handdator

Visa fullständig version : Feedback på min marklyftteknik


sälmannen
2008-10-01, 20:54
Efter en sisådär 50 pass med marklyft i har jag till sist fått tummen ur och filmat mina lyft för att se hur min teknik ser ut.

All feedback på vad som ser fel eller rätt ut samt vad jag bör tänka på skulle vara mycket uppskattad.

Det jag själv ser på rak arm är att jag har en tendens att höja höften innan stången rör sig i vissa av lyften samt att ryggen inte ser 100 ut på slutet när jag börjar bli trött. Höfthöjningen blir det till att jobba på.

Ber om ursäkt att filmen är felvänd men har tyvärr ingen programvara att rotera den i :).

h3q6Q7zLxcA

stevebc
2008-10-01, 21:13
Ja det är sant att du höjer höften i ett tidigt skede. Du trycker i med främre lår först, låser ut knäna, och sen avslutar du lyftet med bakre lår. En nackdel med att börja med att låsa ut knäna och höja på höften är att man får framfall med vikten vilket gör lyftet onödigt tungt. Du kanske är starkare med det här sättet nu men i det långa loppet tjänar du på att lyfta mer simultant med knäna och höften.

Får en känsla att du lägger mycket tyngd långt fram på foten? Jag försöker luta mig bakåt i marklyft, sätta hälarna hårt i golvet och försöka pressa dom genom detsamma för att sätta igång vikten.

Jag skulle vilja se att du "hänger bak" mer och verkligen tar i med hälarna, och kanske testar sänka höften för att få mer kraft från ben och rumpa.

Martin Löwgren
2008-10-01, 21:14
Ser bra ut. Tänk bara på att alltid börja själva lyftet med att kontrahera framsida lår och säte tillsammans så att de startar rörelsen och inte ryggmusklerna (de aktiveras direkt efter lår och röv)

Annars såg det bra ut.

sälmannen
2008-10-01, 21:22
Ja det är sant att du höjer höften i ett tidigt skede. Du trycker i med främre lår först, låser ut knäna, och sen avslutar du lyftet med bakre lår. En nackdel med att börja med att låsa ut knäna och höja på höften är att man får framfall med vikten vilket gör lyftet onödigt tungt. Du kanske är starkare med det här sättet nu men i det långa loppet tjänar du på att lyfta mer simultant med knäna och höften.

Får en känsla att du lägger mycket tyngd långt fram på foten? Jag försöker luta mig bakåt i marklyft, sätta hälarna hårt i golvet och försöka pressa dom genom detsamma för att sätta igång vikten.

Jag skulle vilja se att du "hänger bak" mer och verkligen tar i med hälarna, och kanske testar sänka höften för att få mer kraft från ben och rumpa.

Tack för jättebra synpunkter! När jag tänker efter har du nog mycket rätt i att jag har en tendens att få tyngden längre fram på foten och ligger ibland på gränsen att "tippa framåt".

När jag försöker tänka mer på att trycka i hälarna brukar lyften kännas betydligt tyngre. Men som du skriver kanske det lönar sig i långa loppet att sänka vikterna lite nu och tänka på just detta.

Samma sak när jag försöker starta lite lägre, det känns betydligt tyngre. Det blir nog till att testa lägre startposition och mer hältryck i några veckor i alla fall så att man hinner anpassa sig och inte strunta i det direkt bara för att man inte orkar lyfta lika mycket.

Än en gång, tack!

sälmannen
2008-10-01, 21:25
Ser bra ut. Tänk bara på att alltid börja själva lyftet med att kontrahera framsida lår och säte tillsammans så att de startar rörelsen och inte ryggmusklerna (de aktiveras direkt efter lår och röv)

Annars såg det bra ut.

Skönt att höra att någon så kunnig som du tycker det ser OK ut, tack! Det gör mig lite mindre paranoid för att åka på någon skada :).

Just det där med att kontrahera rumpan i startläget är något jag försöker tänka på men det är banne mig inte lätt tycker jag. Några tips för hur man ska åstadkomma detta?

stevebc
2008-10-01, 21:27
Denna tråden kan vara av intresse: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=2608721

LongTon
2008-10-01, 21:34
Min kusin sa åt mig att jag lutade för mycket framåt och så sa han att jag skulle testa utan skor då jag står plattare på golvet, det kan också hjälpa dig lite med att få mer kraft på hälarna.

sälmannen
2008-10-02, 08:48
Min kusin sa åt mig att jag lutade för mycket framåt och så sa han att jag skulle testa utan skor då jag står plattare på golvet, det kan också hjälpa dig lite med att få mer kraft på hälarna.

Det ska jag absolut testa! Just nu kör jag i ett par risiga skor med viss dämpning under hälen. Jag kan tänka mig att det är en bidragande orsak till att jag lätt får en för framåtlutad position.

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:11
Skönt att höra att någon så kunnig som du tycker det ser OK ut, tack! Det gör mig lite mindre paranoid för att åka på någon skada :).

Just det där med att kontrahera rumpan i startläget är något jag försöker tänka på men det är banne mig inte lätt tycker jag. Några tips för hur man ska åstadkomma detta?

Öva *flex*

Jag brukar förenklat säga att marklyft är uppdelade i steg som ska ske samtidigt *screwy* Jag vet de låter konstigt men så är det. Lår-rumpa ska kontraheras först. Sen kommer rygg och mage (1milisekund efter typ)

:thumbup:

jwzrd
2008-10-02, 10:19
Du startar med höften något högt eventuellt men jag har inga direkta synpunkter egentligen. Ser städat ut.