handdator

Visa fullständig version : Bryta anorektiska vanor

Zhang
2008-09-30, 11:23
Hej, sitter på ett litet problem som jag försökt få bukt med men för tillfället går det utför. Min flickvän har under en tidsperiod förlorat en stor övervikt på cirka 40kg.

Men vad som började som en dans på rosor har övergått till en mardröm. Precis som många som förlorar mycket vikt har hon svårt att acceptera sitt nya utseende och vill inte äta för att hon känner sig fet och det har t o m varit så att hon fått skälvningar av att äta ibland. Hon har ingen aptit på morgnarna och det kan ibland gå en hel dag och det enda hon ätit är en burk yoghurt. Igår i affären var det på gränsen då hon nästan svimmade. Jag har försökt laga till saker som hon gillar och försöker variera recepten så mycket som det går men det blir inte bättre.. Jag har börjat få slut på ideér och vet inte längre hur jag ska handskas med problemet och ställer nu frågan till er. Finns det några knep / tricks för att få upp aptiten igen? Och finns det någon annan som varit i samma situation och hur kom ni ur det?

Tacksam för all hjälp och svar!

Tolkia
2008-09-30, 11:26
Sök hjälp. Jag vet inte hur gamla ni är, men ungdomsmottagningen kan vara ett första steg, de tar in folk <25 har jag för mig. Annars kurator, läkare (för vidare remittering), psykolog, ätstörningsenhet. Det här är SVÅRT att fixa på egen hand.

z_bumbi
2008-09-30, 11:27
Sök proffshjälp, du kan självklart stötta etc men resten är inget man gör på egen hand.

Fredrik_S
2008-09-30, 12:05
Det kan ta flera år om man försöker komma över en sån här sak på egen hand och det kanske aldrig löser sig utan hjälp.
Man måste träffa proffessionella som är vana att hanskas med dessa vanliga problem.