handdator

Visa fullständig version : Hur ska man förstå blodtrycket?


Black Star Abyss
2008-09-29, 14:17
Vad betyder egentligen siffrorna i en blodtrycksmätning? Vad är bäst, och vad är sämst? Ska det vara ett visst förhållande mellan dem eller vad är det som gäller? T.ex. 130/65 vad betyder det?

Luttis
2008-09-29, 14:33
Vid varje hjärtslag pressar hjärtat ut blod i artärerna. Trycket stiger då till högsta värdet som kallas det systoliska blodtrycket (i ditt fall 130). Trycket sjunker medan hjärtkamrarna fylls med blod inför nästa slag och det är då trycket är som lägst. Detta värde kallas det diastoliska trycket (65).
Du ligger helt normalt då man brukar säga att "normalvärdet" för en vuxen människa ligger runt 140/80.
Själv har jag 90/55 men besväras inte alltför mycket av det. Det som är farligt är om man har ett allt för högt bltr vilket bl.a kan leda till hjärtsvikt, skador på kärlen och njurarna.

jwzrd
2008-09-29, 14:34
Vid varje hjärtslag pressar hjärtat ut blod i artärerna. Trycket stiger då till högsta värdet som kallas det systoliska blodtrycket (i ditt fall 130). Trycket sjunker medan hjärtkamrarna fylls med blod inför nästa slag och det är då trycket är som lägst. Detta värde kallas det diastoliska trycket (65).
Du ligger helt normalt då man brukar säga att "normalvärdet" för en vuxen människa ligger runt 140/80.
Själv har jag 90/55 men besväras inte alltför mycket av det. Det som är farligt är om man har ett allt för högt bltr vilket bl.a kan leda till hjärtsvikt, skador på kärlen och njurarna.

Har du några siffror på "för högt" i huvudet som du vill bjuda på? (Jag orkar inte googla)

z_bumbi
2008-09-29, 14:38
Har du några siffror på "för högt" i huvudet som du vill bjuda på? (Jag orkar inte googla)

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/27_Hypertoni.pdf

Sid 344

Luttis
2008-09-29, 14:39
>140/90 efter 5 minuters vila. Ofta hjälper livsstilsförändring om man ligger lite högt, men har man ett bltr >160/100 blir man farmakologiskt behandlad om inte livsstilsförändringar under 3 månader hjälpt.

jwzrd
2008-09-29, 14:40
http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/pdf/27_Hypertoni.pdf

Sid 344

Tack!

Martin Löwgren
2008-09-29, 19:50
På skoj tog jag blodtrycket direkt efter mitt sista set knäböj idag och hade då 380mg systole *flex*

De sjönk dock snabbt till mitt normalvärde 130/80 *flex*

130kg finsk sisu
2008-09-29, 19:57
På skoj tog jag blodtrycket direkt efter mitt sista set knäböj idag och hade då 380mg systole *flex*

De sjönk dock snabbt till mitt normalvärde 130/80 *flex*
Helt sjukt högt! :hbang:
Vad var undre trycket/diastole?
Har ingn ätare som passar min överarm men högsta vi mätt upp på gymmet är 210/115 efter en tung knäböj. Jocke913 här var det efter ett PB i böjen!

Vet nån om tryck mätt på underarmen håller sträck? Så jag kunde mäta på mej själv vill säga...

petah
2008-09-29, 20:29
118/40 har jag, vela bara säga de. :P

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:43
Helt sjukt högt! :hbang:
Vad var undre trycket/diastole?
Har ingn ätare som passar min överarm men högsta vi mätt upp på gymmet är 210/115 efter en tung knäböj. Jocke913 här var det efter ett PB i böjen!

Vet nån om tryck mätt på underarmen håller sträck? Så jag kunde mäta på mej själv vill säga...

:thumbup:

Vi använda dock min digitala blodtrycksmätare. När jag tar blodtrycket på patienter så säkerställer jag alltid med att mäta med den gamla hederliga för att få ett exakt resultat.

Jag ska kolla med en läkarkollega om 380mg verkligen kan stämma. Jag var iofs sjukt anfådd och hade ett pump i låren jag inte kännt på länge så det kändes verkligen som att de stämmde men hade jag mätt med analog mätare direkt efter så hade trycket sjunkigt så mkt att de diffat så de e en svår sits men högt var de i vilket fall *flex*

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:46
118/40 har jag, vela bara säga de. :P

40 i diastole är riktigt lågt (118 i diastole är normalt)

Jag hade nog läst detta och sökt läkare.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3139

petah
2008-09-29, 21:00
40 i diastole är riktigt lågt (118 i diastole är normalt)

Jag hade nog läst detta och sökt läkare.

http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?Articleid=3139

Jag tog testet hos en läkare och hon sa att det var absolut ingen fara, men att man kunde känna sig yr om man reste sig snabbt etc. Det var förresten 118 genom 40 sa hon, men det skriver man 118/40 antar jag.

petah
2008-09-29, 21:15
Då jag nämnde att jag tränar styrkelyft väldigt aktivt sa hon att enda nackdelen var att man kunde bli yr vid tex benböj om man inte drack och andades ordentligt.

Guddi
2008-09-29, 21:40
Jag har själv väldigt lågt blodtryck, senast jag mätte det avslappnad så låg det ner emot 95/45 eller något liknande. Ligger i släkten, har svimmat några gånger när jag rest mig för fort men man lär sig leva med det.

Angående högt blodtryck vid styrketräning så vill jag minnas att jag sett värden upp emot strax under 500 hos vältränade styrkelyftare. Värdet du hade Marting är inte något märkvärdigt utan följer nog mer normen för någon som är så tränad som dig.
http://ymtdl.med.yale.edu/theses/available/etd-06282006-135632/restricted/Blood_Pressure_Changes_During_Lifting_Thesis.pdf

C.E.J.
2008-09-29, 22:54
Ni som har över 120 i systoliskt tryck har prehypertoni och bör uppsöka läkare.

Black Star Abyss
2008-09-29, 23:00
Ni som har över 120 i systoliskt tryck har prehypertoni och bör uppsöka läkare.

Jag var hos läkaren idag. Hon sa "130/65. Det är bra."

Guddi
2008-09-29, 23:04
Det hänger ju på när man gör mätningarna. När det mätte mitt blodtryck någon timme innan jag skulle opereras var jag uppe i 150/nånting. När jag mätte senast hos läkaren hade jag 135/nånting. Värdet jag visade innan är mätt när jag va avslappnad hemma i sängen...

C.E.J.
2008-09-30, 01:31
Jag var hos läkaren idag. Hon sa "130/65. Det är bra."

Det är udda, men jag gissar att det var för det bara var en enstaka gång, att det inte var jättemycket förhöjt, samt att diastoliska var normalt. Men...

Based on recommendations of the Seventh Report of the Joint National Committee of Prevention, Detection, Evaluation, and Treatment of High Blood Pressure (JNC VII), the classification of blood pressure (expressed in mm Hg) for adults aged 18 years or older is as follows*:

Normal† - Systolic lower than 120, diastolic lower than 80
Prehypertension - Systolic 120-139, diastolic 80-99
Stage 1 - Systolic 140-159, diastolic 90-99
Stage 2 - Systolic equal to or more than 160, diastolic equal to or more than 100

*Based on the average of 2 or more readings taken at each of 2 or more visits after initial screening...

Prehypertension, a new category designated in the JNC VII report, emphasizes that patients with prehypertension are at risk for progression to hypertension and that lifestyle modifications are important preventive strategies.

http://www.emedicine.com/med/TOPIC1106.HTM

pragmatist
2008-09-30, 07:29
Läkare drar ofta av lite för det som man kallar "white coat"-effekten, d.v.s. att folk blir lite nervösa när en läkare ska kolla deras blodtryck och därmed får högre blodtryck än de annars skulle haft, framför allt det systoliska. Man har studerat detta och folk har regelmässigt högre blodtryck när en läkare kollar det än när en sjuksköterska gör det, p.g.a. just denna effekt.

Mats J
2008-09-30, 07:36
Jag hade 160/110 förut, mycket pga stress. Numer har jag mer normal 130/80 som tur är.

Pengu
2008-09-30, 09:27
Man brukar säga att blodtrycket i sig inte utgör någon jättefara för friska personer om det håller sig < 140/100. Om man däremot ligger på gränsen, så skulle iallafall jag rekommendera att man undersöker andra faktorer som tillsammans med mild hypertoni bör räknas in när man bedömer risk för kardiovaskulära sjukdomar.

Andra riskfaktorer kan vara nikotinbruk, diabetes, njursjukdom, organskador etc.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 10:03
Läste nånstans att om man styrketränar är ett blodtryck på 140/90 ett normalt blodtryck trots att man skull bara väga 80kg!

Skall googla upp detta.

Martin får gärna rätta mej här eftersom han har troligtvis högreutbildning än jag.(Jag är blivivande närvårdare som är nästan sjuksköterska i Sverige)

Men en läkare har sagt åt mej att har man en stor kropp behövs det även lite mer tryck för att syresätta kroppen. Så ett allt för lågt/normalt tryck på en stor kropp gör att man får problem med att syresätta sin kropp.

Vad har då jag som är en tjockis för blodtryck?
Vid vanliga mättillfällen brukar jag ha 120-155/78-100. Beroende på om man får sitta och vila eller inte. Och läkaren sagt att detta är "perfekta värden för mej". Då jag var på en grundlig läkarundersökning och låg i 2 timmar med blodtrycksmätningar var 15e minut hade jag 115-125/55-65. Enda kommentaren läkaren hade till det att "du har ett bra hjärta för din kropp det jobbar totalt olika vid vila och ansträngning för dej."

Så summan av kardemumman är att mättillfälle spelar in och kroppsställning.

Spene
2008-09-30, 10:17
Blodtrycket påverkas ju direkt av pulsen och alla här vet väl hur stor skillnad det kan vara i puls mellan när man går upp på morgonen jämfört med när man suttit och druckit kaffe i väntrummet och sedan får någon främling i vit rock som ska ta på en.

Arnoldski
2008-09-30, 11:41
Över 120 är alls inte hypertoni -det är ett direkt felaktigt påstående. SAmtidigt kan jag inte heller hålla med om att 118 i undertryck vilande för en ung man får anses normalt. Inte patologiskt men heller absolut inte medelvärdet.

Det är heller inte så enkelt att pulsen själv bestämmer blodtrycket utan via hormonella mekanismer och blodkärlens tonus regleras detta mycket effektivt av kroppen själv.

Enda sättet att egentligen uttala sig om någons blodtryck är också som mycket riktigt påpekats inte att mäta en gång hos en läkare, bland annat just pga white-coat syndrome. Så kallad holter-mätning, då man med en viss frekvens mäter blodtrycket under ett helt dygn erbjuder däremot tillfredsställande information.

Angående vad som är farligast är det inte alltid så lätt.

Man kan säga att för en ung person är det egentligen bara hälsosamt att ha så lågt tryck som möjligt, förutsatt att man inte lider av syncope (svimmar då man ställer sig upp), inte har tillräcklig cirkulation eller inte kan få upp trycket under ansträngning och vid systemiskt behov därutav.

Högt tryck är sämre av flera anledningar. Dels får kärlen mycket högre belastning, särskilt kranskärlen vid högt pulstryck. Pulstrycket är skillnaden i mmHg mellan ditt sytoliska och ditt diastoliska tryck. Dvs, det dynamiska trycket.
En annan anledning är att högre tryck tvingar hjärtat att jobba hårdare. Det kan liknas vid att trycka ut samma blodvolym genom ett smalare rör, dvs högre tryck och varje slagvolym "kostar" mer att upprätthålla, vilket kan leda till hypertrof cardiomyopati och senare dilaterad cardiomyopati och hjärtsvikt.

Det finns inget egenvärde i att ha högt blodtryck.
Det är dock väldigt viktigt att påpeka att stora naturliga variationer förekommer och det är väldigt åldersberoende.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 11:49
Låter nästan arnoldski som om du vore läkare.
Isf har du samma förklaring på varför jag hade så lågt tryck liggandes och så pass högre tryck då jag sitter?

Väger 138kg ungefär. Mesta av det är muskler eller rättare sagt är inte övrdrivet fet.

z_bumbi
2008-09-30, 11:50
Låter nästan arnoldski som om du vore läkare.
Isf har du samma förklaring på varför jag hade så lågt tryck liggandes och så pass högre tryck då jag sitter?

Hjärtat måste jobba hårdare för att få upp blod till de delar som befinner sig ovanför hjärtat i kroppen när du sitter.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 11:52
Hjärtat måste jobba hårdare för att få upp blod till de delar som befinner sig ovanför hjärtat i kroppen när du sitter.

Men om jag förstod läkaren rätt var detta pga min storlek. Att andra människor inte har samma skillnad på liggandes och sittande tryck. Men de sittande trycken är ju oftast sådana tryck som tagit direkt man satt sig + nervositet.

C.E.J.
2008-09-30, 13:38
Över 120 är alls inte hypertoni -det är ett direkt felaktigt påstående.

Så det konsensus om hypertoni man kommit fram till enligt mitt citat ovan är alltså fel? Hmm, där ser man.

z_bumbi
2008-09-30, 13:49
Så det konsensus om hypertoni man kommit fram till enligt mitt citat ovan är alltså fel? Hmm, där ser man.

Du menar "Prehypertension - Systolic 120-139, diastolic 80-99", på svenska "normalt högt blodtryck". Övre gränsen går både i de svenska riktlinjerna och det du länkade till vid 139, i Sverige har man i alla fall tidigare haft den lägre gränsen vid 130 och det är den gräns som används i t ex FYSS som jag länkade till i början av tråden.

140_kg_finsk_kärlek: Du har mycket riktigt mer massa att försörja med syre och därför krävs det mer blod för att lösa det. Mer blod kan lösas på en del olika sätt och högre blodtryck är en av dessa.

130kg finsk sisu
2008-09-30, 13:51
Du menar "Prehypertension - Systolic 120-139, diastolic 80-99", på svenska "normalt högt blodtryck". Övre gränsen går både i de svenska riktlinjerna och det du länkade till vid 139, i Sverige har man i alla fall tidigare haft den lägre gränsen vid 130 och det är den gräns som används i t ex FYSS som jag länkade till i början av tråden.

140_kg_finsk_kärlek: Du har mycket riktigt mer massa att försörja med syre och därför krävs det mer blod för att lösa det. Mer blod kan lösas på en del olika sätt och högre blodtryck är en av dessa.

Japp, men det är trots allt stor skillnad på mitt liggande tryck och sittande tryck!

Arnoldski
2008-09-30, 13:56
Tjaba!

Nä -inte läkare men jag är pacemakerforskare och trixar en hel del med kring-sjukdomar och liknande.

Kan inte säga säkert att det inte finns någon definition någonstans som säger att 120 är hypertoni, men det är i alla fall fullständigt bortom allt tvivel att det inte är farligt.

Vid över 140 systoliskt i vila hos i övrigt friska unga människor bör man dock dra öronen åt sig.

Jag har inga direkta svar på det du frågar Sisu, men om jag får gissa så är det kopplat till slagvolymen. Om du ligger ner får du en ökad pre-load, dvs ungefär den mänd blod som kommer tillbaka från vensidan av kärlsystemet. Det gör att samma ansträngning av hjärtat skickar ut en större mänd blod. Detta fösvinner då du ställer dig upp. Kroppen kontrar med att ärlen drar ihop sig för att bibehålla trycket systemiskt (i hela kroppen). Detta regleras olika i olika individer och i samband med det är det rimligt med en tryckökning.
Vet inte om det är förklaringen dok så detta tar jag inte gift på att det är rätt och riktigt...

grimfish
2008-09-30, 22:24
På skoj tog jag blodtrycket direkt efter mitt sista set knäböj idag och hade då 380mg systole *flex*

Vad har du för en digital blodtrycksmätare som kan mäta så högt? Om den nu verkligen kom upp till det så ska resultatet tas med en nypa salt.

Läkare drar ofta av lite för det som man kallar "white coat"-effekten, d.v.s. att folk blir lite nervösa när en läkare ska kolla deras blodtryck och därmed får högre blodtryck än de annars skulle haft, framför allt det systoliska.

Nej, läkare drar, med undantag för vissa individuella fall, inte av på blodtrycket och ska inte heller göra det.

Shajjn
2008-10-01, 20:55
Nej, läkare drar, med undantag för vissa individuella fall, inte av på blodtrycket och ska inte heller göra det.

Är blodtrycket mycket viktig att vara noga med så gör man det flera gånger ofta och/eller med 25-timmars-manschett, och då "drar man inte av" nä..
Däremot vid vanlig rutinkoll så "drar man av" såklart.. Beror väl på situationen, frågeställning osv.

Martin Löwgren
2008-10-01, 20:56
Jag har själv väldigt lågt blodtryck, senast jag mätte det avslappnad så låg det ner emot 95/45 eller något liknande. Ligger i släkten, har svimmat några gånger när jag rest mig för fort men man lär sig leva med det.

Angående högt blodtryck vid styrketräning så vill jag minnas att jag sett värden upp emot strax under 500 hos vältränade styrkelyftare. Värdet du hade Marting är inte något märkvärdigt utan följer nog mer normen för någon som är så tränad som dig.
http://ymtdl.med.yale.edu/theses/available/etd-06282006-135632/restricted/Blood_Pressure_Changes_During_Lifting_Thesis.pdf

:thumbup:

Najs! Näsblodet var dock riktigt nära :D

grimfish
2008-10-01, 22:33
Är blodtrycket mycket viktig att vara noga med så gör man det flera gånger ofta och/eller med 25-timmars-manschett, och då "drar man inte av" nä..
Däremot vid vanlig rutinkoll så "drar man av" såklart.. Beror väl på situationen, frågeställning osv.

Jag är själv läkare. Det finns ingen anledning för oss att dra av på blodtrycket och jag vet ingen läkare som gör det. För det första vet vi inte alls hur blodtrycket påverkas hos alla olika patienter vid läkarbesök. För det andra grundar sig vetenskapen om högt blodtryck huvudsakligen på vad som har registrerats hos läkare. En liten del grundar sig på vad sjuksköterskor har uppmätt och en ännu mindre del på 24-timmarsmätningar.

Om vi misstänker white-coat-syndrom kan en 24-timmarsmätning göras, men att kompensera genom att dra av lite på blodtrycket är direkt felaktigt.

J de Koof
2009-03-06, 08:33
Enda sättet att egentligen uttala sig om någons blodtryck är också som mycket riktigt påpekats inte att mäta en gång hos en läkare, bland annat just pga white-coat syndrome. Så kallad holter-mätning, då man med en viss frekvens mäter blodtrycket under ett helt dygn erbjuder däremot tillfredsställande information.

Jag tror att man betraktar det så, men jag känner mig inte helt trygg. Det var viktigt häromveckan att 24-timmarsmätningen på mig gjordes under ett "arbetsdygn", och då jag har ett ganska stressigt nattarbete känns inte den situationen så väldans normal. Möjligen vanligt förekommande, men jag vilar ju mellan passen...

Har väl på de senaste mätningarna haft 140-150 systoliskt och 80-93 diastoliskt, och det lär ju inte bli lägre för att jag tror mig bli pådyvlad en massa mediciner.

Trycka i sig b-alanin kanske?

Arnoldski
2009-03-06, 18:30
Men är det faktiskt i fullständigt avslappnat tillstånd du uppvisar tryck systoliskt kring 140-150 eller är det när du är uppe och är aktiv?

Vad väger du och hur lång är du?

Tolkia
2009-03-06, 19:48
En mätning under ett arbetsdygn kan ju aldrig jämföras med ett vilovärde, och det verkar lite osannolikt att den som vill ha en dygnsmätning inte skulle veta detta? Om inte annat kommer labassen som analyserar mätningen att veta det och kunna skilja på normala värden under aktivitet och normala värden i vila. Har du gjort en tjugofyratimmarsmätning syns ju dessutom dina värden nattetid, och de måste ju skilja en del från värdena under arbetsdagen.

J de Koof
2009-03-08, 04:39
Men är det faktiskt i fullständigt avslappnat tillstånd du uppvisar tryck systoliskt kring 140-150 eller är det när du är uppe och är aktiv?

Vad väger du och hur lång är du?

De värdena är efter ca 10 min vila på britsen.

Väger 72 kg på 183,5 cm och är tämligen aktiv med olika sorters träning.

J de Koof
2009-03-08, 04:55
Har du gjort en tjugofyratimmarsmätning syns ju dessutom dina värden nattetid, och de måste ju skilja en del från värdena under arbetsdagen.

Jobbade ju som en gnu under natten, men visst - vilade under dagtid. Men när jag emellanåt tittade i displayen efter mätningar så var det ganska hiskliga värden - t ex 165/102...:(

Så jag vill inte gärna till VC igen. Skall jag leva påtagligt "sundare" än nu blir det inlåst klosterliv med cykelhjälm och hängslen känns det som. Högt tryck verkar ligga i släkten då mormor, mor och moster knaprat blodtryckssänkande i många år.

Arnoldski
2009-03-08, 09:39
Det är helt klart så att genetiken spelar roll och är det som du säger att du ligger på 160+ under vila så är det helt klart förhöjda väden och över det som rekommenderas.

Hur gammal är du?
Äter du några mediciner löpande?

EnN god vän till mig upptäckte av en slump när han var ~25 att han gick runt med typ 180 mmHg i systoliskt tryck. Efter en hel räcka med undersökningar kom man på att det var någon form av hormonfel och man gjorde ett ingrepp i bi-sköldkörteln om jag minns rätt. Efter detta ingrepp och med blodtrycksmedicin är nu trycket under kontroll.

Låter detta intressant kan jag kolla detaljerna mer så kan du ta upp det med din läkare, men pm:a mig i så fall.

J de Koof
2009-03-08, 11:36
Hur gammal är du?
Äter du några mediciner löpande?

42. Inte helt purung alltså.

Inför mediciner; så dras jag ju med en (måhända fobiskt) starkt principiell aversion mot kemiska preparat. Men detta är första gången i vuxen ålder som "hotet" om mediciner verkar realistiskt, läkarbesök har annars varit en extrem sällsynthet. Sjukdom likaså.

Nåväl, 160+ systoliskt var ju ett par gånger med 24-timmarsmanschetten och kanske inte något att måla fan på väggen för. Jag gluttade ju inte i displayen varje gång. Jag får väl till att börja med masa mig dit någorlunda lugn till sinnes och höra vad de har att säga.