handdator

Visa fullständig version : Kroppsbyggarschema för att testa vad jag klarar av?


The Swedish Oak
2008-09-30, 17:13
Tjenna!

Jag har tränat efter z_bumbis Tredagarsprogram i över ett år nu och känner att det går framåt, tycker träningen är lika rolig som när jag började. Samtidigt vill jag satsa seriösare och skapa ett nytt träningsupplägg, med mål att pusha min kropp och se vad jag själv går för.

Är 20 år, tränar tungt och har ett fysiskt krävande jobb.

Jag tänkte passa på att fråga lite frågor här som jag grubblat på.

Fråga 1:

I många "nybörjartrådar" skriver de lite mer erfarna medlemmarna att gener är en viktig del i hur stor man blir, att alla har olika förutsättningar ser jag som självklart. Men hur kan jag veta/lära mig hur bra min kropp reagerar på samma träning som folk inom professionell kroppsbyggning?

Fråga 2:
Kan det vara en bra idé att testa på ett väldigt krävande schema bara för att se om min kropp skulle trivas/växa bättre?

Fråga 3:
Om man skulle bli övertränad av det är det ju bara o dra ner på träningen tills man hittar en nivå som fungerar?


Har testat söka lite om detta men verkar svårt o hitta någon konkret information, men har ni en tråd med svar i så tar jag gärna emot.

kalajset
2008-09-30, 17:39
Fråga 1: Genom att pröva ett sådant schema, finna inga andra alternativ. Men, och detta är ett stort men, (som även går igen i dina andra frågor): Inom professionell kroppsbyggning förekommer det extremt mycket doping, ingen större hemlighet. De scheman som är framtagna för olympiadeltagare har ofta "mer av allt", (kanske framförallt mindre tid för kroppen att återhämta sig), än ett s.k regulärt schema. Risken är här stor att man, om inte modeordet "övträning" inträffar, iaf blir betydligt mer sliten, och gör mindre framsteg, än man skulle gjort med ett regulärt schema.

Fråga 2: Bra idé och bra idé, kort svar - nej, (se ovan), om det är ett schema anpassat för "Ronnie Cutler", men man kan ju testa mer krävande scheman utan att de behöver vara extrema, och vid ett sådant tillfälle, visst, det kan vara en bra idé.

Fråga 3: I princip ja, men först och främst ska man ha klart för sig att ordet överträning används lite hipp som happ, få är egentligen överens om vad själva definitionen av överträning är för något. Är man bara lite allmänt mer sliten, och resultaten uteblir, visst, då är det säkert inte särskilt svårt att ställa om. Om man däremot har åtdragit sig skador p ga just ordentlig överträning, är det självklart inte lika enkelt.


Kort och gott, testa gärna ett mer krävande schema om du har lust till det, men kompromissa inte med vila, någorlunda korrekta utföranden, eller kosten. Och framförallt, förvänta dig inga direkta förbättringar genom att endast kopiera t ex just olympiadeltagarnas scheman.

The Swedish Oak
2008-09-30, 17:46
Först och främst vill jag tacka för ett snabbt och omfattande svar.

Bra idé och bra idé, kort svar - nej, (se ovan), om det är ett schema anpassat för "Ronnie Cutler", men man kan ju testa mer krävande scheman utan att de behöver vara extrema, och vid ett sådant tillfälle, visst, det kan vara en bra idé.

Hehe, blir inga "Ronnie Cutler" scheman för min del, jag tänker mera på ett schema i klass med svenska Athletic fitness/CCB eliten som kanske inte inte använder fullt så mycket olagliga tillskott.

Någon som tävlar i AF/CBB som kan dela med sig av sitt träningsprogram så man kan testa det under en period?

pragmatist
2008-09-30, 17:57
Till saken hör ju att inte alla proffs tränar lika, och dessutom kan samma proffsbyggare ha följt olika träningsupplägg under olika delar av sin karriär. T.ex. är det inte ovanligt att en byggare följde ett visst schema fram till toppen och sedan gjorde en hel del ändringar. Så du får nog bli lite mer specifik när du talar om kroppsbyggarschema...

Att döma av de proffsbyggare som jag har sett på gym i mina dagar så skulle jag säga att de inte tränar så där särskilt mycket hårdare än många elitmotionärer. Det skulle inte vara så där enormt krävande att följa deras scheman.

The Swedish Oak
2008-09-30, 18:08
Så du får nog bli lite mer specifik när du talar om kroppsbyggarschema...

Sorry att jag är lite otydlig, men jag vet knappt själv vad jag menar.

Saken är den att jag vill inte att mitt schema begränsar hur snabbt jag ska utvecklas. jag vill ha ett schema (helst beprövat) som jag kan lita på och köra med i 3-4 år tills man själv kan skräddarsy dom efter sig själv.

Kanske ska PMa lite olika Koloprofiler o se hur deras scheman ser ut, sen testa några av dom?

Andreas Lelli
2008-09-30, 22:14
Jag förstår vad du menar men vi alla är väldigt olika, som alla redan skrivit. Det som funkar för någon behöver inte vara något som funkar lika bra för dig tyvärr, visst finns det vissa scheman som funkar helt okej för alla men vill man ha något riktigt bra så måste man ha sin egen kropp i åtanke.
Om det fanns ett schema som du talar om, alltså ett schema som skulle vara "optimalt", då skulle alla använda det och du skulle antagligen veta om det redan.

Tyvärr kan jag inte bistå med något annat än dessa spekulationer,
Det jag försöker säga är alltså att det krävs erfarenhet om träning och den egna kroppen och vad den reagerar bäst på annars krävs det erfarenhet utifrån i form av exempelvis en PT där dem kan hjälpa dig att nå dina mål på bästa sett.

Scratch89
2008-09-30, 23:02
Jag tror att det hårdaste schemat du kan klara av under en längre tid, utan diverse preparat eller supergener, är något slags hel- eller halvkroppsschema, med hyfsat hög frekvens. Helkroppsträning varannan dag, eller halvkroppspass 2-1-2 är jobbigt och rätt så krävande.

z_bumbi
2008-10-01, 08:24
1 Prova men jag skulle inte rekommendera det.

2 Jag skulle lägga till/förändra lite i taget istället för att få din träning att gå framåt istället för att hoppa in i ett avancerat/hårt/stor volym träningschema som är anpassat för någon som tränat i flera år.

3 Överträning finns i olika grader och former, att dra på sig en skada som kanske aldrig blir bra kan ha att göra med överträning och då räcker det ju tyvärr inte med att vila. En rejäl överträning där någon inte har lyssnat på kroppen och bara köttat på under lång tid kan också ta några år att gå över och personen är även efter den tiden ibland känsligare för träningsbelastningar. Så stor överträning är som tur var ovanligt (genom bara träning) och det är inte något de flesta tränande behöver oroa sig för om livet i övrigt inte innehåller massor av stress/ätstörningar etc.

Danny Devito
2008-10-01, 08:46
Klo på forumet har ju en journal. Kika in där så får du se hur en byggare tränar.

z_bumbi
2008-10-01, 09:56
Klo på forumet har ju en journal. Kika in där så får du se hur en byggare tränar.

Lägg sen till att Klo tränade på nautiilus det första året han tränade (om det inte var längre) och att han anser det vara en bra grund för den träning han bedriver. Han har alltså inte bara hoppat in på den volym han tränar på idag.

Sniggel
2008-10-01, 13:24
Har för mig att han tränat 16 år också.

The Swedish Oak
2008-10-01, 13:30
Fick mycket nyttig information och funderare på saker jag inte alls tagit med i mina beräkningar av denna tråden.

Förstår som sagt att man inte kan ta någons schema rakt av och få de ultimata, men man kanske kan få en inblick i hur ett schema ungefär kan se ut till någon som vill satsa lite hårdare (och tränat ett tag).

Vad jag fått ut av tråden och diverse PM är att en 5-dagars split verkar vara det vanligaste för de lite seriösare, men efter som jag som sagt bara kört i 1 år tänker jag utöka mitt schema till 4 dagars. Håller mig till övningarna jag kan (kanske lägger till någon) och flyttar runt lite på uppdelningen tills jag får ihop ett fungerande 4-dagars schema, hur låter det?

z_bumbi
2008-10-01, 15:49
Det låter som en bra plan. Det bör t o m finnas någon eller några trådar med fyrdagarsprogram om du letar lite.

Danny Devito
2008-10-01, 16:49
Lägg sen till att Klo tränade på nautiilus det första året han tränade (om det inte var längre) och att han anser det vara en bra grund för den träning han bedriver. Han har alltså inte bara hoppat in på den volym han tränar på idag.

Mm, klart att man inte kopierar hans schema efter ett års träning och tror att det bara är att tuta och köra. :)

Han tränar iaf hårt, av vad jag sett. :hbang: