handdator

Visa fullständig version : rygg


mangemani
2003-06-28, 23:14
hur tränar man ryggen mest effektivast?den bästa massövningen för latsen?

spas
2003-06-28, 23:15
Kör strikta fina chins, de biter bäst på mig just nu i alla fall.

mangemani
2003-06-28, 23:24
Originally posted by spas
Kör strikta fina chins, de biter bäst på mig just nu i alla fall.


chins,är det inte då man hänger i en stång och drar sej uppåt?
krävs inte det en oerhörd styrka?jag menar jag väger 108 kilo,tänkte bara om det skulle bli lite tungt för mej och svårt att köra strikt?

finns det nån annan övning som man kan köra lite mer striktare och som bygger massa?stångrodd är väl en klassiker eller?

Everest
2003-06-28, 23:29
Latsdrag är ju ungefär som chins. Då kan du ju reglera vikten. För mig känns det som om chinsen bygger bredden på ryggen medan sittande rodd eller skivstångsrodd bygger mer massa och djup på ryggen

zombiealex
2003-06-28, 23:30
T-Bar
Rodd
Latsdrag

mangemani
2003-06-28, 23:35
tack för svaren

Pez
2003-06-29, 01:18
Originally posted by mangemani



chins,är det inte då man hänger i en stång och drar sej uppåt?
krävs inte det en oerhörd styrka?jag menar jag väger 108 kilo,tänkte bara om det skulle bli lite tungt för mej och svårt att köra strikt?

finns det nån annan övning som man kan köra lite mer striktare och som bygger massa?stångrodd är väl en klassiker eller?

Självklart är det väldigt beroende på styrka kontra kroppsvikt hur bra man är på chins. När jag vägde 93-94 klarade jag kanske en.. på 85 klarar/klarade jag 11-12. Viss styrkeökning ja, men vikten är knäckfråga.

Men det är en grym övning.

/pez

emmzan
2003-06-29, 10:45
Ställ en lutad bänk under chinsräcket där du hjälper dig själv upp mhj fötterna och håller emot på nervägen.. Så är kroppsvikten inga bekymmer...

AndersT
2003-06-29, 13:01
Jag kör endast chins och marklyft för ryggen, och det går utmärkt!

emmzan
2003-06-29, 15:29
Chins / latsdrag
Marklyft
Rodd av något slag
Omvända ryggresningar...

Perfa!:thumbup:

zombiealex
2003-06-29, 15:32
i mina marklyft får inte jag kontakt med latsen :em:
fast jag vet inte om det går att få det alls...

King Grub
2003-06-29, 15:36
Originally posted by zombiealex
i mina marklyft får inte jag kontakt med latsen :em:
fast jag vet inte om det går att få det alls...

Det är inte meningen heller. Det är Erector Spinae som utför huvudjobbet, med Gluteus Maximus, Quadriceps och Adductor Magnus som synergister. Övriga aktiverade muskler arbetar mest som stabilisatorer.

davve
2003-06-29, 17:28
hantelrodd fungerar jäkligt bra för mej :thumbup:

bättre kontakt än i skivstångsrodd

Fridolf
2003-06-29, 17:55
den ryggövningen jag får bäst resultat i är defenetift chins.
mitt ryggpass ser ut så här
Chins
Skivstångsrodd
kabelrodd
Marklyft

Mille L
2003-06-29, 18:48
Mina ryggpass ser ut som följer:
Mark
Latsdrag
Skivstångsrodd
Hantelrodd

Funkar mycket fint. Funderar på att byta ut latsdragen mot chins, dock. Saken är bara det att jag endast gör runt 2-3, max(!) 4 chins, innan jag storknar.

Everest
2003-06-29, 19:17
Rygg är ju lätt roligast o träna iaf:thumbup: :thumbup:

Muskelsmurfen
2003-06-29, 19:51
Dag 1 Marklyft
Dag 4 Stångrodd, Latsdrag (Bred), Latsdrag (smal)

mangemani
2003-06-29, 20:05
damn it,det är alltså chins som är mes effektivast då?har jäkligt svårt att köra den,inte för att det är för tungt,men när jag tex sitter ner och drar en stång bakomför nacken så känns det precis som nån muskel långt inne i min högra biceps håller på att gå av(kanske inte så bokstavligen talat),och det är ju exact samma övning som chins,bara det att man använder en stång.om jag drar ner stången med lagom tung vikt så smäller det till i bicepsen och de gör ont,vet fan inte vad som kan vara fel.

King Grub
2003-06-29, 20:12
Originally posted by mangemani
damn it,det är alltså chins som är mes effektivast då?har jäkligt svårt att köra den,inte för att det är för tungt,men när jag tex sitter ner och drar en stång bakomför nacken så känns det precis som nån muskel långt inne i min högra biceps håller på att gå av(kanske inte så bokstavligen talat),och det är ju exact samma övning som chins,bara det att man använder en stång.om jag drar ner stången med lagom tung vikt så smäller det till i bicepsen och de gör ont,vet fan inte vad som kan vara fel.

Kanske dags att kolla upp saken då. :rolleyes: Förstår inte hur man kan gå omkring skadad utan att ta reda på vad det är. :smash:

Pez
2003-06-29, 20:18
Originally posted by mangemani
damn it,det är alltså chins som är mes effektivast då?har jäkligt svårt att köra den,inte för att det är för tungt,men när jag tex sitter ner och drar en stång bakomför nacken så känns det precis som nån muskel långt inne i min högra biceps håller på att gå av(kanske inte så bokstavligen talat),och det är ju exact samma övning som chins,bara det att man använder en stång.om jag drar ner stången med lagom tung vikt så smäller det till i bicepsen och de gör ont,vet fan inte vad som kan vara fel.

Det där låter farligt!

Kolla upp ditt utförande med nån duktig skit på gymmet, fortstår problemet så kolla upp det med naprapat.

Det ska inte göra ont på det sättet när du tränar! VIKTIGT!

/pez

mangemani
2003-06-29, 22:26
fast det var mest i början utav min styrke karriär som det kändes mest,jag provade faktiskt att köra stång bakom ryggen igen för bara nån vecka sedan,körde då först med extremt lätta vikter,med tanke på hur det kändes sist,men det kändes inge då,höjde då med rätt så mycket vikt,kände inte av det då heller,mer än att den övre delen av biceps,senan som går in under främre axel muskeln,(vet ej vad den heter eller om ni förstår vad jag menar nu)stramades åt,gjorde inte ont på nått sätt.....

har inte pratat med nån om detta eller uppsökt nån läkare,men enligt er så verkar det vara seriöst detta,ska prata med en erfaren vän nere på gymmet imorn och se vad han säger.

stefan82
2003-07-22, 09:41
när jag kör chins knäpper det i axlarna , e det normalt , någon annan som har samma problem?

Pressarn
2003-07-22, 10:14
Originally posted by King Grub


Det är inte meningen heller. Det är Erector Spinae som utför huvudjobbet, med Gluteus Maximus, Quadriceps och Adductor Magnus som synergister. Övriga aktiverade muskler arbetar mest som stabilisatorer.

Bara jag som tycker att det känns asmycket i hamstrings? Jag kör med lätt böjda ben. Hur kan det kännas i quadsen när man gör någon sorts 1/20 knäböj?

King Grub
2003-07-22, 10:56
Originally posted by Pressarn


Bara jag som tycker att det känns asmycket i hamstrings? Jag kör med lätt böjda ben. Hur kan det kännas i quadsen när man gör någon sorts 1/20 knäböj?

Lätt böjda ben låter mer som stela marklyft. Det är en hamstrings-övning.

dimmer
2003-07-22, 11:16
Originally posted by stefan82
när jag kör chins knäpper det i axlarna , e det normalt , någon annan som har samma problem?

knäpper i mina oxå...lika så i militärpress..
har ibland ont när armarna är över huvudet:(

Pressarn
2003-07-22, 11:23
Originally posted by King Grub


Lätt böjda ben låter mer som stela marklyft. Det är en hamstrings-övning.

Hm.. Det känns mer naturligt att bara böja dom lite, om jag plockar upp nåt från marken gör jag så. Böjer jag på dom mycket så måste jag stå på nånting för att ryggen ska bli vågrät. Dessutom tar väl stela marklyft och vanliga lika mycket på ryggen? Har faktiskt aldrig sett någon som böjer mycket mer än mig.

Grahn
2003-07-22, 11:25
Tycker som pressarn att man bör röra sig i knäleden, är ju inte direkt ngn unik åsikt heller. :)

Att man flyttar bort lite av ansträngningen från korsryggen tror jag kompenseras genom att man hanterar tyngre vikt.

Men visst är det i huvudsak en glutes, och hamstring övning.

Sve
2003-07-22, 11:38
Originally posted by Pressarn


Hm.. Det känns mer naturligt att bara böja dom lite, om jag plockar upp nåt från marken gör jag så. Böjer jag på dom mycket så måste jag stå på nånting för att ryggen ska bli vågrät. Dessutom tar väl stela marklyft och vanliga lika mycket på ryggen? Har faktiskt aldrig sett någon som böjer mycket mer än mig.

att ryggen ska bli vågrät är inget att sträva efter.

Pressarn
2003-07-22, 13:09
Ok vilken vinkel då? Brukar det inte vara så att en muskel alltid ska tränas mellan max stretch och kontraktion? Nu när jag kollade i spegeln blir den iofs aldrig helt vågrät men ganska nära.

Muskelsmurfen
2003-07-22, 16:25
Jag tror verkligen det är dags att kolla din teknik.
Vid marklyft skall ryggen hållas rak men det finns ingen orsak att starta med ryggen parallell med golvet. Min gissning är att du ökar skaderisken MYCKET.
Som regel tittar man ju upp när man gör marklyft för att underlätta en bra hållning.
Innan stången passerat knäna så är det ju benen som arbetar i första hand.

King Grub
2003-07-22, 16:38
http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif