handdator

Visa fullständig version : Desperat behov av en nyttig kokbok


arnie4ever
2008-09-29, 20:15
Jag jobbar mycket och tränar mycket. Vilket dels kräver god kost för att orka prestera i båda och dels lämnar lite tid åt själva matlagningen.

Så vad jag är ute efter är en matbok som är fylld med mattips av den nyttiga sorten. Jag vill kunna göra ett schema för en månad som jag ska hålla med diversifierad kost som ger god och balanserad kost åt kroppen.


Jag är beredd att göra avkall på smaken. Det viktiga är att det är nyttigt, jag kan stoppa in maten med tvång om det så krävs.



de flesta mat/kokböcker jag tittat på har varit av den gamla skolan med komplexa maträtter, som verkar fokusera på just smakliga upplevelser.




Jag är nog inte ensam i denna situation och antar någon annan måste ha hittat en lösning, tacksam för tips!

Icefire
2008-09-29, 20:29
"Den perfekta nybörjarmaten", Fredrik Paulun är en bra bok i det avseendet tycker jag. En hel del grunder och tips om matlagning, goda rätter som inte är så avancerade och bra sammansatta.
Annars är baskokböckerna rätt bra, Vår kokbok tex. Finns mycket enkel, god mat där.

Slimfit
2008-10-03, 10:40
Arla har många bra lite enklare recept och de har dessutom en veckans matsedel varje vecka på http://www.arla.se/Default____18077.aspx

Många av recepten bygger på deras egna såser, soppor, smaksatta creme fraicher mm som smaksättare men det är enkelt och gott och det brukar alltid finnas något recept som passar om man har idétorka eller tidsbrist.