handdator

Visa fullständig version : kolesterol


Kotten
2008-09-29, 16:58
Vad är det man ska undvika om man har ett högt kolesterol värde. Jag vet att det är mjölkprodukter och ägg, sen fet mat i allmänhet. Undrar åt en bekant som har höga värden

Eddie Vedder
2008-09-29, 17:06
Ät mycket fet fisk, motionera regelbundet, rök inte. Ägg- och mjölkkonsumtion är nog inget man behöver oroa sig över, det kan vara värt att hålla på en relativt försiktig nivå kanske men att helt undvika känns totalt onödigt.

Att gå ner i vikt är ofta värdefullt för den som har dåliga blodlipidvärden. Men man kan ju ha det utan att vara minsta överviktig också.

Här kan man läsa om omega-3's effekter jämfört med statiner:
http://www.theheart.org/article/898959.do

Den här reviewartikeln visade fördelen med lågkolhydratkost på bl.a. blodfetter men även fördelaktigt vid viktnedgång och blodtryck:
http://www.scribd.com/doc/4895150/Review-of-lowcarb-vs-highcarb-diets

Racso
2008-09-29, 17:20
The analysis included 37 150 men and 40 502 women aged 29–61 y, all
participants in the Västerbotten Intervention Program.

...

The present study is the second epidemiologic study to show a significant
inverse relation between naturally occurring dietary plant sterols and
serum cholesterol. To the extent that the associations found truly mirror
plant sterol intake and not merely a diet high in vegetable fat and fiber,
it highlights the importance of considering the plant sterol content of
foods both in primary prevention of cardiovascular disease and in the
dietary advice incorporated into nutritional treatment of patients with
hyperlipidemia.


Källa: American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 4, 993-1001,
April 2008.

-----------------------------------------------------

Växtsteroler i vanliga livsmedel sänker serumkolestrol (lång)

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2807

-----------------------------------------------------


"Interestingly, during the last years, several
researchers have associated the Mediterranean diet
with improvements in the blood lipid profile (in particular
HDL cholesterol and oxidized LDL), decreased
risk of thrombosis (i.e., fibrinogen levels), improvements
in endothelial function and insulin resistance,
reduction in plasma homocysteine concentrations, and
a decrease in body fat [24-29, 31]."

"The Pawtucket Heart Study group
reported that physical activity was significantly associated
with higher HDL-cholesterol levels [49]. "

"Moreover, among 3,000 adult Japanese men the frequency
of physical activity was independently and positively
related to HDL-cholesterol [50]."

"Similarly, a pooled analysis among three European cohorts consisting of
elderly men demonstrated a significant relation between
physical activity and HDL-cholesterol [51]."

Källa: Diet, Exercise and the Metabolic Syndrome

-----------------------------------------------------

Therapeutic Lifestyle Changes in LDL-Lowering Therapy

ATP III recommends a multifaceted lifestyle approach to reduce risk for
CHD. This approach is designated therapeutic lifestyle changes (TLC).
Its essential features are:

* Reduced intakes of saturated fats (<7% of total calories) and cholesterol
(<200 mg per day) (see Table 6 for overall composition of the TLC Diet)
* Therapeutic options for enhancing LDL lowering such as plant
stanols/sterols (2 g/day) and increased viscous (soluble) fiber (10-25
g/day) [Havregryn typ]
* Weight reduction
* Increased physical activity

Källa: Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Cholesterol in
Adults (Adult Treatment Panel III)

Eddie Vedder
2008-09-29, 17:24
En tråd där King Grub postade ytterligare en review om lågkolhydratkostens fördelar:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116359&highlight=l%E5gkolhydratkost

Angående ägg: Den här studien har jag postat i fler trådar men orkade inte leta upp trådarna i sig. Hursomhelst undersökte man lågkolhydratdieter där den ena innehöll tre ägg per dag och den andra inga.

Båda lågkolhydratdieterna innebar viktnedgång förbättrad hälsa och gruppen som åt tre ägg per dag fick dessutom bättre HDL-värden än den andra grupen.


Carbohydrate-restricted diets (CRD) significantly decrease body weight and independently improve plasma triglycerides (TG) and HDL cholesterol (HDL-C). Increasing intake of dietary cholesterol from eggs in the context of a low-fat diet maintains the LDL cholesterol (LDL-C)/HDL-C for both hyper- and hypo-responders to dietary cholesterol. In this study, 28 overweight/obese male subjects (BMI = 25–37 kg/m2) aged 40–70 y were recruited to evaluate the contribution of dietary cholesterol from eggs in a CRD. Subjects were counseled to consume a CRD (10–15% energy from carbohydrate) and they were randomly allocated to the EGG group [intake of 3 eggs per day (640 mg/d additional dietary cholesterol)] or SUB group [equivalent amount of egg substitute (0 dietary cholesterol) per day]. Energy intake decreased in both groups from 10,243 ± 4040 to 7968 ± 2401 kJ (P < 0.05) compared with baseline. All subjects irrespective of their assigned group had reduced body weight and waist circumference (P < 0.0001). Similarly, the plasma TG concentration was reduced from 1.34 ± 0.66 to 0.83 ± 0.30 mmol/L after 12 wk (P < 0.001) in all subjects. The plasma LDL-C concentration, as well as the LDL-C:HDL-C ratio, did not change during the intervention. In contrast, plasma HDL-C concentration increased in the EGG group from 1.23 ± 0.39 to 1.47 ± 0.38 mmol/L (P < 0.01), whereas HDL-C did not change in the SUB group. Plasma glucose concentrations in fasting subjects did not change. Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/138/2/272

Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet. J. Nutr. 138:272-276, February 2008

Scratch89
2008-09-29, 17:31
Frågan är väl om högre HDL-värden är av värde (hah!) när man fortfarande inte har uppnått någon sänkning av LDL.

Eddie Vedder
2008-09-29, 17:40
Frågan är väl om högre HDL-värden är av värde (hah!) när man fortfarande inte har uppnått någon sänkning av LDL.

Ja det måste väl vara en fördel att LDL inte ökar?

However, in this study, we demonstrated that by including eggs as part of a low carbohydrate intervention, the plasma LDL-C concentration did not increase but the plasma HDL-C concentration did increase. Because low concentrations of HDL-C contribute to MetS, this is a very positive aspect of the intervention. To our knowledge, this is the first study to show that dietary cholesterol provided by eggs does not modify the beneficial effects of CRD in MetS. In addition, and considering the importance of HDL-C as a cardiovascular risk marker, these results point to eggs as a preferred food item for a CRD. These results confirm the findings of epidemiological studies where no relationship was found between egg consumption and the risk of coronary heart disease (23,24).

[...]

We have also shown in this study that a challenge of dietary cholesterol during a weight loss intervention involving CRD does not alter the positive effects of a CRD on features of MetS but rather plays a major role in the positive effects on plasma HDL-C concentrations.

Scratch89
2008-09-29, 18:17
LDL hade väl inte ökat om de istället valt att avstå från äggen? Det är ju högt LDL som är farligt, så det bästa vore att minska LDL (som är en riskfaktor) än att höja HDL (som är en hälsofaktor).

Eddie Vedder
2008-09-29, 18:20
LDL-kolesterol är inte farligt, det är livsviktigt. Fördelningen däremellan är den väsentliga och den blev ju förbättrad. Inget av det du säger diskuteras i studien och skulle det vara något negativt borde ju författarna i alla fall ha diskuterat det.

Scratch89
2008-09-29, 21:53
Om de sa det jag säger i studien hade jag väl inte tagit upp det... ;)
Men ok, du har självklart rätt att det är förhållandet som är viktigt. Jag skulle dock hellre vilja se en sänkning av LDL än höjning av HDL, men det har inte med den här studien att göra, hamnade bara lite OT.

Eddie Vedder
2008-09-30, 04:19
Om de sa det jag säger i studien hade jag väl inte tagit upp det... ;).

Jo men jag visste inte om du hade tillgång till fullängdaren. Och om det hade funnits anledning att ta upp det du nämner tror jag de hade gjort det.

Eddie Vedder
2008-09-30, 07:38
En ny artikel i Läkartidningen som ifrågasätter de satta gränsvärdena för vilka kolesterolhalter som anses höga och där medicinering rekommenderas för helt friska individer:

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10414

Beslutsprocessen kring förhöjda totalkolesterolvärden riskerar bli så förenklad att den blir felaktig om principen »ju lägre, desto bättre« tillämpas alltför strikt. Anledningen är att epidemiologiska data också visar att »ju högre, desto bättre« [5], dvs ju högre totalkolesterol desto mindre risk för koronarsjukdom om det beror på högre HDL-kolesterol. Detta förhållande har benämnts HDL-totalkolesterolparadoxen [5] och innebär att ett och samma värde för totalkolesterol i serum representerar helt olika risker för hjärt–kärlsjukdom beroende på nivån på HDL-kolesterol.

Då det SCORE-diagram används där totalkolesterol/ HDL-kolesterolkvoten ingår som lipidvariabel ses att till exempel riskerna för hjärt– kärldöd vid total kolesterol 8,0 mmol/l och HDL-kolesterol 2,0 mmol/l resulterande i en totalkolesterol/HDL-kolesterolkvot på 4,0 vid olika nivåer på övriga riskfaktorer genomgående är lägre än motsvarande risker vid totalkolesterol 5,0 och HDL-kolesterol 1,0 mmol/l resulterande i en totalkolesterol/HDL-kolesterolkvot på 5,0 [2, 5]. Uttryck som totalkolesterol/HDL- kolesterolkvoten alternativt LDL-kolesterol/HDL-kole-sterolkvoten, vilka vid jämförelser visat sig vara likvärdiga i praktiken, åskådliggör ju kolesterolbalansen, dvs förhållandet mellan aterogena (läs LDL) och antiaterogena (HDL) effekter av kolesterol på aterosklerosprocessen i kärlväggen [6].

[...]

Ett genomgående kännetecken för de olika behandlingsrekommendationer som publicerats genom åren är att de fokuserats på ett definiera riskindivider för hjärt–kärl-sjukdom och därigenom undvika underbehandling. Mycket litet samlad uppmärksamhet har ägnats den risk som finns för överbehandling (icke-farmakologisk och/eller farmakologisk) av patienter med låg risk för hjärt–kärl- sjukdom och totalkolesterolvärden i intervallet mellan 5,0 mmol/l och 8,0–8,5 mmol/l [5].

Ett undantag är en artikel före millennieskiftet med bakgrundsinformation i »Information från Läkemedelsverket« [7] med tydliga kommentarer om att kvinnor utan and-ra riskfaktorer kan få ha totalkolesterolvärden på upp till något över 8 mmol/l (det gäller inte vid lågt HDL-kolesterol) utan att behöva få riskstämpel på sig.

[...]

Det enkla förhållandet att den stora majoriteten av befolkningen har totalkolesterolvärden mellan 5 och 8 mmol/l, varav de flesta utan att ha ökad risk för aterosklerossjukdom, borde enligt min mening framgå av inledningen till varje primärpreventivt program. Därefter kan identifiering av eventuella riskindivider börja!

Den ekonomiska sidan av överbehandlingsproblematiken ska inte heller underskattas. Enbart läkemedelssidan har uppskattats till tresiffriga miljontal i Sverige [5].


Det här är alltså inget försök att säga bu eller bä själv, jag fattar knappt vad siffrorna handlar om (:D), men eftersom vi ändå är inne på frågetecken kring vad som egentligen är mer eller mindre lämpliga kolesterolvärden tyckte jag den kändes relevant för tråden när jag satt och skummade igenom tidningen.:)

Whistler
2008-09-30, 08:27
Men är det inte så att en kolestrolvärden är till största del genetiskt betingade? Jag har hört så höga siffror som 80%, då det bara är de resterande 20% man kan påverka genom kosten...

martikainen
2008-09-30, 13:32
Vad jag vet så har vi inga problem med kolestorol i släkten, jag är dock sån människa som lätt dricker 10-15liter mjölk och 7-12 ägg per vecka. Tror ni man bör dra ner lite där? Ska till läkaren efter nyår och kolla upp mina blod/lever/kolestorol/kroppsfett och liknande tänkte jag. Men tills dess så vet man ju aldrig.