handdator

Visa fullständig version : Varför ska man sova mycket när man tränar?


henk4n
2008-09-30, 13:01
Som rubriken lyder, varför ska man sova mycket när man tränar?
Jag tränar 4 gånger i veckan o brukar sitta uppe till kl 01:00 o gå upp vid 7 varje morgon. Skulle jag få bättre resultat eller orka mer om jag skulle sova mer eller?

shut teh face
2008-09-30, 13:02
Sömn är mycket viktigt i alla avseenden.

King Grub
2008-09-30, 13:34
Det handlar inte om att sova länge, utan om att sova kvalitativt och tillräckligt länge för det individuella sömnbehovet.

Nithian
2008-09-30, 13:44
For det e skont.

bertbert
2008-09-30, 14:18
Sömn krävs för att återhämta sig mellan passen. Jag behöver 7-8 timmar för känna mig fräsch i kroppen och ha "tryck" när jag återvänder till klubben. Tummar jag på sömnen straffar det sig direkt.

Slartibartfast
2008-09-30, 15:56
Sömn verkar vara ganska skitsamma för min träning.

Scratch89
2008-09-30, 15:58
Sömn verkar vara ganska skitsamma för min träning.

+1. Fast sover jag för länge, typ 9-10 timmar, så känner jag mig seg, men det gör jag oavsett om jag tränar eller ej.

Mats J
2008-09-30, 17:38
Sömn verkar vara ganska skitsamma för min träning.

+1

Visa perioder sover jag helt jäkla uselt, och vissa perioder bättre. Har aldrig märkt någon skillnad hur träningen går oavsätt om jag sovigt bättre eller sämre.

Yankeee
2008-09-30, 17:39
Att påstå att sömnen varken gör från eller till säger mer om ens träning än om sömnens påverkan på träningen.

Mats J
2008-09-30, 17:41
Att påstå att sömnen varken gör från eller till säger mer om ens träning än om sömnens påverkan på träningen.

Ha ha troligen :smash:

stevebc
2008-09-30, 17:41
Hur vet man vad kvalitativ sömn är då? Blir jag inte väckt av någonting sover jag i genomsnitt 10 timmar per natt. Det är oerhört mycket. Är det så att några timmar av dessa är onödiga och att det bara är mörkret/frånvaron av oljud osv som gör att jag inte vaknar eller är det verkligen så att min kropp begär 10h varje natt och därmed låter mig sova så länge?

Yankeee
2008-09-30, 17:43
Ha ha troligen :smash:

Förklara gärna hur du tänker.

Mats J
2008-09-30, 17:51
Förklara gärna hur du tänker.

Ok.

Av ditt utlåtande fick jag intryck av att du menade. "Man tränar som en lallare om man påstår att sömnen ej har betydelse".

Det jag menade var att jag körde som en jävla galning förut, kan inte påstå att jag tränade "optimalt" enligt de teorier som gäller här på kollot för tillfället. 10-15 set/muskelgrupp och till minst failur, oftast några foreced reps på det, i varje set varje pass.

Märkte ingen skillnad på ökningar om jag sov bra en period (7-8 h/natt) eller uselt (1-4 h/natt).

Yankeee
2008-09-30, 17:53
Ok.

Av ditt utlåtande fick jag intryck av att du menade. "Man tränar som en lallare om man påstår att sömnen ej har betydelse".

Det jag menade var att jag körde som en jävla galning förut, kan inte påstå att jag tränade "optimalt" enligt de teorier som gäller här på kollot för tillfället. 10-15 set/muskelgrupp och till minst failur, oftast några foreced reps på det, i varje set varje pass.

Märkte ingen skillnad på ökningar om jag sov bra (7-8 h/natt) eller uselt (1-4 h/natt).

Fast vad du upplever och hur det verkligen förhåller sig behöver ju inte vara det samma.

Att en natt med kass eller utan sömn i princip inte spelar någon roll har Grub postat en studie om. Om man däremot får undermålig sömn under en längre tid kommer det naturligtvis att påverka träningen negativt.

stevebc
2008-09-30, 17:55
Ok.

Av ditt utlåtande fick jag intryck av att du menade. "Man tränar som en lallare om man påstår att sömnen ej har betydelse".

Det jag menade var att jag körde som en jävla galning förut, kan inte påstå att jag tränade "optimalt" enligt de teorier som gäller här på kollot för tillfället. 10-15 set/muskelgrupp och till minst failur, oftast några foreced reps på det, i varje set varje pass.

Märkte ingen skillnad på ökningar om jag sov bra en period (7-8 h/natt) eller uselt (1-4 h/natt).Låt mig gissa. Byggarsplit med kontaktövningar?

Scratch89
2008-09-30, 18:05
Att påstå att sömnen varken gör från eller till säger mer om ens träning än om sömnens påverkan på träningen.

Förklara gärna hur du tänker.

Yankeee
2008-09-30, 18:06
Förklara gärna hur du tänker.

Det står i mitt förra inlägg.

Scratch89
2008-09-30, 18:10
Det står i mitt förra inlägg.

Ah, jag var för snabb med att quota.

Det var väl enstaka nätters sömn vi pratade om? Om inte, så har jag missuppfattat tråden. Att undermålig sömn under en längre period påverkar träningen är väldigt sannolikt, men då har nog andra delar av ens vardag också blivit drabbat.

Yankeee
2008-09-30, 18:12
Ah, jag var för snabb med att quota.

Det var väl enstaka nätters sömn vi pratade om? Om inte, så har jag missuppfattat tråden. Att undermålig sömn under en längre period påverkar träningen är väldigt sannolikt, men då har nog andra delar av ens vardag också blivit drabbat.

Slarti skrev ju "Sömn verkar vara ganska skitsamma för min träning.".

Därav mitt inlägg.

Chrillee
2008-09-30, 18:27
Klart det har roll, fast tror man kan sova mindre beroende på olika faktorer. Hur fysiskt ens arbete är mm.

Fick 3h i natt, upp halv fem och sen till gymmet, gick sådär, fast ibland med 8h sömn går det sådär i alla fall.

Clarkolofsson
2008-09-30, 18:56
Kan ni någonsin vakna "utvilade"? Varje gång jag vaknar, oberoende om jag sovit 3 eller 12h så är jag dödstrött och vill dö/fortsätta sova. Ca 5 min efter brukar det släppa och jag känner mig rätt ok. Men är allmänt lite småseg under dag och kan lätt ta en powernapp om tillfälle ges.

Sen runt 21-22 blir jag riktigt pigg och har snarare svårt att somna..

Vad är fel ?:D

Scratch89
2008-09-30, 19:23
Vad är fel ?:D

Att du varierar sömntiderna mellan 3 och 12 timmar.

Clarkolofsson
2008-09-30, 19:27
Att du varierar sömntiderna mellan 3 och 12 timmar.

Det var bara en exempel. Sover nästan uteslutande 7-10h.

Los
2008-09-30, 19:35
Kan ni någonsin vakna "utvilade"? Varje gång jag vaknar, oberoende om jag sovit 3 eller 12h så är jag dödstrött och vill dö/fortsätta sova. Ca 5 min efter brukar det släppa och jag känner mig rätt ok. Men är allmänt lite småseg under dag och kan lätt ta en powernapp om tillfälle ges.

Sen runt 21-22 blir jag riktigt pigg och har snarare svårt att somna..
+392993099

Har exakt samma problem (och har alltid haft det), kan inte komma ihåg att jag vaknat pigg någonsin (förutom på födelsedagsmorgonen när man var liten..). Har regelbunda sovvanor och sover 7-8h i princip jämnt.

Är djupt avundsjuk på folk som kan vakna pigga och är trötta vid sänggående..

Slartibartfast
2008-09-30, 19:44
Förklara gärna hur du tänker.

Att det är mera Hardcore att träna så hårt att dålig sömn gör att man inte går framåt?

Jag har sovit pissigt det senaste halvåret och min träning får precis lika bra/dåligt för det. Borde jag kanske börja träna mera HC så att jag går bakåt istället?

Scratch89
2008-09-30, 19:49
Att det är mera Hardcore att träna så hårt att dålig sömn gör att man inte går framåt?

Jag har sovit pissigt det senaste halvåret och min träning får precis lika bra/dåligt för det. Borde jag kanske börja träna mera HC så att jag går bakåt istället?

Jag älskar dig. :D

747
2008-09-30, 22:51
Har aldrig någonsin vaknat utvilad och är aldrig trött på kvällen, mornarna är ett helvete. Livet är underbart.

Klenis
2008-09-30, 22:55
när man vaknar upp och inser att man försovit sig, då blir man pigg som bara fan! :)

skivan
2008-09-30, 23:19
Sömnen påverkar väl tillväxten och inte prestationen.

Elfsberg
2008-09-30, 23:34
För styrketräning verkar det vara hugget som stucket, men efter varje tufft sparringpass ligger jag gärna däckad 10 till 12 timmar.

stevebc
2008-10-01, 11:14
Sömnen påverkar väl tillväxten och inte prestationen.Självklart påverkar det prestationen också. Testa låta bli att sova i en vecka och se hur du presterar då :)

Commando1980
2008-10-01, 15:50
Som rubriken lyder, varför ska man sova mycket när man tränar?
Jag tränar 4 gånger i veckan o brukar sitta uppe till kl 01:00 o gå upp vid 7 varje morgon. Skulle jag få bättre resultat eller orka mer om jag skulle sova mer eller?

känner du dig utvilad när du vaknar?

747
2008-10-01, 18:59
Är det normalt att känna sig utvilad när man vaknar?

pejo
2008-10-01, 20:11
För att ha större chans att motstå infektioner. Att vara sjuk gynnar inte direkt träningsresultaten.

petersson
2008-10-01, 20:45
jag har riktigt svårt att koncentrera mig och göra fina lyft när jag inte sovit ordentligt på natten

Mantus
2008-10-01, 21:57
Visst styrketräningen går väl inte så värst bra efter en period med dålig sömn men det värsta är att hjärnan inte heller hänger med särskilt bra efter en eller flera nätter med (för mig) för lite sömn. Om man vill prestera någorlunda bra både i gymmet och i normala livet kan det vara en god idé att sova tillräckligt.

creperiet
2008-10-02, 09:29
Sverker Nilsson skrev i någon tidning jag fick hem i brevlådan att vid resor för tävlingar österut, är det koordinationen som tar mest stryk, p g a av sömnstörningen. Det stämmer rätt bra tycker jag, även om störningen inte beror på tidszonsförflyttningar. Styrkemässigt kan man ju till och med vända trötthetsirritationen till något positivt, men att lära in nya komplicerade rörelsemönster efter 3h sleep - no, no.

henk4n
2008-10-02, 10:32
asså, jag känner mig aldrig utvilad när jag vaknar :P Men det är alltid samma känsla, även om jag har sovit 10h eller 7h. Blir alltid bättre efter en timma. Det jag hade lite funderingar kring är: att om jag sover mer så presterar jag bättre med vikterna på gymmet?

hangatyr
2008-10-02, 11:59
jag tycker att sömnen har betydelse när det gäller att återhämta sig från alla småskador; blåmärken, ömma leder, småsträckningar, etc man åker på hela tiden.

Hank
2008-10-02, 12:22
asså, jag känner mig aldrig utvilad när jag vaknar :P Men det är alltid samma känsla, även om jag har sovit 10h eller 7h. Blir alltid bättre efter en timma. Det jag hade lite funderingar kring är: att om jag sover mer så presterar jag bättre med vikterna på gymmet?

För mig är det i alla fall så att ju mer eller längre jag sover destu bättre kommer jag prestera på dagens pass.

Mats J
2008-10-02, 12:40
Låt mig gissa. Byggarsplit med kontaktövningar?

Split - JA, kontaktövningar - NEJ.

Ett typiskt pass:

Bänk: 4-6 set * 1-6 rep - varje set togs till minst failur, oftas längre.
Lut.bänk: 3-4 set * 3-6 rep - varje set togs till minst failur.
Dips: 3-4 set * 3-6 rep - varje set togs till failur - sedan negativa till jag inte orkade hålla mer.

Mage: 5 set med 70 kg vikt ca 4-12 rep.

Det där med sömnen är väldigt individuellt, har kompisar som knappt orkar jobba för att det "endast" har sovigt 5 timmar en natt. När jag var småbarns förälder snittade jag kanske på 3-6 timmar/natt och det var ingen djupsömn heller. Trots det gick träningen bra och även jobbet funkade trots att jag har ett väldigt mentalt krävande jobb.

Endura
2008-10-02, 13:20
Trots det gick träningen bra och även jobbet funkade trots att jag har ett väldigt mentalt krävande jobb.

Men bara för träningen "går bra" behöver det i sin tur inte betyda att det i längden ger det resultat som det annars kunde gett med mer (både tids- och kvalitetsmässigt) sömn.

LongTon
2008-10-02, 16:40
Tycker nästan alla har missförstått tråden, alla snackar om sina vanor. Han/hon frågar varför det är viktigt att få sömn, inte hur länge ni andra sover.

Scratch89
2008-10-02, 16:51
Tycker nästan alla har missförstått tråden, alla snackar om sina vanor. Han/hon frågar varför det är viktigt att få sömn, inte hur länge ni andra sover.

Tråden kunde egentligen låsas efter King Grubs inlägg, men vad gör det om diskussionen fortsätter?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3231430&postcount=3