handdator

Visa fullständig version : Mängd malto efter....


Trytter
2008-09-30, 21:53
Kommer förmodligen bli bränd på bål för att ställa en fråga som ställts 1000ggr om men jag hittade inte svaret så jag tänkte ta chansen ändå.
Rekommendationen efter konditionsträning om jag inte har helt fel är ca 0.8 till 1.2 g snabba kolhydrater per kg.
Men är det verkligen befogat med samma mängd efter styrketräning även om det rör sig om ett 60-70min helkroppspass?
Det skulle i princip innebära MINST 70g malto i efterdrinken, om man sedan äter vanlig mat en timme senare...
Låter lite som overkill i mina öron, eller har jag fel?
Förlåt igen om frågan ställts men samtidigt förändras budskapen mer eller mindre konstant verkar det som så som sagt chansade jag...

747
2008-09-30, 23:10
Du lär inte behöva något maltodextrin alls om du ändå äter mat inom rimlig tid, men det kan ju vara smidigt om det ändå är en massa energi som ska in varje dag.

Scratch89
2008-09-30, 23:12
Testa båda varianterna och se vad som passar dig. Maltodextrin direkt efter passet har som största fördel att det kommer hjälpa dig att återhämta dig. Känner du att du klarar av att träna hårt de kommande dagarna, så kan du lägga de kalorierna på annat. Jag skulle inte ha råd att lägga 300 kcal på näringslös vätska med min kaloribudget.

Alfred Nobel
2008-10-01, 06:43
Jag tränar bättre om jag får mig 0.5-0,75g/kg-kroppsvikt malto direkt efter träning och sen beger mig hem och äter ett stadigt mål. Men det är jag. Gör som Scratch säger, testa båda varianterna och känn efter vad som passar dig bäst.

Eddie Vedder
2008-10-01, 07:25
Men är det verkligen befogat med samma mängd efter styrketräning även om det rör sig om ett 60-70min helkroppspass?
Det skulle i princip innebära MINST 70g malto i efterdrinken, om man sedan äter vanlig mat en timme senare...

Det känns rejält överdrivet måste jag säga. Du säger ju att du äter i rimlig tid och då känns det som slöseri med energi som skulle kunna läggas på något gott och näringsrikt, alternativt något lika näringsfattigt fast gott.;)

Har du svårt att fylla ditt kcalbehov under dagen? I såfall finns ju mer fog för all den malton men om maten inte är något problem känns det väldigt overkill måste jag säga.

Och så är det ju inte svart eller vitt heller, du kan ju t.ex. ta lite malto i proteindrinken, typ halvera det där eller så.:)

Trytter
2008-10-01, 09:40
Hmmm, ska erkänna att jag känner mig lite bakom flötet nu.
Det här med snabba kolhydrater/protein efter passet har väl mer eller mindre varit en helig ko så länge jag minns.
Har budskapet ändrats till att det räcker med protein om man bara äter inom rimlig tid?
Observera "räcker", jag letar inte efter optimalt men siktar inte på undermåligt heller.:)

EDIT: Allt det här om näringstiming förresten? Är inte just efter träning näringstiming?
Eller är timingen inte så viktig längre heller?

Tack för tålamodet =)

Musselbank
2008-10-01, 09:45
Det absolut bästa för återhämtningen är blixtsnabba kolhydrater omedelbart efter passet, men det verkar som om folk lutar åt att betydelsen av absolut bäst återhämtning har varit ganska uppskruvad, liksom kanske hela opti-tajmingen. Det som kvarstår är riklig mat i rimlig tid efter träning.

Men som framgår så kan det vara allra bäst att kolla hur just du funkar.

z_bumbi
2008-10-01, 09:54
Om du inte ska träna samma muskler igen i någon form inom ca 48 h så räcker det troligen för prestationen nästa pass att äta kolhydrater i måltiden, om det är en fördel att fylla på så snabbt som möjligt pga av andra orsaker (sarkoplasmisk hypertrofi t ex) är nog inte utrett. Jag ser däremot inte riktigt problemet med mängderna som nämns då ingen som tränar så mycket/jobbigt att snabba kolhydrater efter träningen kanske är eller faktiskt är motiverat bör få några bristymptom.
Ett helkroppspass med basövningar som är ca 70 min långt skulle jag nog se som ett bra skäl att hälla i mig mängderna som nämns, 70 g kolhydrater a 280 kcal på träningsdagarna är ju inte så mycket om man väger nästan 90 kg.

Trytter
2008-10-01, 14:52
Så det verkar mest vara för återhämtningen som malton är fördelaktig?
Iaf testar jag nog båda varianterna även om det lutar åt att fylla på med malto då det i nuläget med graden av fysisk aktivitet mer är ett problem att få plats med allt i magen så det verkar som ett rätt smidigt tillfälle att fylla på utan att behöva tänja magsäcken.
Men det kan ju vara bra att veta för en framtida "formjustering" då det lär vara mer uppskattat med lite extra tuggande:)

Tack så mycket för svaren!

Tom Warrior
2008-10-02, 16:03
Testa båda varianterna och se vad som passar dig. Maltodextrin direkt efter passet har som största fördel att det kommer hjälpa dig att återhämta dig. Känner du att du klarar av att träna hårt de kommande dagarna, så kan du lägga de kalorierna på annat. Jag skulle inte ha råd att lägga 300 kcal på näringslös vätska med min kaloribudget.
Det går att köpa 25kg malto för 550 kr. Extremt billigt.

EDIT: Med kaloribudget du kanske syftar på antalet kalorier du äter per dag, och inte mängden pengar du spenderar på det du äter.

Scratch89
2008-10-02, 16:59
Det går att köpa 25kg malto för 550 kr. Extremt billigt.

EDIT: Med kaloribudget du kanske syftar på antalet kalorier du äter per dag, och inte mängden pengar du spenderar på det du äter.

Din edit svarade på din egen fråga. ;)

Kräket
2008-10-02, 17:46
Är det någon som vågar sig på en sammanställning av de positiva effekterna av kolhydrater (malto) i efterträningsdrinken?

Som ett enkelt energitillskott är det ju oomtvistat. Därtill passande för glykogeninlagring alldeles efter träning och såvitt jag vet även en marginellt positiv synergisk effekt tillsammans med protein.

Samtidigt är det näringslöst, och bör kanske jämföras med kolhydrater i annan form? Som t.ex. samma mängd kcal fast i pasta eller bröd för den delen. Detta förutsatt att måltiden kan tas inom rimlig tid efter träning.

Själv inleder jag min "bulk" (kanske överdrivet att kalla den så) nu. Gör det gradvis, och till en början ökar jag på konsumtionen av vissa livsmedel (såsom mjölk, ljust bröd i samband med träning och pasta till mat). Som slutfas tänkte jag även eventuellt lägga till malto. Min tanke med detta är en kontrollerad bulk, även trots att jag tycker det är enklast att reglera kcal med rent malto.

Eddie Vedder
2008-10-02, 17:56
Därtill passande för glykogeninlagring alldeles efter träning och såvitt jag vet även en marginellt positiv synergisk effekt tillsammans med protein.

Allt det är gäller kolhydrater som sådana, inte bara maltodextrin. Maltodextrin är hydrolyserad stärkelse i pulverform och enda skillnaden är alltså hastigheten och inte funktionen som sådan.

Stärkelsen bryts i mag- tarmkanalen ner till mindre polymerer av glukos med tiden, här har det ju dock redan skett. Dessutom är det ju "rena" kolhydrater och inte en del i ett livsmedel med fett, protein och fibrer som påverkar upptaget.

Samtidigt är det näringslöst, och bör kanske jämföras med kolhydrater i annan form? Som t.ex. samma mängd kcal fast i pasta eller bröd för den delen. Detta förutsatt att måltiden kan tas inom rimlig tid efter träning.

Korrekt. Funktionen i kroppen är identisk, det går som sagt fortare då man redan gått flera steg längre "utanför kroppen" så att säga.

Och i dryckform tas dessutom kolhydraterna upp ännu snabbare än i fast form.

Kräket
2008-10-03, 09:16
Allt det är gäller kolhydrater som sådana, inte bara maltodextrin. Maltodextrin är hydrolyserad stärkelse i pulverform och enda skillnaden är alltså hastigheten och inte funktionen som sådan.

Stärkelsen bryts i mag- tarmkanalen ner till mindre polymerer av glukos med tiden, här har det ju dock redan skett. Dessutom är det ju "rena" kolhydrater och inte en del i ett livsmedel med fett, protein och fibrer som påverkar upptaget.

Begreppet 'polymer' i detta sammanhang syftar till glukosmolekylens strukturformel antar jag?


Korrekt. Funktionen i kroppen är identisk, det går som sagt fortare då man redan gått flera steg längre "utanför kroppen" så att säga.

Och i dryckform tas dessutom kolhydraterna upp ännu snabbare än i fast form.

Mmm i grova drag medveten om detta. Egentligen rör frågeställningen huruvida hastigheten i upptaget av kolhydrater i samband med träning kan ha såpass goda effekter att det kan vara av värde att låta t.ex. malto ersätta samma mängd kcal i kolhydrater från andra livsmedel. Som jag ser det så står isåfall hastigheten mot näringslösheten.

Isåfall kan det ju vara värt att lägga om strategin inför bulken. Att använda t.ex. malto innan man t.ex. börjar äta mer pasta.

Eddie Vedder
2008-10-03, 09:33
Begreppet 'polymer' i detta sammanhang syftar till glukosmolekylens strukturformel antar jag?

monomer = en molekyl, hit hör glukos, fruktos och galaktos när man pratar om kolhydrater. Dimer = Två molekyler, hit hör t.ex. sackaros, laktos och maltos. Även kallade monosackarider och disackarider.

Är det många två monomerer (eller monosackarider) ihoplänkade bildas en dimer (eller disackarider), många monomerer ihopbundna bildar en polymer.

Glukospolymerer innebär alltså en kedja av många glukosmolekyler.

Mmm i grova drag medveten om detta. Egentligen rör frågeställningen huruvida hastigheten i upptaget av kolhydrater i samband med träning kan ha såpass goda effekter att det kan vara av värde att låta t.ex. malto ersätta samma mängd kcal i kolhydrater från andra livsmedel. Som jag ser det så står isåfall hastigheten mot näringslösheten.

Det är ju konstaterat att det är en fördel rent prestations- och återhämtningsmässigt. Frågan är ju bara hur stor fördelen är, särskilt i förhållande till nackdelen med att det inte innehåller mer näring samt att många antagligen hellre äter sig mätta på något som smakar bra.

Har man däremot problem med tillräckligt energiintag genom mat är ju det sistnämnda dock ingen nackdel.

Isåfall kan det ju vara värt att lägga om strategin inför bulken. Att använda t.ex. malto innan man t.ex. börjar äta mer pasta.

Ja det gör säkert många redan.

Kräket
2008-10-03, 11:43
monomer = en molekyl, hit hör glukos, fruktos och galaktos när man pratar om kolhydrater. Dimer = Två molekyler, hit hör t.ex. sackaros, laktos och maltos. Även kallade monosackarider och disackarider.

Är det många två monomerer (eller monosackarider) ihoplänkade bildas en dimer (eller disackarider), många monomerer ihopbundna bildar en polymer.

Glukospolymerer innebär alltså en kedja av många glukosmolekyler.

Tack för förklaringen! :thumbup:


Det är ju konstaterat att det är en fördel rent prestations- och återhämtningsmässigt. Frågan är ju bara hur stor fördelen är, särskilt i förhållande till nackdelen med att det inte innehåller mer näring samt att många antagligen hellre äter sig mätta på något som smakar bra.

Precis, det var just på denna punkt jag hoppades att vetenskapen kanske kunde erbjuda lite vägledning.

Eddie Vedder
2008-10-03, 14:16
Precis, det var just på denna punkt jag hoppades att vetenskapen kanske kunde erbjuda lite vägledning.

Jag kan inte riktigt förstå vad du är ute efter.

Hur ska man bevisa det? Jag tror det enda som kan svara på det är anekdotiska och empiriska "bevis", någon studie som undersöker huruvida en person vinner eller förlorar på att välja x antal kolhydrater från t.ex. pasta jämfört med rent socker går helt enkelt inte att göra.

Möjligtvis på ett djur då kanske. En råtta som får leva på ost och bröd eller ost, mindre bröd samt motsvarande mängd maltodextrin hela livet och så ser man hur denne springer i hjulet kanske.:D

Kräket
2008-10-08, 13:36
Jag kan inte riktigt förstå vad du är ute efter.

Hur ska man bevisa det? Jag tror det enda som kan svara på det är anekdotiska och empiriska "bevis", någon studie som undersöker huruvida en person vinner eller förlorar på att välja x antal kolhydrater från t.ex. pasta jämfört med rent socker går helt enkelt inte att göra.

Ja, ursprungsfrågan (eller önskan) var ju en sammanställning av de eventuella positiva effekterna av snabb kolhydrat i samband med träning. Utifrån dessa kan ju sedan man själv dra slutsatser, vilket kan betraktas som vetenskaplig vägledning, om än indirekt isåfall.

Sitter och klurar på ett par konkreta alternativ med relevans för frågeställningen;

Alternativ 1) Att träna, och efter träning använda sig av både vassle och maltodextrin i efterträningsdrinken. Därefter, c.a. en timme, äta en måltid i vilken maltodextrinet ersatt samma mängd kolhydrat i pasta-form. Som ersättning för kolhydrat i denna måltid används istället en grönsaksblandning av gröna bönor och broccoli (gissningsvis är denna komponent av måltiden såpass kcal-fattig att energin kan räknas som försumbar)

Alternativ 2) Att träna, och efter träning endast använda sig av vassle i efterträningsdrinken. Därefter, c.a. en timme, äta en måltid där samma mängd kcal intas i form av pasta som komponent i måltiden.

Lite hårklyveri kanske, men huvudfrågan är lite intressant. Kan malto i dess "näringslösa" tillskottsform, användas för att inom samma kcal-intervall och ändå (tack vare grönsakerna) innebära en mer varierad kost i dess helhet.

King Grub
2008-10-08, 13:45
Ja, ursprungsfrågan (eller önskan) var ju en sammanställning av de eventuella positiva effekterna av snabb kolhydrat i samband med träning.

http://www.jssm.org/vol3/n3/3/v3n3-3pdf.pdf

http://www.hawaii.edu/hivandaids/Carbohydrate%20Supplementation%20and%20Resistance% 20Training.pdf