handdator

Visa fullständig version : Gainer utan träning - ohälsosamt ?


Novice
2008-09-29, 15:08
Har för tillfället ingen tid/ork att sätta igång med träningen igen efter några års uppehåll men för att ens få till nån ork när jag väl börjar måste ja gå upp ett par kilon. Sitter just nu på 52kg och är 172cm lång, Japp, iiiiik, liiiten. =)

I alla fall, som topicen lyder, Är det _för_ ohälsosamt med alla snabba carbs etc som ligger i alla gainers så jag bör akta mig för att ta det utan riktig träning. Min tanke var nämligen att ta en halv gainer på morgonen tillsammas med första frukost och sen en halv gainer till mellanmål under dagen för att hjälpa till min späda kropp. Har alltid varit hyffsat tunn och har antagligen alltid ätit för lite i kombination med hög ämnesomsättning och mycket timmar på fotbollsplan(Slutat med fotboll atm). Blir mätt illa fort och min magsäck är säkerligen inte större än en liten nagel atm av alla års små portioner. Där är väl egentligen den största orsaken till varför jag vill ta använding av gainers, för att snabba på min "uttöjjning" av magsäcken och fylla på hyllorna med lite extra carbs.


Bockar och bugar även för andra tips och ideer till att snabba på min viktuppgång(Har sökt igen forumet och tagit åt mig lite tips också)


MVH ~ Novice

z_bumbi
2008-09-29, 15:56
Med den längden och vikten så verkar en gainer inte så dumt, mängderna får du väga mot vad du äter i övrigt men placeringen vid frukost och ev vid ett mellanmål verkar bra.

CrazyJoeDavola
2008-09-29, 16:05
Eiselt har en Gainer som är tänkt till mellanmål eftersom den inte har så snabba kolhydrater. MAXGAIN™ Ultra MRP heter den, ganska god faktiskt.

"MAXGAIN™ Ultra MRP är en produkt som är avsedd att tas mellan måltiderna under uppbyggnadsperioder, speciellt för dig som har svårt att gå upp i vikt och få i dig välsammansatt mat tillräckligt regelbundet. MAXGAIN™ är den första gainern i världen som bara innehåller långsamma bra kolhydrater utan att använda fruktos eller någon form av sockerart. Fettet i produkten kommer från LightFats™ (MCT, mellanlånga triglycerider) som förbränns lätt i kroppen men tillför lika många kalorier som vanligt fett."

ChrisDEFC
2008-09-29, 16:06
ta i så fall alltid gainern EFTER det du nu ska äta i samband, för gainer kan du få ner oavsett om du är mätt men däremot är det inte lika lätt att langa in 3mackor om man är mätt/uppblåst av gainern. det är mitt tips. i övrigt ang viktuppgång så gäller det att ta det stegvis, släng med lite extra gainer nu och få in rutin på det, sen kan du lägga till en extra banan nästa vecka och få in det som rutin, sen lägg till extra nötter, sen extra macka, sen 1-2extra potatisar osv osv sen extra knäckebröd till maten osv osv osv, för om du vill gå upp måste du äta MYCKET så att gå från pytteportioner till megaportioner går inte så stegvis är enda chansen, så va det för migjag vägde 77 på 2m så det borde väl gå att jämföras med din vikt, idag väger jag knappt 90.

ChrisDEFC
2008-09-29, 16:08
Eiselt har en Gainer som är tänkt till mellanmål eftersom den inte har så snabba kolhydrater. MAXGAIN™ Ultra MRP heter den, ganska god faktiskt.

"MAXGAIN™ Ultra MRP är en produkt som är avsedd att tas mellan måltiderna under uppbyggnadsperioder, speciellt för dig som har svårt att gå upp i vikt och få i dig välsammansatt mat tillräckligt regelbundet. MAXGAIN™ är den första gainern i världen som bara innehåller långsamma bra kolhydrater utan att använda fruktos eller någon form av sockerart. Fettet i produkten kommer från LightFats™ (MCT, mellanlånga triglycerider) som förbränns lätt i kroppen men tillför lika många kalorier som vanligt fett."

wow, coolt, aldrig hört talas om, någon som vet hur bra denna är? kan det ersätta mat säg 1macka + banan vs denna?

z_bumbi
2008-09-29, 16:34
ta i så fall alltid gainern EFTER det du nu ska äta i samband, för gainer kan du få ner oavsett om du är mätt men däremot är det inte lika lätt att langa in 3mackor om man är mätt/uppblåst av gainern. det är mitt tips. i övrigt ang viktuppgång så gäller det att ta det stegvis, släng med lite extra gainer nu och få in rutin på det, sen kan du lägga till en extra banan nästa vecka och få in det som rutin, sen lägg till extra nötter, sen extra macka, sen 1-2extra potatisar osv osv sen extra knäckebröd till maten osv osv osv, för om du vill gå upp måste du äta MYCKET så att gå från pytteportioner till megaportioner går inte så stegvis är enda chansen, så va det för migjag vägde 77 på 2m så det borde väl gå att jämföras med din vikt, idag väger jag knappt 90.

Mycket bättre inlägg än vad jag skrev.

Hejnomax
2008-09-29, 16:37
Mycket bättre inlägg än vad jag skrev.

Reagerade också på braheten på detta inlägg!

tummen upp

Novice
2008-09-29, 19:06
Ahh den gainern låter ju som gjord för mig, får prova det.


Tackar och bockar för svaren, får lägga upp ett stegvis schema o lägga till lite extra saker som påpekas, finns det mer tips där ute så skriv gärna ner dem.

har väl tänkt mig lite såhär som smått :

Frukost + halv gainer
mellanmål (frukt alt. nötter/chokladkaka)
Lunch + frukt
mellanmål - halv gainer
middag/kvällsmat (hälla på lite extra raps/majsolja på maten/pastan)
Sen knapra i mig nötter tills sängen allar alternativt ta halva gainern här istället för andra mellanmålet.

MVH - Novice

WHITEFOLKS
2008-09-30, 01:47
Om du inte blir mätt på det så är ett alternativ att köpa ett vassle/blandprotein och dricka med havregryn i. Lite mer näringsrik energikälla men också lite mer mättande.

amiroo
2008-10-01, 18:00
wow, coolt, aldrig hört talas om, någon som vet hur bra denna är? kan det ersätta mat säg 1macka + banan vs denna?

Kosttillskott ska inte ersätta mat. Ät din banan/macka och sen en gainer på det :)

ChrisDEFC
2008-10-01, 20:34
Ahh den gainern låter ju som gjord för mig, får prova det.


Tackar och bockar för svaren, får lägga upp ett stegvis schema o lägga till lite extra saker som påpekas, finns det mer tips där ute så skriv gärna ner dem.

har väl tänkt mig lite såhär som smått :

Frukost + halv gainer
mellanmål (frukt alt. nötter/chokladkaka)
Lunch + frukt
mellanmål - halv gainer
middag/kvällsmat (hälla på lite extra raps/majsolja på maten/pastan)
Sen knapra i mig nötter tills sängen allar alternativt ta halva gainern här istället för andra mellanmålet.

MVH - Novice

varför ta en chokladkaka? tillför väl inte något bra(banan och nötter är mycket bättre). sen förstår jag inte riktigt varför du ska ta frukt till maten, jag skulle satsat på en större portion av mat istället och får du inte tillräckligt stor portion så komplettera med bröd istället. i övrigt ser det bra ut, du kan allt eftersom göra små ändringar som tex andra mellanmålet där du bara tar en halv gainer kan du ju byta ut mot två mackor och en proteinshake istället eller en hel gainer, ja du förstår säkert hur jag menar. lycka till!

viktor.larsson
2008-10-01, 21:43
Som diabetiker behandlad med insulin kan jag säga att det finns inte mycket som kan matcha hur snabbt blodsockret stiger med en gainer. Det kan inte vara nyttigt i längden med sådana snabba toppar.

CrazyJoeDavola
2008-10-02, 10:36
Som diabetiker behandlad med insulin kan jag säga att det finns inte mycket som kan matcha hur snabbt blodsockret stiger med en gainer. Det kan inte vara nyttigt i längden med sådana snabba toppar.

Vet inte hur det är med den saken men det är väl tänkt att en gainer bestående av snabba kolhydrater ska tas i och omkring passet, vanligast är väl precis efter för att påskynda återhämtningen. Och kan tänka mig att det inte är helt nyttigt att dricka det flera ggr under dagen. Skriver därför som jag gjorde i en annan tråd och tipsar om MAXGAIN Ultra-MRP från eiselt som är en gainer med långsama kolhydrater.

"MAXGAIN™ Ultra MRP är en produkt som är avsedd att tas mellan måltiderna under uppbyggnadsperioder, speciellt för dig som har svårt att gå upp i vikt och få i dig välsammansatt mat tillräckligt regelbundet. MAXGAIN™ är den första gainern i världen som bara innehåller långsamma bra kolhydrater utan att använda fruktos eller någon form av sockerart. Fettet i produkten kommer från LightFats™ (MCT, mellanlånga triglycerider) som förbränns lätt i kroppen men tillför lika många kalorier som vanligt fett."

AsTfL
2008-10-02, 12:27
Ät ett paket glass istället.

z_bumbi
2008-10-03, 06:00
Som diabetiker behandlad med insulin kan jag säga att det finns inte mycket som kan matcha hur snabbt blodsockret stiger med en gainer. Det kan inte vara nyttigt i längden med sådana snabba toppar.

En person som är underviktigt eller är på gränsen (orkar inte räkna just nu) till att vara det har lite annorlunda förutsättningar för vad som kan vara bra/nyttigt/lämpligt, har då den personen dessutom svårt med aptiten så är närings- eller energidryck i någon form inte alltid helt fel.
En gainer innehåller iofs inte alltid så mycket vitaminer och mineraler men om man får i sig det man behöver av den övriga maten så kan det alltså vara en bra tillfällig lösning.