handdator

Visa fullständig version : "Löpar"skor


Sucker
2008-09-30, 18:50
Godkväll!

Jag åker till Asien och Nya Zeeland för att vara borta i 8 månader, jag skulle behöva ett par bra skor. Men jag vet inte vad jag skall satsa på för några om jag skall inskaffa mig par löparskor eftersom jag behöver ett par som är bekväma. Jag skulle vilja lägga mig på max 1200 kr för skorna, det skall klara av tuffa turer osv.

Någon som har förslag på skor?

Tacksam för svar.

hahavaffan
2008-09-30, 18:52
Besök en affär som säljer skor, och prova. Löplabbet är bra!

KlopFer
2008-09-30, 18:57
Besök en affär som säljer skor, och prova.

+1

Vi vet inte vad som är bekvämt på dina fötter.

Ellis Wyatt
2008-09-30, 19:01
Ja! Gå helt klart till någon butik där dom har koll, typ Löplabbet eller Gå & löpkliniken. Stadium/Intersport och liknande kedjor har _ingen_ koll.

Sucker
2008-09-30, 19:02
+1

Vi vet inte vad som är bekvämt på dina fötter.

Självklart inte, inte det svaret jag heller ville ha. Jag ville ha lite förgrund av någon vad som kan vara bra skor för att gå i om man skall satsa på "walking" skor eller löparskor.

Sucker
2008-09-30, 19:04
Ja! Gå helt klart till någon butik där dom har koll, typ Löplabbet eller Gå & löpkliniken. Stadium/Intersport och liknande kedjor har _ingen_ koll.

Tyvärr finns inte dessa butiker i närheten av mig bara Stadium och Intersport. Hur kommer det sig att dessa kedjor inte har någon koll?

Sucker
2008-09-30, 19:05
Lämpas sig "walkingskor", löparskor eller skall man satsa på bra skor och istället dyra inlägg tro?

Fredriiik
2008-09-30, 19:06
Ja! Gå helt klart till någon butik där dom har koll, typ Löplabbet eller Gå & löpkliniken. Stadium/Intersport och liknande kedjor har _ingen_ koll.

haha stadium har inte koll?
nej nej, vissa av butikerna har ju samma utrustning som löplabbet och clinics i running lite då å då. men stadium kan ju inget...

OT: om du vill ha gore-tex exempelvis så finns det i både löpskor och walkingskor, men en walkingsko har mjukare dämpning, finns bland annat en shysst ecco sko och en från reebok.
Om det blir mycke gång på hårt underlag så skulle ja nog satsa på en walkingsko.

hahavaffan
2008-09-30, 19:06
Jodå, det finns gott om kunnig personal på Stadium, Intersport och Team Sportia. Så gå du dit och snacka med nån som inte verkar bakom flötet. Jag köpte löpskor på löplabbet när jag var ute efter dämpade sköna skor att stå och gå mycket i, så satsa du också på det.

Sucker
2008-09-30, 19:23
Tack för råden!

Jag skall gå in på närmaste sportkedja och kolla in vad dem har för olika alternativ gällande walkingskor, men en fråga andas dessa bra? Eftersom jag kommer spatsera runt i varmt klimat så är det viktigt. Någon som vet överlag vilka som andas mest, walking eller löparskor? Såfall någon som har koll på en viss modell som passar sig bra?

Tack för svaren!

Prankie
2008-09-30, 19:30
Har ingen större erfarenhet av walkingskor men löparskor är ju oftast lättare och andas bättre. Kan tänka mig walkingskor är mer tålig mot tuffare miljö och stå sig mot smuts och lera medan löparskor är ju en gigantisk svamp. Mycket har nog att göra med vilken miljö du kommer vara i. Om det är berg och skog skulle jag välja walkingskor, är det stadsmiljö så väljer jag hellre löparskor. För övrigt så tillverkas nästan all löparskor i asien, billigare där. ;)

Fredriiik
2008-09-30, 19:31
en sko som har mesh andas ju bäst, det är bara som ett litet tunt tyg ju.
Det är det som de flesta löparskor har.
Vill du ha dom vattentäta? Gore-tex andas också ganska bra, men inte lika bra som vanlig mesh.
Kolla upp ecco alaska, reebok premier flex och reebok rainwalker :)
Löparskor lär nog funka de också, be dom bara kolla upp om du har neutralt steg eller om du pronerar och förklara sen va du ska göra så ska du se att du får bra hjälp :)

Poxeman
2008-10-01, 02:06
Ska du till Asien eller NZ först?
Skor är faktiskt lite billigare än i Sverige härnere.
När kommer du till NZ?

Jax
2008-10-01, 08:15
Vad är det du ska ha skorna till egentligen? Du skriver löparskor som ska klara tuffa turer. Ska du springa eller gå i dem? Ska du springa så går du till en butik med kunnig personal som hjälper dig, t.ex. Intersport, Löplabbet eller Stadium (personen som skrev att personal på Intersport eller Stadium aldrig kan något behöver bruka kammen).

Är det däremot gå du ska göra och dessutom ofta i form av tuffare turer så hade jag satsat på en annan typ av sko. En hårdare vridstyv sko (kallas ofta treaking-sko). Gärna med Vibram-sula. Dämpning som man gärna tittar på när det gäller löparskor är inget du behöver. Exempel på märken som har bra skor av den här typen är Garmont, Ecco, Haglöfs och säkerligen en massa fler. Ett exempel på bra sko:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HAGLOFSTRAIL2_F08

Vad som brukar kallas walkingsko i sportbutiker är oftast något annat. Vanligtvis en lite mjukare skinnsko med dämpning. Undvik för hårda turer, men använd gärna om man går vanliga promenader på asfalt.

Angående inlägg som du skrev tidigare. Formgjutna inlägg tycker jag är totalt onödigt såtillvida att man inte har stora problem med fötterna/benen och är behov av kraftigt extra stöd.

Musselbank
2008-10-01, 08:32
Jag provade ett litet antal billigare "walkingskor" - alla kändes just billiga. Lätta, men också billiga. Lite irriterad rafsade jag åt mig ett dyrare par på måfå, REEBOK PRMR FLEX GTX M, och det är lätt de bästa skor som jag har haft. Finns eller fanns på Stadium. Värda en provning. :thumbup:

http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Medium/078735_001.jpg

Sucker
2008-10-02, 02:08
en sko som har mesh andas ju bäst, det är bara som ett litet tunt tyg ju.
Det är det som de flesta löparskor har.
Vill du ha dom vattentäta? Gore-tex andas också ganska bra, men inte lika bra som vanlig mesh.
Kolla upp ecco alaska, reebok premier flex och reebok rainwalker :)
Löparskor lär nog funka de också, be dom bara kolla upp om du har neutralt steg eller om du pronerar och förklara sen va du ska göra så ska du se att du får bra hjälp :)

Kollade in dem här på Internet, Reebok premier flex det verkar vara precis sådana jag bör behöva. Jag behöver en sko som andas och tål lite tuffare miljöer så som vatten etc. Får hoppas bara att jag hittar någon butik i närheten av min stad som säljer dessa och att dem är lika sköna som dem ser ut att vara!

Tack för tipset! : )

Sucker
2008-10-02, 02:10
Ska du till Asien eller NZ först?
Skor är faktiskt lite billigare än i Sverige härnere.
När kommer du till NZ?

Först skall jag till Asien i en månad sen till NZ och troligtvis Australien också.
Jag är i NZ ungefär den 12 november. Hurså? : )

Sucker
2008-10-02, 02:16
Vad är det du ska ha skorna till egentligen? Du skriver löparskor som ska klara tuffa turer. Ska du springa eller gå i dem? Ska du springa så går du till en butik med kunnig personal som hjälper dig, t.ex. Intersport, Löplabbet eller Stadium (personen som skrev att personal på Intersport eller Stadium aldrig kan något behöver bruka kammen).

Är det däremot gå du ska göra och dessutom ofta i form av tuffare turer så hade jag satsat på en annan typ av sko. En hårdare vridstyv sko (kallas ofta treaking-sko). Gärna med Vibram-sula. Dämpning som man gärna tittar på när det gäller löparskor är inget du behöver. Exempel på märken som har bra skor av den här typen är Garmont, Ecco, Haglöfs och säkerligen en massa fler. Ett exempel på bra sko:
http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=HAGLOFSTRAIL2_F08

Vad som brukar kallas walkingsko i sportbutiker är oftast något annat. Vanligtvis en lite mjukare skinnsko med dämpning. Undvik för hårda turer, men använd gärna om man går vanliga promenader på asfalt.

Angående inlägg som du skrev tidigare. Formgjutna inlägg tycker jag är totalt onödigt såtillvida att man inte har stora problem med fötterna/benen och är behov av kraftigt extra stöd.

Jag vet inte om jag kommer ta några löparpass på morgonen men det lockar ju självklart att göra det. Det ultimata så som jag ser det just nu är ju att ha en löparsko med Gore-tex som andas bra.

Är skillnaden dämpningen på en walking sko och en löparsko om man bara skall gå? Jag vet hur mycket gående det kommer att bli men det är bättre att räkna med rätt mycket. Jag skall in och testa en walking sko imorgon och se hur det känns.

Hur är det annars med löparskor från dem kändaste märkena gällande större väta, blir dem lät förstörda eller varierar detta oehört från sko till sko?

Tack för svaren!

Sucker
2008-10-02, 02:18
Vad finns det löparskor med Gore-tex? Var inne på Nikes hemsida men det var en djungel med mest priser samt att jag inte hittade någon inne på Intersport.

Jax
2008-10-02, 09:04
Ja, det är skillnad på dämpning mellan walking- och löparsko. Främst att walkingskor oftast är mjukare eftersom det blir samma tyngd som när du springer. Med andra ord, en walkingsko har för mjuk dämpning för att springa med. Att gå med en löparsko tycker jag däremot inte är några problem. Egen erfarenhet säger mig dock att en löparsko som man använder till andra saker än att bara springa slits förvånansvärt fort, särskilt mesh-material

Löparskor förstörs inte av väta, men de vanliga är inte gjorda för att stå emot någon som helst väta. Det finns dock ett antal olika varianter som antingen har material som står emot viss väta alternativt gore-tex som ska vara vattentätt. Dessa skor är i stort sett uteslutande terränglöparskor med en grövre sula (inte grövre som i mer vridstyv utan mer "räfflad"). Nike har t.ex. en version av Pegasus som har gore-tex. Asics har en som heter Eagle Trail. De har även fler och det har de andra märkerna också. Det svåra kan vara att hitta en bra sådan som passar dig om utbudet är begränsat.

Sen ett förslag som du antagligen inte alls gillar, men som jag tycker är det absolut bästa. Ska du både gå och springa och då dessutom vid gång så är även utflykter och strapatser över stock och sten inräknat. Då är det två skor som gäller. Ett par löparskor (vanliga asfaltlöparskor) och ett par treaking-skor (eller rent av kängor beroende på terräng).

Fredriiik
2008-10-02, 10:05
Vad finns det löparskor med Gore-tex? Var inne på Nikes hemsida men det var en djungel med mest priser samt att jag inte hittade någon inne på Intersport.

Nike structure triax GTX, finns på stadium, men den är lite hårdare och vet inte om den skulle göra sig så bra att gå runt med hela dagarna.
ja skulle ta en walkingsko med gore-tex eller en shysstare trekking sko.

Poxeman
2008-10-02, 10:08
Först skall jag till Asien i en månad sen till NZ och troligtvis Australien också.
Jag är i NZ ungefär den 12 november. Hurså? : )

Bara nyfiken... Du kommer när vädret är som bäst!
Får man fråga vart i NZ du ska resa?

Sucker
2008-10-03, 04:14
Bara nyfiken... Du kommer när vädret är som bäst!
Får man fråga vart i NZ du ska resa?

Först till Auckland och stanna där i två månader sen blir det att dra sig igenom landet! : )

Sucker
2008-10-03, 04:24
Ja, det är skillnad på dämpning mellan walking- och löparsko. Främst att walkingskor oftast är mjukare eftersom det blir samma tyngd som när du springer. Med andra ord, en walkingsko har för mjuk dämpning för att springa med. Att gå med en löparsko tycker jag däremot inte är några problem. Egen erfarenhet säger mig dock att en löparsko som man använder till andra saker än att bara springa slits förvånansvärt fort, särskilt mesh-material

Löparskor förstörs inte av väta, men de vanliga är inte gjorda för att stå emot någon som helst väta. Det finns dock ett antal olika varianter som antingen har material som står emot viss väta alternativt gore-tex som ska vara vattentätt. Dessa skor är i stort sett uteslutande terränglöparskor med en grövre sula (inte grövre som i mer vridstyv utan mer "räfflad"). Nike har t.ex. en version av Pegasus som har gore-tex. Asics har en som heter Eagle Trail. De har även fler och det har de andra märkerna också. Det svåra kan vara att hitta en bra sådan som passar dig om utbudet är begränsat.

Sen ett förslag som du antagligen inte alls gillar, men som jag tycker är det absolut bästa. Ska du både gå och springa och då dessutom vid gång så är även utflykter och strapatser över stock och sten inräknat. Då är det två skor som gäller. Ett par löparskor (vanliga asfaltlöparskor) och ett par treaking-skor (eller rent av kängor beroende på terräng).

Skall lägga dessa märken på minnet men jag tror faktiskt att jag slår till på en löparsko som tål väta bra sen inhandla ett annat par väl nere i Asien om det behövs. Det är mer väl nere i Nya Zeeland gore-tex sko skulle komma mer till sin roll men det finns alltid att köpa där nere.

Nike Lunaracer eller Nike Zoom Victory känns som två heta alternativ. Har testat Lunaracer, den väger nästan ingenting och är riktigt skön att gå runt med men frågan är hur bra den tål lite väta...