handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt att äta efter träningen?


AndreasA
2008-10-02, 18:13
Har börjat min träning nu igen, kör 4-5ggr i veckan. Är inne på 2a veckan nu och har en fråga...
Hur viktigt är det att äta direkt efter träningen? Ska man dra i sig ordentligt med mat eller räcker det med en macka eller liknande.
Idag blir det knappt något efteråt.
Käkar middag ca 19.00 sen gymmer 20.00-21.00, när jag kommer hem är jag trött o slänger mig framför TVn.

Mr.Cosybear
2008-10-02, 18:50
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115617&highlight=pl%F6tsliga+tillfl%F6den

citerar King Grub: Efter träning är både nedbrytning och uppbyggnad stimulerad. Nedbrytningen är större än uppbyggnaden, till dess att aminosyror tillförs.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119384&highlight=mat+efter+tr%E4ning
ett annat citat: Det finns en studie på gamla där gruppen som väntade två timmar med födointag inte ökade något i muskelmassa, medan gruppen som åt direkt efter gjorde det. Men där var det fastande träning.


Alltså bör du i stort sett äta för att bygga och återhämta din kropp

AndreasA
2008-10-02, 19:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=115617&highlight=pl%F6tsliga+tillfl%F6den

citerar King Grub: Efter träning är både nedbrytning och uppbyggnad stimulerad. Nedbrytningen är större än uppbyggnaden, till dess att aminosyror tillförs.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119384&highlight=mat+efter+tr%E4ning
ett annat citat: Det finns en studie på gamla där gruppen som väntade två timmar med födointag inte ökade något i muskelmassa, medan gruppen som åt direkt efter gjorde det. Men där var det fastande träning.


Alltså bör du i stort sett äta för att bygga och återhämta din kropp

Kan det räcka med en gainer eller en portion gröt, eller ska man dra till en rejäl portion mat även då? Brukar inte var så jättehungrig efter träningen...

Sniggel
2008-10-02, 19:40
Gainer lär inte hjälpa speciellt länge. Någon typ av fast föda är starkt rekommenderat.
Man kan ju spekulera kring att middagen du äter före träning kan kompensera att du knappt äter efteråt men vet itne om det finns studier på detta.

kalle_banan
2008-10-02, 19:44
Tillför aminosyror och kolhydrater efter passet, en gainer direkt efter är bra, och något matigt när du kommer hem. Men häng inte upp dig för mycket på att vara optimal hela tiden, det gör inte superstor skillnad på kort sikt, se bara till att äta efteråt så är du safe, ta gainer och mat så är du ännu säkrare, ta tillskott X, blandat med lite Y, lägg till Z 55 minuter efteråt och avsluta med substans T innan du somnar så blir du stor som ett hus lite snabbare än din kompis som bara kör med gainer och mat. Ok?

Eddie Vedder
2008-10-02, 19:49
Kan det räcka med en gainer eller en portion gröt, eller ska man dra till en rejäl portion mat även då? Brukar inte var så jättehungrig efter träningen...

En portion gröt är definitivt mat även det, riktigt bra mat dessutom.:thumbup: Men om du inte har någon vidare aptit är det ju ett ganska mättande alternativ och kanske inte det bästa just för DIG.

Ta du en gainer efter träningen, därefter hem och käka t.ex. mackor. Mackor kan enkelt göras energirika och lättätna, t.ex. vitt bröd mes ost och smör och kaviar. Det är ingen "optimalt" nyttig mat men inte heller dålig och definitivt bättre än att strunta i mat.

Så låt säga att du käkar ett gäng frallor, två med ost och smör och paprika samt två med leverpastej t.ex. Kanske ett litet glas juice till det?:) Då har du ju fått i dig en del energi efter passet, därutöver är hela dygnets matintag givetvis viktigt det också.

Mitt råd är att du exprimenterar lite själv med mat som du själv upplever lättätet och som ger gott om energi utan att mätta sådär enormt mycket, kanske gröt på mannagryn eller risgrynsgröt? En rejäl klick sylt i det och röd mjölk och så någon korvmacka. Återigen simpla saker som går fort och är gott.:thumbup:

regus
2008-10-02, 19:56
Mitt råd är att du exprimenterar lite själv med mat som du själv upplever lättätet och som ger gott om energi utan att mätta sådär enormt mycket, kanske gröt på mannagryn eller risgrynsgröt? En rejäl klick sylt i det och röd mjölk och så någon korvmacka. Återigen simpla saker som går fort och är gott.:thumbup:

Fast det där rådet kanske man ska vänta med och ge innan man vet vilka mål personen i fråga har. Är det gubbanders som vill bli av med gubbmagen kanske inte risgrynsgröt med en rejäl klick sylt och röd mjölk plus någon korvmacka är det bästa alternativet.

Men fyfan vad gott det låter.:D

Eddie Vedder
2008-10-02, 20:12
Fast det där rådet kanske man ska vänta med och ge innan man vet vilka mål personen i fråga har.

Målet med träningen har inte framgått, men i alla fall antyder ju Andreas att han skulle vilja äta mer efter träning som jag uppfattar det.

regus
2008-10-02, 20:15
Målet med träningen har inte framgått, men i alla fall antyder ju Andreas att han skulle vilja äta mer efter träning som jag uppfattar det.

Nja. Om jag inte, i all min trötthet, har missuppfattat ungefär allt. Så frågar han hur mycket han behöver äta.

AndreasA
2008-10-03, 16:16
Hehe, min fråga var bara hur viktigt det var att jag åt efter träningen?!!
Jag bor ca 2 min bort från gymmet, så först dra i sig en gainer och sen mackor är nog inget jag orkar, brukar inte ha ett sånt jättesug efter träningen. Men jag ska försöka köra lite mackor eller liknande, är nog bättre än o hoppa helt!

Mr.Cosybear
2008-10-03, 19:10
Det är viktigt i återhämtningssyfte ja, om du vill ha en snabbare återhämtning av kroppen. Vilket jag ser som viktigt. Är ditt syfte att bygga muskler när du tränar är det även då viktigt att äta efter om du vill optimera muskelbygget då proteinsyntesen uppregleras. som det pratas om i de länkar jag skrev längre upp.

WHITEFOLKS
2008-10-05, 08:19
Jag skulle trycka i mig en gainer direkt efter träningen. Sen när jag kom och tryckte mig ner i soffan för att kolla på TV skulle jag äta lite double pro-pudding gjord på röd mjölk med jordnötter i :D

På så sätt skulle jag få i mig protein/kolhydrat direkt efter träningen och sen få i mig något som är gott/enkelt att äta som har fett, långsamt protein/kolhydrater för att ha nåt som verkar lite längre medans du sover.

Givetvis kan du lika gärna äta lite mackor eller annan enkel mat när du kommer hem. Det och en gainer direkt efter träningen och du är med i matchen.

internethjälten
2008-10-05, 09:51
Har börjat min träning nu igen, kör 4-5ggr i veckan. Är inne på 2a veckan nu och har en fråga...
Hur viktigt är det att äta direkt efter träningen? Ska man dra i sig ordentligt med mat eller räcker det med en macka eller liknande.
Idag blir det knappt något efteråt.
Käkar middag ca 19.00 sen gymmer 20.00-21.00, när jag kommer hem är jag trött o slänger mig framför TVn.

efter träningen bör du peta i dig 0.8-1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt