handdator

Visa fullständig version : Datumparkering?


psirus
2008-10-02, 15:40
Idag är första dagen vi har datum parkering utanför min nya lägenhet, så klart blev det parkeringsböter. :(

Jag har nu förstått att man ska stå på den sidan med jämna nummer, jämna dagar men hur blir det på kvällen/natten?


Om man kommer på kvällen ska man ställa sig på den sidan som gäller för dagen efter och när får man göra det?

lectris
2008-10-02, 15:53
Det brukar väl gälla från midnatt till och med förniddagen? dvs ska du parkera på kvällen så får du tänka på vilket datum det är efter midnatt.

edit: om inte så borde det väl finnas en tilläggstavla med tider under datumparkerings-skylten.

psirus
2008-10-02, 15:57
Finns det ingen tidpunkt det gäller ifrån, om jag kommer kl 18, 15, 12. Ska man alltid stå på nästa dags sida då?

lectris
2008-10-02, 16:03
Finns det ingen tidpunkt det gäller ifrån, om jag kommer kl 18, 15, 12. Ska man alltid stå på nästa dags sida då?

nej det skiljer sig ju beroende på vart du bor och när vägarbetet/snöröjningen/what have you ska genomföras på vägen. men normalt är det väl nattetid och tidig morgon om inte tilläggstavla finns, men det borde det ju finnas kan man tycka. Annars får du väl ringa till kommunen, vägverket, förvaltningshuset eller vilka det nu är som kan svara på vilka tider det är som gäller hos just dig.

lectris
2008-10-02, 16:13
Jag har nu förstått att man ska stå på den sidan med jämna nummer, jämna dagar men hur blir det på kvällen/natten?

och dessutom innebär datumparkering att att parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum och motsvarande, dvs ska du parkera på kvällen den 2 oktober måste du tänka att imorgon är det fredagen den 3e och parkera på den sida med jämna nummer.

Mental
2008-10-02, 16:26
och dessutom innebär datumparkering att att parkering är förbjuden på gatusida med jämna husnummer under jämnt datum och motsvarande, dvs ska du parkera på kvällen den 2 oktober måste du tänka att imorgon är det fredagen den 3e och parkera på den sida med jämna nummer.

Riskerar man inte böter fram till midnatt innevarande dag då?

Osten80
2008-10-02, 16:35
Datumparkering är djävulens påfund. Sälj bilen.

Luttis
2008-10-02, 16:38
Fast datumparkering gäller väl endast mellan 24-06?? Eller?




Äh, jag har ingen bil vintertid så jag vet egentligen inte..

psirus
2008-10-02, 16:56
Kul med lagar som ingen kan ;D

lectris
2008-10-02, 16:57
Riskerar man inte böter fram till midnatt innevarande dag då?

nej jag tror som Luttis att det bara gäller nattetid, från 0-6, 0-8 eller vad det nu kan vara.. men det är ju som sagt olika från ort till ort och oftast finns det ju en tilläggstavla under märket som visar tiden.

Fast datumparkering gäller väl endast mellan 24-06?? Eller?

ja jag menar det!

hahavaffan
2008-10-02, 17:58
Djävulens påhitt som sagt.

qwerty1
2008-10-02, 18:03
Hur fungerar datumparkering i Umeå?
Datumparkering i centrala staden gäller på gatumark och alla dagar mellan kl. 00-08.
Datumparkering innebär att på dag med udda datum, är parkering tillåten på sida med jämnt husnummer. Tänk på att det är datumet efter midnatt som gäller.
Parkerar du inom p-förbudzon är det viktigt att det finns ett P på den sida av gatan där bilen får parkeras.

Ger dig kanske lite hjälp? Ingen aning.. försökte bara hjälpa till :)

Andy.da.wohoo
2008-10-02, 18:04
Varför har man ens datumparkering?

hio
2008-10-02, 18:10
Varför har man ens datumparkering?
Snöröjning bla.