handdator

Visa fullständig version : Tips för att bygga "barbord" (händiga se hit)


Carolinew
2008-10-01, 16:15
Alltså, har ett väldigt litet kök och har inte plats för något vanligt matbord. Tanken är att sätta en bänkskiva (145x60 cm) längs fönstrena in under fönsterkarmen (som går ca 10 cm ut från väggen). Fönsterkarmen sitter ca 95 cm upp.

Min käre far menade att man skulle sätta fast skivan med reglar fastskruvade i väggen (betong) och sedan ett ben i ena hörnet (bordet kommer sitta i ett hörn och med andra ord ha regler på två av sidorna).

Nu är det såhär att skivan är inhandlad (massiv ek, 26 mm) men den är ju fruktansvärt tung :Virro , och man vill ju att ett matbord skall tåla lite tyngd dessutom, och att det inte faller ihop bara man lutar sig över det. Så min undran är om några reglar i en betongvägg verkligen håller för detta? Har själv spacklat ena väggen och den var lite smulig vid vissa hål (som blev över när vissa saker tagits bort) så jag är lite orolig att typ delar av väggen kommer lossna om det blir för tungt? Eller är betongväggar såna? :confused:

Någon som förresten vet var man kan köpa bordsben som är justerbara i höjd, mer än på Ikea (tycker inte det benet där är snyggt)? Kanske man borde sätta ben i alla hörn istället, eller i alla fall i de två yttersta hörnen?

Heh, blev lite långt detta, men är tacksam för hjälp :D

Exdiaq
2008-10-01, 16:23
Om du inte får svar här kan du ju skicka ett PM till Allan, han borde veta det.

hahavaffan
2008-10-01, 16:27
En regel mot betongväggen som du sen lägger skivan på och skruvar fast den borde räcka gott och väl, om inte du ska sitta på bordet. Så har jag iallafall sett många ha det utan besvär. Se bara till att skruva fast regeln på rätt sätt, med rätt borrdjup, plugg osv.

Carolinew
2008-10-01, 16:33
Om du inte får svar här kan du ju skicka ett PM till Allan, han borde veta det.

Allan den allsmäktige? Eller jobbar han med sånt? :)

En regel mot betongväggen som du sen lägger skivan på och skruvar fast den borde räcka gott och väl, om inte du ska sitta på bordet. Så har jag iallafall sett många ha det utan besvär. Se bara till att skruva fast regeln på rätt sätt, med rätt borrdjup, plugg osv.

Hur vet man vad som är rätt djup, plugg osv då?

-----

Btw, ingen som vet vart det finns bordsben? justerbara i höjd?

Per B
2008-10-01, 16:46
Det kommer garanterat att hålla, och du kommer att kunna sitta på bordet också.

Om du ändå inte har ett sortiment med skruv och plugg hemma tycker jag du ska bege dig till ett byggvaruhus, t ex Bauhaus (som också har bordsben). De kan hjälpa dig med rätt prylar. Skruv och plugg kostar inte många kronor, men däremot behöver du en slagborrmaskin (för det mesta funkar det med en väldigt enkel).

PyToN
2008-10-01, 16:50
Har själv gjort en liknande konstruktion och fäste min borsskiva med l-vinklar, sjukt stabilt. Reglerbara bordsben finns att köpa på ikea. :)

Carolinew
2008-10-01, 16:59
Det kommer garanterat att hålla, och du kommer att kunna sitta på bordet också.

Om du ändå inte har ett sortiment med skruv och plugg hemma tycker jag du ska bege dig till ett byggvaruhus, t ex Bauhaus (som också har bordsben). De kan hjälpa dig med rätt prylar. Skruv och plugg kostar inte många kronor, men däremot behöver du en slagborrmaskin (för det mesta funkar det med en väldigt enkel).

Meen, jag var ju på Bauhaus idag, det var där jag köpte skivan *gah!* Fast de hade inga bordsben som var justerbara i höjd, frågade faktiskt. Känns lite onödigt att åka tillbaka dit bara för lite skruvar, borde väl finnas i vilken bygghandel som helst eller?

Har själv gjort en liknande konstruktion och fäste min borsskiva med l-vinklar, sjukt stabilt. Reglerbara bordsben finns att köpa på ikea. :)

L-vinklar? i betongen? :confused: (kan inget om sånt här)

Som jag skrev innan, tycker Ikeas ben är fula, vill helst ha svarta så de passar med stolarna. Men det kanske inte finns justerbara såna... =/

Per B
2008-10-01, 17:09
Meen, jag var ju på Bauhaus idag, det var där jag köpte skivan *gah!* Fast de hade inga bordsben som var justerbara i höjd, frågade faktiskt.
Inte? Nu blev jag förvånad.

Men varför vill du ha ett ben som är justerbart i höjd? Är det för att det inte finns fasta med rätt längd? Det blir stadigare med ett fast ben.

Micke-s
2008-10-01, 17:13
tools har justerbara ben i krom och mörk lackade, men jag hade ju kört utan ben. konsoller på väggen sen e det klart,.

Micke-s
2008-10-01, 17:15
___bänskskiva___
|
| <--- L-konsoll eller vinkel
|
|
|
|

Carolinew
2008-10-01, 17:18
Inte? Nu blev jag förvånad.

Men varför vill du ha ett ben som är justerbart i höjd? Är det för att det inte finns fasta med rätt längd? Det blir stadigare med ett fast ben.

För att det inte finns i rätt höjd ja, behöver 92,2 cm långa :D

tools har justerbara ben i krom och mörk lackade, men jag hade ju kört utan ben. konsoller på väggen sen e det klart,.

___bänskskiva___
|
| <--- L-konsoll eller vinkel
|
|
|
|

Men blir det verkligen stabilt att ha ett helt löst hörn?

Allan
2008-10-01, 17:19
Gör så här:
Kontrollera vad det är för vägg. Är det en betongvägg är det bara bra, men det kan också vara lättbetong eller en gipsvägg.
Det räcker med vinklar, s k byggvinklar http://www.planit.nu/teamcantalope/mitek/img/upload/Image/Byggbeslag/Vinkel%20401MF.gif

Som man alltså sätter fast i väggen.
Vinkeln skall alltså sitta med sin överkant på den höjd som ska bli ditt bords underkant, nånstans mellan 105-115 cm över golvet. Gör ett par märken i de utstansade hålen på byggvinkeln, och borra därefter. Det räcker med rödplugg och skruvar på 42-52 mm längd. Sen monterar man dit benstödet och baxar upp skivan på vinklarna (det bör vara två.
Sen tar man fram vattenpasset och justerar vågrätheten på stödbenet. Du bör införskaffa ett justerbart stödben, som man kan skruva upp. Det finns att köpa andra sorter på välutrustade brädgårdar.


Edit: Det här en sorts byggvinkel, det finns många fler att välja på. Googla!

Allan
2008-10-01, 17:20
Skit i de där reglarna. Det blir bara fult och krångligt. Byggvinkeln kan vara t o m mycket liten och ändå klara upp till 200 kg belastning om man räknar på barbordsskiva. Och jag förslår som sagt två.

Carolinew
2008-10-01, 17:28
Gör så här:
Kontrollera vad det är för vägg. Är det en betongvägg är det bara bra, men det kan också vara lättbetong eller en gipsvägg.
Det räcker med vinklar, s k byggvinklar http://www.planit.nu/teamcantalope/mitek/img/upload/Image/Byggbeslag/Vinkel%20401MF.gif

Som man alltså sätter fast i väggen.
Vinkeln skall alltså sitta med sin överkant på den höjd som ska bli ditt bords underkant, nånstans mellan 105-115 cm över golvet. Gör ett par märken i de utstansade hålen på byggvinkeln, och borra därefter. Det räcker med rödplugg och skruvar på 42-52 mm längd. Sen monterar man dit benstödet och baxar upp skivan på vinklarna (det bör vara två.
Sen tar man fram vattenpasset och justerar vågrätheten på stödbenet. Du bör införskaffa ett justerbart stödben, som man kan skruva upp. Det finns att köpa andra sorter på välutrustade brädgårdar.


Edit: Det här en sorts byggvinkel, det finns många fler att välja på. Googla!

Okej, hoppas jag lyckas övertala min käre far om det då, han brukar inte tycka om att jag säger att något annat sätt än hans är bättre :smash:

Men hur ser man vad det är för typ av vägg då? Vad är det för skillnad på betong och lättbetong? Är det mindre stabilt om det skulle vara lättbetong?

Skit i de där reglarna. Det blir bara fult och krångligt. Byggvinkeln kan vara t o m mycket liten och ändå klara upp till 200 kg belastning om man räknar på barbordsskiva. Och jag förslår som sagt två.

Två på varje kant eller två totalt (en på varje sida)?

Allan
2008-10-01, 17:31
Det räcker med två på kortsidan. Det är överkurs med resten. Fördelen med vinklarna är att de inte syns.

Kan du slå i en spik i väggen? Pröva på nåt ställe där det inte syns. Går det så är det en vägg av lättbetong. Ciporex eller Ytong.

Carolinew
2008-10-01, 17:36
Det räcker med två på kortsidan. Det är överkurs med resten. Fördelen med vinklarna är att de inte syns.

Kan du slå i en spik i väggen? Pröva på nåt ställe där det inte syns. Går det så är det en vägg av lättbetong. Ciporex eller Ytong.

Nu verkar det som att jag inte har en enda spik här, bara en massa skruvar... men får ta med imorgon och kolla.

Spelar det nån roll då om det är lättbetong eller vanlig?

Allan
2008-10-01, 17:37
Spelar det nån roll då om det är lättbetong eller vanlig?

Ja. Då blir det en annan fästmetod. Du kan testa att slå in en skruv också.

Trance
2008-10-01, 17:42
Det räcker med rödplugg och skruvar på 42-52 mm längd. Sen monterar man dit benstödet och baxar upp skivan på vinklarna (det bör vara två.

Finns det någon fördel med att använda rödplugg istället för brun i detta fallet? Mindre skador på väggen och rödplugg räcker ändå? Hur vet man allmänt vilken plugg som bör användas, är det läs på förpackningen och använt sunt förnuft eller vilka olika behöver man normalt använda?

Fan, måste lära mig sådant här om jag någonsin skall bli en riktig karl.

Allan
2008-10-01, 17:47
Finns det någon fördel med att använda rödplugg istället för brun i detta fallet? Mindre skador på väggen och rödplugg räcker ändå? Hur vet man allmänt vilken plugg som bör användas, är det läs på förpackningen och använt sunt förnuft eller vilka olika behöver man normalt använda?

Fan, måste lära mig sådant här om jag någonsin skall bli en riktig karl.


Pja, finns ingen anledning att överdimensionera. Grövre plugg kräver grövre borr och ger sämre precision. Jag har sett folk som satt upp plankbitar med expander och bult för att hänga ett bord, och snett blev det.

Ja, det räcker med att läsa på förpackningen.

Det vanligaste felet folk gör är att de har för dåliga verktyg. Man använder en borrhammare för borra i betongvägg. Slagborr är ett skämt. Finns tråd här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86643&highlight=hilti)


Hehe, önskar det räckte med såna kunskaper för att vara en riktig karl....

Carolinew
2008-10-01, 17:50
Ja. Då blir det en annan fästmetod. Du kan testa att slå in en skruv också.

Hm, försökte få in en skruv, slog väl inte jättehårt direkt men det som hände var att när jag fått in den ett par millimeter började det lossna lite småbitar (millimeterstora). Kom inte längre in än så dock... men som sagt, slog inte jättehårt precis.

Allan
2008-10-01, 17:51
Hm, försökte få in en skruv, slog väl inte jättehårt direkt men det som hände var att när jag fått in den ett par millimeter började det lossna lite småbitar (millimeterstora). Kom inte längre in än så dock... men som sagt, slog inte jättehårt precis.


Bra. Då är det betong.

Carolinew
2008-10-01, 22:50
Pappsen tycker fortfarande att reglar är bättre. Finns det nån motivering till varför såna där vinkelgrejer är bättre så kan jag ge den till honom, visste inte riktigt vad jag skulle säga nu hehe. Känns lite löjligt att argumentera emot nån som kan mer än jag själv.

Sen hade han visst en slagborr. Funkar det eller? Vet att det finns en borr att låna i föreningen men vet däremot inte vad det är för typ av borr, men den måste ju uppenbarligen fungera bra om den är inköpt just för att borra i husens väggar... Skall ändå ringa honom imorgon, måste fråga om vi får borra en vardagseftermiddag istället för en lördag. Finns en regel att man ENDAST får borra på lördagar mellan 10.00 och 14.00... skall en hantverkare dit måste man lämna in ansökan om tillstånd... hahah! Men det var tydligen för att det "hördes i hela huset" om någon borrade... och det kan ju kanske bli lite jobbigt med 72 lägenheter i samma hus.

doommessiah
2008-10-02, 09:17
Hrrrrmmmmm!!!!
Kanske det finns någon i föreningen som arbetar inom byggsektorn...

doommessiah
2008-10-02, 09:18
GKK asså...Oskis kan la borra;) Så kan jag ta med riktiga maskiner från jobbet kanske...