handdator

Visa fullständig version : Smör eller margarin?

spoonchest
2008-09-30, 22:46
Varför säger man att man ska använda smör istället för margarin, typ vid bakning och matlagning?
Vad finns det för skillnader egentligen?

Elfsberg
2008-09-30, 23:24
Google says http://sv.wikipedia.org/wiki/Margarin

Musselbank
2008-10-01, 00:20
Smör är godare.

Eddie Vedder
2008-10-01, 07:32
Smör är mer rikt på fosfatider än margarin (vilket i sig är mer rikt på detta än flytande olja) med bättre stek- och bakegenskaper bl.a. Dessutom finns kasein i smör och samma sak där. Fast fett binder mer luft än olja gör och ger en annan porositet hos brödet/kakan.

Båda är nyttiga alternativ.

TylerDurden84
2008-10-01, 09:49
Det var ett tag sen jag kollade på baksidan på en margarin-förpackningen, men senast innehöll det en del härdat fett=transfetter. OM det nu fortfarande är så skulle jag hellre föredra smör.

Eddie Vedder
2008-10-01, 12:42
Det var ett tag sen jag kollade på baksidan på en margarin-förpackningen, men senast innehöll det en del härdat fett=transfetter. OM det nu fortfarande är så skulle jag hellre föredra smör.

Det måste ha varit ett bra tag sedan? Dock råder det ju även tveksamheter kring det omestrefierade fettet i dagens margarin också. Det blir säkert nästa sak som kommer undersökas mer noggrant skulle jag gissa.

Scratch89
2008-10-01, 13:11
Båda är nyttiga alternativ.

Finns det något onyttigt alternativ?

Eddie Vedder
2008-10-01, 13:14
Finns det något onyttigt alternativ?

Frityrsmet.;)

Och så lär ju knappast majsolja, druvkärnolja, tistelolja o.s.v. vara särskilt bra alternativ till bakning.

Scratch89
2008-10-01, 13:15
Frityrsmet.;)

Varför är det onyttigt?

jwzrd
2008-10-01, 13:32
Varför är det onyttigt?

Om det är en semantisk poäng du försöker hårddriva över fjället så kan du först passa på och förklara för Eddie vad du menar med onyttigt först. Så att han vet vad du frågar menar jag.

Snorkelfarsan
2008-10-01, 14:09
I de flesta margarin så som Lätta finns det väl en del härdat fett, och det är väl ändå onyttigt eller rent av farligt för oss?

Därför är smör bättre trots att det innehåller mer mättat fett än margarin? (fast numera så är väl inte mättat fett onyttigt?)

Eddie Vedder
2008-10-01, 14:16
I de flesta margarin så som Lätta finns det väl en del härdat fett, och det är väl ändå onyttigt eller rent av farligt för oss?

Vet inte om det härdas alls längre, det är som sagt omestrade fetter i margarin.

Men fullhärdat fett är inte farligt, det är när man avbryter mitt i härdningen (s.k. delvis härdat fett) som man inte fullt ut omvandlar hela fettkedjan utan flera vätejoner finns fortfarande kvar i trans-form.

bravotrainer
2008-10-01, 14:51
En ganska ganska gammal artikel från Göran Pettersson: Professor i Kemiskt Miljövetenskap. Mycket intressant!

bravotrainer
2008-10-01, 14:51
Sorry! Glömde att skriva länken:

http://pagina.se/filer/becel.pdf

Snorkelfarsan
2008-10-01, 19:09
Ok, intressant, men finns det nån som är kunning på området som kan uttala sig om artikeln?

Artikeln har verkligen skruvat till det i huvudet på mig, här har jag gått och trott att Lätta och flera andra margariner inte är nå vidare egentligen, och att fröoljor är jättenyttiga. Men pga av den höga andelen Omega-6 så är dom alltså inte det?
Och sen vill jag gärna förstå det här med mättade och omättade fetter; mättade fetter är ju inte farligt som många verkar tro, men visst är det så att det lättare lagrar sig i fettcellerna än omättade fettsyror? Och därför så är det på många sätt bättre med vegetabiliska oljor (förutom palm- och kokosolja), som ger en större fettoxidation eller iaf inte lagras i lika stor utsträckning, utan hålls i omlopp i blodet, "redo att brännas"?

Är jag ute och cyklar?

z_bumbi
2008-10-01, 19:31
Ok, intressant, men finns det nån som är kunning på området som kan uttala sig om artikeln?

Referenserna är ingen höjdare men jag har inte orkat läsa resten.

Scratch89
2008-10-01, 19:43
Om det är en semantisk poäng du försöker hårddriva över fjället så kan du först passa på och förklara för Eddie vad du menar med onyttigt först. Så att han vet vad du frågar menar jag.

Det jag menar är att det inte verkar finnas något som är onyttigt, och undrar bara egentligen om det finns något som Eddie inte tycker är nyttigt. Det är Eddies definition av nyttigt/onyttigt jag är ute efter, så jag förstår inte riktigt varför du attackerar.

Sverker
2008-10-01, 19:57
Referenserna är ingen höjdare men jag har inte orkat läsa resten.

Artikeln verkar OK vad jag kunde läsa , sådär lite snabbt. Var inget speciellt nytt.
Däremot skulle jag själv se till hela intaget av fleromättat fett och inte bara studera en enskild del av kosten ( margarin ).

NuclearWinter
2008-10-01, 20:41
Smör & Rapsolja, rapsolja eller olivolja vid stekning.
Färskost, keso eller avokado på bröd
Smör i nödfall vid bakning.

Aldrig fast margarin. Beter sig som mättat fett som dessutom sänker halterna av det goda kolesterolet.

Scratch89
2008-10-01, 20:45

Aldrig fast margarin. Beter sig som mättat fett som dessutom sänker halterna av det goda kolesterolet.

Ett tips är att inte använda oljor när du steker; det skvätter ju som fan!
Flytande margarin, dvs en emulgering, fungerar däremot jättebra, och har fortfarande kvar större delen av rapsoljans näringsvärde.

Snorkelfarsan
2008-10-01, 22:21

Exempelvis olivolja är bra vid stekning på låga temperaturer, när det blir för varmt så ändras strukturen på fettet och det kan rent av bli "onyttigt" eller farligt - har jag bl a läst i en bok av Fredrik Paulún.

Annars tycker jag du summerar upp det rätt bra. Däremot är det svårt att ha nåt annat än smör eller margarin om man äter en vanlig ostmacka, även om mackor med avokado är väldigt goda. färskost funkar iofs, men ost på ost känns lite overkill

La_Fricka
2008-10-01, 22:50
Sorry! Glömde att skriva länken:

http://pagina.se/filer/becel.pdf

Väldigt intressant! Man lär sig alltid något nytt..

Eddie Vedder
2008-10-02, 04:01
Exempelvis olivolja är bra vid stekning på låga temperaturer, när det blir för varmt så ändras strukturen på fettet och det kan rent av bli "onyttigt" eller farligt - har jag bl a läst i en bok av Fredrik Paulún.

Det krävs en ganska rejäl misshandel av oljan dock. Och det hinner smaka vidrigt innan den blir direkt ohäksosamt dålig.

Det negativa är, som Scratch89 redan påpekat, att olja skvätter och sprätter och rent allmänt är ett ofunktionellt fett att steka i. Just olivolja har ju dessutom en tydlig smak och i många fall gör den sig dålig tillsammans med livsmedel. Jämför smaken av pannkakor stekta i smör jämfört med pannkakor som får smak av olivolja.*spy*

Snorkelfarsan
2008-10-02, 19:49
ok, så även fast oljan skvätter så betyder inte det att den blivit "farlig"? Det krävs mycket högre temperaturer än så?

Eddie Vedder
2008-10-02, 19:56
ok, så även fast oljan skvätter så betyder inte det att den blivit "farlig"? Det krävs mycket högre temperaturer än så?

Att den skvätter indikerar att du felbehandlar den i alla fall. Farligheten ligger väl mest i att du riskerar bränna dig rejält och/eller förstöra kläderna.;) Men det finns ju ingen som helst anledning att låta den stänka, den blir ju fortfarande sämre då. Det är dosrelaterat som ALLT annat, ju längre tid på onödigt hög temperatur desto mer skadar du givetvis fettsammansättningen.

Sverker
2008-10-02, 20:10

Det är vattenånga som bubblar upp från botten på stekpannan genom oljefilmen och förångas när filmen släpper kring ångblåserna.

Vatten löser sig inte i ren olja. Däremot finns lecithin i margariner och lechitinet kan fånga in vaten/ångblåserna och förhindra att oljan skvätter.

Så länge vatten kokar bort är temperaturen <100 grader C. Det är först när allt vatten är borta som fettet bryns, blir brunt och temperaturen stiger upp mot 160 - 175 grader C. Någonstans kring 200-220 grader C når vi rykpunkten för olöjan där fettet bryts ned till korta flyktiga ämnen.