igen! :thumbup:

Vill inte uttala mig för mycket om träning då jag inte anser mig vara någon direkt expert... men tänkte tipsa om lite bokmärken jag hittade

Pauluns näringslära (http://www.paulun.com/start.php)
Livmedelsverkets databas (http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp)
Bodybuilding/kost (http://www.bodybuilding.se/kost/)

Sist men inte minst... :D
************* (http://www.*************.com)

Är övertygad om att det finns många här som kan ge dig fler värdefulla tips o råd på vägen...

definition
2003-06-29, 21:42
Originally posted by emmzan
Oki..

Spontant intryck är väl att du kör lite väl mycket övningar.. Hur lång tid tar passen??

Sen är det väl eg bara att bestämma vad du vill satsa på.

-Vill du bränna bort fett... Kör styrketräning men en hel del kondition/förbränning.

-Vill du bygga mer muskler... Inte så mycket förbränningsträningutan hellre kortare konditionspass. Mycket mat.

-Vill du bli stark... etc etc

Hellre göra en sak i taget en försöka göra allt på samma gång.
Konditionsträning är i övrigt jäkligt bra så du orkar styrkepassen ordentligt.. Men kör du mycket kondition odyl så se till att du får i dig tillräckligt med mat.

Om du får i dig tillräckligt med protein osv är det bara du som kan svara på. Normal "byggarrekommendation" brukar ligga på ca 2g protein/kg kroppsvikt. Så du får leta upp en tabell och sen köra kostregistrering några normala dagar så du ser vad du ligger på. Då blir det ju enklare att korrigera ev. fel, ex för lite eller för mycket fett osv.

Gainer är praktiskt efter träning eftersom kroppen behöver fylla upp glykogendepåerna vilket sker mest effektivt med snabba kolhydrater. Detta kombinerat med protein (gärna mer än vad du får i dig med gainern) ger ju kroppen bra chans för återhämtning.

Så, nu har jag babblat av mig det värsta! Looking good!!!:thumbup:

Ok.
Jag vill bli större, men med mycket mindre fett såklart.
Så jag får väll satsa en del på kondition i början tills det "mesta" av fettet har försvunnit sen minska ner kanske lite på det.
Dock inte helt såklart.

Passen tar runt 1h 20 min inkl uppvärmning,stretch vilket jag tycker är lagom.
Jag körde mera muskelgrupper innan / pass då tog det ca 2-2 1/2 timme vilket var omöjligt.

Jag ska köpa gainer och protein har jag tänkt. Kan nog vara bra.

definition
2003-06-29, 21:47
Originally posted by Biceps
Kul att du väljer att ta upp träningen igen! :thumbup:

Vill inte uttala mig för mycket om träning då jag inte anser mig vara någon direkt expert... men tänkte tipsa om lite bokmärken jag hittade
Är övertygad om att det finns många här som kan ge dig fler värdefulla tips o råd på vägen...

Tackar för tipsen
:rolleyes:

Linnet
2003-06-29, 21:50
Tjena, Ser inte pjåkigt ut. Däremot tycker jag inte att du skall köpa en gainer. Anledningen är att dessa är det mycket lätta att gå upp på. Visst många tar en gainer i återhämtningssyfte och tycker det är bra, men många med mig upplever det som att man lätt lägger på sig oönskad vikt. Min rekommendation är ett proteinpulver + snabba kolhydrater t.e.x. vitt bröd. På det sättet får du i dig samma energi och får lika bra återhämtning, men du får en större mättnadskänsla och riskerar inte ett kaloriöverskott på samma sätt som med en gainer.

Fortsätt träna och äta bra så skall du se att du kommer få strålande resultat!:thumbup:

Forest
2003-06-30, 09:45
Hej och välkommen!

Du ser bra ut med tanke på vikt/längdförhållandet. I dina kläder skulle jag satsa lite mer på axlarna eftersom du redan har breda lats och skulle då få ytterligare v form.

Kör kondition som sagt och ingen gainer! Massa protein och måttligt med fett och kolisar ett tag så blir du snabbt i fin form.

definition
2003-06-30, 10:50
Ok. Är det någon övning som fattas på mitt axelpass som är bra?
Jag tränar hemma så jag har inte så mycket möjlighet till cablecross osv.
Har skivstång,hantlar,bänk, bencurl, en hemmabyggd vanlig "dragmaskin" eller vad det heter, som jag kör lats och lite triceps övningar på.
Bra att ni sa ingen gainer var nära att beställa det innan.
:cool:

Big_Vik
2003-06-30, 11:24
Originally posted by definition
Jag är liksom inte så förtjust i vatten. Börjar försöka vänja mig vid det mera och mera som tur är.
Mjölk! :hbang:

jag är ingen expert men här kommer en synpunkt på din träning:
Jag tycker du ska nöja dig med 2-3 intensiva (förstår du vad jag menar) basövningar/muskelgrupp. kanske 4 om det gäller de stora muskelgrupperna (bröst, ben, rygg)

Lycka till!

spas
2003-06-30, 12:02
Tjenare. Jag tycker att du ska ta det lite lugnare, slå ihop några muskelgrypper och kör lite färre övningar. Du e fortfarande väldigt ny på träningsbiten och risken är rätt stor att man tröttnar, antingen psykiskt eller fysiskt. Jag körde helkroppspass de första åren jag tränade. Visst man kanske inte växer lika fort men man får en bra grund att stå på och det är lättare att utveckla träningen när man känner att man vill det. Får säkert halva forumet på mig nu men det är min åsikt.

definition
2003-06-30, 12:39
Ok. Jag provade helkroppspass rätt mycket då jag var oseriös för något år sedan då alltså.
Men det trivdes jag inte alls med.

Om jag minskar övningar, ska jag lägga på mera vikt då eller köra flera reps eller hur menar du?
För att bara plocka bort några övningar och inte lägga till sett eller annat men då tar det jue ingen tid alls att träna..
?

Men mjölk innehåller jue en del fett, är det så smart att dricka mängder av det då?

ivandrago
2003-06-30, 14:18
om du vill bli av med fett är kondition a och o. Så kör 3 st hårda konditionspass i veckan är min rekommendation. Själv skulle jag förespråka HIIT. 3 pass styrketräning och 3 pass konditionsträning kanske är lagom för dig? Lovar att din kropp kommer reagera mycket positivt om du lägger om matvanorna och börjar träna, så du behöver inte vara så orolig för att göra allt 100% perfekt. Det viktiga är att vara tålmodig och motiverad och köra hårt så kommer resultaten! :thumbup:

spas
2003-06-30, 15:20
Tycker inte att ditt upplägg ser dåligt ut men det verkar väldigt avanserat. Om du nu bara kört seriöst några månader så kanske man ska anpassa programet lite efter det det är så jag menar. Varför inte slå ihop lite kroppsdelar tex, bröst axlar triceps, rygg biceps underarmar, ben vader eller nått likande. Du känner naturligtvis din kropp bäst och vad som passar dig bäst. Men som ett exempel kanska man kan säga att om man siktar på att bli en bra fotbollsspelare och just har börjat med fotboll så springer man inte in och börjar köra heltidsträning med proffsen i milan.

Mina tips:

Börja enkelt och gör schemat mer och mer avanserat efter hand

Ta det inte för seriöst

Känn efter själv och lyssna inte på alla andra (däribland mig)

Till sist kör hårt, med stark vilja och lite tid blir det asbra

:hbang:

definition
2003-06-30, 18:30
Ok. Jag förstår hur du menar.
Ska slå ihopa någon muskelgrupp och satsa på kondition nu närmast.. Det är nog bättre. Danke.

definition
2003-07-01, 13:07
Jag undrar fortfarande om jag ska göra så att jag kör färre övningar med större vikter? Någon här sa att jag skulle höja intensiteten. Vad menas med det, tempo,sett?

spas
2003-07-01, 13:44
Jag tycker du ska köra lite färre övningar om du väljer att slå ihop muskelgrupperna. Kör på en vikt så 8-10 reps känn rejält tungt i sista setet ligg på 3-4 set i vaje övning och se till att utföra övningen korrekt hela tiden. Tänk hyffsat på vad du käkar. Du kommer märka super ökningar den första tiden. I takt med att du blir mer träningsvan och ökningarna börjar avta för mycket så kan det vara läge att göra mer och mer avancerade program.

Kolla även igenom andra trådar på kollo med råd till nybörjare. Tror det ligger en bra under best ocf kollozeum.

Lycka till.