handdator

Visa fullständig version : Överansträngd biceps?


Fed up
2008-09-29, 09:46
Känns lite pinsamt, men via en curltävling av en (rätt tung) väska på fyllan i fredags har jag nu så ont i vänster biceps att jag vill gråta. Fick vanlig träningsvärk dagarna efter men inatt började armen fucka sig helt. Vaknade flera gånger av att det gjorde så himla ont när jag försökte sträcka ut armen och nu gör det ont hela tiden. Kan knappt sträcka ut armen och att lyfta något är ren plåga.

Frågan är alltså, vad tror ni är fel? Har det blivit nån form av inflammation (känns allra mest i fästet, precis kring armvecket) eller är den bara överansträngd på nåt annat vis eller är det bara vanlig träningsvärk de luxe? Jag har aldrig varit med om maken till träningsvärk.

Och den givna följdfrågan: what to do? Bör jag röra armen, eller försöka vila den? Bör jag försöka sträcka ut den så mycket och ofta jag kan? Känns som muskeln är för kort för att sträckas ut och så vill jag ju ogärna ha den. Massera? Tigerbalsam? Nåt annat? Eller bara vila?

Tacksam för råd snela kolo.

Liten Men Fet
2008-09-29, 10:00
Jag har råkat ut för samma sak när jag efter ett uppehåll körde ett ordentligt biceppass. Fruktansvärd träningsvärk i biceps, ont i fästet vid armbågen och omöjligt att räta på armarna. Kunde inte sova ordentligt på flera dagar för det gjorde så ont.
Det släppte efter en vecka sådär, inga bestående skador vad jag märkt förutom att jag är lite rädd för att träna biceps för hårt *rolleyes*

Jag tror det släpper om ett par dagar, vet dock inte vad du ska göra för att påskynda läkningsprocessen.

Onigiri
2008-09-29, 10:03
Om du haft smärtorna ett tag nu så kanske det vore klokt att undersöka armen hos en läkare, då lär du få ett ganska exakt svar på hur allvarligt det är.

Fed up
2008-09-29, 10:24
Jag har råkat ut för samma sak när jag efter ett uppehåll körde ett ordentligt biceppass. Fruktansvärd träningsvärk i biceps, ont i fästet vid armbågen och omöjligt att räta på armarna. Kunde inte sova ordentligt på flera dagar för det gjorde så ont.
Det släppte efter en vecka sådär, inga bestående skador vad jag märkt förutom att jag är lite rädd för att träna biceps för hårt *rolleyes*

Jag tror det släpper om ett par dagar, vet dock inte vad du ska göra för att påskynda läkningsprocessen.

Ok, Skönt att höra att nån mer haft samma sak iallafall.

Om du haft smärtorna ett tag nu så kanske det vore klokt att undersöka armen hos en läkare, då lär du få ett ganska exakt svar på hur allvarligt det är.

Ett tag är väl en överdrift, har haft normal träningsvärk i två dagar och sen blev det såhär illa inatt. Har rätt lågt förtroende för läkarvården, men om det håller i sig så får jag väl masa mig dit.

Liten Men Fet
2008-09-29, 10:27
Om du haft smärtorna ett tag nu så kanske det vore klokt att undersöka armen hos en läkare, då lär du få ett ganska exakt svar på hur allvarligt det är.

Tja curling var ju i fredags så förmodligen har hon haft ont i lördags, söndag och halva måndagen. Det är ju inte längre än vad vanlig träningsvärk håller i sig.

Jag tror det tar en vecka innan det är helt bra, går Fed Up till läkaren kommer hon få: Vatten, Vila, Voltaren och återkom om det inte gått över om en veckan.

Förmodligen är det ingen dum ide att röra armen så mycket att man får lite blodgenomströmning, jag tror det minskade smärtan hos mig och också gjorde att det var lite lättare att räta mer på armen.

Fed up
2008-09-29, 10:30
Tja curling var ju i fredags så förmodligen har hon haft ont i lördags, söndag och halva måndagen. Det är ju inte längre än vad vanlig träningsvärk håller i sig.

Jag tror det tar en vecka innan det är helt bra, går Fed Up till läkaren kommer hon få: Vatten, Vila, Voltaren och återkom om det inte gått över om en veckan.

Förmodligen är det ingen dum ide att röra armen så mycket att man får lite blodgenomströmning, jag tror det minskade smärtan hos mig och också gjorde att det var lite lättare att räta mer på armen.

Ja, som sagt så hade jag normal, dock jävligt rejäl, träningsvärk fram till inatt då det blev såhär. Tränade igår, men lät bli att köra biceps pga den jävla träningsvärken, körde dock typ latsdrag mm.

Är också säker på att det är vad de kommer säga så som sagt, har det inte gett sig om en vecka eller om det blir värre så går jag till en sjukgymnast, de kommer nog kunna säga nåt lite mer vettigt, hoppas jag.

Ja, det verkar bli bättre när armen är lite uppvärmd, så att säga. Känns en smula bättre nu än när jag precis vaknade.

nyrjoh
2008-09-29, 11:40
I de allra flesta fallen av besvär från muskulatur och leder så ska man inte sluta röra på eller använda berörda kroppsdelen så mycket som den tolererar. Även oftast bra med lätt stretching så mycket som känns bra. Testa lite och känn efter hur det känns efteråt och så kan man fortsätta därifrån.

Martin Löwgren
2008-09-29, 20:13
Du har antagligen dragit på en partiell ruptur i biceps brachii (bristning av muskelfibrer).

Det lite jobbiga med såna skador är att där skadan skett. Där lagar kroppen med "icke kontraktila filament". Med andra ord - ingen muskelvävnad utan bindväv. Detta kan ge lite problem om man inte utför aktiv rörlighet, lätt töj och håller muskeln igång.


Mvh