handdator

Visa fullständig version : Hur vet man hur mycket näring man behöver?


Slartibartfast
2008-09-29, 19:02
Tänkte på Michael Phelps som dagligen åt stora mängder näringslöst skräp bara för att komma upp i de energimängder som behövs. Han fyllde ändå med råge sitt näringsbehov.

Försöker själv ligga på överskott just nu och är jävla trött på mat. Hur vet man att man fyllt sitt näringsbehov för dagen och kan fylla ut resten med malto?

Kan man lugnt kvitta den energiåtgång som träning utgör med malto, eller ökar ens näringsbehov iom träning?

King Grub
2008-09-29, 19:06
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13942&epslanguage=SV

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf

Scratch89
2008-09-29, 21:45
Oavsett vad näringsoptimalisterna säger, så är det rätt så svårt att inte fylla sitt näringsbehov, sålänge man inte lever på typ pommes och ketchup. Om du äter, säg, 3000 kcal, och har något ur varje del av matcirkeln varje dag, så ska det till mycket innan du får några bristsymptom, om ens då.

Slartibartfast
2008-09-30, 06:07
Oavsett vad näringsoptimalisterna säger, så är det rätt så svårt att inte fylla sitt näringsbehov, sålänge man inte lever på typ pommes och ketchup. Om du äter, säg, 3000 kcal, och har något ur varje del av matcirkeln varje dag, så ska det till mycket innan du får några bristsymptom, om ens då.

Jo såklart, men jag vill helst äta 2000 kcal och dricka 1000. :)

King Grub
2008-09-30, 06:10
Gör en vettig drink i sådana fall.

Kan inte tänka mig att en 1000 kcal eller mer högglykemiska glukospolymerer dagligen har någon god påverkan på hälsan. Särskilt inte vid energiöverskott.

It is important to make sure that athletes do not consume the majority of their carbohydrates in their diet from high-glycemic sources (sugars, candy, soda, sports drinks, etc.) because this practice may have some adverse effects on health such as increased risk of obesity and diabetes mellitus.

Carbohydrate Supplementation and Resistance Training. Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

Hejnomax
2008-09-30, 08:54
Har ni några spontana tankar kring kolhydraten Palatinose (varumärke för isomaltulos) ingår i kostillskott såsom Slooow Carbs och Diet Carbs FX. Det ska sägas ge långvarig lågglykemisk energi.

Känns ju väldigt smidigt och bra om det vore sant, men hur är det igentligen med sådana här konstgjorda kolhydrater, har man verkligen kartlagt människans metabolism tillräckligt för att säkert kunna anta att det inte ger några skadliga effekter? (utöver ev näringsbrist vid överavändning).

Följdfråga: I Slooow Carbs blandas Palantinose med Maltodextrin. Kommer effekten bli att maltodextrinet inte skickar upp blodsockerkurvan lika mycket som om det hade stått ensamt? Jag funderar på att blanda en hink pulver att ha till mellanmåls- frokustkompletterings-drink med palantinose, malto, kasein och vassle. Hur hög halt malto(som är billigare, och därför prioriteras) kan man ha i innan blodsockret påverkas märkbart negativt?

IntenZe
2008-09-30, 09:18
Gör en vettig drink i sådana fall.

Kan inte tänka mig att en 1000 kcal eller mer högglykemiska glukospolymerer dagligen har någon god påverkan på hälsan. Särskilt inte vid energiöverskott.



Carbohydrate Supplementation and Resistance Training. Journal of Strength and Conditioning Research, 2003, 17(1), 187–196

Jag brukar dricka 25g malto innan träning, 50g under träning och 50g efter träning för att få upp kcal intaget. Jag kanske borde lägga ner det då. Endast malto efter träning och då 25g kanske?

z_bumbi
2008-09-30, 09:31
Jag brukar dricka 25g malto innan träning, 50g under träning och 50g efter träning för att få upp kcal intaget. Jag kanske borde lägga ner det då. Endast malto efter träning och då 25g kanske?

Iofs beror det på vad du väger och hur du tränar men får du i dig alla näringsämnen från den övriga maten så ser jag inget generellt fel med upplägget. Vid träningen är det enda tillfället då det stora flertalet bör äta snabba kolhydrater och vill man få upp energinivån så gör inte några gram mer att ev hälsorisker ökar markant.

King Grub
2008-09-30, 09:35
Jag brukar dricka 25g malto innan träning, 50g under träning och 50g efter träning för att få upp kcal intaget. Jag kanske borde lägga ner det då. Endast malto efter träning och då 25g kanske?

Jag pratade inte om intag i samband med krävande fysisk aktivitet.

jwzrd
2008-09-30, 09:40
En rejäl biffjävel kan göras så att en portion med råge hamnar över 1500kcal. Efter det lär ingen tycka att det är svårt att bara pula mackor tills 3000kcal uppnåtts.