handdator

Visa fullständig version : Kroppen vägrar svara...


pixi
2008-09-30, 01:07
Väger idag 107kg, tränat styrketräning tungt 4ggr/vecka och förbränningstränar (promenad 6.5km/h) i 30 minuter efter träning och 60 minuter varje kväll.

En normal dag ser ut så här:

Frukost: Havregrynsgröt + sockerfri sylt/äppelmos + proteindrink
Mellanmål: banan
Lunch: 1 paket nudlar + 2 grova mackor med makrillfilé
Mellanmål: banan + proteinshake
Kvällsmat: Äggröra + grovt bröd

Nu är det så att jag har hållt på med detta i 2 månader och inte gått varken upp eller ner i vikt på vågen ett enda gram, utan står kvar på samma ställe, provad att "boosta" lite med längre, snabbare promenader, men ingen skillnad.

Någon som har ideér, tips?

Anonym112
2008-09-30, 01:43
Händer det inget med vikten så måste du antingen dra ner på maten, eller röra dig mer (men i ditt fall så verkar du redan röra på dig mycket, keep it up!) -- skulle rekommendera i ditt fall att skippa mackorna, bananerna och nudlarna. Ät istället enbart kolhydrater på morgonen (som du gör nu, gröten), och efter dina styrkepass.

Följer du det, och håller samma träning/motion, så kan jag lova att vikten kommer börja röra sig neråt.

Lycka till :thumbup:

Endumen
2008-09-30, 02:25
Det kan ju vara så att du lägger på dig muskler och samtidigt går ner i fettvikt så att vikten förblir densamma. Har du gjort några kroppsmätningar? Varför käkar du proteindrink direkt på morgonen? En frukost med bland annat havregrynsgröt är väl mer än nog? Ta den istället efter träning.
Till lunch skulle jag rekomendera något mer matigt än nudlar och mackor. Testa att variera dig lite. Kycklingfilé brukar fungera ypperligt =D.

Ett annat tips är att kolla runt lite på olika trådar och läsa lite i träningsjournaler. Där lovar jag dig att du kommer få massor med tips!

Lycka till!

creperiet
2008-09-30, 10:01
Ser ingen nackdel med proteindrink på morgonen. Om du inte menar gainer när du säger proteindrink?

Vad du får se över annars är ju din övriga aktivitetsnivå. Lever du framför TV'n eller är du byggnadsarbetare?

Portionsstorlekarna ska ju också stå i rätt proportion till vad du gör av med (d v s ge lite mindre energi än du gör av med om du vill gå ner). Äggröra kan ju göras på 2 ägg, likaväl som 10 ägg. Matens sammansättning som sådan tycker jag är bra, om än lite klent på grönsaker.

pixi
2008-10-03, 23:33
Tack för alla svar!

Jag är absolut ingen soffpotatis, utan rör på mig en del varje dag (utanför träningen)

Anledningen till att jag försöker få i mig en del protein på morgonen är ju för att kroppen varit utan under hela natten, vilket blir en negativ katabol effekt.

Storlekarna är absolut inte stora, utan till frukost 1 dl havregryn och 2dl mjölk + proteinpulver( ej gainer, gainer tar jag bara efter styrketräningen och då halva mängden gainer än rekomenderat + lite proteinpulver i)
Ja jag håller med om att det lite dåligt med grönsaker :P
Äggröran på kvällen, 4ägg, ½dl minimjölk, lite salt och peppar.
Äter för övrigt ganska små storlekar och lite mat med tanke på min aktivitetsnivå.

Kan ju gå över på kycklingfilé, är bara så trött på det, förråt mig på det när jag tränade mycket innan.

Jag har ju inte kollat med måttbandet från början så jag kan inte utgå från något annat än vågen, och min kroppsfettmätare sålde jag för 5 år sen :(

Nästan så man börjar fundera på om det kan ha något att göra med ämnesomsättningen!?

Scratch89
2008-10-04, 07:22
Det är inget fel på din ämnesomsättning.

4 ägg på blir runt 400-600 kcal, beroende på storlek.
2 burkar makrill blir runt 600 kcal.

Lägg till ditt bröd och dina nudlar, så hamnar du säkert på 2000 kcal eller mer. Det är inte lite mat, faktiskt.

tigerofsweden
2008-10-04, 11:24
Det är inget fel på din ämnesomsättning.

4 ägg på blir runt 400-600 kcal, beroende på storlek.
2 burkar makrill blir runt 600 kcal.

Lägg till ditt bröd och dina nudlar, så hamnar du säkert på 2000 kcal eller mer. Det är inte lite mat, faktiskt.

Det är rätt lite om man väger 107kg :)