handdator

Visa fullständig version : Latmask AB´s Journal - En resa mot formen!


sfärisk
2008-09-30, 13:54
Hej Hopp!

Ska detta hjälpa en att hålla igång? Ja man får hoppas på det. :thumbup: Tankar och tips tas emot med glädje, måste ju finnas nån mer som har/haft samma utångsläge?

Jag:
Född: Oktober -80
Längd: 180cm, har tydligen krympt..
Vikt: 83kg

Träningsbakgrund:
Har ej tränat på flera år (läs över 3 till antalet)
Började lite smått i v33 att boxa lite på egen hand på en säck 3ggr i veckan och höll på tills v36 då jag tog mig runt sthlmhalvmarathon. (en julklapp, tack så mycket! Tid:1.54.19) Tanken är att det skall bli en repris nästa år. Har fortsatt i den takten, med boxning och nu även lite löpning, dock har jag problem i en höft så ska undersöka det, antagligen så är det en stelhet utanför alla normala ramar just i nån liten sketen muskel som ställer till det, eller en defekt av annat slag. Har tränat i omgångar sedan gymnasiet, korta perioder på halvår ungefär. Lite kampsport, och två omgångar gym.
30 närmar sig (kanske är det en tidig 30års kris), magen kommer mer och mer, kondis som en flodhäst. Så alltså, det är dags! på riktigt...

Tanke:
Löpning, simning, spöa boxnings säck och i viss mån även lite styrka, om man får hjälp med att hitta på ett bra nybörjar schema. Ska inte ha något stenhårt schema just nu i början, utan mer köra iaf 3ggr i veckan någon form av träning. Om jag lägger in något kort, ja kanske. känns ju mest pinsamt, man kul säkert att titta på sen om det blir nån skillnad.

Så, Lets Go! *flex* :whipped:

sfärisk
2008-10-01, 09:04
Sådär ja, gårdagens träning uteblev. Blev för sent innan jag kom hem.
Tanken var lite löpning.
Då blir det gymmet på jobbet idag istället och hoppas på folktomt. Då blir det boxning. :) Kör med pulsklocka: Maxpuls 201. (under upploppet på sthlmhalvmarathon) snittpuls på loppet var 186 om jag inte minns fel..
Ska testa att simma nästa vecka för att se vilken puls jag kan ligga på då. Hoppas det blir bra!

Vill gärna ha tips på hur man delar upp kroppen lite stort om man ska träna styrka 3ggr i veckan?

Poxeman
2008-10-01, 09:12
Kul med en journal som blandar lite olika träning!
Bra resultat på halvmaran, det verkar som en bra tid att slå för nästa år...

Angående uppdelning så tycker jag att du ska kolla in dessa Nybörjarprogram: (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) det är en vettig start!
I Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) finns länkar där du kan se hur alla olika övningar går till.

Lycka till och kör hårt!

sfärisk
2008-10-01, 11:53
Kul med en journal som blandar lite olika träning!
Bra resultat på halvmaran, det verkar som en bra tid att slå för nästa år...

Angående uppdelning så tycker jag att du ska kolla in dessa Nybörjarprogram: (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) det är en vettig start!
I Övningsbanken (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071) finns länkar där du kan se hur alla olika övningar går till.

Lycka till och kör hårt!

Tack för svaret och tips!
Ja tiden är ju helt oki för att aldrig ha sprungit den streckan nån gång. Längst 14km innan, var 5-6år sen.

Tack för länkarna, jag börjar inse att gymmet på jobbet är nog lite för okomplett för att köra alla dessa övningar. Får medans jag startar upp träningen i början köra på det som finns. Ska ner och anteckna senare och kolla vilka maskiner som finns. Det finns även fria vikter.

sfärisk
2008-10-01, 12:00
Målet är att må bra och inte bli trött av vardagsgrejer. Flåsa som en brunstig älg när man stressar iväg efter bussen, eller att inte kunna hjälpa en kompis att tex flytta utan att ha träningsvärk i 4 dagar efteråt. (egen erfarenhet) Sen att må bra och bli lite piggare, samt ha en sysselsättning.

Sen om jag tycker att nån av de träningsformer antingen kondition elelr styrka är speciellt skoj så kan man ju sats alite mer på nått av dom. Men min tanke är allround.

sfärisk
2008-10-01, 13:09
Vikt innan lunchen och innan träning: 82kg

Hur gör man ett styrkestats test? Bänk, marklyft och knäböj? x1 eller x3?

Skulle vara skoj att ha något att gå på innan man har kommit igång så att man kan se sen vart man började.

Chins och dips är väll även det nått jag ska testa max på. Kommer jag över 5? :Virro

Annat tips på bra "status check test" ;)

Lars Brinkhoff
2008-10-01, 16:02
Lycka till! (Framförallt med löpträningen.)

sfärisk
2008-10-06, 13:26
Sådär ja.
Helgen avklarad. Jobb och inte en minut av träning. Om tid finnes så blir det direkt efter jobbet idag. Trött