handdator

Visa fullständig version : Relationer


priceless
2008-09-30, 14:24
Vad gör ni för speciella vardagssaker för eran partner? :)
Berätta gärna om ni är sambo eller så, vem som gör vad hemma och vad ni hittar på för att överraska och göra den andra lycklig :)


Jag är arbetslös, så jag gör det mesta hemma & enligt vissa skämmer bort min sambo ganska mycket. Städar, lagar mat, sköter inhandlingen, tar hand om gubbens matlåda och tvättar osv. Det kan man iof tycka ska vara mitt 'jobb' eftersom jag nu inte jobbar med annat, men jag gör det mest för att han ska slippa göra något när han kommer hem från jobbet osv.

Sen gillar jag att bara göra småsaker för honom, som att ha kaffe klart tills han kommer hem, serva han på soffan osv efter en arbetsdag. I fredags gick jag ner på stan för att köpa Ipren, hittade världens finaste tröja i ett torgstånd men valde istället att laga ett av min sambos halsband som varit trasigt ett tag och ge honom som en överraskningsspresent. Ibland är det roligare att ge någon annan något om man nu måste välja :)


Och så brukar jag såklart klia honom på ryggen varje kväll innan vi somnar ;)


Så vad gör ni för speciella småsaker för era kära? :D

priceless
2008-09-30, 14:33
kan även tillägga att det funkar minst lika bra att berätta vad någon gjort för mysigt för dig bara för att :D små som stora.

Handcuff
2008-09-30, 14:35
Små vardagssaker som du gör för din kille...ja det är bland det finaste som finns. Han ska vara mycket glad :)

priceless
2008-09-30, 14:38
Små vardagssaker som du gör för din kille...ja det är bland det finaste som finns. Han ska vara mycket glad :)


Han är snäll mot mig ibland också ;) haha.. Ibland :D



Men det är lustigt det här hur folk säger att man inte ska 'skämma bort' den man lever med. För då vänjer dom sig med det och då får man ha det så livet ut. Varför ska det behöva vara så? Är det inte själva meningen med att leva tillsammans med någon att man får varandra att må bra när världen utanför kanske är skit? Ska man behöva hålla på och piska och uppfostra varandra?

Nejnej, uppskatta och gör varandra glada istället :)

C.E.J.
2008-09-30, 14:40
Du skämmer bort honom rejält.

priceless
2008-09-30, 14:42
Du skämmer bort honom rejält.


Varför? :) Är jag inte bara snäll och älskar honom då? :P

Handcuff
2008-09-30, 14:42
Du skämmer bort honom rejält.

Kärlek heter det :)

EDIT: Förutsatt att det är ömsesidigt såklart. Annars blir man utnyttjad och förvandlas till en hushållerska.

dooh
2008-09-30, 14:43
Jag gör som dig. Är deltidsarbetslös och sköter all markservice. Skulle vilja ha det så alltid, men funkar inte riktigt ekonomiskt med bara en av som arbetande. Alltså kan jag inte vara hemmafru än.

Annars är jag noggrann med att säga hur mycket han betyder för mig varje dag. Fast jag vet inte hur mycket det har med att "göra" saker för någon.

Han brukar å andra sidan hjälpa mig lite i stallet när jag ska rida. För första gången i mitt liv kan jag se meningen med att ha pojkvännen med sig i stallet..;)

priceless
2008-09-30, 14:43
Det viktigaste för mig är att han känner sig trygg, mår bra och är lycklig.


Men nu har vi helt kommit bort från ämnet! Jag vill veta vad ni gör för de era och vad dom gör för er :D Kanske vi kan bolla lite tips ;)

priceless
2008-09-30, 14:44
Jag gör som dig. Är deltidsarbetslös och sköter all markservice. Skulle vilja ha det så alltid, men funkar inte riktigt ekonomiskt med bara en av som arbetande. Alltså kan jag inte vara hemmafru än.

Annars är jag noggrann med att säga hur mycket han betyder för mig varje dag. Fast jag vet inte hur mycket det har med att "göra" saker för någon.

Han brukar å andra sidan hjälpa mig lite i stallet när jag ska rida. För första gången i mitt liv kan jag se meningen med att ha pojkvännen med sig i stallet..;)



Snällt :) Jag är körkortslös så min brukar skjutsa mig & följa med lite varstans jag vill :P

C.E.J.
2008-09-30, 14:54
Kärlek heter det :)

EDIT: Förutsatt att det är ömsesidigt såklart. Annars blir man utnyttjad och förvandlas till en hushållerska.

Har faktiskt sett det många gånger, tjejer som lever sina liv för "sin kille" (*spy*), och det är sällan ömsesidig omtanke och what-not. Tvärtom verkar killarna som har såna tjejer vara rätt abusive mot dem (psykiskt), vet inte om det är nåt som fanns innan eller om man bara blir så när man "äger" sin tjej totalt sådär.

priceless
2008-09-30, 15:01
Har faktiskt sett det många gånger, tjejer som lever sina liv för "sin kille" (*spy*), och det är sällan ömsesidig omtanke och what-not. Tvärtom verkar killarna som har såna tjejer vara rätt abusive mot dem (psykiskt), vet inte om det är nåt som fanns innan eller om man bara blir så när man "äger" sin tjej totalt sådär.


Men eftersom han jobbar 11 timmar om dagen och jag bara går hemma, så borde jag väl städa och laga mat och tvätta osv? Vore det inte lite fult av mig att bara ligga hemma och slöa på soffan? :P

dooh
2008-09-30, 15:04
Snällt :) Jag är körkortslös så min brukar skjutsa mig & följa med lite varstans jag vill :P

same here...:D

Han är världens snällaste så om jag kan ha maten på bordet när han slutar jobba så känns det bara rättvist. Det är det jag kan tillföra.

priceless
2008-09-30, 15:06
same here...:D

Han är världens snällaste så om jag kan ha maten på bordet när han slutar jobba så känns det bara rättvist. Det är det jag kan tillföra.


Ja precis, skulle må ganska dåligt själv också av att bara slöa hela dagarna. Om man tänker att en själv skulle jobba hela dagarna med något skitjobb bara för att få saker att gå runt hur mycket man skulle uppskatta att komma hem till ett städat hem och få lite varm skön mat i sig innan nästa dag faller på.

På helgerna kan han få hjälpa till att laga mat ibland om det är något som ska stekas, han är för seg på att skala potatis men grym på att hacka lök :D
När han är ledig brukar han dessutom erbjuda sig att hjälpa mig ner med tvätten till tvättstugan, samt hjälpa mig hänga upp allting sen när det är klart.

priceless
2008-09-30, 15:06
Misslyckad tråd av mig :P

Lellan
2008-09-30, 15:08
Men eftersom han jobbar 11 timmar om dagen och jag bara går hemma, så borde jag väl städa och laga mat och tvätta osv? Vore det inte lite fult av mig att bara ligga hemma och slöa på soffan? :P

Är du aktivt arbetssökande så är det väl lite fult? ;) Nu vet jag ju inte hur det ligger till med det, så...

Ser inget fel i att göra det man mår bra av, och den andre och relationen mår bra av det. Däremot så är det ju bra om dina insatser uppskattas, men så är det vad jag har förstått. Och att det blir en jämnare fördelning när den som har mer tid så småningom får mindre. Så att det inte blir invanda förväntade mönster även när du börjar jobba lika mkt, utan något man gör för att man kan och vill - i ert fall låter det ju som bästa lösningen. Du mår ju säkerligen bättre av att pyssla om istället för att slöa på soffan, och ni gör det också. :)

Nu har jag en liten person hemma (är inte i ngn relation), så självklart pysslas det om men eftersom det är en växande individ som håller på att lära sig mönster så blir det väl mer att vi göra vardagliga - men även roliga - saker tillsammans. Inte så mkt ompyssling jag kan nämna i tråden mao.

Krisz
2008-09-30, 15:18
De där fina små vardagssakerna betyder mycket, som att laga nåt särskilt till middag eller köpa en liten present en vanlig tisdag.

Håller med de ovanstående som säger att det måste vara ömsesidigt. Nu får folk leva hur de vill och som de passar dem, men om jag var arbetslös och min sambo jobbade, tycker jag verkligen inte att jag skulle vara "hushållerska" för det. Städning o dyl får väl ändå delas upp 50/50, eftersom jobbsök tar massa tid.

Däremot kan man ju vara överens om att den som är hemma fixar allt om man tycker det passar. Personligen tycker jag det är väldigt osexigt med män som är vana att få allt serverat (börjar väl i hemmet med morsan och sedan får flickvännen "nöjet") och inte kan ta hand om sig själva dvs inte tvätta, städa eller laga mat.

C.E.J.
2008-09-30, 15:39
Men eftersom han jobbar 11 timmar om dagen och jag bara går hemma, så borde jag väl städa och laga mat och tvätta osv? Vore det inte lite fult av mig att bara ligga hemma och slöa på soffan? :P

Jag vet inte var jämvikten ligger, men det du beskrev i första inlägget lät som på tok för mycket. "Du éééééé min maaan"

shut teh face
2008-09-30, 15:42
Jag var hemmafru 07 aug till 08 aug. Under den tiden så utförde jag all tvättning, städning, diskning, matlagning och sambons matlådor. Hon brukade få massage varje kväll också.

Nu pluggar jag och har kvar typ alla (nästan) sysslor ändå, hehe. Hon jobbar på Ericsson 07-18 oftast, jag går varannan dag 09-15 så jag tkr det är helt okej att göra mer än henne.

Men det där med att skämma bort vet jag inte om det stämmer riktigt, sambon visar ju inte direkt några tendenser på att förvänta sig detta av mig jämt, utan hon visar uppskattning för det titt som tätt.

Hushållsarbetet tar kanske 1 timme per dag, så jag har ju ändå 5-6 timmar över när jag går i skolan, och 12 timmar när jag är ledig. Jag skulle inte vilja ligga hem och löka hela den tiden i alla fall. Kan man ju lika gärna städa lite.

Sen jag började plugga har jag förresten slutat med: matlådor och tvätt. Resten sköter jag fortfarande.

Handcuff
2008-09-30, 16:01
Jag gillar inte den här tråden. Jag blir avundsjuk :(

Pingu
2008-09-30, 16:02
Jag gillar inte den här tråden. Jag blir avundsjuk :(

Me 2

Robbin
2008-09-30, 16:07
Me 2

Me three.

Och så länge båda parter uppskattar och rår om varandra så det inte blir någon stor snedfördelning så är det väl bara ett väldigt fint sätt att visa att man tycker om varandra.

lectris
2008-09-30, 16:10
Nu bor inte jag tillsammans med min karl (än.. *cupid*) men vi delar samma arbetsplats. Om jag kommer tidigt så köper jag frukost till honom och vise versa, han brukar bjuda mig på lunch osv.

Han är nog mer påhittig än vad jag är, i helgen så hade han bokat två nätter på hotell tex så vi fick vara helt för oss själva. Massage fick han iaf av mig (b la) :D

Annars tränar vi alltid tillsammans efter jobbet och brukar hitta på små spontana saker att göra i vardagen, typ gå ut och äta på en mysig resturang eller sitta på någon skön uteservering till det egentligen är alldeles för sent (nåja inte så mycket nu på hösten/vintern men när det var lite varmare iaf..)

Bara att skicka små söta sms till varandra kan göra mycket :)

priceless
2008-09-30, 16:37
Nu bor inte jag tillsammans med min karl (än.. *cupid*) men vi delar samma arbetsplats. Om jag kommer tidigt så köper jag frukost till honom och vise versa, han brukar bjuda mig på lunch osv.

Han är nog mer påhittig än vad jag är, i helgen så hade han bokat två nätter på hotell tex så vi fick vara helt för oss själva. Massage fick han iaf av mig (b la) :D

Annars tränar vi alltid tillsammans efter jobbet och brukar hitta på små spontana saker att göra i vardagen, typ gå ut och äta på en mysig resturang eller sitta på någon skön uteservering till det egentligen är alldeles för sent (nåja inte så mycket nu på hösten/vintern men när det var lite varmare iaf..)

Bara att skicka små söta sms till varandra kan göra mycket :)


Nu blir jag avundsjuk, hotell skulle jag aldrig få :P haha.

mini
2008-09-30, 16:38
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.

Piranha
2008-09-30, 16:38
Okej, ni som väljer att inte arbeta och dedikerar er dagliga tid åt er hårt arbetande partner kan kanske fundera på ett par saker.




Din kredit. ingen bank kommer låna dig pengar om du inte har inkomst.

Om ni skall separera har du inte tillfört hemmet speciellt mycket i inköp, men det finns ju alltid sambolagen.

ATP, inarbetad pension ... glöm.


IMHO Du gör dig själv en björntjänst i detta, skaffa ett jobb

priceless
2008-09-30, 16:39
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.


Ja.. Jag tar faktiskt hand om det mesta. och uppskattar han inte det blir jag sur :P

shut teh face
2008-09-30, 16:40
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.
Jag reagerade också över det där med puss på pannan. Jag och tjejen har varit ihop snart 4 år och vi gosar och kysses flera timmar per dag. Men direkt till ditt inlägg: tjejerna? Jag är kille, som är tjejig? :(

mini
2008-09-30, 16:40
Ja.. Jag tar faktiskt hand om det mesta. och uppskattar han inte det blir jag sur :P

Hur får du uppskattning då? Och varför går du bara hemma och slöar?

Shajjn
2008-09-30, 16:41
Distansförhållande dödar spontanitet.

mini
2008-09-30, 16:43
Jag reagerade också över det där med puss på pannan. Jag och tjejen har varit ihop snart 4 år och vi gosar och kysses flera timmar per dag. Men direkt till ditt inlägg: tjejerna? Jag är kille, som är tjejig? :(

Nej, jag vet att du är ett undantag i det här. Jag vet inte om du framhållit det som små grejer som du gör för att glädja din tjej i vardagen (mer än massagen) utan för att det var det praktiska för er dåvarande (och nuvarande) situation.

Jax
2008-09-30, 16:44
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.
Jag pussar på pannan och sen lagar jag en trerättersmiddag med goda viner till.

Scratch89
2008-09-30, 16:44
[QUOTE=shut teh face;3231677]Jag var hemmafru 07 aug till 08 aug. Under den tiden så utförde jag all tvättning, städning, diskning, matlagning och sambons matlådor. Hon brukade få massage varje kväll också./QUOTE]

En hel dag? Det måste ha varit kämpigt. :D


Vi brukar göra olika saker. Jag brukar oftast städa och laga mat, hon brukar fixa hemma, då hon har en släng av designer i blodet. Det funkar väl egentligen helt ok, fast hon har fortfarande inte lärt sig att hennes mamma inte bor här, så det är mycket tillsägningar och liknande för att saker ska ske ibland.

shut teh face
2008-09-30, 16:44
Nej, jag vet att du är ett undantag i det här. Jag vet inte om du framhållit det som små grejer som du gör för att glädja din tjej i vardagen (mer än massagen) utan för att det var det praktiska för er dåvarande (och nuvarande) situation.
Hm jo det är sant, det är en praktisk lösning.
sry :cool:

shut teh face
2008-09-30, 16:45
[QUOTE=shut teh face;3231677]Jag var hemmafru 07 aug till 08 aug. Under den tiden så utförde jag all tvättning, städning, diskning, matlagning och sambons matlådor. Hon brukade få massage varje kväll också./QUOTE]

En hel dag? Det måste ha varit kämpigt. :D


Vi brukar göra olika saker. Jag brukar oftast städa och laga mat, hon brukar fixa hemma, då hon har en släng av designer i blodet. Det funkar väl egentligen helt ok, fast hon har fortfarande inte lärt sig att hennes mamma inte bor här, så det är mycket tillsägningar och liknande för att saker ska ske ibland.
Tramsråtta. ;-) Ett år menade jag.
kollade vad du trasslade till quoten ;)

priceless
2008-09-30, 16:45
För att alla negativa ska få rätt och bli lyckliga kan jag tillägga att jag stått och slavat med maten och tvättstugan samtidigt sen 13.30 och nu kom min sambo hem från jobbet och säger bara "kl 18.00 ska vi gymma".. och då tänker jag 'jag blev precis klar med maten.... som står där på bordet *peka* och jag är inte klar i tvättstugan än. jag är förkyld och trött. jag kanske vill sitta ner i 2 sekunder när jag är klar' ..

sen sätter jag mig här och surar.

shut teh face
2008-09-30, 16:47
För att alla negativa ska få rätt och bli lyckliga kan jag tillägga att jag stått och slavat med maten och tvättstugan samtidigt sen 13.30 och nu kom min sambo hem från jobbet och säger bara "kl 18.00 ska vi gymma".. och då tänker jag 'jag blev precis klar med maten.... som står där på bordet *peka* och jag är inte klar i tvättstugan än. jag är förkyld och trött. jag kanske vill sitta ner i 2 sekunder när jag är klar' ..

sen sätter jag mig här och surar.
Ja det är absolut en sak som du bör bli sur för. Han ska ju inte förvänta sig att du gör dessa saker hemma och sen komma hem och beodra dig att nu ska vi gymma etc. Säg till honom: du kan gå och gymma själv, jag har middag här som jag ska äta med sällskap av en vän, du får laga mat själv när du kommer hem.

C.E.J.
2008-09-30, 16:49
För att alla negativa ska få rätt och bli lyckliga kan jag tillägga att jag stått och slavat med maten och tvättstugan samtidigt sen 13.30 och nu kom min sambo hem från jobbet och säger bara "kl 18.00 ska vi gymma".. och då tänker jag 'jag blev precis klar med maten.... som står där på bordet *peka* och jag är inte klar i tvättstugan än. jag är förkyld och trött. jag kanske vill sitta ner i 2 sekunder när jag är klar' ..

sen sätter jag mig här och surar.

Abusive var ordet.


mini och Piranha, eggcellent posts.

lectris
2008-09-30, 16:50
Ja det är absolut en sak som du bör bli sur för. Han ska ju inte förvänta sig att du gör dessa saker hemma och sen komma hem och beodra dig att nu ska vi gymma etc. Säg till honom: du kan gå och gymma själv, jag har middag här som jag ska äta med sällskap av en vän, du får laga mat själv när du kommer hem.

you go girlfriend!! *wavin teh finger* :devil:

shut teh face
2008-09-30, 16:52
you go girlfriend!! *wavin teh finger* :devil:
Hmm jag anar ett visst tramseri från din sida, akta sej va ;)

Tricklev
2008-09-30, 16:54
Shutface är en manlig (nåja) version av Oprah.

You go girlfriend!

RandomC
2008-09-30, 16:56
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.

Samt jobbar heltid glömde vi visst? Jag ser inte problemet med att ha en sådan uppdelning i ett förhållande (förutom vid en eventuell separation som piranha nänmde). Jag skulle inte alls ha något emot att sköta hushåll m.m. om min tjej hade en lön som båda kunde leva på.

mini
2008-09-30, 17:05
Samt jobbar heltid glömde vi visst? Jag ser inte problemet med att ha en sådan uppdelning i ett förhållande (förutom vid en eventuell separation som piranha nänmde). Jag skulle inte alls ha något emot att sköta hushåll m.m. om min tjej hade en lön som båda kunde leva på.

För ens egen skull bör man ha en egen inkomst och en egen sysselsättning både av sociala och ekonomiska skäl. Om man nu bortser från det och förmodar att det är under en begränsad tid i livet så tror jag ändå att det kan innebära problem beroende på förväntningar och förväntade reaktioner.

Tar på mig generaliseringsmössan:
Flickorna tar sig an matlagning och tvätt inte bara som praktisk syssla utan som ömhetsbetygelse. Killen kommer hem och ser inte, tänker inte på det, är inte tillräckligt tacksam, bekräftar inte att hon varit Duktig Flicka. De handlar inte i samma valuta i det här fallet. Error.

priceless
2008-09-30, 17:10
För ens egen skull bör man ha en egen inkomst och en egen sysselsättning både av sociala och ekonomiska skäl. Om man nu bortser från det och förmodar att det är under en begränsad tid i livet så tror jag ändå att det kan innebära problem beroende på förväntningar och förväntade reaktioner.

Tar på mig generaliseringsmössan:
Flickorna tar sig an matlagning och tvätt inte bara som praktisk syssla utan som ömhetsbetygelse. Killen kommer hem och ser inte, tänker inte på det, är inte tillräckligt tacksam, bekräftar inte att hon varit Duktig Flicka. De handlar inte i samma valuta i det här fallet. Error.


Sant faktiskt.

mela
2008-09-30, 17:16
Jag är sambo och gör ibland saker som jag vet att min pojke uppskattar. Jag brukar tvätta/städa eftersom jag får det ordentligt gjort då. Men utöver det så kan jag laga mat som jag vet att han älskar, som saker med bacon i *spy* Eller klia honom i håret när vi kollar på film. Eller kolla på filmer som jag egentligen inte vill se för att han vill se dem. Sedan kan man ju göra annat som kanske inte ska skrivas här :D

priceless
2008-09-30, 17:19
Jag är sambo och gör ibland saker som jag vet att min pojke uppskattar. Jag brukar tvätta/städa eftersom jag får det ordentligt gjort då. Men utöver det så kan jag laga mat som jag vet att han älskar, som saker med bacon i *spy* Eller klia honom i håret när vi kollar på film. Eller kolla på filmer som jag egentligen inte vill se för att han vill se dem. Sedan kan man ju göra annat som kanske inte ska skrivas här :D


haha :) Om min sambo kunde tvätta skulle han gärna få göra det.. Maten gör jag dock helst gärna själv, då vet jag att det blir riktigt gjort och som jag vill ha det :P

mela
2008-09-30, 17:22
haha :) Om min sambo kunde tvätta skulle han gärna få göra det.. Maten gör jag dock helst gärna själv, då vet jag att det blir riktigt gjort och som jag vill ha det :P

Min sambo kan tvätta, men jag kan likaväl göra detsjälv. Han hjälper till att vika tvätten sedan.
Han är grym på att laga mat däremot. Dock blir jag hungrig innan honom så det är kört :D Är jag hemma 14:00 och käkat lunch 10:00 kan jaginte vänta till 18:00 med mat.

Mental
2008-09-30, 17:22
Hemmafru är inte vidare bra för pensionen heller.

Tricklev
2008-09-30, 17:24
haha :) Om min sambo kunde tvätta skulle han gärna få göra det.. Maten gör jag dock helst gärna själv, då vet jag att det blir riktigt gjort och som jag vill ha det :P

Lär han, en vuxen människa ska kunna tvätta utan att behöva mammas (i detta fallet din) hjälp.

shadowfire
2008-09-30, 17:30
Jag brukar iofs sköta marksysslorna eftersom jag av någon anledning alltid stöter på tjejer som har tummen mitt i handen som på sin höjd kan koka nudlar med tomatsås, men för att gå till topic så är det väl allt möjligt från att köpa sin partners favoritgodis och gömma i micron, till att skriva söta lappar, överraska med en utflykt eller en middag, överraska med o fara iväg till grannstaden o ta in på hotell/ha en weekendtrip etc... det är sådana saker som hör till överraska och göra någon lycklig. Kanske bara köpa hem massageolja och bjuda på en personlig SPA-kväll eller ngt skoj.

Tvätt/matlagning/disk/städning gör man inte för att göra någon lycklig. Det hör till basic living och är en syssla man hjälps åt och delar på. Den dagen man tvättar åt någon för att göra denne lycklig så är i mina ögon förhållandet rätt boring.

Granatgiraffen
2008-09-30, 17:40
Om sambon kunde tvätta?! Nice lurad. Hur svårt är det att tvätta? Trycka in kläder i en maskin och trycka på 2 knappar.

tntballe
2008-09-30, 17:49
För att alla negativa ska få rätt och bli lyckliga kan jag tillägga att jag stått och slavat med maten och tvättstugan samtidigt sen 13.30 och nu kom min sambo hem från jobbet och säger bara "kl 18.00 ska vi gymma".. och då tänker jag 'jag blev precis klar med maten.... som står där på bordet *peka* och jag är inte klar i tvättstugan än. jag är förkyld och trött. jag kanske vill sitta ner i 2 sekunder när jag är klar' ..

sen sätter jag mig här och surar.

Vad har du gjort mer än det som hör till det vanliga i hushållet? Och under så lång tid? Om du inte tvättat för hand o lagat mat för 1 vecka så tycker jag att din kille tolererar mycket av någon som bara slöar hemma.



Själv blir det inte så mycket mer speciellt än det som bör göras. Skulle väl vara när jag hämtar henne med bilen så att hon slipper ta bussen. kanske finns fler saker, men inget jag kan komma på nu.

Liten Men Fet
2008-09-30, 17:58
Jag har lite svårt att förstå det duktiga i att vara hemma och sköta marktjänsten och då bli försörjd av partnern, alla som är singlar klarar ju marktjänsten plus ett heltidsarbete.
Om jag jobbade 11 timmar varje dag för att få det att gå ihop ekonomiskt och hade en flickvän som var arbetslös så hade jag inte varit nöjd om hon skötte marktjänsten.
Jag hade varit nöjd om hon letade jobb svinhårt och gjorde hälften av marktjänsten så hon kunde börja jobba så jag fick vara ledig mer.

Hur fungerar det med det ekonomiska? Får man veckopeng som hemma-fru/man? Känns det inte jobbigt?
Jag förstår att man kan hamna i en situation där man blir hemma-man/fru ett tag men jag skulle aldrig känna mig nöjd med att en person skulle behöva försörja mig en längre period.

Tricklev
2008-09-30, 18:00
Sluta klanka ner på hemmafru-livstilen, det är min dröm, önskar jag kunde träffa en rik brud som försörjde mig.

shut teh face
2008-09-30, 18:03
Vissa väljer ju faktiskt att vara hemmafru, och vissa vill ju faktisk ha en hemmafru. Fast det kanske är mer aktuellt ifall det är barn inblandade.

Men visst blir det lite konstigt om man som jag var hemmafru när man var 19-år, men man får väl snarare se det som ett sabbatsår av något slag där man helt enkelt tog det lugnt ett år. Jag skulle inte i 30-års åldern vara hemmafru om det inte verkligen bestämts så och vi hade barn.

Till där uppe: om du syftade på min sambo med 11 timmar där uppe så handlar det inte om att hon fick jobba hårt för att få det att gå "ihop". Pengar är inte särskilt viktigt i vårt förhållande och hon tjänar tillräckligt om hon nu skulle jobba deltid, sedan finns det andra tillgångar av pengar hos oss båda som kunde nyttjats om vi var pengakåta. :)

Liten Men Fet
2008-09-30, 19:38
Vissa väljer ju faktiskt att vara hemmafru, och vissa vill ju faktisk ha en hemmafru. Fast det kanske är mer aktuellt ifall det är barn inblandade.

Men visst blir det lite konstigt om man som jag var hemmafru när man var 19-år, men man får väl snarare se det som ett sabbatsår av något slag där man helt enkelt tog det lugnt ett år. Jag skulle inte i 30-års åldern vara hemmafru om det inte verkligen bestämts så och vi hade barn.

Till där uppe: om du syftade på min sambo med 11 timmar där uppe så handlar det inte om att hon fick jobba hårt för att få det att gå "ihop". Pengar är inte särskilt viktigt i vårt förhållande och hon tjänar tillräckligt om hon nu skulle jobba deltid, sedan finns det andra tillgångar av pengar hos oss båda som kunde nyttjats om vi var pengakåta. :)

Det var inte dig jag syftade på med 11 timmar, det nån annan som skrev det. Har man varit på gränsen till att bli utbränd eller liknande förstår jag om man tar ett halvår av om dom ekonomiska förutsättningarna finns. Men att ta ett hemmafru år som ett uppehåll när man är 19 har jag svårt att förstå, man har ju precis varit halvledig hela sitt liv (jämfört med att jobba heltid).
Jag förstår om man vill resa, jobba och resa eller har råd att resa direkt eller liknande grejer men att bara gå hemma när man precis sluta grundskolan? Det är lite konstigt.

Men alla är vi olika och det som passar en del passar inte alla.

Liten Men Fet
2008-09-30, 19:40
Vissa väljer ju faktiskt att vara hemmafru, och vissa vill ju faktisk ha en hemmafru. Fast det kanske är mer aktuellt ifall det är barn inblandade.

Men visst blir det lite konstigt om man som jag var hemmafru när man var 19-år, men man får väl snarare se det som ett sabbatsår av något slag där man helt enkelt tog det lugnt ett år. Jag skulle inte i 30-års åldern vara hemmafru om det inte verkligen bestämts så och vi hade barn.

Till där uppe: om du syftade på min sambo med 11 timmar där uppe så handlar det inte om att hon fick jobba hårt för att få det att gå "ihop". Pengar är inte särskilt viktigt i vårt förhållande och hon tjänar tillräckligt om hon nu skulle jobba deltid, sedan finns det andra tillgångar av pengar hos oss båda som kunde nyttjats om vi var pengakåta. :)

Är du helt säker på att hon tycker likadant?

shut teh face
2008-09-30, 20:06
Det var inte dig jag syftade på med 11 timmar, det nån annan som skrev det. Har man varit på gränsen till att bli utbränd eller liknande förstår jag om man tar ett halvår av om dom ekonomiska förutsättningarna finns. Men att ta ett hemmafru år som ett uppehåll när man är 19 har jag svårt att förstå, man har ju precis varit halvledig hela sitt liv (jämfört med att jobba heltid).
Jag förstår om man vill resa, jobba och resa eller har råd att resa direkt eller liknande grejer men att bara gå hemma när man precis sluta grundskolan? Det är lite konstigt.

Men alla är vi olika och det som passar en del passar inte alla.
Det är ju många som tar ett sabbatsår mellan gymnasie - högskola/uni, med skillnaden där att de bor hemma med mamma istället för vara sambo som mig.

Det som passar mig passar nog inte gemene man på något sätt. Jag sitter hellre hemma och läser en god bok istället för att resa ut i solen. Sitter hellre och spelar poker med regn runtomkring mig än åker till New York och shopar. :-)

Och ja, hon har samma syn på pengar i detta avseende. Men självklart kan jag aldrig vara säker. Vad kan man vara säker på i såna fall? Hon kanske är en transa också.

priceless
2008-09-30, 22:05
erhm. för det första - det här har gått way out of hand. Det här var inte meningen att vara någon tråd där folk kan klanka ner på mig och mitt liv och mina val utan jag tyckte vi kunde komma samman och berätta vad vi gör för att förgylla våra käras vardag och kanske dela med oss av lite tips.

Vad jag gör och inte gör i mitt liv är det ingen som vet här förutom jag, förutom det jag berättade om att jag sköter det mesta hemma eftersom min sambo jobbar. Sen varför jag inte jobbar just nu eller om jag gör något annat överhuvudtaget är det ingen som har någon aning om.

Dessutom kan jag påpeka att infliken om hurvida man får 'veckopeng' av sin sambo om den ena är arbetslös och den andra jobbar tyckte jag för egen del var helt sjuk. Jag har mina egna pengar. Och jag är inte 19.



Är lika bra att ta bort den här tråden på en gång. Om någon annan vill diskutera arbetslösa människor och hur dom funkar i ett förhållande och i världen så kan denne starta en ny tråd där jag slipper vara ett självklart exempel på hur man INTE ska göra. För det var inte precis därför jag skapade den här tråden.


Tack och bock.

de_dave
2008-09-30, 23:30
För att anknyta till trådskaparens mening med tråden...

Jag säger till min sambo att jag älskar henne flera gånger varjedag.

Brukar köpa blommor på internet för att få dom hemleverade. Kostar lite mer, men hon blir så glatt överraskad :)

Kysser henne också alltid på kinden/munnen på morgonen om jag jobbar tidigt och hon ska sova längre. kanske inte bara för hennes del iofs, gillar det lika mycket själv.

Svänger förbi hennes jobb ibland om jag har möjlighet. Hon blir alltid lika paff och glad, så det gör jag så ofta jag kan. Är härligt att se henne i en arbetssituation, sen ser hon mig, blir helt paff, och ger mig en blick och leende jag skulle kunna döda för! :)

Sen har det hänt att jag överraskat henne med smycken (oväntat eller hur...) Behöver ju inte va dyra smycken, örhängen och sånt som hon gillar kostar inte många hundralappar men hon blir så glad.

Men det krävs ju inte alltid så mycket heller. Att maten är klar när hon kommer hem, lite fint dukat, och med hennes favoriträtt är också nåt jag försöker hitta på ibland.

Kan tillägga att hon är väldigt duktig ppå att visa uppskattning för allt sånt här också.

Deceiver85
2008-09-30, 23:36
Jag jobbar, LadyInsane pluggar, vi delar på hushållsarbetet...

Black Star Abyss
2008-09-30, 23:36
priceless: du verkar vara en toppentjej. hoppas din sambo är lika kärleksfull tillbaka bara. :)

de_dave
2008-09-30, 23:39
+1 på de två ovanstående kommentarerna :)

dooh
2008-10-01, 07:43
Ja va fan. Både priceless och jag har sagt att vi är arbetssökande. Och detta är det vi gör när vi ändå bara går hemma om dagarna. Där finns bara ett visst antal jobb att söka om dagen. Så det tar inte 8h!


Vissa känns alltid så jävla tjuriga när det kommer till gamla "könsroller". Hade det varit ekonomiskt hållbart hade det varit kanon om mammor/pappor kunnat vara hemma med sina barn under sin uppväxt. Att hjälpas åt på ett annat vis än bara karriär karriär och pulvermos till middag.

nej fram för att ta hand om varandra, på vilket sätt det än må vara. Jag är grym på att laga mat, ingen får ta det ifrån mig. Min sambo är grym på andra saker, då får han göra det.

priceless
2008-10-01, 09:25
För att anknyta till trådskaparens mening med tråden...

Jag säger till min sambo att jag älskar henne flera gånger varjedag.

Brukar köpa blommor på internet för att få dom hemleverade. Kostar lite mer, men hon blir så glatt överraskad :)

Kysser henne också alltid på kinden/munnen på morgonen om jag jobbar tidigt och hon ska sova längre. kanske inte bara för hennes del iofs, gillar det lika mycket själv.

Svänger förbi hennes jobb ibland om jag har möjlighet. Hon blir alltid lika paff och glad, så det gör jag så ofta jag kan. Är härligt att se henne i en arbetssituation, sen ser hon mig, blir helt paff, och ger mig en blick och leende jag skulle kunna döda för! :)

Sen har det hänt att jag överraskat henne med smycken (oväntat eller hur...) Behöver ju inte va dyra smycken, örhängen och sånt som hon gillar kostar inte många hundralappar men hon blir så glad.

Men det krävs ju inte alltid så mycket heller. Att maten är klar när hon kommer hem, lite fint dukat, och med hennes favoriträtt är också nåt jag försöker hitta på ibland.

Kan tillägga att hon är väldigt duktig ppå att visa uppskattning för allt sånt här också.

Va underbart :) Hon måste vara en lycklig flicka. Absolut, saker behöver inte kosta mycket pengar för att betyda mycket.


priceless: du verkar vara en toppentjej. hoppas din sambo är lika kärleksfull tillbaka bara. :)

Tack så mycket :)

LadyInsane
2008-10-01, 10:47
Jag jobbar, LadyInsane pluggar, vi delar på hushållsarbetet...

det lät ju sjukt romantiskt...well thanks babe

z_bumbi
2008-10-01, 11:02
Jag gillar inte den här tråden. Jag blir avundsjuk :(

Så kul att städa, laga mat osv är det inte.

Muskelbyggaren
2008-10-01, 11:04
Jag kan inte hjälpa att jag tycker att den här tråden är lite knepig. Tjejerna tar hand om disk, städ, tvätt, mat, killarna pussar dem på pannan.
Kom igen, de jobbar ju faktiskt också.

Artikel med mycket matnyttiga tips (http://jujubesrus.com/fun_stuff/1955_housewife.gif)

Ex nihilo
2008-10-01, 11:19
Edit: Äh vafan, varför så tankefrön i onödan.

mini
2008-10-01, 12:26
Edit: Äh vafan, varför så tankefrön i onödan.

Jo, gör det. Jag har tråkigt på jobbet.

mela
2008-10-01, 12:35
Jag säger till min sambo att jag älskar henne flera gånger varjedag.


Vill man verkligen höra det flera gånger varje dag? De orden tappar helt sin betydelse då.

Musselbank
2008-10-01, 12:39
Vill man verkligen höra det flera gånger varje dag? De orden tappar helt sin betydelse då.

Jag har redan sagt det en gång, jag berättar om jag ändrar mig ;-)

C.E.J.
2008-10-01, 12:44
+1 på de två ovanstående kommentarerna :)

Du konfirmerar alltså att Deceiver jobbar och LadyInsane pluggar? Bra skit, jag trodde först inte på det :D

de_dave
2008-10-01, 14:11
Vill man verkligen höra det flera gånger varje dag? De orden tappar helt sin betydelse då.

Det tycker verkligen inte jag. Säger det ju inte "bara för att", utan lite oväntat eller när jag bara känner extra mycket för henne just då :)

Men det kanske inte passar dig, hon verkar gilla det iaf. Alla är vi olika :)

de_dave
2008-10-01, 14:12
Du konfirmerar alltså att Deceiver jobbar och LadyInsane pluggar? Bra skit, jag trodde först inte på det :D

Haha precis :P

Nej menade mer den andra delen av påståendet, dvs att de delar på hushållsarbetet. Var lite trött när jag skrev tidigare...:)

Jompan
2008-10-01, 20:07
Tycker det på nått sätt var lättare att komma på vad min kille gör för mysiga saker för mig än vad jag gör för honom. Karln min gillar att spela spel, så jag spelar med honom (Gillar själv spela spel ska tilläggas, dock kanske inte lika mycket och ofta som karln). Lyckades få en epic yxa en gång, den fick han av mig. Haha lite fånig sak kanske att se som en sak som man gör för sin partner, glad blev han i alla fall. :D

Han gillar när jag sminkar mig och fixar till mig och bär högklackat. Högklackat har jag dock problem med, så det ser jag själv som något fint jag gör för honom det gånger jag gör det, då det inte tillhör en sak som jag gör för min egen skull. Sminkar gör jag nog mest för hans skull med, trots att vi kanske bara ska vara hemma hela dagen.

Det jag uppskattar mest hos min karl som han gör för mig är att han är så förstående och alltid frågar hur ens dag varit, hur man mår. Han har aldrig problem med att prata känslor, vilket fått mig att öppna upp mig mer för honom än vad jag nog gjort med någon annan tidigare. Sen det här som många andra skrivit om en puss på pannan. Vet inte vad det är med det, men det är verkligen något som får mig att känna mig älskad. Det är nått magiskt med det på nått vis. Säger så mycket mer än en puss på munnen. *cupid*

Tricklev
2008-10-01, 20:24
Tycker det på nått sätt var lättare att komma på vad min kille gör för mysiga saker för mig än vad jag gör för honom. Karln min gillar att spela spel, så jag spelar med honom (Gillar själv spela spel ska tilläggas, dock kanske inte lika mycket och ofta som karln). Lyckades få en epic yxa en gång, den fick han av mig.


:hbang:

ManuelIT
2008-10-01, 20:36
Lyckades få en epic yxa en gång, den fick han av mig.


Kärlek *cupid* *cupid*

Bärs
2008-10-01, 21:28
Vad gör ni för speciella vardagssaker för eran partner? :)
Berätta gärna [...] vad ni hittar på för att överraska och göra den andra lycklig :)

Jag brukar överraska (även mig själv) genom att lyckas inleda varenda dag med en lång monolog om vad jag tycker om feminister, pacifister, IPCC, ryssar, Israelfiender, vapenmotståndare, liberalteologer, Bush-kritiker m.m över morgonkaffet.

Jompan
2008-10-01, 21:56
:hbang:

Kärlek *cupid* *cupid*

Haha, snacka om förvåning dock när han dagen efter att han fått tvåhandsyxan upptäckte StormStrike som krävde två enhandsyxor.

Han använde aldrig den yxan igen. :laugh:

stridis
2008-10-02, 06:52
Jag brukar överraska (även mig själv) genom att lyckas inleda varenda dag med en lång monolog om vad jag tycker om feminister, pacifister, IPCC, ryssar, Israelfiender, vapenmotståndare, liberalteologer, Bush-kritiker m.m över morgonkaffet.

Hon måtte ha tålamod.