handdator

Visa fullständig version : Nån som varit i Gambia?


blaki
2008-09-29, 23:00
Efter den stora floppresan till solsäkra (my ass) Grekland så har jag nu siktet inställt på nåt mer.....solsäkert. Har någon av globetrottersarna på kolo varit i Gambia? Hur var det isf? Några rekommendationer/varningar? Min chef var där i våras och han tyckte det var kanonbra. Men....era ord väger ju tyngre såklart ;) Hur är maten? Stränderna? Boendet? Insekterna? Vilket bolag åkte ni med? Osv osv... Hoppas på tips och trix!

Mvh

newb123
2008-09-30, 08:55
Solsäkert är det. Jag använde för svag solskyddsfaktor/för lite och brände sönder minst ett lager hud så att solbrännan flagnade av snabbt. Men jag hade inte varit ute mycket innan.

Det är mycket tiggare. En klassiker är "I'm from the reception". Personen vill få dig att tro att han jobbar i receptionen på ditt hotell och att du har glömt att betala nån avgift som du ska ge till honom. Ignorera.

Det går att åka "taxi" för mycket små belopp. Jag kommer inte ihåg hur det började men jag åkte ett par mil eller så gratis eller näst intill (om det kostade något var det max 50 GMD). Jag åkte med omkring fyra gambianska ungdomar, så bilen var fullproppad. Nackdelen var att jag inte kunde välja själv i så stor utsträckning vart vi skulle åka.

Det var två stopp. Först för att jag skulle byta bil och åka med några kompisar till dom som skulle mer åt det hållet jag ville. Andra gången fick jag följa med in i en butik. Vi väntade på deras polare som skulle stänga ner för dagen. Dom visade mig en stol att sitta och vänta i. Vid det här laget var det fem gambianer, deras asiatiska homie och jag som ensam vit kvar i butiken. En gambian hade rejält med blingbling runt halsen. Falskt såklart, eftersom han var fattig.

Men det gick bra, och vi åkte vi vidare. Sen var jag framme dit jag skulle och ville av. Det gick också bra. Jag skakade hand med alla och alla var glada.

Krampus
2008-09-30, 09:00
Kärlekslandet nr1 om du är kvinna +55år. :)

blaki
2008-09-30, 18:03
Kärlekslandet nr1 om du är kvinna +55år. :)

Haha! Jo den sortens turism har jag hört om men det är inte riktigt vad jag är ute efter... Har ju med mig min alldeles egna toyboy!

Newb, tack för anekdoten :) Tolkar det som att du var rätt nöjd med resan? Pratar de engelska där eller vad är the native language? Hur länge sen var det du var där? Var bodde du? Är stränderna fina? Tycker de ser lite småtrista ut men bilderna är kanske missvisande..

strimman
2008-09-30, 20:47
Efteråt kommer du nog tro att du heter muzungu ... :D

CroCop
2008-09-30, 20:56
Kärlekslandet nr1 om du är kvinna +55år. :)

Jag tror användaren Trassel varit där:cool:

bear.flowertwig
2008-09-30, 21:07
Jag tror användaren Trassel varit där:cool:

I Kolo-spottingtråden tror jag det finns nån anekdot från när hon sprang på Ironbabe i Gambia. Båda hade visst köpt likadana leopardbikinis.

http://images.productserve.com/preview/1630/16547146.jpg

Krampus
2008-10-01, 09:29
I Kolo-spottingtråden tror jag det finns nån anekdot från när hon sprang på Ironbabe i Gambia. Båda hade visst köpt likadana leopardbikinis.

http://images.productserve.com/preview/1630/16547146.jpg

:laugh: