handdator

Visa fullständig version : Köttmängd i charkprodukter

magdalenae
2008-09-28, 22:07
Om man ska köpa tex korv eller hamburgare, är det då alltid "bättre" att välja de med högst köttmängd? Eller bättre och bättre, men är de liksom nyttigare och bättre mat? (Vad nu nyttigt är iofs=P)

Stod nämligen och valde mellan dessa två idag:
Snabburgare (http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=8960&cat=13&ref=1)
QP original (http://www.scan.se/sortiment_visa.asp?prodId=8961&cat=13)

Blev snabburgarna för att de var mindre hihi:) Men iaf, de har ju lägre köttmängd och även fast totala näringsinnehållet bara skiljer med 10 kcal/100g så känns de som "onyttigare" mat... Vad tror ni?

Och prisskillnaden är ju inte speciellt stor, så varför tillverkar man isf sämre med massa annat grejs i?

Ojoj flummigt inlägg, för sent på kvällen, men hoppas nån kan reflektera över mina funderingar haha:)

creperiet
2008-09-29, 08:35
Finns alternativ med gråsuggor och hundbajs (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3411445.ab) för de som behagar.

Billiga tillsatser, mindre mängd dyrt kött -> möjlighet till större mängd slutprodukt till samma pris.

Skolköttbullar brukar innehålla runt 50-60% kött. Tänk vilken katastrof om det bara skulle finnas hälften så många köttbullar.

Scratch89
2008-09-29, 09:27
Om man kan tillverka en produkt billigt, och sälja den dyrt, samtidigt som folk fortfarande köper den, tycker jag att man har hittat ett vinnande koncept.

Icefire
2008-09-29, 15:27
Varför köper man ens färdiga hamburgerbiffar? SÅ jobbigt är det ju ändå inte att göra en biff av vanlig köttfärs och salta och peppra. Både fräschare och i många fall billigare.
Anledningen till att såna produkter säljer (färdigskivad falukorv, färdigskuren sallad och frukt mm) är helt enkelt att folk är lata. Det får hellre kosta en slant bara man slipper ta fram skärbrädan hemma.
(Okej, nu svarade jag på min egen fråga. Men jag förstår ändå egentligen inte.)

jenni
2008-09-29, 16:56
jag skulle välja de där QP burgarna, de innehåller mindre tillsattser verkar de som :)

xeym
2008-10-01, 10:08
Väljer alltid korv och liknande efter %kött. tror det är nyttigare och brukar även vara godare.

cosmic_dancer
2008-10-01, 10:53
Det ska väl helst vara en kötthalt på minst 60%. Ju högre kötthalt desto mindre tillsatser och det gör ju att man hålelr sig mätt längre eftersom man får isig mer rikitg mat och inte en massa tillsatser och vatten etc. Så välj den emd högre kötthalt, det är somsagt dessutom mycket godare.

Kinsei
2008-10-01, 15:46
Det går ju inte att säga generellt, det beror ju på vad de andra procenten är!

När jag gör egna pannbiffar och blandar köttfärs med hackad lök, ägg, skorpmjöl och kryddor sjunker köttmängden i de färdiga biffarna rejält. Inte blir de sämre mat än om det hade varit en produkt som bestod av 99% kött i form av slamsor, svålar, trynen och annat rens samt 1 % "läskiga tillsatser".

Men generellt sett, om jag till äventyrs köper en färdig produkt, gör jag som xeym och väljer med mycket kött. Samt helst en så kort innehållsförteckning (få E-nummer och konstigheter) som möjligt. Det brukar dock vara svårt att komma undan natriumnitrit och glutamat (konstigt, för jag kan ju laga utmärkta produkter utan det där).

De där QP-burgarna verkar ju vara ett sällsynt undantag!

Scratch89
2008-10-01, 16:11
Det går ju inte att säga generellt, det beror ju på vad de andra procenten är!

När jag gör egna pannbiffar och blandar köttfärs med hackad lök, ägg, skorpmjöl och kryddor sjunker köttmängden i de färdiga biffarna rejält. Inte blir de sämre mat än om det hade varit en produkt som bestod av 99% kött i form av slamsor, svålar, trynen och annat rens samt 1 % "läskiga tillsatser".

Men generellt sett, om jag till äventyrs köper en färdig produkt, gör jag som xeym och väljer med mycket kött. Samt helst en så kort innehållsförteckning (få E-nummer och konstigheter) som möjligt. Det brukar dock vara svårt att komma undan natriumnitrit och glutamat (konstigt, för jag kan ju laga utmärkta produkter utan det där).

De där QP-burgarna verkar ju vara ett sällsynt undantag!

Slamsor, svålar, trynen räknas inte som kött.

Sverker
2008-10-01, 17:23
Jag tror att Kinsei försöker provocera lite:D

Funkar inte på mig:D . Det går inte att göra bra korvar eller ens köttbullar av dåliga råvaror.

Tänk efter lite. Kalvsylta innehåller svål. Där hittar du lite knapriga bitar att tugga på. Hur skulle en köttbulle med svål upplevas i munnen Troligen så här*spy*

Frillan
2008-10-01, 19:01
Hatar skolmaten...har alltid med mig egen mat till skolan. Har prövat äta fisken några gånger men det smakar skit... undrar hur många % fiskött den inehåller.