handdator

Visa fullständig version : Den klassiska "vägen tillbaka"


Muskelbyggaren
2008-09-29, 10:15
Idag blev jag sugen på att börja sköta om mig själv igen. En nära vän till mig blev för ett halvår sedan cancersjuk gick nyss bort för gott. Under denna period har jag tappat runt 12-13 kg i vikt. Vissa dagar är bottenmörka och andra helt okej, men svängningarna sliter enormt. Styrketräningen har annars funkat som balans i mitt liv, varför detta initiativ.

Jag är 170 cm lång, väger runt 66 kg. Jag äter minimalt och skräpigt, säkert under 2500 kcal om dagen. Målet är:

- Näringsrikare kost: mer protein och grönsaker
- 3 lagade mål mat + frukst och mellanmål
- Träna 3-4 gånger i veckan
- Sova minst 8 timmar per natt
- Satsa lagom fort så jag inte lessnar

Om det här rinner ut i sanden och journalen blir en stora-ambitioner-död-efter-tre-poster kommer jag att skämmas, och skriva påhittade inlägg funkar ju inte heller. Planen för dagen är att köpa gymkort, nyttja nyss nämnda samt laga käk. Det torde man väl kunna greja, men vi får se.

Muskelbyggaren
2008-09-30, 10:45
29/9 2008
Havregrynsgröt med mjölk till frukost, hamburgare till lunch, wok med kyckling och grönsaker två gånger under kvällen.

Gymträning: Överkropp
- Uppvärmning med pullups, armhävningar och lätta hantlar
- Maskindrag med smalt handtag
67 kg x 12
77 x 6 + 56 x 3,
77 x 4 + 67 x 4
- Shrugs med stång
60 kg x 15
60 kg x 15
- Stående militärpress
20 kg x 15
50 x 6
50 x 5
45 x 6
- Plan bänkpress
40 x 12
40 x 12
(Smalt grepp)
40 x 15
- Stångcurl
30 x 12
30 x 10
30 x 10
- Hantelflies
17 x 10
17 x 8

Sen lite stretching och slutligen hemfärd!

Luttis
2008-09-30, 10:52
Välkommen tillbax! Jag tycker det är strongt att komma tillbaks och vilja styra upp sitt liv igen efter en sådan oerhört tråkig händelse du varit med om.
All lycka till!


Bra MP! :thumbup:

Fredrik_S
2008-09-30, 10:53
Lycka till!


Jag tycker inte du ska äta för mycket grönsaker om du har svårt att äta mycket och gå upp i vikt.
Bättre att äta sådant som är kaloritätare som bröd tex.
Sen tycker jag det är att gå för fort fram att börja äta tre lagade mål per dag plus mellanmål och frukt.
Det går precis lika bra att äta 3 mål mat totalt per dag varav kanske ett är "tillagat" och de andra är baserade på bröd tex.

Muskelbyggaren
2008-09-30, 11:19
Tack för de goda orden Luttis!

Fredrik_S, sant, men lite grönsaker behöver man allt och i dagsläget äter jag knappt några alls. Sen har jag tänkt mig en gradvis upptrappning av maten, tre lagade + mellanmål är ju ett framtida mål och vägen dit får ta den tid den tar.

När det gäller vikten vore det kul om jag kunde öka åtminstone 1 kg under den kommande månaden!

frambogir
2008-09-30, 12:08
Starkt av dig, jag vet hur det är att förlora en person väldigt i denna djävulssjuka kallad cancer! Hoppas att inte bara träningen går bra utan även att du fungerar som person också!
Ett jättestort lycka till!

Muskelbyggaren
2008-10-01, 09:12
Tack du, jo, det har ju varit den svåraste biten och jag tror att träningen kan vara en hjälp på vägen. Det sämsta för mig är att bli sittandes med tankarna, då växer sig sorgen bara större och större. Jag tror man läker bättre när man är lagom aktiv och låter tankarna komma lagom mycket.

Igår blev det havegrynsgröt till frukost, sen födelsedagsfika vilket spoljerande lunchen pga utebliven hunger. Runt 6 timmar efter frulle fick jag i mig en rejäl portion kycklingwok sen gårdagen, några timmar senare kycklingvingar med grönsaker, och till kvällen det sista av min kycklingwok. För mycket kyckling nästan. :)

Luttis
2008-10-01, 09:34
För mycket kyckling nästan. :)

Nejnej, det kan aldrig bli för mycket kyckling! *drool*

Träning idag??

Muskelbyggaren
2009-04-01, 18:12
Lika bra att inte dra några stora ord, man vet ju aldrig hur det blir... Men nu är har jag signat gymkort för 12 månader så man har inte mycket till val. :D

Rygg

Specialövning: greppar chinsstången nån dm utanför axelbredd, drar upp mig till toppläget och håller mig sedan på samma höjd medan jag glider fram och tillbaka så att hakan nuddar händerna omväxlande. Jag kallar den, växelchin. En repetition är ett handbyte.

Uppvärmning neddrag i maskin och skivstångscurl
Pullups 10, 7 st med uppdragna ben
Växelchins 10
Pullups 10
Alternerande hantelcurl 13 kg x 10(på varje), 13 x 9
Skivstångsrodd 40 kg x 10, 40 x 12
Underarmscurl med skivstång 40 x 15, 40 x 15
Marklyft 80 kg x 10, 110 x 7, 130 x 3, 110 x 2 (direkt efter 130)
Sittande rodd, 2 set på okänd vikt
Hantelshruggs 27 kg x 15, 32 x 15, 32 x 13

Färdig! Kändes jäkligt skönt att vara på gymmet igen. Käkade optimala fem ägg och pytt i panna när jag kom hem!