handdator

Visa fullständig version : Bundet vs. fritt testosteron


Racso
2008-10-02, 11:26
Kan någon enkelt förklara vad man menar med bundet respektive fritt testosteron?

Dry
2008-10-02, 13:26
Det handlar säkert om albumin, ett transport protein i blodet. Är testosteron bundet till albumin är det "bundet" och är det inte bundet är det "fritt". Testosteron har sin verkan i kroppen i sin fria form.

Från wikipedia
"En annan av albuminets viktiga funktioner är att transportera diverse icke vattenlösliga ämnen i blodet, bland annat vissa hormoner såsom sköldkörtelhormoner och steroidhormoner samt fettsyror. Blodets proteiner ska normalt inte läcka ut i urinen; om så sker är detta ett tecken på dåligt fungerande njurar. Olika beteckningar för detta är albuminuri och mikroalbuminuri (vid små mängder albumin i urinen).

De flesta läkemedel transporteras till största del i blodet genom att binda till albumin. Det leder till att den fria halten av läkemedel i blodet är mycket låg, ofta runt 2 %."

C.E.J.
2008-10-02, 19:06
Testosteron är till största delen bundet till SHBG och inte albumin.

Racso
2008-10-02, 23:15
Jag har fått för mig att man talar om könsbundet testosteron och fritt testosteron. Könsbundet tolkar jag som att det på något sätt håller sig i pungen med omnejd och i det senare fallet handlar det om testo-nivån i blodet. (kanske helt galet, då jag inte hittar någon information alls om detta)

Jag undrar lite var man kan hitta info om detta?