handdator

Visa fullständig version : Tv-serien Färjan


Xealswe
2008-09-29, 11:30
Hej!
En reality serie som skildrar livet ombord på finlandsfärjan med personalen och alla resenärer.
Men redan nu har det kommit protester från resenärer som tydligen inte vill att deras snesteg ska hamna i rutan
http://www.aftonbladet.se/nojesliv/tv/article3414711.ab

Vad tycker ni själva? Bör man ta sitt egna ansvar och skylla sig själv eller kan ni se er i deras situation?

Nitrometan
2008-09-29, 11:42
Jag antar att de har informerat alla i förväg om att de kommer att bli filmade, samt att de har frågat alla som blev "utvalda" att vara med i serien om det var OK.

Sålänge dessa krav är uppfyllda tycker jag att det är OK.

Arnesson
2008-09-29, 11:53
Haha, bryr mig inte det minsta om att deras eventuella otrohet visas i tv. Dock så förutsätter jag ju att de blivit informerade om att tvinspelning pågår.

lectris
2008-09-29, 12:20
Men självklart får väl folk skylla sig själva och stå för det de gör, vad jag vet (av vad jag sett på reklamen) så censurerar de väl de mest "utsatta" personernas ansikten också?

spoonchest
2008-09-29, 12:22
Haha, bryr mig inte det minsta om att deras eventuella otrohet visas i tv. Dock så förutsätter jag ju att de blivit informerade om att tvinspelning pågår.

+1

NickeSthlm
2008-09-29, 12:39
Vad jag förstått så är resenärerna väl medvetna om att Kanal 5 filmar och att dom går runt och följer de som arbetar ombord.

Gillar kommentarerna som kanal 5 fått där en drös kvinnor skriver in att dom vill se vad som ska visas i förväg då dom är rädda att deras män ska se ngt olämpligt. Dessvärre är det väl så att kvinnor som män passar på att vara otrogna på dessa båtar och är man så jävla pantad som förtjänar man fan att hängas ut i TV.

Själv äcklas jag av dessa människor och otrogna personer spyr jag på. Tror fan inte att man kan förnedra och förudmjuka ens partner mer än när man är otrogen... Fy f-n!

Kryss
2008-09-29, 13:45
Ptja, när jag var på kryssning med jobbet i våras filmade dom på båten, och det var inget man fick reda på förrän dom stod där med kameran. Nu gjorde jag ju inte bort mig (som så många andra), men ändå.

Luttis
2008-09-29, 14:13
Tydligen fanns det skyltar lite varstans på båten om att tv-inspelning pågår. Är man otrogen eller beter sig dåligt i övrigt får man skylla sig själv.

NickeSthlm
2008-09-29, 14:19
Säger som Eva Mendes gör i Hitch (men ser till att det blir i plural :) :
"Hey, if they´re stupid enough to cheat then the world should know they´re dumb enough to get caught"

:smash:

priceless
2008-09-30, 13:08
Otrogna svin ska hängas ut i tv och få ruttna tomater kastade på sig.
Varför tycka synd om dom här mupparna som åker på kryssning och tror att 'different areacode' regeln faktiskt existerar och att man får ligga runt med folk för att man är på en 'helgalen fyllakryssning'?

Ja.. Det är synd om dom här stackars människorna som varit otrogna. Stackars stackars dom.. Hoppas varenda jävla en med partner som varit otrogna på kryssningsjeflarna får reda på det och kastar ut dom med huvudet före.

För övrigt hatar jag fulla människor överhuvudtaget och vad alkohol gör med folk.

Daniel_S
2008-09-30, 14:49
Varför är det rätt åt otrogna på färjan som hängs ut i tv. Har de gjort er illa?

Alltidxx
2008-09-30, 14:51
För övrigt hatar jag fulla människor överhuvudtaget och vad alkohol gör med folk.Är det därför du dricker vin på din avatar?

priceless
2008-09-30, 15:03
Varför är det rätt åt otrogna på färjan som hängs ut i tv. Har de gjort er illa?

Dom representerar otrohet.

Är det därför du dricker vin på din avatar?

Skillnad på att dricka 1 glas vin och supa sig aspackad och trasa sönder andra människor genom själviska ageringar för att sedan grina över det.

Slartibartfast
2008-09-30, 15:47
Skillnad på att dricka 1 glas vin och supa sig aspackad och trasa sönder andra människor genom själviska ageringar för att sedan grina över det.

Låter som en känslig punkt detta. *popcorn*

priceless
2008-09-30, 15:55
Låter som en känslig punkt detta. *popcorn*


Skulle du tycka det vore sexigt om din partner åkte på kryssning, söp sig askalas och tyckte det var okej att ligga med någon annan för att sen grina över att du KANSKE kan få reda på det?

Är det inte aningen lättare att bara erkänna alltihop innan dennes partner får se det på tv än vädja till tv att inte visa det och fortsätta hålla det hemligt?

Fatcan
2008-09-30, 15:55
Otrogna svin ska hängas ut i tv och få ruttna tomater kastade på sig.

Lite överdrivet?

Tricklev
2008-09-30, 16:02
Någon händelse du vill dela med dig av priceless? *popcorn*

shut teh face
2008-09-30, 16:19
Ni skulle nog hålla med henne om ni blivit utsatta för otrohet? ;)

För övrigt så avskyr jag folk som är otrogna. Det säger väldigt mycket om karaktären på personen i fråga. Om man inte är nöjd med sitt förhållande så kan man gott göra slut. Men att strula runt med andra? Nej sådana ser jag ned på, även fast det inte har ett skit med mig att göra. :)

Piranha
2008-09-30, 16:28
Jag har själv vart det, men jag tycker är man så dum så man är det och öppet på en färja så fråntar det helt gnällrätten.

Jag är dock inte med på att de får filma vem som helst hur som helst oavsett situation och visa det i TV? får man göra så?

Handcuff
2008-09-30, 16:30
Någon händelse du vill dela med dig av priceless? *popcorn*

Hahahha....:D

priceless
2008-09-30, 16:34
Någon händelse du vill dela med dig av priceless? *popcorn*


Så om du t.ex inte gillar krig så måste det vara för att du själv varit i krig?

Tricklev
2008-09-30, 16:38
Så om du t.ex inte gillar krig så måste det vara för att du själv varit i krig?

Skulle du tycka det vore sexigt om din partner åkte på kryssning, söp sig askalas och tyckte det var okej att ligga med någon annan för att sen grina över att du KANSKE kan få reda på det?

Är det inte aningen lättare att bara erkänna alltihop innan dennes partner får se det på tv än vädja till tv att inte visa det och fortsätta hålla det hemligt?

Dom representerar otrohet.



Skillnad på att dricka 1 glas vin och supa sig aspackad och trasa sönder andra människor genom själviska ageringar för att sedan grina över det.

Otrogna svin ska hängas ut i tv och få ruttna tomater kastade på sig.
Varför tycka synd om dom här mupparna som åker på kryssning och tror att 'different areacode' regeln faktiskt existerar och att man får ligga runt med folk för att man är på en 'helgalen fyllakryssning'?

Ja.. Det är synd om dom här stackars människorna som varit otrogna. Stackars stackars dom.. Hoppas varenda jävla en med partner som varit otrogna på kryssningsjeflarna får reda på det och kastar ut dom med huvudet före.

För övrigt hatar jag fulla människor överhuvudtaget och vad alkohol gör med folk.

Inte gillar känns som en underdrift. :D

priceless
2008-09-30, 16:41
Inte gillar känns som en underdrift. :D


Så för att du ska kunna hata, avsky & kräkas av krig och stackars människor som dör för att försvara sitt land och deras familjer förlorar dom och deras fruar får uppfostra sina barn själva osv osv osv osv så måste 'ni' ha varit med om det själva?

Bättre så?

Tys0n
2008-09-30, 16:56
Vad jag förstått så fanns det lappar uppsatta överallt om att det filmades. Plus att det framgick i högtalarna. Sen att man missar hela kamera teamet gör ju inte saken bättre.. Så då tycker jag man får skylla sig själv om man super sig full och gör något man ångrar.

mini
2008-09-30, 17:18
Jag tycker inte att det är direkt märkligt att man inte vill att hela Sverige ska kunna se en berusad på bästa sändningstid, även om man står för att man varit berusad.

Otrohetsjiddret lämnar jag därhän.

Nitrometan
2008-09-30, 17:37
Jag är dock inte med på att de får filma vem som helst hur som helst oavsett situation och visa det i TV? får man göra så?
Räknas färjan som allmän plats?

Man får filma vem man vill på allmän plats.

Men själv tycker jag att man kan börja diskutera det etiskt försvarbara av ett TV-team att filma folk i dessa situationer och "göra TV av det" bara för att de i juridisk mening får göra det.

mini
2008-09-30, 17:38
Vars har man sett bartendern Håkan förr?

Liten Men Fet
2008-09-30, 17:45
Otrohetsjiddret är lite intressant tycker jag, jag har aldrig varit i nån längre relation eller varit otrogen för den delen så jag vet inte vad jag pratar om.

Det låter på en del som att det värsta man kan vara är otrogen, att man borde hängas upp vid statporten, sprättas upp och skinnflås.
Jag tror inte det är så svartvitt, massor med dåliga förhållanden har nog tagit slut när en person varit otrogen. Folk som går länge i ett förhållande med någon dom inte tycker så mycket bara för att det är enklast så, eller att dom är rädda att för att bli ensamma. De personerna kanske är träffar nån på en finlandsfärja och hamnar i säng och upptäcker att en främmande människa kan vara lättare att umgås med och mer omtänksam än partnen dom har. Då är det lika bra att det händer.
Jag tror otrohet ofta är ett symptom på ett dåligt förhållande och inte orsaken till att förhållandet blir dåligt.
Naturligtvis är det bättre om dom kommer på det på egen hand innan och gör slut men jag tror många är för fega, dom måste ha nån backupp plan för att våga släppa taget om nuvarande förhållandet.

Sen finns det säkert massor med fall där personer inte kan kontrollera sin kåthet på fyllan när dom får möjligheten att hoppa i säng men inte alla gånger.

Jag tror alla kan vara otrogna under rätt (fel?) omständigheter, dålig förhållande, träffar underbar människa osv. Precis som med våld så måste man veta om omständigheterna innan man kan fördömma handlingen, det kan vara självförsvar. Nån kan ha sex med en främling för att dom inte fått något på 5 år av maken/makan.

Pudzianovski
2008-09-30, 17:56
Krig och otrohet är en ganska märklig jämförelse. *grr27* *gah!* :(

Ironbabe
2008-09-30, 18:00
Vars har man sett bartendern Håkan förr?
Jag undrar detsamma!


Jag tror otrohet ofta är ett symptom på ett dåligt förhållande och inte orsaken till att förhållandet blir dåligt.

plusstusen på den!

Jag tror alla kan vara otrogna under rätt (fel?) omständigheter, dålig förhållande, träffar underbar människa osv.
plusstusen på den oxå!

Spinner lite vidare på ovanstående om att träffa en underbar människa.. hur ser man på att ens partner t ex kysser/hånglar med en person av samma kön - man+man - kvinna+kvinna?? Är man mindre otrogen då?

Nitrometan
2008-09-30, 18:02
Krig och otrohet är en ganska märklig jämförelse. *grr27* *gah!* :(

"Fighting for peace is like fucking for virginity" - brukar man ju säga.

tntballe
2008-09-30, 18:05
Vars har man sett bartendern Håkan förr?

Baren som gick på tv3

Racso
2008-09-30, 19:22
Räknas färjan som allmän plats?

Man får filma vem man vill på allmän plats.

Men själv tycker jag att man kan börja diskutera det etiskt försvarbara av ett TV-team att filma folk i dessa situationer och "göra TV av det" bara för att de i juridisk mening får göra det.


Har de fått tillstånd av rederiet (vilket jag antar att de fått) spelar det ingen roll om det är privat eller allmän plats.

Nitrometan
2008-09-30, 21:34
Har de fått tillstånd av rederiet (vilket jag antar att de fått) spelar det ingen roll om det är privat eller allmän plats.
Nja. Är det inte allmän plats kan det eventuellt krävas tillstånd av länsstyrelsen. Men eftersom det är en båt så kan de nog klara sig undan det.

Litecore
2008-09-30, 21:52
men gäller inte PUL-lagen eller vafan det heter om man filmar eller ?
för man får inte lägga upp bilder på personer som inte godkänt att
vara med på dem om jag har förstått det rätt, är det annorlunda ?

Racso
2008-09-30, 22:48
Nja. Är det inte allmän plats kan det eventuellt krävas tillstånd av länsstyrelsen. Men eftersom det är en båt så kan de nog klara sig undan det.

Är det inte allmän plats är det ägaren till den privata platsen som bestämmer. Vore ju kul om länsstyrelsen skulle behöva lämna sitt tillstånd för att du ska få fotografera på din tomt/båt/affär/villa...

Skyddsobjekt får du inte fotografera alls.


Bra sammanfattat: (kan du läsa lite mer om du är intresserad)
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm

Timme
2008-09-30, 23:16
Själv äcklas jag av dessa människor och otrogna personer spyr jag på. Tror fan inte att man kan förnedra och förudmjuka ens partner mer än när man är otrogen... Fy f-n!

+1

Oerhört ruttet

Timme
2008-09-30, 23:19
Lite överdrivet?

Nej?

Otrohet är förfärligt.

Tricklev
2008-09-30, 23:21
Otrohet är kul, töntar.

Alltidxx
2008-10-01, 12:37
Otrohetsjiddret är lite intressant tycker jag, jag har aldrig varit i nån längre relation eller varit otrogen för den delen så jag vet inte vad jag pratar om.

Det låter på en del som att det värsta man kan vara är otrogen, att man borde hängas upp vid statporten, sprättas upp och skinnflås.
Jag tror inte det är så svartvitt, massor med dåliga förhållanden har nog tagit slut när en person varit otrogen. Folk som går länge i ett förhållande med någon dom inte tycker så mycket bara för att det är enklast så, eller att dom är rädda att för att bli ensamma. De personerna kanske är träffar nån på en finlandsfärja och hamnar i säng och upptäcker att en främmande människa kan vara lättare att umgås med och mer omtänksam än partnen dom har. Då är det lika bra att det händer.
Jag tror otrohet ofta är ett symptom på ett dåligt förhållande och inte orsaken till att förhållandet blir dåligt.
Naturligtvis är det bättre om dom kommer på det på egen hand innan och gör slut men jag tror många är för fega, dom måste ha nån backupp plan för att våga släppa taget om nuvarande förhållandet.

Sen finns det säkert massor med fall där personer inte kan kontrollera sin kåthet på fyllan när dom får möjligheten att hoppa i säng men inte alla gånger.

Jag tror alla kan vara otrogna under rätt (fel?) omständigheter, dålig förhållande, träffar underbar människa osv. Precis som med våld så måste man veta om omständigheterna innan man kan fördömma handlingen, det kan vara självförsvar. Nån kan ha sex med en främling för att dom inte fått något på 5 år av maken/makan.Naturligtvis är det så. Men ju yngre människor man frågar om detta ju fler kommer svara naivt förenklat á la shut teh face att antingen är man tillsammans och har det bra eller så gör man slut.

Nitrometan
2008-10-01, 13:09
men gäller inte PUL-lagen eller vafan det heter om man filmar eller ?
för man får inte lägga upp bilder på personer som inte godkänt att
vara med på dem om jag har förstått det rätt, är det annorlunda ?
PUL gäller personuppgifter på nätet. Går personerna att identifiera kan det räknas som personuppgift. Men är det en publicering på nätet?

Är det inte allmän plats är det ägaren till den privata platsen som bestämmer. Vore ju kul om länsstyrelsen skulle behöva lämna sitt tillstånd för att du ska få fotografera på din tomt/båt/affär/villa...
Ska du ha en övervakningskamera i ditt hus/affär/resaurang så behöver du tillstånd... Men i övrigt var det en mycket intressant sammanstälning där.

Fast sen kommer vi till del två. Vad gör de med bilderna efter de har filmat/fotograferat?

Från din länk Racso:
Nu i Augusti 2004 ansåg tingsrätten i Malmö att det inte är ett brott att fotografera/filma någon mot dennes vilja. Det rörde sig om en ung man som smygfilmat under sexakt med sin flickvän. Det finns två tidigare fall i högsta domstolen där avgörandet gjort att det inte är förbjudet att filma/fotografera någon mot dennes vilja. Däremot kan det bli förtal om bilderna sprids, men det är en annan sak. Fotograferingen är tillåten.

Och sprider bilderna gör de ju...

Racso
2008-10-01, 13:20
Ska du ha en övervakningskamera i ditt hus/affär/resaurang så behöver du tillstånd... Men i övrigt var det en mycket intressant sammanstälning där.


Då fattar jag vad du menar... Ja om vi pratar om buggning är det ju tom olagligt. Däremot får man ju tex spela in samtal (dolt) som man själv deltar i.

Litecore
2008-10-01, 17:57
PUL gäller personuppgifter på nätet. Går personerna att identifiera kan det räknas som personuppgift. Men är det en publicering på nätet?
det jag tänker på mest är om man av vilken anledning som helst,
otrogen eller inte, helt enkelt INTE vill vara med på TV men ändå
"råkar" bli filmad av misstag när man egentligen hade tänkt ta en
lugn och skön helg på färjan och bara ta ledigt från verkligheten :]

jik
2009-10-19, 19:12
måste bara bumpa kolla in dom 2 ap sköna killarna som är med NU!!!!!!!!!!!!!

LOLLLLL

KalleBalik
2009-10-19, 19:19
Haha, Färjan bjuder verkligen på en WT-kavalkad utan dess like!

kalllee
2009-10-19, 19:32
haha dom 2 killarna, mumintrollen har ju inga eluttag i sitt hus, wtf!? :D

ceejay
2009-10-19, 19:59
hahaha färjan var asnice