handdator

Visa fullständig version : Fråga angående drycken Redbull.


Steerlinho
2008-10-01, 15:06
Tjenare


Idag var jag i affären och skulle handla lite redbull, och så fick jag se redbull utan socker. Kollade på innehållsförteckningen och där stod det att den bara innehåller 3 (!) kalorier per deciliter i jämförelse med 45-50 som coca cola och redbull med socker mm innehåller, kan detta vara möjligt?

Så man kan dricka ungefär 1.5 liter redbull sugar free istället för att dricka 1 coca cola deciliter, så går man upp lika mycket i vikt?
De smakar ju nästan lika gott enligt min mening.

tacksam för svar

Eddie Vedder
2008-10-01, 15:13
Så man kan dricka ungefär 1.5 liter redbull sugar free istället för att dricka 1 coca cola deciliter, så går man upp lika mycket i vikt?

Om energiöverskottet blir isokaloriskt så inebär det i teorin likvärdig ökning av kroppsfettet ja.

VIKTuppgången lär bli desti större dock, med tanke på att du å ena sidan häver i dig 1.5liter och i det andra fallet 33cl.;)

Ska man sedan börja teoretisera kring andra påverkbara effekter så kanske mer drickande av kall dryck kommer kosta lite mer energi t.ex. Du kommer även få i dig mycket mer koffein från all Red Bull, vilket i sin tur kommer betyda lite högre ämnesomsättning etc. Men då är man inne på småsaker utan vidare relevans ens i extremfall som det här.

Men i övrigt tycker jag du ska se upp med att dricka så mycket Red Bull om du nu faktiskt funderat seriöst i dom banorna. Det innehåller mig veterligt lika mycket taurin som vanlig Red Bull och där finns tveksamheter i vilka konsekvenser det kan få för hälsan. Fallbeskrivningar från otäcka incidenter där Red Bull druckits i stora mängder har visserligen varit i samband med alkohol men det innebär ju inte att man kan häva i sig obegränsat sålänge man är nykter (vilket jag ju heller inte vet om du tänker vara:Virro).

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/4/4893/LKT0638s2738_2741.pdf

Snorkelfarsan
2008-10-01, 19:16
hörde om nån snubbe som dog för ett tag sen pga av Red Bull - eller läkarna trodde iaf att det berodde på det. Han bara föll ihop, hjärtat packade upp och tackade för sig bara sådär. Så Red Bull kan nog vara farligt i både med och utan alkohol, men nån gång då och då brukar ju inte spela så stor roll - som vanligt. Jag skulle dock avråda från att häva i sig en massa av såna typer av energidrycker, känns inte så bra.

Eddie Vedder
2008-10-01, 19:28
hörde om nån snubbe som dog för ett tag sen pga av Red Bull - eller läkarna trodde iaf att det berodde på det. Han bara föll ihop, hjärtat packade upp och tackade för sig bara sådär.

Säker på att det inte är någon av fallbeskrivningarna från artikeln du syftar på?

Pepz
2008-10-01, 19:33
trådskaparen

Det finns ju cola light också.

Racso
2008-10-01, 22:15
Här har ni en ganska omfattande lista med energidrycker, samt deras innehåll av koffein, taurin och glukuronolakton. (Det sista har jag ingen aning om vad det är):

Själv är jag toktorsk på "V", sjukt god och som tur är fri från taurin och glukuronolakton.

http://www.taurin.se/energidrycker/

Snorkelfarsan
2008-10-01, 22:47
Säker på att det inte är någon av fallbeskrivningarna från artikeln du syftar på?

läste inte artikeln, lämnade bara en spontan kommentar. Men det kan det mycket väl vara

Snobbe
2008-10-01, 23:28
För ett tag sen såg man ju massa skriverier om hur folk dog av redbull med alkohol. Dock är det väl när dem dricker i stora mängder och inte som normalt folk gör. Isf hade säkert fler dött av det iaf. Men tror det är som all annan light dryck i viktuppgång sammanahang.

Black Star Abyss
2008-10-01, 23:35
Minns när det stod för några år sedan om flera personer som dött av red bull och alkohol. Själv drack jag säkert 4-5 sexor redbull+vodka på krogen på en kväll förra året, jag lever (än så länge).

Scratch89
2008-10-02, 04:26
Minns när det stod för några år sedan om flera personer som dött av red bull och alkohol. Själv drack jag säkert 4-5 sexor redbull+vodka på krogen på en kväll förra året, jag lever (än så länge).

Jag kommer ihåg alla artiklar om lungcancer och rökning. Jag rökte ett halvt paket, samt rökte vattenpipa hela kvällen, i fredags. Jag lever (än så länge).

;)

Eddie Vedder
2008-10-02, 04:36
För ett tag sen såg man ju massa skriverier om hur folk dog av redbull med alkohol. Dock är det väl när dem dricker i stora mängder och inte som normalt folk gör. Isf hade säkert fler dött av det iaf. Men tror det är som all annan light dryck i viktuppgång sammanahang.

Minns när det stod för några år sedan om flera personer som dött av red bull och alkohol. Själv drack jag säkert 4-5 sexor redbull+vodka på krogen på en kväll förra året, jag lever (än så länge).

Som sagt, man kan läsa fallbeskrivningar i artikeln. Vad är det du vill ha sagt SH86?

Vicotnik
2008-10-02, 05:58
2008 upptäckte Steerlinho att det finns light-läsk. Är denna tråd ett skämt?

Eddie Vedder
2008-10-02, 07:02
2008 upptäckte Steerlinho att det finns light-läsk. Är denna tråd ett skämt?

Nej Steerlinho observerade att en viss produkt innehåll förvånansvärt låga nivåer av socker.

Vad är det för konstigt med det? Jag visste inte heller om lightversionen av Red Bull är likvärdig med vanlig lightläsk eller ej. Eftersom det trots allt är en ENERGIdryck antyder ju det att det kan tänkas innehålla energi.

Handcuff
2008-10-02, 07:41
Nej Steerlinho observerade att en viss produkt innehåll förvånansvärt låga nivåer av socker.

Vad är det för konstigt med det? Jag visste inte heller om lightversionen av Red Bull är likvärdig med vanlig lightläsk eller ej. Eftersom det trots allt är en ENERGIdryck antyder ju det att det kan tänkas innehålla energi.

Å andra sidan tycks han söka ett alternativ till Cocakåla. Och då finns ju faktikst en uppsjö av lightdrycker som inte innehåller några kcal *rolleyes*

Eddie Vedder
2008-10-02, 07:45
Å andra sidan tycks han söka ett alternativ till Cocakåla.

Jag fick för mig att han var ute efter Red Bull.

Idag var jag i affären och skulle handla lite redbull, och så fick jag se redbull utan socker.

Undrar var jag kan ha fått det ifrån?:D

Black Star Abyss
2008-10-02, 11:56
Som sagt, man kan läsa fallbeskrivningar i artikeln. Vad är det du vill ha sagt SH86?

Att sambandet red bull=död är påhittat. Fast jag har inte läst artikeln du länkade till, ska göra det nu.

astrodog
2008-10-02, 13:34
Sämsta tråden på länge, speciellt de flesta svaren :D

Eddie Vedder
2008-10-02, 14:47
Att sambandet red bull=död är påhittat. Fast jag har inte läst artikeln du länkade till, ska göra det nu.

Jag antar att du skämtar?

Du gör en sak, du dör inte och därmed drar du slutsatsen att det aldrig orsakat dödsfall? Och trots att du har en artikel mitt framför näsan som beskriver flera fall.

Black Star Abyss
2008-10-02, 15:00
Jag antar att du skämtar?

Du gör en sak, du dör inte och därmed drar du slutsatsen att det aldrig orsakat dödsfall? Och trots att du har en artikel mitt framför näsan som beskriver flera fall.

Jag hade inte läst artikeln när jag skrev inlägget. Har dock gjort det nu men det går fortfarande inte att se något samband mellan Red Bull (eller annan energidryck) i kombination med alkohol och dödsfall. Betänk att det är en mycket vanlig drink som dricks av massvis av människor varje vecka. Dessa människor lever ju nu. Jag har svårt att se det statistiska sambandet men om du kan påvisa något sådant så är du välkommen. Ställer man upp statistik över människor som överlevt Red Bull i kombination med alkohol, och människor som misstänks ha dött av det så tror jag man får ett ganska entydigt svar.

Eddie Vedder
2008-10-02, 16:39
Ställer man upp statistik över människor som överlevt Red Bull i kombination med alkohol, och människor som misstänks ha dött av det så tror jag man får ett ganska entydigt svar.

Med det resonemanget kan man ju utesluta farligheten med allt. Alla som någonsing utsatts för cigarettröt i förhållande till alla dödsfall i lungcancer, alla som någonsin druckit lite alkohol och statistik på dödsfall genom leverskador.

Men visst, tror du att allt som inte leder till automatisk död vid exponering är ofarligt så kan du ju tro det.

Scratch89
2008-10-02, 16:44
SH86, det finns ingen som har sagt att Redbull+alkohol -> död. Däremot finns det en förhöjd risk att drabbas av bieffekter, och det är inte alls konstigt. Det går inte att sätta likhetstecken mellan några beteenden och förväntade utgångar.

Min far har rökt i trettio år och han har inte märkt några negativa hälsoeffekter alls, betyder det att rökning inte skadar kroppen?

Om man har oskyddat sex hundra gånger, men inte drabbas av någon könssjukdom, betyder det att hotet inte finns?

Om jag kör bil med alkohol i kroppen, och lyckas stanna för en fotgängare och kommer hem helskinnad, ska vi då släppa på alkohollagarna för att man faktiskt kan köra bil packad?

Black Star Abyss
2008-10-02, 16:50
Jag har själv (så gott som) slutat dricka energidryck för länge sedan just därför att jag vet att det finns fara för bi-effekter. Men jag ville ändå förtydliga att det i strikt vetenskaplig mening inte kan ses som bevisat att energidryck är farligt. Det gäller att hålla isär begreppen. Helt klart är dock att det finns indikationer på att energidryck KAN ge farliga bi-effekter. Skulle vilja jämföra detta med bi-effekterna på många mediciner där de allra flesta som nämns är extremt sällsynta.

Eddie Vedder
2008-10-02, 16:52
Jag har själv (så gott som) slutat dricka energidryck för länge sedan just därför att jag vet att det finns fara för bi-effekter. Men jag ville ändå förtydliga att det i strikt vetenskaplig mening inte kan ses som bevisat att energidryck är farligt. Det gäller att hålla isär begreppen. Helt klart är dock att det finns indikationer på att energidryck KAN ge farliga bi-effekter. Skulle vilja jämföra detta med bi-effekterna på många mediciner där de allra flesta som nämns är extremt sällsynta.

Du ändrar dig ganska rejält i det här inlägget från att påstå att det är ett rent påhitt. Hur ska du ha det?

Scratch89
2008-10-02, 16:58
Jag har själv (så gott som) slutat dricka energidryck för länge sedan just därför att jag vet att det finns fara för bi-effekter. Men jag ville ändå förtydliga att det i strikt vetenskaplig mening inte kan ses som bevisat att energidryck är farligt. Det gäller att hålla isär begreppen. Helt klart är dock att det finns indikationer på att energidryck KAN ge farliga bi-effekter. Skulle vilja jämföra detta med bi-effekterna på många mediciner där de allra flesta som nämns är extremt sällsynta.

Om man ska hårddra det, så finns det ingenting som heter vetenskapligt bevisat. Många saker är fastslagna, för att man ska kunna bygga modeller (typ gravitationen, tid/rum, vikt- och längdenheter), men det mesta handlar om att man ser samband mellan beteenden och resultat.

Det existerar knappt lungcancer hos icke-rökare, men bland rökare är det mångdubbelt många fler som har det -> rökning kan orsaka lungcancer. Notera kan, eftersom man kan röka hela livet utan att råka ut för bieffekter.
Detta exempel fungerar mycket bra på taurinintag också...

Black Star Abyss
2008-10-02, 17:16
Du ändrar dig ganska rejält i det här inlägget från att påstå att det är ett rent påhitt. Hur ska du ha det?

Håller fast vid att det inte finns något isolerat samband mellan Red Bull och dödsfall. I de fallen som togs upp där döden tycks ha ett samband med energidrick och alkohol så går det ändå inte att utesluta att andra faktorer var mer i ekvationen.

Om man ska hårddra det, så finns det ingenting som heter vetenskapligt bevisat. Många saker är fastslagna, för att man ska kunna bygga modeller (typ gravitationen, tid/rum, vikt- och längdenheter), men det mesta handlar om att man ser samband mellan beteenden och resultat.

I know. Har läst 30p vetenskapsteori. ;)

Eddie Vedder
2008-10-02, 17:26
Håller fast vid att det inte finns något isolerat samband mellan Red Bull och dödsfall. I de fallen som togs upp där döden tycks ha ett samband med energidrick och alkohol så går det ändå inte att utesluta att andra faktorer var mer i ekvationen.


Nej men är det ett rent påhitt eller en diskussione som grundar sig på en fysiologisk teori?

För du säger ju båda sakerna.

Black Star Abyss
2008-10-02, 17:31
Nej men är det ett rent påhitt eller en diskussione som grundar sig på en fysiologisk teori?

För du säger ju båda sakerna.

Jag formulerade mig slarvigt och förhastat i mitt första inlägg.